Fryslagg?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av grief, 1 aug 2010.

  1. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Har fått en SGS genom jobbet och trivs väl bra på det stora hela. Det som dock retar gallfeber på mig är de konstanta fryslagg som uppstår på apparaten. Felet har funnits sen innan första appen installerades och jag har provat återställning flertalet gånger.

    Helt plötsligt, var som helst, kan telefonen frysa i ett par sekunder för att sedan gå som vanligt. Standard på denna modellen eller fel på mitt ex?
     
  2. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det är standard, men det kommer att bli bra när nästa uppdatering kommer, det kan jag nästan lova.
    Känner du för att flasha om telefonen med nån läckt beta så kan du få den bra redan idag.
     
  3. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    mjukvaru relaterat problem som en del personer har och andra inte har... jag har inte haft problemet personligen men har läst att andra har haft det dock verkar det problemet inte finnas i dom beta versioner av mjukvaran som finns så det kommer antagligen komma en fix för det från samsung snart
     
  4. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Okej! Låter ju lovande, får hoppats att den snart dyker upp. Har med intresse följt hetsen kring Desire och 2.2 i helgen :)

    Är en demolur från Samsung så jag har inte vågat att sträcka mig längre än till en liten rootning.
     
  5. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag kör en av dom här läckta betorna och har inga som helst problem överhuvudtaget, utom GPS:n då. Den verkar dom ha problem med att få till.
     
  6. trotte

    trotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De fryslagg som är 3-6 sekunder långa är kanske borta på senare Firmwares. Men det "normala" lagget är kvar. Tex det faktum att det inte är speciellt mjukt när man tex swipar mellan homescreens (speciellt om har en gäng Samsung widgets uppe) är kvar på alla Firmwares jag prövat, inklusive Froyo firmwaren. Det inkluderar att den ibland hackar rejält vid swipande, kalla det fryslagg på under 1 sekund.

    SGS laggar lika mycket som min sunkiga gamla Hero när man bläddrar mellan homescreens. Men på Heron fick man i alla fall bra och snygga widgets.

    Det är fullständigt obegripligt att en telefon med sådan bra hårdvara underpresterar så pass vid normalt användande av skrivbordet osv.

    Detta tillsammans med en GPS som ej är värd namnet gör att jag inte kan rekommendera denna telefon till någon i dagsläget. HTC Desire är klart bättre i nuläget (sedan finns det många riktigt bra custom romar till den).

    Jag och några arbetskompisar pendlar mellan Piteå och Luleå (E4:an). Om vi slår på GPS och Google maps/navigate i bilen så hittar hans Desire positionen inom några sekunder, men min SGS inte alls eller efter kanske 5 minuter.

    Då har jag testat både med senaste Froyo firmwaren och den tidigare JM2.

    Låter jag bitter? Jo det är jag. Specillt då recentionen av telefonen på denna site verkar missat det mesta av nackdelarna.
     
  7. fjellborg

    fjellborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mmm.. kan delvis bero på att flertalet lurar från HTC har A-GPS som "snabbar upp" gps positionen är min gissning.
     
  8. pattern

    pattern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testa Samsungs JF5/JFB firmware, har inga problem med GPS:en eller maps längre med den. Ang. "lagg" när man swipar mellan homescreens i TouchWiz så märker jag det inte med vanliga wallpapers men kör man livewallpapers så märks det rejält, dom slöar dock även ned LauncherPro grymt mycket så det är nog generellt nått man får räkna med med LW.

    I touchwiz har jag reducerat till 3 homescreens och kör 3 widgets (snowstorm, spotify och powercontrol). Testa om det hjälper kanske, eller så kan det vara firmwaren här också, vet inte. Oavsett så är ju det "lagget" i samsungs TouchWiz gränssnitt (som dom uppenbarligen inte kodat superbra) och inte hårdvaran så att säga. Alltid trevligt om dom fixar det i nån av froyo firmwaresen som dom jobbar med.
     
  9. NickeW

    NickeW Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemen avhjälps helt med nyare FW och taskkiller (jag använder autokiller). Dock är gps inte helt 100. Finns olika fixar för detta också.
     
  10. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Nej det problemet har inte försvunnit för mig. Är så less på telefonen nu.
     
  11. mengan

    mengan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även med sd-fix + autotaskiller @ aggresive mode?
     
  12. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Nej inte gjort en sd-fix än.autotaskiller @ optimal
     
  13. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Weird ... jag kör orginal FW (rootad) med autokiller i optimal och för mig är det natt och dag från vad det var tidigare. Nu är det ytterst sällan jag upplever lagg och den känns mkt rappare. GPs är fortfarande usel dock.
     
  14. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Menar du att SGS inte har A-GPS? Trodde alla lurar hade det nuförtiden..
     
  15. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, tills nån bevisar motsatsen så är jag övertygad om att Galaxyn också har det.
     
  16. luetin

    luetin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  17. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Problemet är ju bara att man får en HTC Desire med denna sk. "fix" har alldeles för mycket program/spel som gör att jag kan glömma denna lösning :(

    Väntar tålmodigt på officiell 2.1 update som verkligen fixar problemen... 1 vecka kvar? pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeze :cry:
     
  18. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nog har SGS A-GPS, men den tycks vara klantig i mjukvaran med att hantera A-GPS-infon. Något annat som den tycks klantig med är trilaterationen ("trianguleringen") av mobilmaster. När jag hade stängt av datatrafik i Italien så hittade den inte ens typ rätt land utan fri sikt från GPS-satelliter. Den gick uteslutande på GPS-datat (och WPS, tror jag). Nog ska en mobil klarar trilateration utan påslagen mobildata - det har ju inte med det att göra. iPhone 3GS klarade det, vill jag hävda att jag minns från förra sommaren.
     
  19. pattern

    pattern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Galaxy triangulerar utmärkt på 3G, under 10 sekunder och med ca 20m precision. GPS:en funkar även den utmärkt, får GPS fix på cirka 5 sekunder.

    Testa JFB/JF5 firmwaren så ska nog det där lösa sig.
     
  20. trotte

    trotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även när du sitter i bil pattern? Min hittar bra när ute går, men i bil så får den knappt fix och får den så tappar den ofta.