Lite Sony funderingar

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av H-M, 5 jan 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Alltid gillat Sony ( Ericsson) och haft många modeller. De senaste Acro S, Z1 compact och nu Z3 compact. Backupluren är trotjänaren W995 :). Den följer mig i graven typ

    Börjar bli lite orolig för märkets överlevnad. Det känns som om man sänkt ambitionsnivån. Det har varit pyttesteg mellan modellerna i Z-serien tex. Inför varje lansering stolt " nu kommer den bästa mobilkameran". Sedan i tester har det nästan varit alltid klagomål. Det kan vara bristande kantskärpa eller en dålig mjukvara men så gott som aldrig har löftet om " bästa mobilkamera" haft täckning.

    Tydliga kvalitetsproblem med sprucket glas. Gäller väl fler märken iofs. Bara gips, porslin och bränd lera är väl sämre som baksida på en sak man erfarenhetsmässigt vet kommer att tappas då och då. Och svagt böja i fickan. Det är saker varje tillverkare vet men glas är väl billigt och ger, fejkad, känsla av kvalite.

    Satsningen på vattentåliga modeller var lysande. Ett starkt argument för mig. Tror dock det kostat dem massor. På tok för känsligt. Räckte att limmet släppt lite. Luckor inte tätat. Jag fick två ( 2) nya Z1 compact under 24 månader. Kom in vatten under försiktig kranavspoling. Kan tänka mig att detta missbrukats av oärliga. Nog inte så svårt få fram en läcka fast det är snustorrt bakom luckor.

    Man är ju väldigt låst till Android, Vad finns kvar av Sonys ideer? Blir nog svårt för vissa att överleva. Allt man behöver ör ett hyfsat välbyggt mobilhus, en processor och en bra display och sedan bara tanka in en Androidversion. Det klarar många att göra.

    Håller ändå tummarna för Sony! Men man måste profilera sig mer. Men hur? Svårt att sticka ut

    Avslutar med tankar om när skall detta extrema intresse för mobiler falna? Det finns speciella butiker som säljer endast mobiler. Hallå! För en vardagssak. Jag är så gammal att jag ( svagt) minns hifi-vurmen. Alla pratade ljud. Sedan kom datorhypen. Alla pratade processorhastigheter och hårddiskar. Sen kom TV och delvis kamerahypen. Alla pratade om detta. Idag kan man säga att detta är döda ämnen. Det mesta duger och det är bara de väldigt intresserade som bryr sig. Jo kanske att tv-liket rycker lite ännu. Så klart blir det samma med mobiler. De blir en vardagsvara där de flesta mobiler duger.

    Jo jag är intresserad av mobiler men fattar inte hur helt vanliga människor ännu kan tindra med ögonen för en ny mobil som oftast bara är marginellt förbättrad
     
    Last edited: 5 jan 2017
    moto moto, Herrputte och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En skillnad är att vi ständigt har mobilerna med oss. Det första många gör när de vaknar är att greppa efter mobilen och det sista många gör strax innan de somnar är att släcka displayen. Det finns nog ingen enskild sak i människans historia som använts i så stor utsträckning med undantag för skor eller något i stil med det.

    Jag misstänker att det förklarar det enorma intresset som råder, men precis som för alla andra områden kommer intresset att avta i takt som produkterna blir "bra nog". Tycker man märker en tydlig trend i att specifikationer inte längre är riktigt lika intressant, även om det för oss insatta fortfarande är av stor betydelse. VR haltar exempelvis i dagsläget på maskiner med dubbla GTX 1080 och åttakärniga systemprocessorer med TDP på 100-150W+, och det kommer ta lång tid innan mobilerna kan uppvisa motsvarande prestanda vid en TDP på 5-15W.

    Tycker också att man märker av att telefonerna blivit något av en livstils- och statusprodukt. Många bryr sig om hur telefonen ser ut och att det är viktigt att ha den senaste modellen av helt andra skäl än specifikationerna. Bland smartklockorna finns det nästan inget lyxmärke som i dagsläget inte hakat på trenden, även om det kommer dröja länge innan smartklockorna är "bra nog".
     
    Last edited: 5 jan 2017
    Herrputte och H-M gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Håller med dig. Mobilen har verkligen förändrat folks liv. Det kan ibland gå dagar utan att jag sätter på laptopen för i stort sett allt går att göra med mobilen. Så lite speciell är den. Kanske kan de utvecklas så de blir tåligare och framför allt får bättre batteritid tex? Men en vardagsvara blir den också på sikt. Som allt annat.

