Tips: Uppdateringstråden för Galaxy S5

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av Rosén78, 8 maj 2015.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det är ju en rätt stor Android Update. Personligen tycker jag att Samsung klantade sig med sin 6.0.1 update då få tyckte att den funkar bra. Av egen erfarenhet med en Note 4 så kände jag att batteritiden blev bättre men mycket annat blev inte det. Men som sagt. Det är nyare.
     
  2. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Instämmer. Jag tycker också att batteritiden blivit bättre.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är rätt mycket som skiljer ver. 5.xx och ver. 6.xx "under huven" men det är nog enklare att du googlar det annars kommer vi att fylla en helsida här.
    En stor skillnad är att 6.xx lägger appar i doze, dvs. djup sömn när de inte används, detta är bra för att spara batteri, men vissa appar klarar inte av detta på rätt sätt. Man kan då inaktivera doze på dessa.
    En orsak till att så många får problem med denna uppdateringen är att man kör in den OTA. Jag vill absolut rekommendera att man tömmer mobilen helt, fabriksåterställer, och kör in den nya mjukvaran med nödåterställning i smartswitch. Speciellt när det är en så stor uppdatering som mellan 5.xx och 6.xx. Då blir man av med många problem. Jag har gjort så och för mig funkar 6.01 jättebra.
     
  4. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Självklart skall även OTA uppdatering fungera utan fel. Om man måste tömma telefonen (göra en kopia av egna inställninga mm) så måste Samsung gå ut med det. Att man måste ominstallera en del appar som är omgjorda för att fungera med 6.0.1 är självklart. Sedan håller jag med dig att en helt ren ominstallation är den bästa.
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Problemet ligger inte i uppdateringen i sig, utan alla gamla appar som inte är gjorda för 6.xx och ligger kvar om man bara kör in OTA. Android är ett väldigt öppet system och många 3:e parts appar tar lite genvägar som inte riktigt följer standarden.

    Och ja Samsung har rekomenderat att man återställer sedan flera år tillbaka.
     
  6. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Blir till att ladda ned Kies. Är det bästa sättet?
     
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    jogge gillar detta.
  8. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har beskrivit tidigare att min telefon med 6.01 som uppdaterats några gånger och fortfarande har 6.01 uppför sig illa. Den stänger av sig ungefär varannan/ var tredje dag och startar om igen. Ingenting vad jag gjort hjälpte. Så nu har jag bitit i det sura äpplet och fabriksåterställt den. Det påstås ju vara rätt medicin, när man inte kan hitta felet. Sagt och gjort med en massa jobb att ställa in mejlprogram och appar. Tog två dagar innan jag var klar. Men så idag på tredje dagen så händer samma elände igen. Grrrr... Luren startar om mitt i ett surftillfälle. Vad f..n gör man? Jag blir så less på skiten...
     
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    jadu bra fråga, garantin är ju borta sen länge o hjälpte inte en fabriksåterställning så verkar det ju vara nåt allvarligt fel på den. Kanske dags köpa en ny?
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Fel som uppkommer då och då är ju givetvis svåra att hitta. Fabriksåterställa är som regel en bra ide för konstiga fel, dock gäller det att göra på rätt sätt. Om det blivit fel på en systemfil räcker det inte att återställa till fabriksinställningar genom menyn, utan en komplett mjukvara måste laddas hem från samsung och luren måste rensas helt. Detta gör man genom att nödåterställa i smartswitch.

    Efter man återställt på detta sätt, måste man i ditt fall köra några dagar utan att installera några nya appar, för att se om problemet är borta. De allra flesta problemen beror på någon app som inte gör riktigt på rätt sätt, och om man lägger in samma appar igen så får man ju tillbaka problemet igen.

    Lägg därefter in apparna du vill ha, men några i taget, så kommer du ha bättre chans att hitta problemet.

    Skulle luren bråka även innan du lagt in några appar, ja då har ju elgiganten öppet de flesta dagar:P

    Jag kör också 6.01 på min S5 och jag har även en LG gwr klocka till den. Om jag avinstallerar en urtavla till den som har en massa extra funktioner, då startar min S5 om spontant, så det är något fel där. Men det är det enda tillfället jag råkat ut för att den gör det, och där har ju google, samsung, lg och några till varit inblandade, så där kan jag köpa att nåt blivit fel.
    I övrigt tycker jag att den senaste mjukvaran är ovanligt stabil och bra.

    Om det bara är när du surfar som den startar om, tänk efter vilken sida du gick in på, kanske finns det något där som inte lirar riktigt, nåt javascript, t.ex.
     
