Livsmedelskoll/kcal koll

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Evinrude, 14 jul 2010.

  1. Evinrude

    Evinrude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Är i färd med att skaffa en ny telefon och jag står lite och väger mellan de olika systemen som finns.
    Jag undrar helt enkelt om det finns en app som typ hälsovakten, där man kan föra dagbok över sin dagliga konsumtion av mat och dessutom har möjlighet att kolla upp näringsinnehåll på olika livsmedel.

    http://www.halsovakten.se/

    I övrigt tycker jag att android verkar ha det mesta man kan behöva. Finns denna app så är det bara en fråga om att bestämma sig för vilken modell man ska ha... :)
     
  2. Grottroffe

    Grottroffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag använder ett prog som heter Calorie Counter. De livsmedel jag sökt efter har jag hittat utan problem! Bra med info finns det också. Dagboksfunktionen har jag dock inte testat.
     
  3. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Finns det inget liknande program på svenska? Med SI-måttenheter?
     
  4. skogizz

    skogizz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja ett program på svenska och gärna med koppling till livsmedelverkets databas vore inte alls dumt! :)
     
  5. Evinrude

    Evinrude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur svårt vore det att skapa en app av detta slaget? Databasen finns ju redo, det borde inte vara jättesvårt. Eller?
     
  6. mixbox

    mixbox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sen en funktion där man kan söka med barcode vore ju inte helt fel, krävs dock en till databas och kanske möjlighet att ladda upp barcodes själv.
     
  7. Evinrude

    Evinrude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är antagligen svårt för en total imbecill som jag att skapa, var får man tag på en entusiastisk programmerare?
     
  8. piraya

    piraya Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Detta låter intressant och har länge funderat på att göra något likande. Jag har tidigare gjort en sida som hämtar information från livsmedelsverket. Livsmedelsverkets databas är dock rätt begränsad så det blir inte mycket om man gör en app som bara bygger på den. Att låta användarna skanna in/fylla i data för att sedan samla ihop denna till en stor databas kanske vore en idé.

    En app som bara söker i livsmedelsverket skulle jag kunna göra ganska snabbt tror jag, men fråga är hur användbar den är. Vad för fler funktioner kan vara intressant? Fylla i dagbok? spara undan recept?
     
  9. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Begränsad i vilket hänseende menar du?

    Mitt enda önskemål med en liknande app är att kunna skriva i hur mycket av vad jag ätit vid vilken ”måltid” och få kcal och fördelning uträknat och loggat + kunna addera livsmedel som saknas. Inget fancy alls, bara fungerande.
     
  10. piraya

    piraya Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det jag menar med begränsad är att jag saknar färdigrätter med mer. Men det är sant, så länge man låter användare addera livsmedel så ska det ju fungera. Vore smidigt om användarna tillsammans kunde bygga upp databasen.
    Men jag börjar med möjligheten att söka i databasen + lägga till egna livsmedel.
     
  11. krofo

    krofo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja just det, vore ju helt klart klokt att kunna sätta ihop maträtter (maträtt X består av si och så mycket av ingrediens Y och si och så mycket av ingrediens V osv..)
     
  12. Jens040

    Jens040 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Bra initiativ!
    Har du någon aning om när en eventuell beta kan vara klar..?
     
  13. Evinrude

    Evinrude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag skulle vilja ha i en app. är följande.
    Databas där man kan söka på livsmedel.
    Kalkylator där man fyller i hur mycket man ätit av vad och sen räknar ut hur många kcal man fått i sig. Gärna med en räknare på hur mycket man har kvar att äta på dagen.
    Dagboksfunktionen är definitivt något som vore fint att ha.
    Mer avancerade funktioner längre fram skulle kunna vara hur stort intag av kolhydrater, protein och fett ens måltider har osv.

    Jag vet inte hur databasen ser ut, men jag kan tänka mig att sporadiskt föra in matvaror av olika slag och varumärken. Just färdigrätter är inget jag äter alls så det blir svårt att föra in.
     
  14. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hur har det gått med den här? Vore kul att ha någon app som räkna ut sin dagliga dos av kcal/protein
     
  15. Sir Anselm

    Sir Anselm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha en app, är nöjd om den bara presenterar livsmedelsverkets databas på ett snyggt sökbart sätt. Skulle kunna betala för en sån app! En liten slant iallafall ;)