    Måste tilllägga att jag, förutom mobiler, tycker både ljud och systemkameror är väldigt intressant även idag.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag begriper mig förresten inte heller på Sony. De är ledande på kamerasensorer, och i stort sett alla telefoner som får beröm för sina kameror bygger på Sonys sensorer.

    De är även ledande på spegellösa kameror. I princip alla använder Sonys sensorer även på detta område (Panasonic GH5, Olympus E-M1 Mark II är två enastående kameror). Det råder heller ingen brist på Sony-sensorer bland spegelreflexkamerorna.

    En stor miss Sony gjort är att de insisterat på att ha plant bakstycke bland sina modeller. Det gör det ju betydligt svårare att få plats med en vettig optik, även om det finns exempel på andra som lyckats.

    Sony har också satsat på sensorer med 20MP+ men producerar sedan 8MP-bilder i standardläget, medan alla andra siktar på större men färre pixlar, ~12-13MP.

    Samsung S7/S7 Edge presterade utmärkt och likaså LG G5 och bägge har utstående optik. Det har inte varit något hinder för deras del. Har i princip aldrig hört någon tala om "bumpen" som en dealbreaker.

    Sony har alla möjligheter i världen att dominera på specifikt kameran. Kan inte begripa varför man inte gör det :) Min dröm är en Sony-telefon i stil med Panasonics CM1-telefon, med entumssensor.

    Är de helt enkelt rädda för att konkurrera med sin kameradivision, som just nu går som tåget?


    [​IMG]
     
    Last edited: 5 jan 2017
    Herrputte och H-M gillar detta.
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja ingen annan mobiltillverkare gör väl även kameror? Panasonic fanns ett tag men de är väl borta på mobiler? Sonys kameror tillhör faktiskt de bästa. Förutom de lite mer proffsiga finns 100 RX serien och även en fullformatare som går ner i fickan ( minns ej namnet). Så kunskap finns

    Man gör egna sensorer. Min Nikon D5300 har en Sonysensor ( denna gång lite dolt men verkar vara sanning ;) ). Ja de borde regera. Tror även deras mjukvara varit lite dålig. Visst är det kul att kunna justera inställningar men Prio Ett för en mobil är att autoläget skall ge bra resultat. Alltid. Här har Iphone imponerat tycker jag


    Edit;: nu när själva programvaran är ganska lik ( Android) så det bättre kamera, tåligare mobil och bättre batterilivslängd man måste satsa på. För att sticka ut.
     
    Last edited: 5 jan 2017
    bernard gillar detta.
  6. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Intressanta tankar och jag håller i mångt och mycket med, visst kan man vara irriterad över att Sony som borde ha sådan kompetens inom sitt gebit inte levererar de absolut bästa mobilkamerorna "out of the box" på alla plan. Ofta kan man uppleva att Sony slarvat lite med mjukvaran, men att hårdvaran borde kunna leverera mer och att det ofta krävs lite kunskap och pillande med inställningar för att få fram riktigt bra bilder från en Sony jämfört med t ex en Samsung! :-)
     
    H-M gillar detta.
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag som fotar mkt gillar att det finns möjlighet att justera vissa saker men fokus måste först ligga på att få ut bra bilder direkt. På en mobil finns sällan tiden att justera olika parametrar. Man fotar direkt och det skall gå snabbt.

    Sen vet jag inte om Sony har dåligt glas över optiken? Min Z1c var alldeles flammig efter 18 månader. Tycker kidsen Iphone 5 och 6 klarat det bättre. På Z3c sitter nu en svart plasttejp över ( har gummiskal så tejpen sitter där lätt ta bort) . Vill inte uppleva detta igen.

    Egentligen borde det vara en skjutlucka som Sony Ericsson hade innan smarttelefonerna. Man skulle inte drömma om att behandla en fin kamera på det här viset. I fuktiga, trånga fickor fyllda av grus ;)
     
    Last edited: 5 jan 2017
  8. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Ja visst vill vissa kunna pilla lite med inställningar själv, men den stora massan vill nog bara plocka fram mobilen och trycka av ett foto i autoläget och det kan man förstå... Hoppas att Sony också förstår det! :-)

    När det gäller optiken har jag hört att det ska vara lite olika kvalitet, t ex Z5 skulle ha en plastlins som lätt repades, medan XZ har en glaslins som håller bättre...
    Själv försöker jag alltid att hålla linsen skyddad och ren och torkar regelbundet av den med mikrofibertrasa för optik och antistat-rengöringsmedel!
     
