Samsung S6 drar mkt batteri och hög användning Andriod OS

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Anna Charlotta Eriksson, 19 dec 2016.

  1. Anna Charlotta Eriksson

    Anna Charlotta Eriksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hoppas ni vill hjälpa en nybliven medlem och en ny ägare av en Samsung S6. :-)

    Upplever att den drar onödigt mkt batteri dygnet runt. Tex nattetid om jag lägger mig och den är nyladdad med 100% i batterikapacitet så har den ca 40 % kvar på tidig morgon, då är den inte använd under natten utan har bara legat där i väntan på morgon. Kan det vara riktigt ok?
    Jag har energisparläge aktivt.
    Jag har endast Mobildata aktiverat den stunden jag använder telefonen för att surfa el Facebook med. Jag har stängt av automatisk synkronisering.
    Försökte bifoga en skärmbild i detta inlägg men misslyckades med det.
    Varför är Android OS så högt, det ligger på 47 % sedan den senaste laddningen och den vara för mindre än två timmar sedan. Vad gör min telefon "bakom kulisserna"?

    Snälla, finns det nåt jag kan göra?!
    Tacksam för all hjälp jag kan få! :-)
     
    Last edited: 19 dec 2016
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Använder själv en S6 för stunden då min S7 edge är på reparation. Har tidigare haft en S6:a och har för mig att jag var ganska nöjd med batteriet i den. Använder min mobil i jobbet och på 10 Tim idag är den nere på 26%. Ca 1,5 Tim i samtal, sync på Mail osv men har i övrigt inte använt telefonen mycket. På samma användning ligger min Edge på kanske 65-70% batteri kvar efter samma tid.
     
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det där är INTE normalt..
     
    Night83 gillar detta.
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag tycker du ska prova en fabriksåterställning och se om det blir bättre efter det.
     
  5. Anna Charlotta Eriksson

    Anna Charlotta Eriksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för input! Känns som att S6:an generellt kanske drar mkt ström då och att mina problem inte är något unikt. Jag ska söka vidare och hoppas kunna komma tillrätta med något. Under natten inatt har Andriod OS förbrukat över 70%. Jag har inte använt telefonen under natten. Känns skumt i min värld.
     
  6. Anna Charlotta Eriksson

    Anna Charlotta Eriksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Under natten inatt har Andriod OS förbrukat över 70%. Jag har inte använt telefonen under natten. Känns skumt i min värld.
     
  7. Anna Charlotta Eriksson

    Anna Charlotta Eriksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, tack. Ska testa det. Då försvinner allt jag har i mobilen, eller hur fungerar det? Novis!
     
  8. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Så är det ja, så om du inte använder en molnlagringstjänst för bilder och andra filer är det bra att ta en backup innan du gör en återställning :)
     
  9. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Det är grovt sagt åt helvete..
     
  10. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    En rimlig förbrukning på en natt då inget sker borde vara max 5 %.

    KOLLA OM NÅGOT ÄR IGÅNG?

    inställningar - batteri.

    Väl där peta på diagrammet så får du ett annat diagram med tidsskala. Under detta ser du om typ wifi, skärm, processorn aktiv och annat. Det mesta som drar ström.

    Om inget specifikt syns där så starta om telefonen precis innan du inte skall använda den mer. Notera hur många % batteri du har kvar. Kolla sedan på morgonen hu många % som finns kvar. Har då förbrukningen varit mycket låg under natten så kan det vara "The radio active bug" som orsakar problemet.
     
  11. Anna Charlotta Eriksson

    Anna Charlotta Eriksson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Åh, TACK!!
    Igår kväll när jag inte skulle använda telefonen mer gjorde jag en omstart och då var batteriprocenten på 84%. Imorse på 82%. Helt magiskt! Endast 2% tapp på en hel natt. Jag har haft denna telefon sedan 2 dec och vareviga natt har den förbrukat över 40%. För att inte tala om hur mkt den förbrukat dagtid när jag använt den.

