Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Fråga ett har jag tyvärr inte provat så det har jag inte så mycket koll på. Men fråga två ska vara möjligt! Om du vill ha en faktiskt toggle som ser ut ungefär som den på bilden kan du kolla på apparna KLWP eller KWGT så får du trevliga appar att skapa personliga hemskärmar också :) annars kan du bara skapa en vanlig Taskergenväg/-widget som går till en task med action Tasker - Profile Status. Välj den profil du vill kunna toggla och ändra "Set" till "Toggle"
     
    Nicole gillar detta.
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack snälla! Jag har provat detta, direkt i Tasker, men problemet, jag gör säkert fel, är att jag får en liten widget, som inte alls ser ut såhär, och den utför profilen då när jag togglar, min tanke är att kunna stänga av profilen när jag är hemma tex och snabbt kunna sätta på när jag går ut, tex jag har gjort en "applock-profil" som jag inte behöver hemma, men vill kunna sätta på fort om jag får besök eller om jag går ut... Har tagit hem båda apparna du föreslog och ska kika på dem, det fanns en del där att gå igenom [emoji1]
     
  3. Bengzor

    Bengzor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Är ny med tasker och skulle gärna vilja få gång att när jag är uppkopplad via bt så ska mobilen autosvara inkomande samtal direkt altså ingen fördröjning. Jag har provat att lägga upp en task men i tasker så står det bara med röd text take call. När jag väl trycker på take call så står det this action unavailable on this device. Telefonen är en samsung S7 edge med senaste uppdateringen på.Vad ska jag göra för att få det att fungera?
     
  4. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Efter lite sökande på Google visade det sig att Google själva tagit bort detta från alla versioner från 6.0 och uppåt. Vill man ändå ha möjligheten så verkar root vara det enda som fungerar och då genom ett plugin kallad Secure Settings eller via Input Tap-task.
     
  5. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag ville ha en Tasker profil som stänger av notifikations-lampan och ljudet när jag sätter telefonen (s7) på laddning mellan specifika tidpunkter.

    Bevisligen är jag för dålig för att lyckas. Kan jag få lite hjälp? :)
     
  6. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ljudet är inga problem, hur långt kommer du?

    Teoretiskt ska det gå att stänga av LED i Tasker med "Notification Pulse - Off", men det funkar inte i (alla?) Samsung-mobiler. Fanns ett annat plugin för det på Play tidigare, "Samsung LED Controller". Den appen verkar dock inte ligga kvar.
     
  7. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Slängde bort allt när jag gav upp så nu ligger jag på noll.

    Som jag minns var problemet att jag inte fick de två villkoren att jobba som jag ville (laddning samt tidpunkter)
     
  8. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Lever denna tråd? Har en sak jag skulle vilja göra med tasker, men inte lyckas.
    Vi har bytt kontor, och på det nya stället är det grymt dålig täckning med 4G dock så väljer min telefon att använda det nätet (samsung Galaxy s5) vilket leder till halvdåliga samtal.

    JAg skulle vilja få telefonen att använda 3G istället när jag är ansluten till jobbets wifi. Men när jag i tasker kolla under "net" så är "mobile data" och "mobile data 2g/3g röda"

    så är det på något annat sätt möjligt att göra det jag vill? Hittade något med en app som hette autoinput men förstod den inte riktigt.
     
  9. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Ljudet:
    Under "Profile", tryck + -> "State" -> "Power" (välj om du vill AC/USB etc)

    Skapa ny Task
    I tasken, tryck + -> "Audio" -> "Do Not Disturb" -> Välj "Mode, Alarms"

    Gå tillbaka till fliken "Profiles" och tryck på Profilen du skapat
    Håll inne på "Power Any", välj "Add" och "Time"
    Välj mellan dina klockslag.

    Nu aktiveras ljudlös vid laddning mellan valda tidpunkter.
     
  10. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Så länge du inte rootat telefonen är det mig veterligen Autoinput som gäller. Det är inte jättekomplicerat när du kommit på hur det funkar, men tar lite tid att ställa in.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=mwtV-4KSk-I
     
  11. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Har ett litet problem.

    Försöker sätta ihop en task som slår på min dator automatiskt när jag kommer hem och stänger av när jag åker hemifrån. AutoRemote-plugin via Eventghost och Wake On LAN-plugin fixar det.