    bernard och H-M gillar detta.
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Sett att vissa modeller fått kritik för bristande kantskärpa. Jag är ett stort vidvinkelfan och mitt 10-24 ( =15-36 på mitt hus)sitter på jämnt. Ser nu att min z3C har en lins som motsvarar 25 mm. Z5 har 24 mm. Jag applåderar då det passar min fotostil men kan detta ha något med bildkvalitén att göra? På vanliga kameror är det svårt att få bra bildkvalité över hela bilden när det är så här vidvinkligt. Kanske skulle det bli bättre med ett tristare och mer lättkorrigerat 35 mm? Hur gör andra tillverkare? Vilken bildvinkel väljer man?
     
    Last edited: 6 jan 2017
    tobswe gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag är också lite orolig för Sonys framtid. Om man ser på en del läckor:

    http://www.gsmarena.com/alleged_sony_xz_successor_caught_in_live_shots-news-23309.php

    De verkar ha "kört fast" i ett formspråk och stannat i 2012 ungefär med stora ytor under och ovanför displayen. Stora bezels. Andra märken försöker minimera dessa och ha så stor display som möjligt. Man behöver inte ta bort dem helt men några millimeter mindre skulle göra att Sony skulle kännas mer i tiden.

    Mitt hopp är att de denna gång kommer med en kameramobil som ligger i toppen, de har ju utvecklat en ny kamerasensor som sägs vara väldigt snabb. Men inte ens där känner jag mig helst säker. Kan lika gärna bli nåt annat märke som använder den sensorn och gör en bättre kamera än Sony själva.

    Jag tror MWC 2017 blir väldigt avgörande för Sonys framtid inom mobiler.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja de har en ganska liten andel av marknaden och folk är inte så märkestrogna längre. Klart de lever farligt. De måste helst vara lite bättre för att kunna konkurrera. Operativet ser i princip likadant på alla mobiler. vad skall man sticka ut med? Bättre batteritid och bättre kamera funkar alltid.

    Även jag som varit Sony trogen skulle inte ha några problem köpa en mobil som Biltema eller IKEA tagit fram/satt sin logga på ( för att ta två varumärken med väldigt låg prestige). Förutsatt att den hade de specar jag vill ha förstås. Märket i sig betyder inte lika mycket längre
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag gillar Sony men när de inte fick ut en efterföljare till Xperia Z Ultra blev det till att byta märke (behov och kravspecifikation går alltid före märket för min del). För min del uppfattar jag det som att de fastnat i derivatträsket på ungefär samma vis som med K750i->K800i->K810i->K850i->C902->C905 samtidigt som P-serien inte fick rätt uppmärksamhet. Nu går temat igen där den sista riktigt helgjutna Xperian var Z3 och till viss del Z5 medan X-serien var ett stort frågetecken. XZ är ett steg framåt (mot X Performance) men X Compact ett annat frågetecken.

    Dock finns definitivt en potential hos Sony men de skulle behöva ordna upp produktportföljen och då även se till att det finns alternativ för oss som vill ha större skärm än 5,5-6 tum och bra hårdvara.

    Som det ser ut nu har Sony inga alternativ om man vill ha en kraftfull enhet med större skärm. Vare sig Z3 TC eller Z4T har fått efterföljare (ja, jag vet att det brukar argumenteras om den s.k döda tabletmarknaden men en ny 8-tummare i slimmat format och LTE etc skulle kunna finna en marknad).

    Sony skulle behöva släppa en XZ2-serie enligt nedan:

    XZ2 Compact (4,6 tum)
    XZ2 (5,2-5,3 tum)
    XZ2 Premium (5,7 tum)
    XZ2 Ultra (6,44-6,5 tum)
    XZ2 Tablet Compact (8 tum)

    Para detta med Snapdragon 835 och 4-8 GB RAM samt börja lagringskapaciteten på 64 GB med steg på 128-256 GB med minneskortplats, optimerad kamera, IP-klassning och fullständig telefoni Tablet Compact (d.v.s den kan användas som fullvärdig telefon) och utvecklingen skulle kunna börja vända. Naturligtvis fokus på PlayStation 4 och integration med densamma samt intressanta tillbehör. Stylus kunde vara lämpligt i XZ2 Premium, Ultra och TC.