    Hur kommer det sig att omstarten igår kväll påverkar strömförbrukningen på det här positiva sättet? Kommer jag ofta behöva starta om telefonen för att detta ska upprätthållas? Vad menas med "Radio active bug"?

    Återigen, tusen tack! :-)
     
  12. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Du kan fortsätta med att starta om men det är bara ett sätt att dölja problemet. När du startar om stoppar du appar som är igång samt program från operativsystemet som drar ström fast de inte skall göra det.

    Om du petar på diagrammet under "batteri" ser du om wifi och annat har varit använt. Även om telefonen varit aktiv etc. Detta är steg 1 för att felsöka vidare.

    Hittar du ingen syndare Hårkan det vara buggen jag nämner ovan. I så fall är det enda sättet att starta om efter varje samtal eller varje användning av data via telefonnätet. Google gör inget för att korrigera buggen trots att den är störande för i stort sett alla tillverkare som använder Android.

    Det finns sätt men då nästa du roota telefonen. Har du gjort detta, eller är bereddattgöra det, så återkom.
     
  13. Noel

    Noel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min mor har samma problem? Mobilen kan helt plötsligt bara dö/tappa 50-100% på bara någon timme?
    Och nu står det även att "Android OS" drar allt? Kan det va samma bugg som Anna har?
     

    Bifogade filer:

  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Ibland så kan den bistra sanningen vara att det bästa sättet att bli av med dessa "spöken" är att fabriksåterställa. Kör du senaste uppdateringen?
     
  15. Noel

    Noel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Japp fabriksåterställt och senaste uppdateringen. Dock som igår dök den igen och dog med liknande störta procenten var "android os".
     
  16. YouLikeMyNukes

    YouLikeMyNukes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har precis samma problem. Nu laddar jag visserligen min telefon nattetid, men under dagen då jag är på jobbet och kollar på telefonen sporadiskt under raster. Visserligen har jag på wifi, gps, bluetooth och mobildata, men den har inte tidigare agerat såhär.

    Kollar jag på min batterianvändning just nu så har den gått 11 timmar och 49 minuter på batteri. Jag har 9% batteri kvar efter detta. Då har Android OS dragit 19%, Skärmen 19%, Google Play-tjänster 17% och Androidsystem 8%. Batteriviloläget samt Enhet i viloläge har dragit 7% respektive 4%.

    Telefonen har även en förmåga att när den är under 10% störtdyka och dö inom 10 minuter. Upptäcker jag att telefonen är 5% eller mindre hinner jag oftast inte ens stoppa i en laddare för att förhindra den från att dö.

    Jag vet att en fabriksåterställning är den lättaste felsökningen, men undrar om någon har andra tips på vad man kan testa. Känns orimligt att Andorid OS och Google Play-tjänster ska dra så mycket när telefonen är "standby".
     
  17. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har haft problem med batteritapp från runt 30% ned till typ 5% på kort tid. Har märkt att det blev markant bättre av att slå av 4G ock välja enbart 2G/3G.

    Har dessutom konstaterat att på de flesta platser jag brukar befinna mig så får jag snabbare, lika eller nästan lika snabb internet anslutning via HSDPA+ eftersom nästa alla är anslutna via 4G idag.

    Får man snabbt tapp även om man bara kör Wifi är nog orsaken en annan, för mig blev det iaf bättre.
     
  18. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Då och då kan jag ha det problemet men sporadiskt under dagtid, eventuellt i samband med användandet av Snapchat. Nu tex ligger Android OS på 17% som etta och sen kommer skärmen på 14%. Dock sover telefonen som den ska på natten.
     
  19. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag hade enorma batteriproblem också fram tills för en månad sedan då jag bytte batteri i S6 hos Samsung. Nu håller den utan problem 24 timmar trots samma användning och samma appar sen tidigare. Med gamla batteriet höll telefonen ca 10-12 timmar innan den var död. Så jag fick ladda både på eftermiddag och natt.