Nougat+EMUI 5 Honor 8

Diskussion i 'Honor' startad av Cash, 5 feb 2017.

  1. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Trots att vi har olika trådar om både mjukvara och hårdvara tänkte jag att det ör en bra idè att vi har en tråd där vi kan diskutera saker relaterade direkt till Nougaten och EMUI 5.0.

    Överlag har det varit en bra uppdatering, men det finns ett och annat som inte fungerar som det ska. Vill gärna veta om andra har samma problem.

    En sak som jag inte fått bukt med är kalenderwidgeten. Har Googles kalender som widget med översikten som kallas Tidsplan. Den uppdaterar inte till nästa dag. Om jag tar bort widgeten och sätter tillbaka den så fungerar den, det blir rätt dag, men om jag bara låter den vara så fastnar den på den dag då jag la dit den. Någon som kan tänkas veta vad det kan vara?

    Tyckte också att fingersensorn slutat fungera lika bra som innan uppdateringen. Tog dock bort mina sparade fingeravtryck och gjorde om dey hela och nu fungerar det lite bättre. Dick inte lika bra som tidigare. Snabbare kan den inte bli, den är blixtsnabb, men alldeles för ofta känner den inte igen mitt finger. Vet att andra upplevt samma sak så tipset är att ta bort och sen lägga till igen.

    En hel del appar flyter sämre än tidigare. Inget större problem, men ändå.

    Det sista för nu: stegräknaren. Den har också slutat fungera lika bra som den gjorde tidigare. Nu händer det ganska ofta att den fastnar och slutar räkna steg av någon anledning.

    Dela med er nu. Jag tycker att det är väldigt väldigt frustrerande med alla buggar och fel som uppstått. Överlag är det dock en bra uppdatering men har man blivit van med en problemfri tidsplan/stegräknare/fingersensor så irriteras man av det minsta.

    Hur krångligt är det att göra en factory reset och sedan föra tillbaka allt? Och blir det inte så att samma problem kvarstår då man för tillbaka allt med de "gamla" inställningarna?
     
    MatsGF, indika och Warmaster gillar detta.
  2. klas33n

    klas33n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    Jag fick min Honor 8 för ett par dagar sedan och uppgraderade direkt till emui 5. Jag har inga problem med fingeravtrycksensorn, den funkar väldigt bra.

    Än så länge har jag inga buggar att rapportera, men jag har en grej som jag stör mig på: datum- och tidsväljarna.

    Jag kommer från en Motorola Moto G som kör nästan-stock Android 5. Sedan Android 5 har datum- och tidsväljarna varit kalender respektive "klocka", där den senare visar en cirkel med dygnets timmar i två ringar och när timme är valt byter den till minuter i intervall om 5. Väldigt snabbt och bra.

    I min Honor visas de gamla datum- och tidsväljarna, där man skrollar upp och ner på listor med månader, dagar, timmar och minuter i iOS-stil. Dessa är mycket sämre än de "riktiga". Eftersom jag får de här datumväljarna även i Googles applikationer gissar jag att Huawei på något sätt skrivit om eller modifierat standardkomponenterna i AOSP.

    Är det någon mer än jag som stör sig på detta? :)

    Ge mig de riktiga datumväljarna och telefonen är komplett. ;)
     
    MatsGF gillar detta.
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Fick erbjudandet pushat igår och la in. Väldigt positivt överraskad (igen över denna telefon), batteritiden verkar bättre, allt flyter ännu bättre och nya aviseringsmodellen smidigare/snyggare. Inga buggar som jag märkt och fingerläsaren fungerar lika bra som innan.

    Huawei går från klarhet till klarhet måste jag säga.
     
  4. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har stött på ett problem efter uppdatering till Nougat. När jag lyssnar på musik på Spotify så ser jag inte längre albumomslaget och musikkontrollerna på startskärmen eller i fönstret på mitt skal. Har tittat i inställningarna men kan inte hitta var man aktiverar detta. Någon som vet hur man gör?
     
  5. klas33n

    klas33n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag hade samma beteende och löste det genom att gå till settings > notifications > notifications manager. Leta upp Spotify och ställ så att den visar notifications på lock screen. Ber om ursäkt för blandningen av engelska och svenska, jag kör engelska i telefonens os och vet inte vad menyer och alternativ heter med svenska som språk.

    Hursomhelst så ser jag nu en liten Spotify-bubbla på låsskärmen och kan byta låt mm. Jag tror den visar albumet också, men inte som helskärm, vilket jag tror min förra telefon gjorde.
     
    Dadde gillar detta.
  6. klas33n

    klas33n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag upplever att tidsväljarna inte bara är fula utan buggiga. Ofta när jag ska sätta en tid, t ex på ett möte så blir den tid jag knappar in inte satt på mötet utan jag får välja tid en gång till. Det har också hänt att jag valt ett klockslag men det som läggs in är en timme tidigare eller senare.

