Inga ROMS baserade på OxygenOS?

Diskussion i 'OnePlus 3T - ROM-filer och utveckling' startad av spoty, 8 feb 2017.

  1. spoty

    spoty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    485
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hittar konstigt nog endast Lineage ROMs som är baserade på cm. Tycker dock OOS fungerar bättre, speciellt fingerläsaren. Varför denna totala avsaknad av roms baserade på stock? Tror aldrig jag varit med om detta tidigare.

    Mvh
     
  2. HenkanY

    HenkanY Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  3. spoty

    spoty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    485
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Ja det är svårt att göra så mycket med en stock ROM annat än att ta bort/ersätta appar och launcher med andra alternativ och byta ut grafiska element och ljudsignaler. Men du kanske tänker dig mer som på äldre dagar när ROM kitchens var flitigt använda för att baka till MIUI och andra ROM:s utifrån binärfiler tagna från original ROM:en. Det krävs rätt mycket tid utav en individ för att skapa en egen ROM oavsett om du utgår ifrån en existerande binär ROM eller utifrån någon utav de nu uppdaterade källkodsträden (Lineage OS eller AOSP), och jag skulle säga att det ändå finns nästan för många varianter redan. För min del så är jag helt inkörd på Lineage OS funktioner, och vore det inte för det så skulle jag kört Paranoid Android som har ett par fräcka funktioner samt lite häftigare medskickade wallpapers och bootskärm. [emoji16]
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Precis som @pitrus-@pitrus- säger är Oxygen OS redan rätt avskalat. Många tidigare "custom stock ROM" gick ut på att man debloatade/tog bort allt skräp. Det finns inte lika mycket att göra med Oxygen OS på den punkten helt enkelt. Det är liksom redan nära vad många "custom stock" en gång i tiden var. Plus att OnePlus redan kompletterat med en del funktioner som riktar sig till just "power users".

    Tror helt enkelt att det saknas efterfrågan/incitament att bygga det. Det är bara att roota och lägga till/ta bort vad man behagar. För de som vill gå lite längre finns en uppsjö olika kernels att flasha in, och sedan har man ju en 100% personlig "custom stock ROM" egentligen.

    Vad är det du saknar som en custom stock ROM skulle ge dig?
     
    Last edited: 2 aug 2017
    pitrus- gillar detta.