Försök till att roota Tab S 10.5 gick inget vidare - hjälp

Diskussion i 'Galaxy Tab S' startad av Meto, 13 jan 2017.

  1. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Rootade Samsung Tab S 10.5 men den startar inte upp
    Hej

    Blev så trött på all bloatwear på min samsung tab s 10.5 och tänkte att jag äntligen skulle ta tag i att roota den. Barnen använder plattan mycket och då vill jag kunna ta bort allt onödigt och min kalender och mail bla. Nåja, jag rootade den enligt anvisningar på xda med Odin:
    - Download and unzip the CF-Auto-Root-....zip file (see posts below this one)
    - If you end up with a recovery.img and cache.img file, you've extracted twice. You need to end up with a .tar.md5 file - don't extract that one
    - (USB) Disconnect your phone from your computer
    - Start Odin3-vX.X.exe
    - Click the PDA (AP in odin v3.x) button, and select CF-Auto-Root-....tar.md5
    - Put your phone in download mode (turn off phone, then hold VolDown+Home+Power to boot - if it asks you to press a button to continue, press the listed button, or run adb reboot download command)
    - (USB) Connect the phone to your computer
    - Make sure Repartition is NOT checked
    - Click the Start button
    - Wait for Android to boot
    - Done (if it took you more than 30 seconds, you need practise!)

    Jag kommer hela vägen och får ett grönt fält i Odin där det står pass och i texten står det att det lyckats. Men plattan startar inte. Jag får en skärmbild som att den är på väg att starta upp, det står Samsung som vanligt i mitten men uppe i vänstra hörnet står det i lysande blått "Recovery is not seandroid enforcing"? Jag har provat att starta om den manuellt genom att hålla nere power och volym men den bootar bara upp till samma låsta bild igen och stannar där. Jag kommer nu heller inte åt typ recoverymode mm genom att hålla nere power, volym och hemknappen. Det går inte ens att stänga av plattan då den inte reagerar på powerknappen ensamt, och vid power+volym så sstartar den bara om och fastnar i samma läge igen. Hmm, är det möjligt att fixa detta på något sätt eller har jag verkligen ställt till det?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Meto och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, testa flasha en annan ROM om den du testar med nu inte fungerar. Så länge du kommer in i download mode skall det vara lugnt.
     
    Meto gillar detta.
  4. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack båda. Jag kikar just nu efter en ny ROM. Hittade en sida (forum.youmobile.org) som jag hoppas har det jag behöver. Tar annars tacksamt emot tips var jag bäst laddar ner en ROM. Det är en tab s 10.5 lte. //Magnus
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det enklaste sättet (tycker jag) är att sätta plattan i dowload mode, göra en nödåterställning med smartswitch (eller det är kanske kies som gäller för din platta) så får du igång den igen.
    Sen för att roota finns här en bra guide: http://www.theandroidsoul.com/root-samsung-galaxy-tab-s-10-5-sm-t800-cf-autoroot-beanstown106/
    OBS kryssa UR auto reboot i odin och sen när du får grön pass, stäng då av plattan helt och dra ut usb kabeln. Starta i recoverymode första gången, samsung har en "finess" som skriver över recoveryn om den upptäcker att man lagt in något eget.
     
    Meto gillar detta.
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du måste nog först ha igång den innan du kan lägga in en ny ROM.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ok, du har en LTE, de filerna som nämns i guiden jag länkade till är inte till en LTE, så hitta andra, men guiden i övrigt funkar.

    Jag tycker annars att lägga in TWRP och sedan flasha in SuperSu mha den brukar funka bättre, då är det lättare att lägga in ROMar sen oxo.
     
  8. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, för jag lyckas ijnte instalelra varken Kies eller Smart Switch, vänligen se bilden nedan med felmeddelande, känns som det går troll i det här nu (vad är det för datum idag?). Får kolla vad TWRP är och hur jag går tillväga, kan nämna att det här var min första gång med Odin och försök att flasha in något. Tog uppenbarligen fel fil för min platta. Måste lösa detta innan strömmen tar slut i plattan frö den tar väl ingen laddning när den är i det här tillståndet som jag uppfattar det. kies.gif
     
  9. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    TWRP kan jag inte använda eftersom jag inte kommer åt recoverymode, endast download mode. Så jag är tillbaks till att försöka få in en ny ROM. MEn jag hittar inte någonstans för LTE Sverige. Om någon vet var jag kan plocka ner en ROM som funkar så är jag extremt tacksam. Eller alternativet att använda Kies men där vet jag sjutton inte vad som har hänt, jag kan ju inte ens installera det på datorn (win 10).
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Att du inte kommer åt recovery beror säkert på att recovery är korrupt, om du lägger in TWRP så ersätter den din nuvarande recovery och du kommer åt den igen, men det beror lite på hur mycket som blivit korrupt, därav förslaget att köra nödåterställning först.
     
