ROM: Android 7/7.1 till Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av Steeler, 4 nov 2016.

  1. Steeler

    Steeler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hallå.

    Lite tråkigt att denna forumdel för Nexus 5 verkar helt död...

    Jag har precis testat AOSP Nougat 7.1 by SanthoshM på min Nexus 5, och den fungerar över förväntan. Telefonen flyter på riktigt bra, vilket gör mig lite irriterad eftersom Google valt att inte uppdatera Nexus 5 till 7.0/7.1. Det enda jag märkt av är att det blir ett grönt flimmer när man filmar med Googles kamera, men det är ett känt fel. Sen fungerar inte GPSen, kan inte låsa mot några satelliter, men vet inte om det är ROMen eller min telefon då jag hade problem med GPSen redan innan.

    Ingen annan som testat nån Nougat-ROM?
     
  2. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    231

    MINA ENHETER

    Tack for input har själv funderet på at roote av denna årsak.
     
  3. Steeler

    Steeler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nu när jag använt telefonen ett tag märker jag att batteriet laddar ur otroligt snabbt, vet inte om det är ROMen eller batteriet som spökar. Tänkte eventuellt prova att köra en återställning och se om det blir bättre.

    Edit: verkar kunna bero på Bluetooth, eller nån typ av synkning... Får helt enkelt testa mig fram och se om jag råder bot på det.
     
    Cblucher gillar detta.
  4. Lannis

    Lannis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu finns officiell 7.1.1 Cyanogenmod. Verkar fungera bra det lilla jag hunnit testa
     
    Cblucher gillar detta.
  5. Lumpjaw

    Lumpjaw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2014
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag körde in 7.1 med CM 14. Kan inte säga annat än att den väckt nytt liv i min Nexus 5. Innan var den seg och batteriet drog som fan, kunde utan problem dras 20-25% bara genom att använda twitter i 10 minuter. Efter att jag lagt in CM14 har den nu dragit 32 procent sedan 12 idag ungefär, med vanligt användande. Wifi, datatrafik och platstjänster igång.

    Om det fortsätter såhär blir jag toknöjd. Blev väldigt besviken när Pixel inte släpptes här och prisklassen gjorde mig mycket tveksam till ett köp. Som det verkar nu kommer jag spara pengarna, haha.

    EDIT: Synd bara att man inte har 32 GB-versionen. Får hålla igen det en del när det kommer till installerandet av appar nu.
     
  6. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kör själv LineageOS 14.1 med Francos kernel #103 och det rasslar på tillräckligt snabbt för att jag skall hålla kvar min N5 ytterliggare ett tag.

    Batteritiden är strålande för mig och mitt användande. har aldrig lyckats få den under 40% på en hel dag som sträcker sig från 5.00-23.00
     
  7. n3mmr

    n3mmr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1
    Ni som vet nåt: jag skulle vilja köra 7.1.. på min Nexus 5 och undrar vilken av alla de som erbjuds man ska välja.

    Jag kör mail, Facebook, och Chrome plus lite sms alltså inget krävande. Foton och videos bara för att skicka typ bilder, jag är inte seriöst fotointresserad.


    Jag förstår att ingen annan kan välja åt mig, så det jag vill är att nån hjälper mig förstå hur jag ska göra för att välja.

    Samt vad jag ska göra först för att inte bli ledsen... spara lösenord? Få tillbaka samma appar som innan? Ha kvar smsen? Och alla de filer jag laddat ner för att läsa, eböcker, manualer till hemelektronik, tidtabeller på SL osv. Fina bilder av hästarna på stallet.
     
  8. Steeler

    Steeler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Här kommer ett svar, om än lite sent ser jag.

    Jag har kört AOSP av Santhosh M ett bra tag och tycker att den funkar kanonbra. Jag kör den delvis för att den är så ren som möjligt och att han är snabb med uppdateringar (jag kör redan 7.1.2). Kan ibland uppleva att batteriet laddar ur lite väl snabbt, men laddar däremot upp snabbt också. Det finns fina tillägg till denna ROM, idag släpptes t.ex. en animated navbar, som Google Pixel har.

    Skulle jag inte köra denna skulle jag nog köra Pure Nexus, som jag bara testat lite grann men verkar också fungera fint.

    När det gäller dina andra frågor så är svaret lite knivigare då du rekommenderas att göra en s.k. full wipe, alltså att rensa telefonen helt innan installation.

    • När det gäller lösenord använder jag 1Password, så det är aldrig ett problem för mig att komma ihåg lösenord :)
    • Att få tillbaka samma appar som innan ska fungera så länge du har slagit på att telefonen ska synka detta med ditt Google-konto. Här ska du kunna välja vilka appar du vill läsa tillbaka. Annars finns det en flik i Google Play Store som visar alla appar du haft installerade. Går ganska snabbt att scrolla igenom den (man kan markera flera appar och sedan installera dessa).
    • Vill du ha kvar data i appar så behövs program som t.ex. Helium.
    • För att spara SMS använder jag appen SMS Backup & Restore. Den har möjlighet att t.ex. spara till Dropbox och sedan läsa tillbaka från Dropbox.
    • Filer som är nedladdade kan du ju flytta över till datorn innan du rensar telefonen. Detsamma gäller bilder, om du inte använder Googles säkerhetskopiering av bilder. Eller Dropbox funktion för säkerhetskopiering.

    Hoppas detta gav lite svar på dina frågor.