Dina hörlurar är inte kompatibla med telefonen försöke med ett annat PAR

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Kloppstock, 18 sept 2016.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Vad tror ni? handlar meddelandet om mitt ex? eller om min Scullcandy öronsnäcks-modell överlag kombinerad med en Sony Xperia (modell spelar ingen roll, för det här felet har upprätt förut för mig)

    Det sistnämnda låter mindre troligt, med tanke på att allt fungerar när snäckorna är nyköpta, sedan kan man om man har otur komma fram till en brytpunkt, där man inte längre får dra ut snäckornas sladd ur telefonen och återansluta den...för då kommer detta error att upprepas om och om igen , vilket innebär i praktiken att musiken strömmar genom högtalarna när snäckorna är anslutna och detta meddelande dyker upp, varvat med att det frustrerande nog kan börjar funka igen rätt var det är, oklart vad fan jag gjort! som kan leda till att det fixar sig.

    Nej jag har inte ändrat i någon inställning när det börjat funka igen
    Nej att starta om enheten är inte vad som löst problemet
    Ja mitt ex funkar i alla andra typer av enheter
    Ja alla andra öronsnäcksmodeller funkar i min enhet

    Får jag byta till mig ett nytt ex i affären så är problemet löst, frågan är hur länge innan cirkusen börjar om igen?.
    Det är så störigt att man ska behöva byta öronsnäckor som funkar ibland och där man inte kan knäcka nöten vad felet är

    Några idéer?
     
    bernard gillar detta.
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det kan ha med att xperiatelefonerna har stöd för noice cancelling hörlurar och därför en extra kontaktring på 3,5mm kontakten. hamnar inte kontakten på lurarna exakt rätt kan fel kontakter anslutas och eftersom mobilen känner att det är fel motstånd (hörlur där mic stulle varit anslutet) så tror telefonen att ett icke kompatibelt noice cancelling headset är anslutet. därav meddelandet.
    kolla så att du inte har nåt ludd längst ner i uttaget.
    kolla så att ditt skal/skydd/väska inte är i vägen. testa naken telefon.
    testa att pressa ner lite extra/dra upp ytterst lite. rätar det till problemet?

    du kan även testa att montera en hona-hane adapter emellan lurarna och telefonen för att se om detta hjälper, kan vara nåt som misstämmer mellan xperia och skullcandy
    fick själv ett liknande problem med min z3c, var ett par nya hörlurar där det satt lite gutskägg kvar på plasten på kontakten (NC hörlurar från sony)
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Okay, nu har jag därför rengjort både ingångshål och kontaktsnabel med isopropylalkohol, det hjälpte inte, har strippat den från skalet.
    Jag har prövat pressa ner kontakten lite extra och vrida & vända, och det tycks vara antingen av eller på när jag försöker medvetet.

    Mest stötande är att jag har ett minne av att i veckan så har det av misstag poppat upp en inställnings-meny i min Xperia M5 som jag har för mig behandlade inställningen likt "noice canceling", jag passade på att ställa in allt jag fann mysko på "AV", dessvärre hittar jag inte emanuellt tillbaka till den där inställningen som låg under "hörlurar" dock inte under "ljud och aviseringar" hävdar jag, men jag tycker att jag gått igenom alla andra inställningar utan att hittat rätt på dessa inställningar, har du någon aning?
    Jag hittar inga spår i manualen av den inställningen jag faktiskt hittade
    http://support.sonymobile.com/se/xperiam5/userguide/
    För nu skulle man ju behöva testa att ställa in på "PÅ" igen på dom där bägge anställningarna jag såg, bara för å testa.
    Om inte annat får jag ringa Sony Support på måndag så dom får plocka fram det

    Den där hona-hane adaptern, kan du länka till vad du menar för modell?, jag känner bara till storvuxna adaptrar till stereoanläggningar
     
