Aktivitetsklocka?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av nauska, 7 jan 2017.

  1. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag är ute efter en aktivitetsklocka/pulsklocka/aktivitetsband eller vad man ska kalla dom.

    Krav:
    - mäta puls kontinuerligt
    - mäta sömn
    - bra app till Android för att visa data
    - några dagars batteritid

    Önskemål:
    - vattentät
    - gps
    - inte kännas klumpig då man har den dygnet runt

    Jag har kikat lite på:

    Fitbit Charge 2, tyvärr är den inte vattentät och saknar GPS. Går dock att använda telefonens GPS till den.

    Fitbit Surge, inte heller vattentät och kommer kanske kännas klumpig?

    TomTom Spark, har läst flera recensioner som klagar på att appen lämnar en hel del att önska.

    Så, ge mig era synpunkter, både på de jag nämnt ovan samt andra.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @chraist@chraist har precis införskaffat sig ett par Mi-Band 2 och kanske kan dela med sig av sina första intryck?
     
    nauska och chraist gillar detta.
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har en tomtom med cardio + music, kan inte påstå att jag använder deras app allt för mycket då jag låter den ladda upp direkt till min Endomondo
     
    nauska gillar detta.
  4. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Garmin Forerunner 235. Uppfyller alla dina krav med råge :) Har GPS och är vattentät (går att simma med) inbyggd pulsmätare och en i mina ögon bra app för Android. Jag klarar mig ca 1v på en laddning, beroende på hur mycket jag tränar. Klockan är lätt och smidig, märker knappt att jag har den på mig. Är rund och ser rätt bra ut för att vara en aktivitetsklocka :)

    Den kan mäta pulsen kontinuerlig över dagen och presentera detta direkt i klockan eller i appen. Sömnmätning har jag inte testat men klockan klarar definitivt av det. Precisionen i GPS är grym! Den går på både GPS och GLONASS så precisionen är minst i klass med en bra mobiltelefon, ibland även bättre.

    Går utmärkt att använda klockan som fristående enhet då den på egen hand kan logga allt och i efterhand synka till Connect-appen.

    Sen gör den även ett helt okej jobb som smartklocka, visar notifikationer och kalenderaktiviteter direkt på handleden. Går även att ladda ner lite extra-appar från garmin, utvecklarcommunityt verkar vara helt ok :)

    Så min rekommendation är såledens en Garmin 235!
     
    erik.rahm, nauska och bernard gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    På de flesta punkter går tyvärr Xiaomi mi band 2 bort. Pulsen mäts ej konstant och är inte vidare tillförlitlig då resultatet varierar en del. Steg och sömn mäter den dock och fungerar bra i den medföljande appen. Ca 20-25 dagars batteritid. Notiser/samtal samt väckning via vibration.
     
    Carre_80, nauska och indika gillar detta.
  6. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Den verkar ju faktiskt riktigt bra! Såg även att Elgiganten säljer den för under 2000 kr nu. Dock lite mer än vad jag hade tänkt att lägga, men jag kanske tänker om på den punkten. Får åka och känna lite på den. Stort tack för en bra rekommendation!
     
  7. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag kikade på den, men den gick bort då den, som du säger, inte mäter pulsen kontinuerligt. Jag vill kunna få ut min vilopuls över tiden.
     
    chraist gillar detta.
  8. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kan man se sömncykler och vilopuls över tiden i Endomondo? Eller är det mest till för träning?
     
  9. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3

    Köpte mig en Garmin 235 så sent som förra veckan och är mycket nöjd med vad den presterar hittills. Pulsen som mäts på handleden verkar oväntat korrekt och GPS:en är snabb och precis. Som smartklocka är den något begränsad, men för aviseringar och kalendern gör den sitt jobb. Har inte testat några appar ännu.
     
    nauska gillar detta.
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Visst kan den uppfattas som lite dyr, men sett till vad du får och vad klockan presterar så är den värd det. Jag gav 2790kr för min klocka, även för det priset får den mina varmaste rekommendationer :) Kläm och känn och läs lite recensioner på nätet!

    Pulsmätaren är väldigt bra! Diffar inte alls mycket gentemot vad mitt polar-pulsband visar. Som du säger är ju smartklockefunktionen rätt begränsad, men för mig räcker det gott och väl med att snabbt ha notiser tillgängliga :) Som tränings/aktivitetsklocka tycker jag den är toppen, vill man ha bättre än denna så handlar det ändå om minst en tusenlapp till, om inte mer.
     
    Roggert gillar detta.
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har haft både Charge 2, Vivosmart HR samt Garmin 235. Köp 235 utan att tveka! Om du bryr dig om kvalitén på datan som ska samlas in så är det garmin som gäller. Själv kör jag Garmin 735 nu och är galet nöjd. Har iof pulsband till när jag kör intervaller osv eftersom mätaren på klockan inte riktigt hänger med då. Men bara att du har möjligheten att köpa till ett pulsband till 235 gör det ett bättre köp än de andra.

    Lägg till 1v batteritid och riktigt bra notifications så är det en winner skulle jag säga :) Charge kanske är snyggare men den repas otroligt lätt om du faktiskt tränar med den :) samt allt som har med notifications är rätt värdelöst enligt min mening.

    Vill du ha en rolig grej som du troligtvis kommer lägga i lådan efter några månader köp en charge eller vivosmartHR.. om du faktiskt vill mäta träning och vardagsaktivitet köp en 235 eller 735 :)
     
    nauska och Jockmokk gillar detta.
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    This^ 235/735 ser ut som en vanlig klocka, känns som en vanlig klocka. Är du sen tidigare daglig klockbärare så kommer det inte alls kännas konstigt att gå över till en garmin 235 eller motsvarande. Charge & vivosmartHR är ju inte ett dugg lika vanliga klockor, är i mitt tycke rätt fula och således svårmotiverade att bära dagligen :)

    Armbandsklockor ska vara runda och se ut som just klockor, inte något annat!
    Mvh Konservativ ;)
     
    indika gillar detta.
  13. nauska

    nauska Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är ingen klockbärare till vardags sedan jag sålde min LG G Watch R för några månader sedan, men det gör mig inget att den är rund och ser ut som en "vanlig" klocka [emoji16]

    Tanken med Charge 2 var att den kanske är så pass liten och lätt på handleden att man inte tänker på den, men 235 verkar ju ändå lätt och smidig. Ska absolut kolla in den!
     
  14. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Absolut, min mamma har en charge 2 för att mäta steg och ibland använda gps-en i mobilen. Den är enligt mig en av de snyggare aktivitetsarmbanden. Man glömmer bort att man har den. Dock om du faktiskt vill använda GPS, vattentät och lite på din pulsmätning rekommenderar jag en 235/735
     
  15. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Tog en promenad ikväll och detta kan man se i Endomondo, bifogar bild på premium också men det har inte jag.
    Sova är ju ingen träning så....

    Screenshot_20170111-004333.png Screenshot_20170111-004341.png
     
    nauska och indika gillar detta.