Installera Lineage OS 14 på Xperia Arc S?

Diskussion i 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' startad av Henrik Jansson, 23 feb 2017.

  1. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hittar inte nån lämplig avdelning för Lineage OS eller CyanogenMod här, men jag undrar om någon vet hur man gör för att installera Lineage OS 14 eller nån annan version på Xperia Arc S, och hur man gör för att installera TWRP recovery.
    Jag skulle också vilja veta vilka versioner som går att installera på Xperia mini pro, och hur.
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Varken TWRP eller Lineage finns tillgängliga till de telefonerna, åtminstone inte officiellt vad jag kan se..
     
  3. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, var ser du det? Ser du vilka versioner som finns tillgängliga?

    Det finns iallafall flera instruktioner hur man installerar, som exempelvis den här, men den förutsätter att man har TWRP installerat innan. Jag har hittat en websida som visar hur man installerar TWRP, men den förutsätter att man har installerat CM10 innan... Och det kanske går att göra, men det verkar bli väldigt många steg.

    Det jag i första han är ute efter är att installera en nyare version än 4.0.4 så att man kan använda exempelvis bank-id, och helst så mycket nyare att man kan räkna med att kunna använda det ett bra tag framöver.

    http://www.lineagedroid.com/2017/01/how-to-update-lineageos-141-on-sony.html
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hemsidan du länkar till är en helt vanlig blogg (hostad av blogspot om jag kan mina logotyper). Den är inte legitim och allt som laddas ner från en sådan sajt är potentiellt skadligt för datorn, telefonen eller både och. Telefonerna du hänvisar till är minst sagt föråldrade och jag kan inte hitta mycket om något överhuvudtaget gällande nyare Roms eller Reocveries. Du behöver nog dessvärre skaffa en nyare telefon om du vill kunna nyttja bank ID och liknande appar som inte stöds.

    *EDIT* Oficiella versioner av Lineage till diverse enheter finns här: https://download.lineageos.org/

    TWRP Finns här: https://twrp.me/Devices/
     
  5. Droid119

    Droid119 Guest

  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Efter att ha testat CM13 på Galaxy Note N7000 hade jag inte rekommenderat att försöka uppdatera en Arc S så långt. Noten är en avsevärt kraftfullare enhet än Arcen men den orkade inte riktigt med en så ny version som Marshmallow. Det blev till att nedgradera till CM11 för att få lite fart på grejerna.

    Med tanke på att Arc S endast har 512 MB RAM och en mycket liten intern disk hade jag inte försökt med högre än CM11/4.4.4. Skall man köra Lollipop och Marshmallow ordentligt får man kliva upp till Galaxy S III-liknande nivå. Då flyter det acceptabelt.

    På en X10 Mini Pro hade jag också maximalt testat CM11. Det är roligt med retro men Androidenheter från 2010 och 2011 har inte riktigt kraften för nya versioner.
     
    bernard gillar detta.
  7. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur menar du med att den inte orkade med? Vad hände?
    Som jag förstog det så använder CM13 minneskortet på ett annat sätt, så att telefonens minne spelar mindre roll. Märkte du nåt av det?
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    De effekter jag fick av Marshmallow på Note I var:

    1. Extremt långsamma appinstallationer (sisådär en minut för att installera en app som normalt tar tio sekunder).
    2. Stora prestandavariationer - vissa delar rullade helt OK men sedan uppstod märkbar långsamhet och eftersläpningar (t.ex långsamma reaktioner vid klickande på objekt).

    Känslan kan jämföras med att försöka köra Windows 7 eller 10 på en 300 MHz Pentium II med 512 MB RAM.

    En Galaxy S III känns avsevärt snabbare under Lollipop (samma sak med en Nexus 7/2012). En Xperia Arc S är definitivt allt för långsam för en så nya version som Nougat vågar jag helt säkert hävda baserat på hur Noten uppträdde. KitKat är avsevärt snabbare på den.
     
  9. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok. Hade du testat hur snabbt minneskortet var? Som jag har förstått det så använder CM 12 och 13 minneskortet som utökning till telefonens minne, eftersom det är för lite.
    Hur snabb telefonen då blir beror på hur snabbt minneskort man har.

    Vad är det för skillnad på LX 12 och CM 12? Är det samma sak med olika namn?
     
  10. Droid119

    Droid119 Guest

    CM 12 och 13 använder en partition på ditt minneskort.
    LX=LegacyXperia och CM=Cyanogenmod är i princip samma sak.
     
  11. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I princip samma? men inte exakt samma? Det är lite underligt för jag läste en steg för steg instruktion hur man skulle installera "LX" men den länkade till en nedladdning av "CM".
     
  12. Droid119

    Droid119 Guest

    Legacyxperia är baserat på Cyanogenmod så det är mer eller mindre samma sak.