    Meto gillar detta.
  11. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, men när jag läste på sidan om TWRP så stod det att jag skulle utgå ifrån recovery mode, och där kommer jag ju inte in. Har endast tillgång till download mode och kan även tvångsomstarta den. Kan du guida mig lite lätt hur jag går tillväga med TWRP om jag nu inte behöver använda mig av recovery mode som det stod. :innocent:
     
  12. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått igång TWRP!!!! Är nu på första "sidan" som dyker upp, står Unmodified System Partition högst upp och sen finns det en del val att göra. Hm, jag tror ju att mitt försök till root kan ha skadat min stock ROM, vad ska jag välja härifrån tro?
     
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Twrp är ett verktyg för att kunna flasha in romar, och en massa sånt, du kan inte direkt göra så mycket annat från den.
    Men har du provat att starta plattan nu, annars gör det. Om den startar så kan du roota den nu men om den inte startar så behöver du flasha om den, t.ex. med smartswitch.

    I övrigt vill jag råda dej att läsa igenom guiderna ordentligt och googla det du inte förstår, innan du ger dej på det, så kommer allt att gå bättre. Det är viktigt att man gör Precis som det står i guiden.
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jo den laddar, så ladda den, du vill INTE köra slut på ström mitt i rootningen!
     
  15. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Absolut. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska läsa på nu när jag ska välja vad jag ska göra i TWRP. Det finns följande val: Install, Wipe, Backup, Restore, Mount, Settings, Advanced, och Reboot. Vilket är bästa valet utifrån min situation där plattan inte kunde boota up pga att jag försökt lagt in fel "rootning". Supertacksam för all hjälp! Nu finns det iaf hopp att få till det när jag är inne i TWRP på plattan.
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om den inte bootar nu så är nåt mer än recoveryn sabbat, då måste du få in ny mjukvara och börja om, och med tanke på hur bra detta går vill jag varmt rekommendera nödåterställning i smartswitch/kies så det behöver du få till.
    Kör du windows? som administratör? har du antivirus på? nåt är det som hindrar installationen.

    Samsung rek. smartswitch till din platta, finns t.ex. här: http://www.samsung.com/uk/smart-switch/samsung-desktop-app.html
     
    Last edited: 13 jan 2017
    bernard och Meto gillar detta.
  17. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, lite uppdatering. Jag valde ett av alternativen och plattan återställde sig efter en lång stund. Så nu har jag en fungerande platta igen, tack vare TWRP. Tack! Nu får jag läsa på lite och se hur jag ska göra för att roota den så jag kan ta bort all bloatwear jag inte vill ha. Som sagt tidigare, tips om var jag hittar rätt root-fil att lägga in mottages mycket tacksamt. Trevlig helg nu!
     
    Asawi gillar detta.
  18. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Strålande, har du minneskort? i så fall ladda ner härifrån: http://www.supersu.com/download
    välj: Latest 2.79 Recovery flashable zip
    Lägg filen på minneskortet, starta om i TWRP, välj install, leta upp filen du laddade ner, installera den.
    Sen har du root.
    Har du inget minneskort kan du spara filen i internminnet, kom ihåg var du sparade den.



     
    Meto gillar detta.
  19. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    :):):) Klart! Tack jogge! TWRP är ju verkligen lysande! Och hjälpen också! Men jag trodde att jag skulle kunna avinstallera de förinstallerade apparna jag inte ville ha. Jag får bara alternativet inaktivera. Känns helt absurt att jag inte ska tillåtas att avinstallera appar som Evernote, NY Times, Hancom Office med flera. Aldrig mer en samsung eller andra som lägger med massa program som jag inte kan ta bort.
     
    Last edited: 13 jan 2017
    jogge gillar detta.
  20. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jo visst kan du avinstallera dem, men du behöver en app för det, titanium backup rekommenderas. Då kan du först frysa en app för att se att den är ofarlig att ta bort, sen kan du radera den.
     
    Meto och bernard gillar detta.