    Last edited: 18 sept 2016
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    adaptrar.
    hitta nåt typ dessa
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...ening/horlursforgrening-3-5-mm-kontakt-p39200
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...dare/ljudkablar/vinklad-headsetadapter-p95319
    https://www.kjell.com/se/sortiment/.../ljudkablar/vinkeladapter-3-5-mm-0-1-m-p95249
    vad som helst som är hona till hane

    om problemet kommer och går när du pressar, drar och vrider är problemet i hörlurshålet.
    prova att
    1. stäng av telefonen
    2. ta en nål och böj yttersta spetsen till en knappt skönjbar krok, mindre än 1mm
    3. fiska försiktigt i hörlursuttaget och se om du får upp en luddtuss eller dylikt
    4. starta och kolla om det hjälpt
     
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Faktum är att cp't återigen fick kontakt!, för någon timme sedan var jag övertygad att långsam påsättning av kontakten aldrig mer skulle funka, det handlar ju dock om ren tur att det gick för mä, mycket möjligt att det finns rester av guldhamstern i uttaget, men jag vill inte pröva böja mina original anslagstavlanålar ? med en tång? eller vad hade du tänkt dig, för då kommer jag bergis inte kunna böja tillbaka dem sedan, men det kanske går att hitta på något annat att använda som verktyg.
    En sak som kanske inte går ihop dock är...att om jag skulle köpa ett ny identiskt ex av denna Skullcandy så skulle det inte köra ihop sig varje gång jag dragit ur proppen, trots att hanen är utformad på identiskt sätt, så varför kan denna tuss då bara reagera på mitt nuvarande ex!

    Kommer vi inte på något får jag väl försöka lära in att testa prata i telefonen via öronsnäckorna om det funkar, så att jag aldrig drar mer ut sladden
     
    Last edited: 18 sept 2016
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    eftersom du i denna tråd rapporterat att du kunde få det att antingen fungera eller inte igenom att trycka/vrida/dra är problemet klart lokaliserat till hörlurskontakten och/eller hörlursuttaget. detta kan bero på skit längst ner i uttaget, gutskägg runt kontakten, att uttaget är slitet/glapp eller att kontakten och uttaget är för långt iftån varandra i standard. tänk på att en tiondels millimeter kan räcka för att kontaktblecken skall kunna hamna fel.
    hur vet du att ett nytt ex av dina lurar inte skulle uppvisa felet direkt? eller att det kommer att fela efter ett tag?
    hur du ev böjer en nål är upp till dig. eller om du använder nåt annat verktyg. själv har jag en billig säkerhetsnål med stukad spets (knappt att det syns) som jag med stor framgång fiskat upp hela dvärgpudlar ur folks hörlursuttag.
    du får göra precis som du vill. jag har tipsat om de vanliga felen som finns, hur man kollar och ev löser dessa. vill du inte testa utan förväntar dig att få något svar som du gillar bättre så får du lösa problemet själv.
     
    bernard gillar detta.
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har bara 1 erfarenhet hittills, och det vare att ett nytt ex löste problemet direkt, samtidigt som du säkert har rätt i att felet lär sitta i hålet, jag ska först pröva med några andra föremål innan jag skaffar en säkerhetsnål, tack för hjälpen iaf..nej jag tvivlar starkt på att vi kommer få några andra svar i den här tråden
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Dags för en avart på problembeskrivningen i den här tråden, nu har telefonen bestämt sig för att trycka in pausknappen på samtliga mediaspelare så fort öronsnäckssladdens 'huvud' ruckas mot ett visst läge, dvs om du skruvar kontakt-huvudet i hålet ett helt varv, så tar det stopp efter ett halvt varv, i att det blir avbrott så att i sin tur mediaspelaren illustrerar detta med att trycka på paus i låten, dvs det är fel inne i kontakten på telefonen!, på ett nytt sätt ånyo!, eller hur?
    Jag har idag återigen rengjort med isoprofan(höll jag på å säga)spriten och jag har böjt en virknål och rensat ingångshålet på telefon från ludd, jag har även skjutit upp telefonen ifrån skalets botten för att säkerställa att sladdarna bottnar.
    Och ingendera hjälper!

