Spara Chrome-fönster till datorn

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Kloppstock, 5 feb 2017.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu är primadonnan bekymrad igen, jag har inte skickat iväg paketet ännu av olika stjäl, men nu axar vi här :teeth:
    Har insätt att jag inte vill bli av med mina hundratals öppnade Chrome-fönster i den här telefonen, finns det någon app eller dylikt som kan spara Chrome sessioner i telefon?

    Denna data sparas då antagligen till telefonen, och eftersom jag högst troligt kommer få telefonen utbytt av Sony när jag skickar in den, så måste jag ju först flytta sessions-datan tilll datorn, och sedan måste jag veta hur jag tekniskt kan flytta tillbaka och öppna denna session till en ny Chrome installation

    Jag tror inte att Xperia Companion säkerhetskopierar appar och därigenom den öppnade sessionen
     
    Last edited: 5 feb 2017
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Är det kanske appen Pocket du är ute efter? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ideashower.readitlater.pro&hl=sv
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack, men jag har vissa problem med hjärnan, det måste väl vara meningen att man i telefonens Chrome (inte inifrån själva appen) ska få installerad även en bookmark knapp, som jag tror man isfl laddar ner här
    https://chrome.google.com/webstore/detail/save-to-pocket/niloccemoadcdkdjlinkgdfekeahmflj

    Men det installeras ju ingen knapp hos mig, gör det det hos dig?
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja jag misstänker ju det, och utan knapp förstår jag inte längre hur du tänkt att man i telefonens Chrome kan spara ner väl valda länkar, jag prövade även starta pocket, tryckte förstoringsglas, å klistrade in en url från chrome, no result found.

    Har du själv installerat pocket & prövat? :P det skulle behövas här tack.
     
  6. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Ska vi komma överens om att pocket inte funkar på telefoner, helst inte men...finns det några andra appar?
     
  7. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Pocket fungerar utmärkt på telefoner. Varför skulle den finnas på Google Play om den inte fungerar på telefoner?

    Om du är inloggad på ditt Google-konto både på mobilen och datorn samt har slagit på att Chrome ska synka allting mellan enheterna, så kan du gå in på datorn och gå till Chromes historik. Där bör dina fönster synas som du har öppnade i mobilen.

    P.S. Jag har flyttat alla OT-inlägg till den här nya tråden eftersom det var hörlurar som diskuterades i den förra tråden.
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Poket fungerar ja, men det är ett multiple purpose verktyg, jag hävd ar aningensförvirrat som sagt att det eventuellt verkar krävas att denna "plugin"
    https://chrome.google.com/webstore/detail/save-to-pocket/niloccemoadcdkdjlinkgdfekeahmflj
    skola installeras ovanpå Pocket ochså, för jag kan inte navigera mig fram till knappen som ska spara sidan, så det är du som förhoppningavis :) härnäst kunde beskriva klick för klick fram till den där spara knappen du åsyftar?, sedan är jag kanske inte nöjd med att spara en sida manuellt, men kan tänka mig om jag måste

    Då måste jag installera Chrome på datorn för första gången, är det via datorns chrome som denna synk inställning finns, du får hjärna peka ut var!

    Vad menas med att dom öppna fönstrena syns? (bara) målet måste vara att återskapa dem på den nya mobilen ochså, effektivast är om man kunde öppan dem som en session, för det är säkert 500 stycken som är lite jobbigt att manuellt skriva in..i värsta fall

    Och då är jag också tillbaka lagom till att dödsannonsen för mitt support-ärende hos Sony offentligjorts, så jag får lägga en kopia om redan om nån månad förhoppningvis :)
     
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Testa om den här appen fungerar bättre: https://play.google.com/store/apps/details?id=uk.co.connorhd.android.tabcloud&hl=sv
    Det finns en stor möjlighet att din mobilen inte stödjer appen. Min mobil stöds till exempel inte. Det kan vara så att appen bara är optimerad för äldre mobilmjukvara.

    Det finns då en annan möjlig lösning. Du kan spara ner alla flikar som bokmärken via datorn och sen kan du komma åt dem oavsett enhet:
    1. Öppna Chrome på skrivbordet (inloggat på samma konto som på mobilen).
    2. Tryck Ctrl + H för att gå till historiken om du har en PC.
    3. Tryck på "Flikar från andra enheter" till vänster.
    4. Tryck Ctrl + D.
    5. Välj en mapp för dina bokmärken och tryck på "klart".

    Jag sitter på en Mac så det kanske ser lite annorlunda ut för dig. Men syftet är att gå till historiken för Chrome för att få upp vilka flikar som du har öppet på din mobil och sen spara ner flikarna som bokmärken i en mapp.
     
  10. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Innan jag rammar lösning nummer 2....hur märker du att den inte är kompatibel med din telefon, så kan jag jämföra med mina problem som jag inte kan klassificera

    Jag är lite förvånad att du gav upp kampen för Pocket efter att jag skrev det jag skrev, vad sa jag som påverkade dig?...
     
