Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. fredroid

    fredroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Ahah, tusen tack. Det gör jag så jag sätter flickr på manuell helt enkelt.
     
  2. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER


    OK, altså du placerar en widget för att starta/stoppa mobiltrafiken, och genom att använda den, sparar ström.
    Det var inte så självklar av det du har skrivit, eller så jag kunde inte koppla ihop mina misstankar om att du switchar mobiltrafiken med den aktuella texten.
    Skall nu se om den verkligen sparar så mycket ström, för t.ex. hemma kör jag WiFi, och jag antog att mobiltrafiken är overksam då. Kanske inte, och din ide funkar? Vi får se nu, testet börjar....NU!
     
  3. Feral

    Feral Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska också testa det här idag, tar mobilen från laddaren nu klockan 09:00 :-)

    Sen ytterligare en grej som riktar sig till trådskaparen eller någon administratör... Det lär inte finnas någon som orkar läsa igenom alla sidor så kan vi inte samla alla tips på hur man kan få bättre batteritid i första inlägget och sedan göra den här klistrad? :-)
     
  4. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Precis. Själva widgeten drar ju inte ström, utan det gör allt annat som ska komma igenom den. Till exempel när man synkar mot Gmail, FB, väder, nyheter etc. Jag kan säga redan nu att idag har jag exakt 50% kvar av batteritiden sedan jag laddade luren i tisdags vid 14-tiden. Ni får pröva ni med så kan vi jämföra. :)

    Men min konklusion är att man sparar en hel del ström om man inte har "Mobil"-widgeten på så den samlar och uppdaterar data till diverse klienter så som Gmail stup i kvarten.
     
  5. Ekis

    Ekis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nja, jag vill ju ha en smartphone, annars hade jag hållt fast vid min gamla T28 :P

    Men på resande fot så stänger jag av alla aut. uppdateringar och synkroniseringar samt använder Data On Demand.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Helt rätt! :cool:
     
  7. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft mobiltrafiken avstängd, lämnat laddaren för precis 14 timmar sen. Battery kvar 61%, dvs 39% på 14 timmar = 2,78% går bort per timme. Samtalstid under den här tiden var på ca. 17 minuter.
    Kommer nog inte hålla mer än ca. 1,5 - 2 dagar om man inte använder telefonen alls. Det vill säga att det finns andra saker som också påverkar, men jag ser inte vad?
     
  8. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Alltså spelar du spel, kollar appar eller pratar länge i telefonen så går det en del ström. Har du aktiverat luren så den får svart skärm efter några tre sekunder? Om inte gör det, så slocknar skärmen direkt. Eller så kan du trycka på On/Off-knappen och saken är biff.
     
  9. carnebm

    carnebm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag förstår inte...
    Vad är problemet med att ladda telefonen varje dag?

    När jag provar nya telefoner så bedömmer jag batteritiden i om jag måste ladda på jobbet eller om det räcker när jag kommer hem...

    Man sover väl oftast hemma och jobbar på samma ställe (oftast) varje dag så varför inte bara ha en laddare på var ställe samt bilen?

    Jag är sjukt nöjd om min telefon INTE dör innan jag går från jobbet om jag missat att ladda den under dagen.

    Jag köpte telefonen för att vara uppkopplad JÄMT och få mail JÄMT och det fixar den galant..
     
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Jepp folk har en tendens att överdriva så mycket, man kommer hem, laddar den över natten whats the problem liksom ?
     
  11. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Inga spel, övrig användning kan mätas i i sekunder. Första 8 timmarna var inatt, då användes inte telefånen inte alls. Det måste finnas andra processer som jag gärna tar emot tips om, som jag skall kolla. Har läst på flera ställen, vissa tycks lyckas bra, men inte jag. Vill undvika hard reset...:-(
     
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har heller inte kört hard reset eftersom jag inte förstått poängen med det. :P Men det är väll klart, har du på luren 24/7 och över natten så lär den ta en hel del ström, precis vilken lur som helst i den här klassen. I mina tester var jag ytterst sparsam, men ändå kunde jag lira lite spel. Jag läste att SGS slukade ännu mer ström eftersom den har en slukande GPU som suger ut det mesta ur luren - speciellt när man spelar 3D-spel. Lurarna är inte gjorda för att spela spel med egentligen, fast det är lite coolt, utan att Facebooka, läsa e-mail, synka, ladda appar, surfa snabbare på nätet, lyssna på musik, lägga upp bilder via FB etc.
     
  13. KasIt

    KasIt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Läste denna tråd för några veckor sen eftersom jag var VÄLDIGT besviken på batteri tiden... orkar inte kolla vad som skrivits sedan dess men kan meddela att den definitvt förbättras efter ett tag. Har haft Desiren mindre än en månad och från början var det ett skämt, klarade inte ens en dag, och nu är den helt ok, laddar max en gång per dygn.
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    .... dvs, du använder telefonen mindre nu. Så klart.