    En viss människotyps livsstil är alltså inkompatibel att kunna ha Smartphones, verkar som att jag genom min fickförvaring nöter ner...med hjälp av hörlurarnas kontakt...telefonens ingångshål inom ett år, ochså måste jag skicka den på reparation, ochså är dom lata och byter hela enheten istället för att laga, också ska jag börja om från början igen. Applåder.

    Det är märkligt hur mycket livstid man ska slösa på sin smartphone...i tekniska fel, alla mina fel genom åren har alla innefattat musik känns det som
     
    Last edited: 12 jan 2017
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tycker att det låter som om din livsstil bryter och bänder en hel del i hörlurskontakten. kan det månne vara så att dina hörlurar har rak kontakt så den sticker ut en hel del och bryts därför. eller att du vänder kontakten neråt i fickan. eller att du bär mobilen i en framficka på jeansen och därför har kontakten väldigt trångt till.
    själv använder jag trådade hörlurar dagligen och har gjort så i 2 års tid på min z3c utan att det börjat glappa.
     
    bernard gillar detta.
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @Kloppstock@Kloppstock
    Du vet att det finns lurar med blåtand va? :P
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är som dig expert på att ödelägga lurar och telefoner vad gäller 3,5mm-jacket. Har lite svårt att sitta still och sysslar på fritiden med mycket sportaktiviteter.

    Har också plöjt igenom ett antal BT-lurar innan jag hittade ett par som faktiskt fungerade bra. Kör nu dessa från JBL och är rätt nöjd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397631&ref=192

    Jaybirds X-serie är mycket bra också, men kostar tyvärr mer. Det lönar sig ofta att köpa lite mer påkostade BT-lurar även om de klättrat ned i pris på senaste tiden. Går att hitta för 399kr på Kjelll tex om man bara vill prova ett par: https://www.kjell.com/se/sortiment/...roxcore-ceptor-bluetooth-headset-svart-p23467

    Inget mer glapp i alla fall :)

    Tyvärr är BT väldigt bristfälligt och mottagningen varierar REJÄLT beroende på vad man nu kombinerar för enheter. Har man möjlighet att testa hörlurarna man tänker köpa först är detta bäst. Prova då lägg telefonen i både höger och vänster byxficka och gå runt lite i butiken, och se om du upplever störningar/mottagningsproblem. Tyvärr studar/reflekteras signalerna om man befinner sig inomhus, så något som fungerar STRÅLANDE (...pun intended) inomhus kan fungera katastrofalt dåligt utomhus, så behåll alltid kvittot :)
     
    Last edited: 13 jan 2017
  12. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Möjligen har du inte begåvats med adhd/add, det borde säljas special edition för diagnostiserade, nej det kan inte vara så att jag har rak kontakt, det är på lika utgående som vhs kasetten, jag söker desperat efter rak sladd då jag bara ägt och avslöjat böjd kontakt so far, i stort sätt

    Precis som en kvinna hade den dock såklart svårt att connecta mot mig å min ut-rustning, så jag har lindat in den i kobra-korgen av kasserade undermåliga produkter.

    Tack för stalltipsen, kan jag ha nytta av i framtiden..fast enligt mina studier var ju inte problemet just den här gången öronnäckorna, utan glappet tycks sitta i kontakten inuti telefonen som jag har nött ner..

    (har dock inte kastat den i backen en enda gång, så det säger väl isfl ganska mycket om smartphones utsatthet ifall även en öronsnäckskontakt kan åstakomma glapp i kontakteno_O) kan det inte vara så illa eller vad?.

