ZTE Axon 7 - allmänt

Diskussion i 'Axon 7 / Axon 7 Mini' startad av mEmNiC, 31 maj 2016.

  1. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Det trevligaste med kameran är att den tar de mest högupplösta bilderna i 16:9-formatet, precis som min gamla Note 4;)
     
    chrippe7 gillar detta.
  2. BjornSv

    BjornSv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9 Plus
    Telefon 2:
    ZTE Axon 7
    Funderar på den här luren. För mig är det ljudkvaliteten via hörlurar som känns viktigast. Hur är det - måste man roota och trassla med manuella hack för att få telefonen att köra bästa möjliga ljudkvalitet via hörlur? Fick för mig att den här luren kör dubbla DAC-ar och att man måste tvinga den till rätt DAC, men jag kanske är ute och cyklar...
     
  3. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Nej, man behöver inte roota för att köra med den fina dacen. Däremot behöver man det för att ta bort begränsningen på volymen som den europeiska versionen är belagd med. Även för att få till Viper audio krävs root. Men ja, den låter riktigt bra som belöning.
     
    BjornSv gillar detta.
  4. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Kvaliteten på ljudet är bra out of the box med. Bara inte tillräckligt högt för mig, lite som att strypa en riktig sporthoj till mellanklass. Funkar fint att köra på men trist att känna att grejerna kan mer liksom..
     
  5. muaysub

    muaysub Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 II
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    Jag har ju den högre upplösningen på min LG G4 men man kanske inte ser någon skillnad om man nu inte tänker utnyttja Google Daydream...
     
  6. muaysub

    muaysub Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 II
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    Jag brukar alltid roota efter ett tag men att byta ROM osv har jag inte gjort på ett tag.
    Är det verkligen så att Axon 7 inte kommer uppdateras lika ofta som OP3T, eller den kanske inte får uppdateringarna lika snabbt som OP3T? Axon 7 lär väl iaf få Nougat pga Daydream stödet...

    Jag fick för mig att båda hade AMOLED och att det bara var upplösningen som var annorlunda?

    Intressanta garantivillkor :) det kan vara avgörande.
     
  7. muaysub

    muaysub Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Pixel 3
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 II
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    Förresten, hur är fingeravtrycksläsaren? Är den så kallad "alltid på" eller måste man aktivera skärmen innan man kan använda den? Är ljudet verkligen bättre via BT också?
     
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Axon 7 kommer få Nougat, rätt snart ryktas det om. Roota vet jag att det är ett par här på forumet som gjort så de är inga problem att göra det :)

    Se där, båda var visst AMOLED, tänkte på vanliga OP3. Men bättre upplösning iallafall, det gör skillnad!

    Riktigt grymma garantier, som en "gratis försäkring" nästan [emoji1]
     
  9. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Den är alltid aktiv, du behöver inte starta skärmen för att kunna använda fingeravtrycksläsaren.

    Yes, tack vare equalizern från Dolby så ger det verkligen ljudet en skjuts även över BT. Har jämfört med S7, G5 och iPhone 7 och tycker man märker klar skillnad.
     
  10. Huxflux

    Huxflux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    En annan stor fördel med Axon 7 är möjligheten till externt sdkort också tycker jag
     
    chrippe7 och Exxpert gillar detta.
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    963
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag gick från just LG G4 till Axon 7 och kunde inte vara mer nöjd. Skärmtiden är gott och väl det dubbla jämfört med vad jag hade på G4, den är snabbare, som nämns ovan är garantin bra med.

    Är det något du vill veta om jämförelse mellan de två lurarna så kan du fråga på :)
     
  12. DetteMan

    DetteMan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Någon som har lyckats att använda en ps4 dosa till axon 7? Alla andra mina enheter fungerar det på utan problem. Jag lyckas ansluta via bluetooth men det händer liksom ingenting när man trycker på dosan.
     
  13. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Fattar inte hur jag kan ha så bra batteritid, men jag klagar inte;) Screenshot_2017-02-12-20-47-37.jpg
     
  14. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    963
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    What? Så där brukar det se ut hos mig med 5% kvar.
     
  15. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Ja, dock mest pillande på nätet, ett samtal, men wifi och 4g på. Blev själv riktigt förvånad.
     
  16. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    963
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jo, det ser ju riktigt bra ut :)
     
  17. Eek-A-Mouse

    Eek-A-Mouse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2012
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som fattar det här med dac förstärkaren? Är dac:en detsamma som dolby atmos equalizern? Tex när jag kör Spotify så måste jag gå in i equalizern via Spotify och sätta på den varje gång. Vill få ut så bra ljud som möjligt och använda mig av det som finns när man lyssnar på go musik. Tacksam för svar.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    DAC'en är hårdvara och bör aktiveras automatiskt när du lyssnar på musik. Dolby Atmos är mjukvara som du kan justera ljudet med och borde inte behöva ändras varje gång du ska lyssna kan man tycka. Vet inte exakt hur det fungerar på Axon dock har bara haft LG lurar med DAC.
     