  11. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack jogge för ditt tips. När jag upptäckte detta fel efter första uppdateringen till 6.01 för en hel del månader sedan hade jag också lagt till några nya appar. Hade aldrig stött på detta problem under 4 och 5, utan bara med 6.01 . Fick då här tipset att ta bort dessa appar. Vilket jag också gjorde. Memn felet kvarstod. Vid varje spontan omstart försvann en genväg från hemskärmen och jag fick kopiera dit den igen. Även vissa dokument i form av PDF filer i en mapp på hemskärmen försvann. Nu efter fabriksåterställningen verkar det inte som något försvinner mer.

    Ditt tips om nödåterställning i smartswitch och sedan inläsning av några appar i taget och vänta några dagar förstår jag kommer att ta lång tid innan luren är uppdaterad som jag vill ha den igen. Men det är kanske den vägen jag måste gå..? Jag har en Samsung Gear2 klocka, men använder bara standardurtavla och den kombinationen funkade som den skulle med 4 och 5.

    Jag har inte återställt genom menyerna utan hemknapp+ljud upp+strömknappen. Är det detta som kallas att göra det via smartswitch?
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nej, genom menyn eller via recovery (hemknapp+ljud upp+strömknapp) ger samma resultat, det tar bort alla egna inställningar och appar, men installerar inte om systemet. Smartswitch är ett program på datorn och du kopplar in mobilen med usb kabel.
     
  13. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Är det verkligen Smartswitch du menar? Vad jag kan hitta, både på Samsung sidor och andra, så används det programmet bara för att föra över filer till och från telefonen. Kan inte se att används för fabriksåterställning över huvud taget. Jag har inte sett någonstans att man gör en sådan på annat sätt än hemknapp+ljud upp+strömknapp. Var hittar du info om det?
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Gjort det själv rätt många gånger :P

    Här är en bra guide: http://forums.androidcentral.com/am...amsung-emergency-recovering-samsung-kies.html
     
  15. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    @jogge@jogge Ditt svar gör mig faktiskt osäker på om vi menar samma sak.

    Du säger att hemknapp+ljud upp+strömknapp inte kan genomföra en riktig fabriksåterställnig. Det är just så jag har läst både här och på andra sajter att man skall. Sedan talar du om Smartswitch och anger en länk. När jag kollar den så står det inte ett skvatt om fabriksåterställning, men väl om något som kallas Emergency Recovering. Och när jag Googla Smartswitch så framgår det att just det används för att skyffla data mellan telefonen och en dator. Så står det också i länken. Någonstans såg jag att man använde det programmet för att komma in i en telefon som inte startade upp över huvud taget.

    Så jag tror vi talar förbi varandra och att fabriksåterställningen jag gjorde efter alla konstens regler var rätt. Även om den inte löste mitt problem.
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nej, så skrev jag inte. Du har gjort en fabriksåterställning, det har jag aldrig förnekat, men som jag skrev räcker inte det alltid utan man kan behöva ladda in hela mjukvaran på nytt.
    Jag har bara givit ett förslag hur man kan lösa problemet, men om du inte vill göra det, fine, det är upp till dej. De tips jag gett är både saker som jag läst och som jag kommit på själv genom egna försök.
    Det finns massor med felaktigheter på internet men du får givetvis tro på vem du vill, ett gott råd är dock att kolla på xda eller forumet på sammobile, där finns en hel del matnyttigt.
    Lycka till!
     
  17. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag har två telefoner en med Lollipop och en med marshmallow.
    Jag har ett nätverk med en reapeter som jag kopplar upp mig mot.
    Har fungerar alldeles utmärkt på båda telefonerna förrut. (5Ghz)
    Nu har telefonen med marshmallow blivit otroligt trög vid internetuppkoppling.
    Använder jag roterns uppkoppling fungerar det bra.
    Är det en bugg i marshmallow?

    EDIT: Gick och köpte en ny repeater. Nu fungerar det perfekt igen.
    Mycket underligt att en telefon helt plötsligt lägger av till en repeater när den har fungerat förrut när den fungerar med den nya.
     
    Last edited: 22 jan 2017
  18. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Fick igår en ny uppdatering till marshmallow 6.0.1.
    - Förbättringar av enhetens stabilitet, samt buggfixar.
    - Nya och/eller förbättrade funktioner
    - Ytterligare prestandaförbättringar

    Någon som har laddat ned och märkt någon förändring?
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om du skriver vilket versionsnummer du fick, G900..........? så finns det en möjlighet att kolla.
     
  20. Roland73

    Roland73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    G900FXXS1CQA9 eller G900FNEE1CPK2 är den som skall hämtas ned.
    Någon av dessa kommer att installeras. Troligtvis G900FXXS1CQA9 tror jag.
    Min nuvarande är G900FXXS1CPL7
    Tänkte att någon hade laddat ned och eventuellt om det blev några problem som
    det har blivit förrut vid uppdatering.