ROM: Senaste firmware Honor 8

Diskussion i 'Honor' startad av wenom666, 13 okt 2016.

  1. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tack, då vet jag att det inte bara är jag som har problem med Nova.

    Vill köra stock men mina notiser om olästa mail/SMS m.m funkar inte. :(
    Edit*
    Ring/smssignalen har oxå blivit jättetyst för mig. :(
     
    Last edited: 26 jan 2017
  2. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Testat en dag, och batteritiden blev faktiskt betydligt sämre, MEN, kan ju bero på att jag höll på rätt mycket och fixade och testade med telefonen.

    I övrigt är det mesta otroligt mycket bättre! Det var en massa småsaker jag irriterade mig på innan, det mesta av det är nu fixat!

    Angående notiser nån hade problem med så fungerar det utmärkt!
     
  3. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Skulle nu, efter att ha testat några dagar, tyvärr vilja påstå att batteritiden är sämre efter uppdateringen.
    Inte extremt på något sätt, men märkbart sämre. Nu är jag nere på under 20% vid 22 på kvällen, ibland sämre. (varnar vid 20, så man märker det) Innan hade jag uppåt 40% kvar.
     
    MatsGF gillar detta.
  4. Freddie_

    Freddie_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone X
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Håller med dig fullständigt, ingen enorm försämring, men det märks.
     
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Hello hello. Long time reader first time writer.
    Har ni testat att fabrikåterställa telefonen efter Nougar update?

    Jag tycker batteritiden är märkbart bättre efter uppdateringen men jag ej säker om detta har något med det att göra.
    Fick nästan 8 timmar screen on time och den drar knappt 2 procent över natten. Jag har alltid haft ganska hög sot för jag är sjuk för tillfället ligger i sängen med väldigt lågt ljus på skärmen men aldrig mått så höga siffror.

    Inställningarna är lite annorlunda nu jämfört med när jag fick den från början med Marshmallow märkte jag också, till exempel stängs inga appar efter man stängt skärmen.
    Förut har jag för mig man var tvungen välja vilka appar man ville skydda men nu är det istället så man väljer vilka man vill stänga. 0 alltså från grunden. Kanske har det något att göra med Nougat redan har doze on the go funktionen, möjligt att det funkar bättre än att stänga och öppna appar konstant.

    Jag har märkt att batteri (daily use mode, inte battery saving) och performence mode också är borttaget nu, eller är det jag som är blind?
    På tal om battery saving, Ultra battery saving mode verkar ge många fler timmar än innan också.
    Som sagt vet ej vilka grundinställningar som skiljer sig annars men skadar nog inte om ni har tid att fabrikåterställa.
     
    Last edited: 28 jan 2017
  6. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Uppfattar jag dig rätt, att du fabriksåterställt efter att du lagt in Nougat?
    Skulle det kunna förbättra batteritiden med en fabriksåterställning menar du?

    Är själv ny användare av Android så vet dåligt hur det fungerar och vilken nytta det kan göra.

    Tycker nu efter några dagar att batteritiden blivit något sämre med Nougat.
     
    Last edited: 29 jan 2017
    MatsGF gillar detta.
  7. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Ja, jag fabrikåterställde efter jag uppdaterade till Nougat.
    Jag brukar inte återställa efter uppdateringar men vid sådana stora gör jag det. Vissa inställningar är annorlunda i Nougat och dessutom har Nougat gjort många "under the hood changes" t.ex modifierat Android runtime.

    Självklart inte helt säkert att det hjälper din batteritid men många säger att deras batteritid blivit sämre medans jag är säker på att min är bättre efter denna uppdatering.

    Jag har märkt att vissa appar inte alls funkar lika bra längre t.ex. nova luncher i denna version så kändes bara bra att installera om alla appar så man vet vilka som funkar ordentligt.

    Men jag nämnde det innan, i Marshmallow var det inställt på att nästan alla appar stängdes av efter skärmlåsning och man fick välja vilka appar man ville skydda så de inte stängdes av. Nu är det tvärtom, för mig iallafall. Inställt att inga appar stängs av och man får välja vilka appar man vill ska stängas av efter skärmlåsning.
    Kan ju varit så att ni förut stängde av tunga appar som nu inte längre stängs av på samma sätt. Helt ärligt vet jag inte om denna funktion skadar eller hjälper batteritiden. Men skulle tro att om man stänger tunga appar som vill komma åt mycket data hela tiden så hjälper det säkert stänga av dem när man låser skärmen, men då kan det bli problem med sena notifikationer.
    Jag har inställt 0 appar ska stängas och upplever fortfarande min batteritid som bättre, men alla använder ej samma appar.