    Någon mer som sett detta?

    Jag kör Google Calendar och Keep.
     
  7. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag kör också med engelska som systemspråk.

    Tack för tipset i alla fall! Det är absolut bättre än inget. Tråkigt om de har tagit bort den funktionen. Jag tyckte det var superbra att kunna växla låt i fönsterrutan på skalet.
     
  8. Tomson

    Tomson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker telefonen drar märkbart mer batteri efter uppdateringen. Innan va jag jättenöjd med batteri tiden. Jag får flera ggr om dagen upp meddelande om att "denna app drar xtra mycket batteri i bakgrunden".
    Nu är det ju Doze på telefonen men drar mycket trotts det.
    Nån fler än jag som upplever detta?
    Läser att en del fått BÄTTRE batteritid efter uppdateringen.
     
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tyckte det också direkt när jag lagt in den för ett par mån. sen, direkt när den var tillgänglig bakvägen.
    Efterhand har dock batteriförbrukningen sjunkit och tycker nu den är på samma nivå el. tom. lägre än på gamla.
    Har just lagt in officiella Nougat nu på min sambos och ska bli intressant att kunna jämföra dessa.
    Menar om man gjort nån förbättringar på denna nya officiella från att jag la in min.
     
  10. Tomson

    Tomson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har den officiella som jag ladda ner Ota i onsdags.
     
  11. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Många rekommenderar ju en återställning som ska förbättra batteritiden, vilket jag ännu inte orkat göra.
    Kan kanske vara värt att testa.
     
  12. klas33n

    klas33n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har väldigt bra batteritid, men telefonen är helt ny också. Laddade inatt och har nu 70% batteri kvar. Är inte någon storanvändare nu när det är vardag, då är telefonen mest i fickan. Har talat i telefon ca en timme idag.
     
  13. klas33n

    klas33n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Ska tillägga att jag har "fulversionen" av emui 5, laddade ner via HiCare-appen.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har ingen Honor 8 längre men fick testa EMUI 5 lite på en arbetskompis Honor. Riktigt trevlig uppgradering. [emoji5]
     
    dannejanne gillar detta.
  15. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Jag har Honor 8, men jag har inte fått tag på nougat på något vis, varken "ful" eller den officiella.
    Märkligt...
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nje, inte så märkligt. Android rullas ut i faser och har alltid gjort, en viss procent får dag ett och sen fortsätter det kontinuerligt varje dag i någon veckas tid.
     
  17. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Ok, Hur vet de att alla får tag på det då? Inom dessa veckor...
     
  18. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Jag har fortfarande inte orkat göra backup och återställt telefonen. Det jag dock gjort med en del appar är att jag avinstallerade de som buggade efter uppdateringen (exempelvis dog Sveriges radios app varje gång jag låste telefonen trots att den skulle vara på, i en sportresultat-app jag använder laddades inte lagens emblem längre efter N och EMUI 5) och installerade om dom. Detta har löst de problem jag haft med apparna.
    Registrerade om fingeravtrycken och nu funkar det prickfritt igen.
    Men. Vad gäller Gmail-appen så får jag inte längre den röda cirkeln med hur många olästa mail jag har. Någon som vet vad jag måste göra för att få det? Fick det Innan uppdateringen. På telefonens egen mail-app kommer det en sån röd cirkel och det gjorde det förut också. Hur fixar jag detta?
     
  19. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Har fått problem med Google+ platsdelning efter uppdateringen. Slutar dela plats efter några timmar trots att man aktiverat allt och ställt in att inga google appar ska stängas av när skärmen släcks.
    Någon som känner igen? Funkade utmärkt med 6.0.
     
  20. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Det här med batteriet verkar vara en återkommande fråga. Och inte konstigt det då alla har så olika erfarenhet om vad som hänt sedan N7 och E5 uppdateringarna.

    Tyvärr finns det ju inget vettigt sätt att utvärdera och analysera detta. För att kunna göra det krävs ju att alla detaljer som kan variera tar ut varandra i två jämförelser och det är ju snudd på omöjligt att göra. Det blir mycket känsla som man går på och min känsla är att det var bättre batteritid innan uppdateringen. Då telefonen är inaktiv, exempelvis över natten, drar den lite mindre än tidigare men under användning tycker jag att det är en avsevärd skillnad. Negativ sådan. Tycker iofs att den drar orimligt mycket då den är inaktiv också. Det tycler jag efter att ha tittat på hur mycket den drar då "telefonen är inaktiv" på statistiken där. Borde ju vara nära noll men doze eller vad dom nu kallar det men det är det inte. Samtidigt tycker jag att den drar myclet mer nu än tidigare då jag använder telefonen utan att se på video eller så. Ska försöka orka med en återställning i helgen. Blir det inte bättre då så byter jag nog telefon. Antingen det eller att gå tillbaka till tidigare version.
     
    brynjolf gillar detta.