Fråga: S2 VS S3

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av PEE, 24 jan 2017.

Taggar:
  1. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Är lite sugen på en Gear S2/S3 så jag tänkte fråga er som har lite erfarenhet av Samsung klockorna.
    Ni som har haft bägge klockorna är det värt att lägga 2000 kr mer på en S3?
    Har klockorna samma mjukvara nu? (förutom till hårdvaruspecifika grejer typ GPS)
    Vad skiljer funktionellt?
    Batteritid?
    Har en Samsung S7 mobil. Kan man få ut mer av klockan då?
    Har haft både Pebble och Android klockor tidigare. Vad är bättre/sämre med Gear S2/S3?
    Hoppas någon kan göra mig lite klokare i djungeln av alla val.
    Hälsningar
    Pelle
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl ingen enorm skillnad egentligen. Främst är batteritiden bättre på Gear S3, och specifikt skärmen verkar rätt strömsnål, men även i "viloläge" upplever jag att Gear S3 drar mindre (förmodligen därför att den har en nyare SoC som bygger på 14nm). Jag kan köra alwas on display i 2+ dagar på Gear S3.

    Appstödet är väl i princip identiskt. Kör många urtavlor själv som endast är utvecklade för Gear S2, men som fungerar lika bra på Gear S3.
     
    PEE gillar detta.
  3. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Tack för svaret bernard. Du har väl också haft en Sony SW3 om jag minns rätt. (har själv en sw3) Om du jämför sw3 med s3 är det något speciellt du uppskattar/saknar med S3:an?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Hfm, kan väl inte säga att jag saknar något i Gear S3 från SW3.

    Det ogillar med S3:an är alla programvaror man måste installera på sin telefon. En Android Wear-klocka är liksom bara att ansluta och kräver en app. Gear kräver minst tre stycken appar om man skall ha full funktionalitet, vilket är lite tokigt. S Health är också lite av en batteribov på telefon.

    Gränssnitt och funktionalitet är betydligt bättre på Gear S3 vs Smartwatch 3. Att man kan navigera genom att rotera på ramen är _klock_rent.
     
    tndb och PEE gillar detta.
  5. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag har också både S2 och S3. För mig var det värt att uppgradera eftersom jag fick S3an för 3000. Men klockorna är mycket lika. Mjukvaran är nästan identisk och de få hårdvarusakerna som tryckmätare, höjdmätare, högtalare och gps är väl det enda som ändrats. Lika snabb processor, lika stort internminne 50% mer ramminne och lika vattentät som S2.
    Det som fick mig att uppgradera var designen. Tycker S3an passar mig mycket bättre än den lite mindre S2an. Skiljer ca 4mm på bredden, så S3an är rätt rejäl i jämförelse. Nu har man dessutom mycket mycket bättre kontroll med det roterande bezeln. På S2an hade jag svårt för att använda den, då jag aldrig fick riktigt bra grepp, samt dålig klickkänsla. S3an är helt perfekt. Lätt att greppa och bra klickkänsla.
    Skärmen är ljusstarkare så den kommer säkert funka bra till sommaren. Batteriet bättre också, nu får man ut 3+ dagar istället för max 2.
    För övrigt var det lite smågrejer som förbättrats, t ex att man kan slå på handksläge för skärmen bland annat.
    Jag har en S6 mobil och Samsung har tänkt att användare ska använda klockan med en Samsungtelefon. S Health är egentligen den enda användbara träningsappen, som utnyttjar alla sensorer i klockan. Nu när den har GPS, så kan man faktiskt ta en löprunda utan telefonen.
    Hoppas vi får Samsung Pay till Sverige i år. Kommer helt klart testa att betala med klockan då:)
     
    bernard och PEE gillar detta.
  6. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Tack corb06 för en väldigt bra erfarenhets review! Igår var jag och kollade på en S2 och tycker nog att den är lite liten.
    Hur upplever du att sensorerna och högtalaren fungerar? (tryck, höjd, gps, steg, puls)
    Är integrationen mellan S3:an och S health bra?
     
    bernard gillar detta.
  7. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Var ute och sprang igår, första 500 meterna registrerade klockan 0 meter. Så det var ganska misslyckat. Jag stannade upp och stängde av löppasset och startade ett nytt, då väntade jag till GPS:en låst sig, sen började jag springa. Den hade lika bra precision som telefonens inbyggda.
    Stegmätaren är lika bra som i S2, pulsmätare också. Den är faktiskt bättre på S3. Nu tar den min puls var 10e minut istället för 1 gång i timmen. På S2 kunde man ställa in hur ofta men inte på S3. Nu är det antingen av eller på med autopuls.
    Högtalaren har jag inte hunnit använda mer än 1 gång, helt ok ljud men funkar bäst i tysta miljöer förstås.
    Höjd och tryck, inga anmärkningar än. Jag gick 5 våningar i trapphuset förut och den registrerade alla 5 våningar helt perfekt.
    Integrationen till S Health är bra, däremot lämnar den en del att önska. T ex så körde jag S Health styrketräning på mobilen förut, men aktiviteten synkas inte till klockan. Dvs, jag kan inte se sånt som jag kört på mobilen, i klockan. Däremot om man kör en träningsaktivitet på klockan så synkas den till telefonappen och blir synlig där. Envägs-synk alltså, klocka -> telefonen. Steg, puls, träningsaktiviteter, sömn, rubbet. Allt synkas in till S Health mobilapp.
    Jag gick från en stor Casio Pro Trek Tripple Sensor till Gear S2. Blev förvånad över hur liten den var och ångrade mig första veckan. Men nu när S3 kommit till, så är jag supernöjd med storleken.
     
    bernard och PEE gillar detta.
  8. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Ang. pulsmätaren, så man kan inte se pulsen hela tiden under en löptur utan bara var 10:e minut?
    Drar GPS:en mycke batteri?
    Vilken S3:a har du?
    Hur registrerar den sömn? Oftast har man den i laddaren på natten antar jag. Gör den ett antagande om att man sover då.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo! Du kan se pulsen löpande under löpturen; bara du aktiverat att du är ute på en löptur via S-health i klockan. Den tar däremot pulsen någon gång i timmen annars, i "vanligt läge" så att säga. Tror inte min S3 gör det så ofta som var 10:e minut däremot, hfm, kanske är en inställning :)
     
    PEE gillar detta.
  10. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Ca 10% batteri verkar klockan dra under en 30 minuters löprunda med GPS, puls och stegmätning.
    Sömnregistrering är helt automatiskt och går inte att välja bort på något vis. Fungerar väldigt bra måste jag säga. Precis som Bernard säger så mäter klockan din puls var 10 min om man har autopuls-mätning påslaget. Man kan slå av autopuls om man vill.
    Här är några screenshots från aktivitetsloggen och pulskurva från gårdagens intervallpass.
    [​IMG]
     
    PEE gillar detta.