    Långt inlägg det blev, ni får ursäkta jag har väldigt uttråkad. Kortfattat så tycker du kan göra en återställning om/när du har tid, även om det inte hjälper så kommer det ju inte skada. ☺️
     
    Last edited: 29 jan 2017
    MatsGF, iterva och dannejanne gillar detta.
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Välkommen till Swedroid!

    Jag håller med dig helt och hållet angående att man bör absolut göra en fabriksåterställning när man uppdaterar "mellan hela versionsnummer". Från till exempel 6.0 till 6.1 är det inte så himla viktigt men gör man en uppdatering från 6 till 7 så blir risken mycket större för problem då så mycket är ändrat. Så även om man inte upplever problem rekommenderar jag ändå en återställning vid en sån här stor uppdatering. Det är ingen idé att agera support åt någon som inte har gjort det i första hand. Det är det första steget vid felsökning.
     
    iterva gillar detta.
  9. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Får bli en fabriksåterställning i kväll då, om jag hinner.

    En liten grej angående det här med att stänga appar... Jag provade (innan jag uppdaterade) att skydda alla appar mot att stängas, innan hade jag kanske 5... och märkte ingen skillnad alls på batteritiden.
     
    Last edited by a moderator: 29 jan 2017
  10. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Nog väldigt individuellt beroende vilka appar man använder sig av.
    Om man t.ex har en app med väldigt hög procent av ens batterianvändning och man väljer att stänga av den när man låser skärmen borde man märke större skillnad.

    Ni som har kontorsarbete och sitter vid ett skrivbord längre tid kan prova att lägga mobilen på skrivbordet istället för att ha den i fickan kommer att märka en märkbar skillnad då doze kickar igång när mobilen ligger stilla. Nu ska det finnas doze on the go i Nougat men dens intervaller då den kontrollerar verkar kortare.

    Det är ju väldigt lätt att se och undersöka vad som drar batteri för en om man orkar ha koll på sådant.

    Jag tycker att Honor 8 har väldigt bra batteritid för dens batteristorlek.
     
    Last edited: 29 jan 2017
  11. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tack OneBlue och dannejanne för förklaring. Det får bli en fabriksåterställning vid tillfälle.
    Kan konstatera en ca. fördubbling på batteriåtgång vid standby på Nougat mot tidigare MM.
     
  12. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Ja, ska absolut återställa.
    Ska dock säga att jag absolut inte är missnöjd med batteritiden, bara det att det var ännu bättre innan uppdateringen...
     
    Freddie_ gillar detta.
  13. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Samma här. Har dock inte gjort någon fabriksåterställning på många år och är ny på Android, är därför orolig för hur jag får tillbaka mina saker, såsom alla appar kontakter osv.
    På mina tidigare Nokia WP-lurar har allt kommit tillbaka med Microsoft konto, men är kanske annorlunda på Android.

    Är det så att detta finns lagrat på mitt google-konto eller?
    Måste jag säkerhetskopiera sådant till datorn, minneskort först kanske?
    Som jag förstår det är att telefonen blir ren som ny efter en fabriksåterställning och sen måste man lägga in allt på nytt som man haft i den. Förmodar dock att det blir Nougat EMUI 5.0 som den blir återställd med..

    Ja, som ni förstår är jag helt dum på detta och behöver lite råd för hur jag ska gå tillväga, annars sabbar jag kanske allt vad jag har nu.
    Om någon har lust och tid är jag tacksam för all hjälp.
     
    Last edited: 29 jan 2017
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @ffodil@ffodil
    Kontakter - Om du valt att använda Gmail för kontakter så sparas dom där, så efter återställning så räcker det med att logga in med samma konto så återställs kontakterna.
    Foton - Även dessa kan säkerhetskopieras till ditt Google konto (gmail) med appen Google Photos.
    Appar - Även här gör Google som standard en säkerhetskopiering till ditt konto,men denna funktion är inte alla gånger alltför omfattande.