    /Söder
     
  15. KasIt

    KasIt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nope, jag skulle säga mer, men batteritiden har VERKLIGEN blivit bättre med tiden!
     
  16. JoakimE

    JoakimE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Det är ett fenomen jag skulle säga förekommer på alla nyare telefoner, första dagarna är batteritiden en ren besvikelse, efter en vecka har den stabiliserats för att efter ungefär en månad vara helt okej, detta har förekommit på alla telefoner jag testat senaste åren i varje fall och gäller givetvis med likvärdig användning.
     
  17. Fractalogic

    Fractalogic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack för den här tråden! Jag höll nästan på att skapa en egen tråd om samma sak.

    Jag har haft min HTC Desire i två veckor nu och jag är minst nöjd med batteritiden. Långt ifrån nöjd!

    Som Nokia användare är jag van vid att batteriet i mobiltelefonen håller i minst två dagar efter en laddning. Detta gäller både enkla mobiltelefoner och mer avancerade smarttelefoner från Nokia.

    Precis som du så satte jag mig här hemma och började genast pilla på telefonen när den var helt ny, men batteriet rann ut helt på bara någon timme. Jag fick sitta vid vägguttaget där jag hade den på laddning resten av tiden för att kunna fortsätta att leka och utforska min nya telefon.

    Jag är medveten om att den här typen av telefoner drar mycket energi, men att den energin som finns lagrad i batteriet försvinner så här snabbt, det var långt bortom mina förväntningar. Det är jävligt dåligt!

    Jag är faktiskt lite förvånad att telefoner med så kortvariga batteritider ens får säljas på marknaden. Att det är jobbigt för mig som användare att hela tiden behöva söka mig till närmsta vägguttag, det är en sak. Men att batteriet tar slut så snabbt tyder ju också på att den slukar enormt mycket energi. Det är ju faktiskt så att den energin som går åt för att ladda batteriet inte kommer från tomma luften! Den är inte gratis den energin, det betalar man på elräkningen. Det betyder också att telefonen är en miljöbov!

    Jag satt nu och tittade på de annonserade batteritiderna för modellerna Wildfire, Legend, Hero, Desire och den helt nya Desire HD på HTC's webbplats. Jag har rankat telefonerna efter deras batteritid där högre värde är bättre givetvis. Här är resultaten i fallande ordning från bäst till sämst.

    Wildfire
    Capacity: 1300 mAh

    Talktime:
    WCDMA: Up to 440 mins
    GSM: Up to 490 mins

    Standby time:
    WCDMA: Up to 690 hours
    GSM: Up to 480 hours

    Legend
    Capacity: 1300 mAh

    Talktime:
    WCDMA: Up to 440 mins
    GSM: Up to 490 mins

    Standby time:
    WCDMA: Up to 560 hours
    GSM: Up to 440 hours

    Hero
    Capacity: 1350 mAh

    Talktime:
    Up to 420 minutes for WCDMA
    Up to 470 minutes for GSM

    Standby time:
    Up to 750 hours for WCDMA
    Up to 440 hours for GSM

    Desire HD
    Capacity: 1230 mAh

    Talktime:
    WCDMA: Up to 320 mins
    GSM: Up to 550 mins

    Standby time:
    WCDMA: Up to 490 hours
    GSM: Up to 420 hours

    Desire
    Capacity: 1400 mAh

    Talktime:
    WCDMA: Up to 390 mins
    GSM: Up to 400 mins

    Standby time:
    WCDMA: Up to 360 hours
    GSM: Up to 340 hours

    Som man kan se så är batteritiden hos Desire HD bara lite bättre än den hos Desire. Men batteritiden hos båda modellerna är sämre än den ett år gamla Hero. HTC Wildfire har som man kan se den längsta batteritiden och är hittills en av de Android telefoner som har längst batteritid.

    Vad är det tillverkarna gör egentligen för att hålla energiförbrukningen nere?

    Jag har redan sett vad Apple gör. De bara gör batteriet större för varje generation av iPhone. De har kommit till en punkt där batteriet hos den senaste iPhone 4 är lika stort som själva telefonen. Jag hoppas att det ska vara en vändpunkt för dem för att tänka om kring hela problemet.

    Jag tycker inte om den här iden att hela tiden bara göra batterierna större och större och större. Men jag antar att i brist på bättre tankesätt och bättre teknik så är tillverkarna beredda att göra batterierna hur stora som helst. Vad gör man inte för att skapa klirr i kassan? Vinsten är viktigast för dem alla.

    Det är ju faktiskt så att det är inte batterierna som är problemet! Problemet är komponenterna som använder dessa batterier och som hela tiden kräver mer och mer energi! Istället för att göra batterierna större så bör man alltså fokusera på att hålla energiförbrukningen nere, tycker jag. Det kallar jag att gå till roten till problemet.

    Nanotekniken låter oss skapa batterier som har tio till hundra gånger större kapacitet än alla typer av batterier vi känner till idag. Men även med dessa batterier på plats så återstår roten till problemet, nämligen att komponenterna i elektronikprodukter drar mycket energi, och de drar mer och mer med tiden. Vid tiden vi har så avancerade batterier så kommer inte ens dessa att räcka till för att tillgodose behovet av energi. Man måste våga ställa krav på att elektronikprodukter också ska dra mindre energi!