    Kanske en BT-stylus liknande Ericssons lösning där man även kunde skriva på papper och få det hela överfört i digitaliserad form vore bra - det skulle väcka en del uppmärksamhet.

    Däremot är en sak klar: Jag tror inte att det kommer att fungera att köra på derivatspåret i längden, d.v.s släppa iterationer av Xperia Z/XZ-serien med 3-4 GB RAM och 32 GB lagring. Att släppa enheter med 4 GB RAM nu är lite sent när konkurrenterna haft det i ungefär ett år redan.
     
    H-M gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    De senaste ryktena har gjort mig lite mer optimistisk. De verkar ändrar formspråket, ser bekant ut men med mindre dödytor uppe och nere. Eller mindre bezels som det heter på engelska:
    http://www.gsmarena.com/alleged_press_render_of_sony_xperia_x_2017_leaked-news-23574.php
    https://m.priceraja.com/blog/1802-sony-xperia-x2-appears-in-leaked-image-ahead-of-mwc-2017.html

    Sen verkar efterträdaren till Xperia XA få 64GB minne och 4GB ram. Så de snålar inte med det som de tidigare har gjort.
    De är åtminstone i paritet med sina konkurrenter.

    På kameraområdet verkar de ha på gång nåt också:
    http://www.xperiablog.net/2017/02/2...-memory-embedded-camera-in-2017-xperia-range/

    Så om de marknadsför ordentligt borde det finnas en chans för Sony på smartphone marknaden.
     
    Last edited: 24 feb 2017
    tobswe gillar detta.
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag håller tummarna. Alltid varit nöjd. Tidigare köpte man det också lite för att det fanns en ganska stor svensk utvecklingsavdelning. Den är väl i princip borta nu?

    Bra specifikationer, hyfsat pris och bra design. Där ligger väl kärnvärdena? Och trots allt ganska bra support. 2 årsgaranti.

    Vattentät med garanti tycker jag man skall släppa. Gärna tillverkad på samma vis men på egen risk. Kostat dem alldeles för mkt.i garantiåtgärder. Visst var det Z3 som hade reklam då man filmade och fotade under vatten? Vansinne då man vet hur lätt luckorna blir otäta och hur dåligt skärmen var limmad på många enheter. Hur tänkte man?

    Detta år kan bli ett ödesår. Konkurrensen stenhård och man måste sticka ut lite. Jag är inte säker på att man gör mobiler om 5 år. Men det hänger på de kommande åren
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Fortfarande stora bezels/dödytor på mobilerna de visade upp. Men trots allt visade de upp en ny kamera med 19 megapixlar. Känns som Sony kanske denna gång kommer med den bästa kameran i mobilindustrin?

    Inte så stora förändringar på XZ efterträdaren i övrigt. Dock gick de upp till 4GB ram istället för tidigare 3GB vilket var tacksamt.

    XZ Premium kommer också med Snapdragon 835, var lite orolig att de skulle gå på den äldre 821 serien. Men nu har de i alla fall ett riktigt flaggskepp som kan ta sig an Samsung Galaxy S8 och den nästa iPhone utan kompromisser.
     
    H-M gillar detta.
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Problemet är det höga priset, kameran, RAM-minnet, buggar, all bloat och den sladdriga SIM-hållaren i billig plast (dock bra att den går att få ut utan verktyg).

    Och att man gör som för 10 år sedan och papperslanserar modeller ett halvår innan de finns i butik, när de väl kommer har folk tröttnat redan.
     
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Sen tycker jag modellcyklerna varit lite väl korta. Typ 6 månader utan några riktiga nyheter. Fanns inte så mkt skäl att byta upp sig
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Dock kommer XZs redan i april vad jag förstår, den har den nya kameran men till ett mycket lägre pris.

    Enligt ryktena kommer Samsung Galaxy S8 ha ett pris som ligger i nivå med Xperia XZ Premium, så man kan ju se det i relation till vad konkurrenterna tar för sina flaggskepp:
    http://www.mobil.se/nyheter/r-det-h-r-priset-p-galaxy-s8#.WLPwj5F86hA

    XZ Premium kommer inte avvika särskilt mycket i det avseendet.
     
    Last edited: 27 feb 2017
  19. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Ja det var ju inga intressanta nyheter från sonys sida, samma gamla design + klent batteri!
     
  20. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jag tycker att nya XZ-serien verkar väldigt intressant!
    Sony kan ju vara lite oberäkneliga och t ex X performance var ju helt menlös och trist, samtidigt som modellen efter var riktigt trevlig! :-)