    Om du vill göra det enkelt för dig så skulle jag kolla på Huaweis program HiSuite som installeras på datorn, den har (om jag minns rätt) möjlighet att göra en fullständig säkerhetskopia på allt innehåll i telefonen som sedan kan användas för återställning. Detta går även att göra via telefonen till ex SD-kort via inställningar >Avancerade inställningar >Säkerhetskopiering & återställning >Huaweis säkerhetskopia.

    Jag personligen börjar alltid om från början när det kommer större uppdateringar, med andra ord från 6.x till 7. Så jag återställer inget bara för att jag vill ha allt fräscht. Jag använder gmail för kontakter/kalender och molnlagring (dropbox+onedrive) för bilder/dokument.
    Och ren installation är även något som kundsupporten hos olika tillverkare eventuellt kan rekommendera om man upplever problem efter uppdatering.
     
    Last edited: 29 jan 2017
    dannejanne och ffodil gillar detta.
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen!
    Ska försöka fixa detta.
    Har redan kopierat till datorn med HiSuite men får se om jag klarar att lägga tillbaka nåt.
     
    iterva gillar detta.
  16. Badgerone

    Badgerone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Google launcher kraschar efter uppdateringen. Eftersom jag absolut vill köra Google Launcher så körde jag roll-back till Marshmallow (testade fabriksåterställning innan roll-back, men det hjälpte inte heller). Kommer nog dröja ett bra tag innan jag uppdaterar till Nougat. Tycker den funkar bra som den är med Marshmallow.
     
  17. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Den fungerade bra, men det var så mycket som blev så otroligt mycket bättre med Nougat, så jag hoppas att det fungerar bra efter återställning :)
    Har aldrig provat nån annan launcher än standard...
     
  18. calletrumma

    calletrumma Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Jag har inga problem alls med Nova Launcher. Fick gå in ni inställningar på telefonen och sätta den som standardhemskärm manuellt. Den kraschar inte. Det är stock launcher som är standard och tar den vid tryck på hemknappen. Gå in på mappar och sätt Nova Launcher som standardapp.
     
  19. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Nova launcher kraschade när jag försökte lägga till Widgets. Men ej säker på om jag hade ändrat den till standard eller inte innan jag började leka.
    Skönt om den funkar. Tycker EMUI är bra nu men saknar funktionen dölja appar när man använder lådan, blev så rörigt kör utan låda nu och två mappar till istället på hemskärmen.
    Vet det här med batteritid borde man prova själv men de några som skrivit i Playbutiken att Nova Luncher drar mer batteri nu? Något som som du eller någon annan upplever?

    Vi borde egentligen inte tänka så mycket på batteritiden, någon timme till hit och dit när det går snabbt att ladda upp den.
     
  20. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Jag gjorde inte uppdatering via UK som det skrivits om på Swedroid. Verkar som att många som skriver här gjort det den vägen. Vet inte om någon fått uppdateringen någon annan väg?

    Skriver för att jag i dag var inne och pillade runt lite på HiCare och märkte att jag inte hade lagt till min telefon utan bara min mail som kontakt (eller vad det nu var). Jag valde att reggga min telefon och efter det så skickades jag till fliken Service. Där stod nu helt plötsligt (hade kollst runt innan, testat leta efter uppdatering etc) det kryptiska "användare som tidigt uppdaterade OS" eller något liknande. Klicka på den och då blev jag informerad att det fanns en uppdatering tillgänglig. Uppdatering var/är alltså till EMUI 5.0 och Nougat. Genomförde uppdateringen och allt gick bra.

    Har inte hunnit testa så mycket, men än så länge så tycker jag att det mesta är snyggare. Däremot stör det mig att mina inställningar vad gäller om apparna ska va på eller inte vid skärmlås ändrats. Vet dock inte riktigt vad det är som ändrats och hur jag hade alla inställningar tidigare. Minns inte ens vart jag hade gjort alla inställningar. Exempelvis hade jag tagit bort så att det inte kom en ruta högst upp då någon skrev på whatsapp, tyvärr så är den skiten tillbaka och jag hittar inte inställningarna till det. Men men, har fortfarande bara haft denna uppdatering några timmar. Får sätta mig in i det hela kommande dagar.

    Nu blev det en massa skrivet. Det jag ville ha sagt var att jag fick uppdateringen utan att ändra min plats till UK i alla fall ☺️