    Här passar jag även på att klaga på laddaren som följer med telefonen (Desire alltså). Den ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när den sitter i vägguttaget. Det hörs inte mycket i normalt fall när det är mycket liv och rörelse i rummet, men det blir mer tydligt t.ex. på natten i ett tyst rum och när man sitter i närheten av laddaren.

    Jag har inte varit med om något liknande innan med Nokia telefoner. Jag har varit en trogen Nokia kund i många år och har haft flera av deras produkter, inte bara telefoner. Men oavsett produkt, märke eller tillverkare, jag har inte varit med om det här förut.

    Det kan vara något fel på min laddare, men det tror jag inte, därför att när jag drar ut den ur väggen så låter den fortfarande en kort stund för att sedan upphöra plötsligt. Det är uppenbarligen komponenterna i laddaren som avger dessa ljud och det är uppenbarligen konstruerat på det sättet.

    Den korta batteritiden och den tjutande laddaren drar definitivt ner betyget på HTC Desire i min bok. Dessutom så har jag fått den nya HTC Desire med SLCD (Super LCD) skärm från Sony, inte den tidigare revisionen med AMOLED (Active Matrx OLED) från Samsung.

    Många har sagt att Desire med den nya SLCD skärmen bör generellt dra mindre energi vid visning av fullt vitt ljus och olika motiv. Mindre än den med AMOLED skärmen alltså.

    Den med AMOLED skärmen bör teoretiskt dra mindre än den med SLCD endast vid visning av motiv som inte täcker hela skärmen eftersom den kan inaktivera individuella eller grupper av pixlar på skärmen där inget motiv visas.

    Jag funderar på hur mycket kortare batteritiden är hos Desire med AMOLED än hos Desire med SLCD skärmen. Jag klagar på att min Desire med SLCD har kort batteritid. Vad skulle jag då säga om jag hade en med AMOLED skärmen?... det vill jag nog inte veta, batteritiden är redan för kort på min SLCD Desire.
     
    Last edited: 16 sept 2010
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Enligt Engadgets test så presterade AMOLED-versionen bättre när de körde en film tills telefonen dog. Den hade cirka 30% kvar när LCD-varianten dog. De bytte sedan batteri och kontaterade att resultatet blev samma igen.

    Jag själv är nöjd med batteritiden, men jag verkar vara ett undantag från de flesta andra som skriver i dessa trådar...
     
  19. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Wow hyggligt långt inlägg det där.
    Kan bara säga att jag håller väl med till viss del. Det hade varit nice med bättre batteritid, men jag har inga direkta problem med min.
    Just nu står den på 78% efter en dags användande, kopplade ur den kl. 08 i morse och det är helt OK tycker jag. Med tanke på hur många av laptopens uppgifter Desiren tagit över är det ju egentligen imponerande. Laptopen dör ju efter 2,5 h utan att få ström i sig.

    Telefonen har använts normalt under dagen och jag har alltid WiFi och GPS igång. Har även kört BT en bra stund då jag försökte tvinga igång Car panel.
    Jag laddar den varje natt oavsett vad batteriindikatorn visar, detta beteende har jag haft i alla år och lär väl fortsätta så.

    Mina erfarenheter från äldre telefoner är att de hade ofta grymt lång standbytid, men tålde dåligt att användas. Sen användes ju de gamla telefonerna till mycket mindre än vad man gör idag så jämförelsen är inte rättvis egentligen.

    Angående din laddare - byt ut den. Jag hade samma problem med min Nokia BT GPS puck, den tjöt så man fick huvudvärk om man var i samma rum. Den byttes på garanti tre gånger under första året. Sen sålde jag eländet.
     
  20. Radikaal

    Radikaal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror det är väldigt svårt att jämföra batteritider. Själv är jag som många andra missnöjd med min SLCD Desire batteritid de perioder jag använder den riktigt flitigt - tex när jag jobbar natt på ett ställe och ibland har 7-8timmars "död tid" och knapprar på telefonen i princip hela den tiden klarar den oftast inte utan att nå "kritiska nivåer 5-7% vid min sista arbetstimme och då stänger jag av den så den inte stänger av sig själv". Då har jag alltid den på 100% direkt från laddaren (inte 93% drop som det kan bli om man haft den över natten).

    Men när jag inte rör den så jätte mycket, några sms, något samtal och lite strö surfande emellanåt kan jag ibland få den att leva i 2dagar på ett full laddat batteri, vilket jag tycker är rätt bra. Allt beror på hur man använder den!

    Men att SLCD drar mycket vid film/serie tittande kan jag verifiera, ser en hel del film och serier, och tex efter ett avsnitt Dexter på 40min i rockplayer har den dragit nästan 30% av krämen :mad:
     
    Last edited: 15 sept 2010