Fråga: Styra Kodi trådlöst från sängen BILLIGT? Fjärrkontroll? Chromcast? Android TV box?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Sabelström, 1 mar 2017.

  1. Sabelström

    Sabelström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Skulle behöva någon billig hårdvara för att styra Kodi från sängen.



    Mål: Att kunna styra Kodi från sängen med en fjärr/telefon/platta

    Krav: Att kunna spela upp 720p och 1080p med 2.0 ljud via hdmi.



    I nuläget kopplar vi in en Asus MeMo Pad 10 med kabel och har Kodi installerat på den och antar att det som används heter screen mirroring för man kan inte släcka plattan utan att bilden på tvn försvinner.



    Så nu vill jag ha en billig lösning på hur jag kan styra Kodi från sängen. Alla filmer och serier ligger annars på en NAS som ska kommas åt via WiFi om de nu inte finns via play kanaler.



    Vad har ni för alternativ, här kommer saker jag funderat över:



    Fjärrkontroll till den lösningen vi redan har, finns det?



    Chromcast, Any cast, All cast, Matchstick eller liknande och fortfarande spela upp från plattan, men då måste det gå att släcka plattan annars går ju batteriet åt ändå, och vad jag förstått så är det inte så enkelt som det låter.



    Android TV box med strömadapter och fjärrkontroll, har läst en hel del på forum och det verkar vara mycket skräp från kina om man ska hitta något billigt, men finns det något fungerande så är det ett alternativ och ev använda LibreELEC, men då försvinner TV4play appen.



    För övrigt använder jag en HP Chrombox för att spela upp film och ljud på min 55” smart-tv med hemmabiosystem, och en Raspberry Pi 3 för att spela upp film och emulera konsol på barnens 55” smart-tv med tv-ljud, men dom lösningarna anser jag för dyra bara för att kunna styra Kodi från sängen, tv i sängkammaren är en 28” Anderson Plasma av billigare variant ej smart.



    Har läst tråden Pick the Right Kodi Box http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916 och går man efter det så verkar min budget hamna någon stans runt Raspberry Pi 2 starter kit eller ”Various cheap AMLogic S905 devices, do NOT buy AML S912 devices.” men i så fall måste det vara en beprövad variant för har läst många som bara har fått skräp.
     
    Last edited: 2 mar 2017
  2. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    I dagsläget kör jag med en Rpi med osmc (kodi för Rpi) på och appfjärren Yatse där jag kan styra Rpin mha min telefon eller surfplatta. Jag har beställt en Mini m8s II (android box), för att byta ut Rpin, från Kina för 392:- som jag ska ha som ren mediacenter med kodi på. Lägger man in XOT repository addon i Kodi får man tillgång till diverse playtjänster såsom svt,tv4 etc. Billigare än så vet jag inte om man kan komma med externa mediaspelare.

    Du kan inte streama dina filmer direkt via tvn?
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Enklaste alternativet skulle ju egentligen vara att utse Asusen till Kodi-center och helt enkelt låta den agera Kodibox. Då behövs ingen extra hårdvara utöver den mobil man installerar Kore eller RemoDroid på (den appen gör att man får upp skärmen från Asusen på mobilen och fjärrstyr den vägen).

    I detta scenario är alltså Asusen ansluten som vanligt och sedan styrs det med den mobil man har till hands vid sängen. I det läget behövs ingen extra hårdvara eller något, bara att installera rätt lösning för fjärrkontroll.

    Skulle det däremot finnas önskemål om att kunna använda Asusen som fristående enhet kommer saken i ett annat ljus och någon form av Kodibox kan rekommenderas.

    På området Kodiboxar är jag nöjd med Mecool BB2 som är en Kinabox med Amlogic S912. Kör Kodi 17 på tre stycken som jag konfigurerat och det fungerar utmärkt bra. Dock är det en prerootad box så jag kan inte riktigt uttala mig om hur vissa DRM-tjänster fungerar (kör endast DRM-fritt material själv).
     
  4. Sabelström

    Sabelström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Dessa förslag är kanon och inom min budget ca 400kr.

    Är helt inne på att beställa en android box, men vill ha en som andra har prövat som man vet funkar och tyvärr hamnar Mecool BB2 över det priset, annars verkar det som en bra produkt. Mini m8s II går det installera Libreelec på i alla fall.

    Nej tvn är ingen smart tv så streama går ej, tror inte mina smart-tvs hade lyckats med att driva kodi ändå, men kan ha fel.

    Ang Asus MeMo paden så är det frugans och hon spelar även spel på den och använder den i stället för bärbar dator så kodi får tyvärr förbli bara en app där, men hade det gått att styra Kodi appen på plattan med en fjärrkontrolls app på mobilen hade det ju varit kanon. Men går det inte koppla in någon fjärrkontroll med usb dongel i paden och använda den till att styra kodi?
     
  5. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    bernard gillar detta.
  6. Sabelström

    Sabelström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Resultatet blev detta:

    Yatse appen på min Android mobil och Official Kodi Remote appen på frugans Iphone. En kostnadsfri lösning som gör det jag vill. Hade ingen aning om att detta existerade.



    När det gäller TV4play så har jag laddat ner Add-onen Retrospect (Previously XBMC Online TV, XOT)

    Inte så smidig att använda med har hittat playkanalerna, nu ska jag bara lyckas komma åt dom smidigt från Kodis startsida, SVT och TV3Play addonsen har jag som genvägar på startsidan.



    Så Tack för förslagen :-)
     
  7. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Kan man inte lägga dom under fliken "Favoriter"?
     
  8. Sabelström

    Sabelström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Det borde nog gå, har aldrig använt mig av den fliken, men det ska undersökas. Tack så mycket :-)
     
  9. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Jag tror även att i retrospect så kan du välja favoriter och där då sortera ut dina playkanaler som du är intresserad av. Det var länge sedan som jag använde detta addon så jag kanske blandar ihop den med något annat.
     
  10. Sabelström

    Sabelström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2015
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Fasen vad enkelt :-) Tack så mycket, allt funkar prima nu :-)