    Nu vet inte jag från vilken del av landet du stammar, men på min butik straffas man hårt ifall man bryter upp förpackningar för att pröva för att sedan kunna besämma sig :teeth: och även om vissa uppfattade att det brukade ligga prov-ex ute i butiken av just den vi råkar vara intresserad utav, så bjuder icke mindre hi-fi butiker norr om dalälven ut sig så tyvärr :)

    Men om det är som jag säger, att input-höle i telefonen är kaputt, håller ni andra med om att serviceteknikerna för Audio Video borde (mot en liten muta) den här gången..orka byta input-höle istället för att göra det lätt för sä å låtsas ha besiktat min enhet och konstaterat att vi inte kunde göra mer för stackaren, jag tänker nog allt fråga personalen..ifall dom kan skicka iväg den på besiktning ochså får reparatören sända tillbaka den utan att byta den
     
    Last edited: 14 jan 2017
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kör INTE via audi vidri, elgigfjanten eller nån av de andra. en sony bör och skall du hantera direkt via sony! finns en app på telefonen (support) för att felanmäla telefonen. du får hemskickat en förbetald fraktpåse och en vecka senare en hel telefon tillbaka.

    att gå via en handlare är bara dumt då de i många fall ljuger sig blåa för att få sälja en ny istället! favoritutalandet (från avdelningschefen på elgigfjanten) "sony har bara 1 års garanti på sina telefoner. det är bättre att du köper nya samsungen och vår tilläggsförsäkring som ger dig 2 års garanti på den.

    Ps. CAT S60 är väl det närmaste en ADHD telefon du kan komma.
     
    Kloppstock och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Medhåll. I regel är det alltid bäst att gå direkt via tillverkaren, speciellt om det gäller ett garantiärende. Kortare handläggningstider och mindre risk att man hamnar på något udda servicecenter som repar mobilen.
     
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Bra ide, å nu hitta ja din app, men jag måste be om att få slå dig på fingrarna om att få sig till skänk en gratis fraktpåse




      • Se till att enheten är stöttåligt förpackad.
      • Skriv ut DHL-etiketten och fraktsedeln (Sony order summary) som bifogas i detta e-postmeddelande.

    Ha ha angående dina invektiv, om du bara tackar nej till avdelningschefer på elgigfjaten som tänker på dina framtida pengar, så hade du säkert fått skicka iväg din enhet på service också ifall du inte gjorde det?

    Jag skulle vara mer misstänksam mot att serviceteknikerna på Sony? eller om det är elgigfjantens tekniker, blir ointresserade att göra sitt bästa när det går via handlare


     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 502
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hupp! när jag skickade in min så kom det en gratis påse. de måste ändrat det på senare tid. :(

    vad gäller avdelningschefen så var det inte mig han försökte lura på så sätt. jag hörde när han svamlade strunt till en äldre kvinna vars sony krånglade med hörlursuttaget. i det fallet kunde jag inte hålla mig utan upplyste kvinnan om att sony visst hade 2 års garanti och hjälpte henne lite snabbt att felanmäla sin telefon. avdelningschefen blev rosenrasande! :)
     
    Last edited: 19 jan 2017
  17. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag kan meddela att även Sony själva tror att dom är omnipotenta, såpass att dom sysslar med välgörenhet i nästan paritet med Amnesty, för när jag ringde in och ställde följdfrågor om hur man skickar ett paket :) så misstrodde hjälparbetaren min hårdvara, så innan jag skickar in mitt paket så måste jag bara pröva först med Sonys egna hörselsnäckor & Sonys egen laddningskabel som man kommer kasta ner i mitt brevinkast i dagarna helt gratis!
    View: https://www.youtube.com/watch?v=AQIxZMUWUpU


    (den sekundära icke Sony laddningskabeln jag köpt visar sig alltså varit värd 120 kr helt i onödan) för på Sonyverkstan så kommer man test ljudproblem enbart med Sonys egna lurar...bara så att jag visste!, då ställde jag säljarens förtäckta löfte om att dom tänker skylla på icke-Sony prylar vid minsta uppkomna motstånd :) med ett simpelt påståendet att om ljudet bryts av även med Sonys kontakt så gäller ju
    det även globalt, visst var jag oförskämd värre? :)