    Eek-A-Mouse gillar detta.
  19. brynolf11

    brynolf11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova launcher
    Hm, när jag använder fingeravtrycksläsaren så kommer jag direkt till hemskärmen. Men när jag kör tap to wake eller on-knappen hamnar jag på låsskärmen först och måste svepa upp för att komma till hemskärmen.

    Inget konstigt egentligen, förutom att jag ju har smart lock på och låsskärmen inte borde dyka upp över huvud taget. Men när jag inte är inom smart lock-området så kommer jag i stället till pinkod-skärmen. Så smart lock verkar ju funka trots alls.

    TLDR: Hur slipper jag svepa bort låsskärmen efter tap to wake / on-knappen?
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har jag haft telefonen ett tag..

    +Skärmen är verkligen mycket bra, jag menar..verkligen riktigt riktigt bra.. vitt är verkligen vitt.. och svart är verkligen svart.. som sagt imponerande skärm.. blir svårt att gå tillbaka till LCD vid eventuellt telefonbyte framöver..Det är alltså skärmen som är det stora triumphkortet för Axon 7 enligt mig inte högtalarna.

    +mjukvaran använder senaste android versionen telefonen är även rätt snabb.. inget direkt lagg..

    + För att titta på film är högtalarna bra.

    + Bra ljud i hörlurar även med tungdrivna hörlurar

    + Fingertrycksläsaren fungerar releativt bra, även om den inte är lika snabb som huawei. Men funkar bra.

    + Bra ergonomi

    + Telefonen känns snabb överlag, märks att det sitter en bra processor där i.
    Märks extra bra i spel.

    Nackdelar

    - Högtalarna ger igentligen bara ren stereo effekt i landskap läge..de låter märkbart sämre i porträtt läge.. natt och dag.

    - Högtalarna har ingen bas...basen är lägre än många andra telefoner med bara en högtalare.
    - Trots två högtalare är ljud volymen ganska låg

    - Batteritiden, är helt okej, men inget att bli imponerad över.

    - MiFavor känns väldigt oplerat... miFavor 5.0 som är på gång verkar dock lösa all de problemen..

    - launchern kunde varit lite mer responsiv.. när man tex öppnar mappar..öppnar man dock appar direkt upplever jag ingen fördröjjning..utan är just mappar

    - De capacitiva navigationsknapparna har ingen bakgrundsbelysning, vilket gör att man får förlita sig på muskelminnet, men även då är det svårt att hitta rätt speciellt i mörka miljöer... Känns helt klart som en efterkonstruktion (vilket det också var då den första versionen som gick ut till press nte hade kapacitiva knappar)

    - Screen to body ratio kunde varit bättre. det är stora svarta kanter runt skärmen, men framförallt den där uppe borde skalas av.

    - Utseendet, även om den ser snyggare ut i verkligheten så skulle jag inte kalla telefonen snygg, Den ser helt klart bättre ut i verkligheten, framförallt framsidan ser rätt bra ut, den ser mindre plastig ut i verkligheten vilket den tenderar att göra på bild. Men för mig är det den fula kamerabulan som sänker helhets intrycket ... samt det stora sorgkanterna runt skärmen.. (vilket mest syns när skärmen är påslagen)

    - Nätverksprestandan är den största alkileshälen.. med denna telefonen, om det är pga av mjukvaran eller hårdvara vet jag inte, men vad jag kan läsa online så är jag långt ifrån ensam om att ha stora problem med framförallt wifi.. Hopppas detta blir löst i MiFavor 5.0 som det är nu kan jag inte ansluta till wifi alls för det mesta.. och när jag väl gör det.. får jag för det mesta extremt dåliga hastigheter.. förutom i vissa appar (tex google play går snabbt medans bredbands kollen går i 0.01 mbit jag har inte ändrat något i min brandvägg eller liknande för mitt wifi nätverk hade inga problem med min mate 8 där jag fick stabilt 50-60 mbit hela tiden)

    Summeringen: Om du som jag köper telefonen begangnad är det helt enkelt svårt att hitta en telefon som erbjuder så bra hårdvara för pengarna, jag betala 2300 för min. Det är framförallt den enormt bra skärmen som jag återigen vill säga håller extremt hög klass.. och även stereo högtalarna, även om de saknar bas, så har de en detaljrikedom som inte finns i andra telefoner . Mjukvaran även om den är oplerad är snabb.. och man får jobb gjort... Nova finns för de som inte står ut...
    Navigations knapparna.. kan ibland vara frusterande men de funkar för de mesta.. åter igen för pengarna är nog den telefonen ganska så oslagbar... just nu på så sätt är jag nöjd med mitt köp.. även om jag verkligen inte gillar 5.5 tum.. vilket känns för litet för mig..
     
    Marmbrandt och dalton gillar detta.