    Bekymret är att Tasker måste veta när datorn är påslagen så att profilen kan slås av . Annars antar jag att den lär väcka datorn från djupsömn stup i kvarten (då min mobil kommer att orsaka att profilen aktiveras varje gång den vaknar från sin egna djupsömn och på nytt ansluter till wifi). Har alltså mitt wifinät som enda trigger för "på"-profilen. Denna profil skulle exempelvis kunna slås av genom taskens sista action.

    Jag behöver med andra ord ha någon form av kontakt med min dator så att Tasker vet när den är på respektive av. Därefter skapa två variabler för "av" respektive "på". Mitt wifinät skulle kunna agera trigger (igen) för en särskild kontrollprofil. Om datorn är på så händer inget, annars slås profilen i förra stycket på.

    (Min tredje profil, som slår av datorn, aktiveras om datorn är på och själva tasken först om jag inte varit ansluten till mitt wifi på över en minut. Jag är alltid ansluten till wifinätet när jag är hemma. Det är så Tasker avgör om jag är hemma eller inte)

    Att pinga kan man väl glömma eftersom datorn inte märker skillnaden på när den är i deepsleep och avslagen?

    Förtydligande av vad jag menar med ord som "aktivera profil" och "slå av profil": Om en profil är av så kan den aldrig vara aktiv. Om den är på så kan den antingen vara inaktiv (körs inte) eller aktiv (körs).
     
    Last edited: 15 jan 2017
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    För avancerat för min del men om problemet är att wifi slås av när telefonen är inaktiv, räcker det inte att stänga av den funktionen i inställningarna?
     
  13. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Nej. Jag vill att det stängs av när jag inte använder telefonen.
     
  14. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag förstår dig rätt men du vill att tasker ska veta att datorn är på!
    Borde inte Eventghost -->Autoremote kunna ändra en variable till 1 eller liknande i Tasker när datorn är på
    och sätta variablen till 0 när datorn slås av?
     
    Last edited by a moderator: 18 jan 2017
  15. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Helt ny på EventGhost, men det borde den kanske klara.
     
  16. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag går in på rätt ställe, men när jag drar ner "listen" så får jag inte samma val från autoinput i filmen.
    För mig så står det "selecting filed" istället och jag har inte alls samma val..
     
    Last edited: 17 jan 2017
  17. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    OK, inte helt med på vad du menar. Jag testade som hastigast själv. funkar fint.
    Tänk på att du inte kan välja objekt i listen du drar ned. Du får gå via hemskärmen/drawern.

    Denna tutorial är för att casta, men principen är densamma som i ditt fall:
    http://forum.joaoapps.com/index.php...in-subscriptions-screen-and-start-casting.78/
     
  18. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag skulle behöva lite hjälp av expertisen här, jag är en total nybörjare är det gäller tasker.

    Det är så att jag har ett villa larm som skickar en push notis till min telefon när detta larmas på och av, push appen jag använder mig av är Pushover, jag har även en android platta på väggen där jag sköter tändning och släckning av lampor , larm, spotify mer mera.
    Denna plattan är alltid tänd och jag skulle vilja börja släcka skärmen på denna när larmet larmas på för att sedan tändas när larmet larmas av.
    Så min tanke var att installera även pushover på plattan och när denna plattan får push notisen så släcks skärmen.
    Detta ska gå att göra i tasker, men jag fattar verkligen ingenting av tasker.

    Är det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig att få till en sådan funktion i tasker?


    tack på förhand.
     
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Är det möjligt att stänga av vibrationer från appar med Tasker, när jag får notifikationer?

    Tv.nu förstår inte att telefonen vibrerar trots att jag har vibrationer avstängt och att de inställningarna styrs i varje app, och jag AVSKYR vibrationer, MYCKET tacksam för hjälp!
     
  20. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Tända och släcka skärmar kan vara lite trassligt har jag märkt, men vi kan börja med att läsa av pushnotisen.
    Installera förutom Tasker även Auto Notification:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.joaomgcd.autonotification

    Den sistnämnda kan via Tasker läsa av notiser.

    I Tasker, tryck "+" under "Profiles"
    Välj "Event" -> "Plugin" -> "Autonotification" -> "Intercept"
    Tryck på pennan.
    Under "Action Type" väljer du "Created".
    Under "Notification Text" anger du det som Pushover skickar, "Larm På" eller vad det kan vara.

    Nu ska du skapa en Task. Bara skapa i valfritt namn så länge och se om du får ovan att funka, så tar vi resten sen :-)