  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Om du inte kan ladda ner appen så är appen inte kompatibel med din mobil. Du kommer märka det när du försöker ladda ner och installera appen.

    Jag gav inte upp kampen för Pocket. Jag försöker bara ge dig olika alternativ. Ta det alternativet som du tycker verkar lättast eller som fungerar lättast för dig.
     
  12. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag frågar för min oförmåga att starta nånting är identisk med förra appen du erbjöd, vilket får mig att misstänka att det är min uppmärksamhet som fallerar, för din egen definition över att ha en inkompatibel telefon där du öh inte kan installera innebär väl knappast följande premisser, men jag är inte säker på vad du menar så du får detta bildspel av mig
    http://www.imagebam.com/image/3957fe535607246
     
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Inte för att jag vill stressa oss, men förstod du vad jag åsyftade SHM...detta är huvudsaken
     
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du ska installera "Chrome extension" som de pratar om på din dator. På så sätt har du appen på din mobil och tillägget i Chrome på din dator. Det är så synkingen blir sammankopplad och fungerar.
     
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Såhär står det nu på datorn när man öppnar din länk ovan, "Den här appen är kompatibel med alla dina enheter."

    Men likväl funkar bara mitt Tabcloud på telefonen som en receiver utav sparade sessioner ifrån datorn och då ser det ut såhär kul http://www.imagebam.com/image/8236f9537647265

    Är det inte meningen att man i telefonens chrome bör kunna skapa & döpa en session likt på datorn?, bara att ha chrome öppet i telefonen ger tabcloud på datorn ingen öppningsmöjlighet av whatever


    Det går inge bra här heller, jag har satt det på autosynk på alla möjliga platser och tittar man under "flikar ifrån andra enheter" tar det stopp efter ca 50 stycken uppraddningar
    och det är inte datummässigt korrekt i början av listan enbart...av någon ologisk anledning

    Man kan komma lite längre på "Historik", december 2016 kan jag ta mig till som mest, men baserat på vilka sidor jag besökt den och den dagen, det är inte vad vi är ute efter...det enda nyttiga vore en sessionsfil baserat på hur fönstrena ligger öppna i chrome på telefonen

    Den skapar en mapp som heter "historik" när man trycker "Ctrl + D." som listar alla enskilda sidor, men det går ju inte att massöppna dessa när dom ska transplanteras tillbaka till nya telefonen, såhär ska det se ut då
    http://www.imagebam.com/image/8236f9537647265 fast 1 sessionsfil
    Hur har man tänk sig där? konstaterar jag självgott, kanske överilat men munter-hatiskt över att ingen utvecklare kan hålla nånting straightforward efter mina behov tydligen

    I 3 timmar (oj oj) har jag suttit nu å småkrystat fram det här självrättfärdigande böginlägget, tyck synd om mig :) Det finns säkert någon långsökt teknik för att överföra som jag vill enligt invecklaren av appen, men jag orkar inte tänka mer....så jag vill ha hjälp av er med kontrollfrågor/anklagelser, tack och godnatt
     
    Last edited: 12 mar 2017
  16. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Kan du vänligen testa trots att du har Macintosh och genomföra en cloud-överföring med hjälp av dina tekniker du omnämnt i den här tråden, och sedan brasklappa dig framåt mot vad jag kan tänkas inte första, för jag orkar inte med min egen förvisso helt korrekta överanalys som därigenom kör fast..därför måste frågorna komma ifrån er ochså och inte bara från mig själv som i förra posten, jag skulle i yttersta nödfall kunna sitta och lägga ner alldeles för många hyperaktiva timmar på att kolla Youtube guider på engelska men jag vill vara klängig så länge som som möjligt innan jag ger upp supporten för det svenska språket :) nöden har en lag

    Om du inte heller skulle orka med mig :) så är ju dock den här tråden en guide för alla i hur man sparar fönster i chrome, så isfl får jag tacka dig för senast (du är inte lite fräck du, Gollum! Gollum!) MEN hoppas på att någon annan i tråden tar vid som förhoppningsvis förstod vilka praktiska problem jag beskrev i mina förra post och kan tänka sig guida mig efter mina särskole ;) behov
     
    Last edited: 18 mar 2017
  17. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Med tanke på tiden du har lagt ner på det här, så skulle det ärligt talat ha gått fortare för dig att manuellt skriva in alla url-adresser i webbläsaren på datorn och bokmärka dem.
     
  18. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Nej :) för då var inte insatserna värda någonting längre om man ger sig, det rör sig om om kanske 1000 sidor, isfl tänker jag hyra en Nanny att göra detta under tiden staten betalar mig för att vara på jobbet

    Men du ska du få se en potentiell revolution som nog dock lär sluta som Sovjet i slutändan, jag och Brad upplever den hittills okända & homoanstrukna tillståndet "rapport" eller "nyhetstecken" utan kroppsspråk, endast ord är tillåtna
    https://productforums.google.com/forum/#!topic/play/KUslVbR09RQ
    Vi får se hur det slutar
     
    Last edited: 4 apr 2017