Fråga: Vågar jag ta ett dopp med min Z3 compact?

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av H-M, 1 mar 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Den är 9 månader gammal. I mint condition. Använt magnetladdare mest och inte slitit på luckan över laddkontakten. Trycktestet verkar indikera att den är tät ( gjorde det i januari iofs).

    Nu funderar jag på att testa isvaken vid Hellasgården. Inte direkt dyka men vore ju kul att fota iskanten inifrån vaken och lite sociala bilder. Den kommer helt klart att doppas.

    Den såldes alltså ganska nyligen med en ganska generös IP-klassning och på reklamen badade folk hej vilt.

    Efter att ha fått två Z1 C förstörda ( och ersatta) bara genom försiktig avspolning är jag skeptisk. Ser framför mig långa klagobrev där ärendet till slut landar på att det var mitt fel.

    Samtidigt känns det som att jag på pin kiv borde göra det. En ny eller bra beg Z3 C kostar inga
    astronomiska slantar och den såldes ju som vattentät. Varför skulle jag inte bada? Om Emir som brukar supporta läser detta vore jag tacksam råd. Hur skall jag agera?


    SORRY: KOM I FEL MODELL. Kan Adm flytta till Z3C? ( även om frågan är lika aktuell för Z3)
     
  2. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Inte rekommenderat, regn osv behöver du inte oroa dig för och om det kommer lite vatten på skärmen etc. Men att ta ett dropp med den är inte att rekommendera även från sonys sida.
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Blivit nya råd alltså? Försäljningsargument lät annorlunda. Jag känner också stor tveksamhet att testa men också lite ilska. Är såpass ny och har denna ip-klassning. Lite svalpande vid ytan borde vara ingenting
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Från Sonys hemsida:
     
    Hunnert gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    "kan ligga på 1,5 meters djup i sötvatten", det är väl som det är med klockor. Ja, den kan ligga där men den klarar inte att flyttas dit. Plasket när den går genom vattenyten motsvarar nämligen ett tryck som om den var långt mycket djupare.
     
  6. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har spolat av min Z3C under kranen säkert 50 gånger minst och det har alltid funkat bra. Tvivlar på att det skulle vara någon skillnad mot att dyka men beror ju på hur djupt du tänkt dig? Se noga till att luckorna verkligen är stängda bara. Min erfarenhet är att de tyvärr inte sitter så hårt fast alltid. Vill man vara extra säker kan du ju tejpa runtom luckorna med vattenskyddande tejp.
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tejpade på min första tåliga Acro S. Jag avstod ikväll. Hade inte tillfört något och vill inte riskera något
     
  8. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Denna diskussionen man man haft många gånger, telefonen är vattentålig, inte vattentät och det ska ses som ett extra skydd om man råkar få den lerig eller tappar den i vatten, inte ut på några snorkelsafaris brorsans poolparty.
     
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Detta inser jag själv förstås men Hur kunde marknadsgycklarna få sånt inflytande på reklamen där den användes helt fritt i olika pooler? När luckor lätt släpper och skärmen verkar dåligt limmad? Vem har en behovet att fota under vatten med sin känsliga mobil.

    De borde skrivit som Lunatico i sin beskrivning och de borde inte gett garanti. Och då tänker jag på Sony som säkert gått back på detta. Som sagt fått ut två nya Z1 c. Är detta allmänt world wide pratar vi många enheter som fått bytas ut.

    Tillägg. Vet inte om denna reklam äkta? Men tycker den känns bekant
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 2 mar 2017
  10. Hunnert

    Hunnert Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis som SHM skriver så uppfyller ju telefonen ip65 och ip68 och ska därmed tåla bla att ligga i vatten, eller att utsättas för vattenstrålar med lågt tryck. Jag har inte siffrorna just nu, men från det jag kollade när jag köpte min Z3C så är trycket som kommer ur en vanlig kran faktiskt högre än vad klassificeringen anger som lågt tryck, och att spola av den ska därmed inte täckas av garantin tex. Sedan kan man ju fråga sig vilka risker man vill ta med sin elektronik för X tusen kronor, även om den ska tåla ett försiktigt dopp, särskilt när det ju är svårt att bevisa att det inte var du som stängt luckorna dåligt om det skulle gå illa...
    Liksom andra i tråden skulle jag i första hand betrakta skyddet som en bonus, men det är ju upp till dig vad du är villig att riskera.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Vi är överens och jag tog inte risken. Men diskrepansen mellan reklamen och verkligheten väldigt stor.
     
  12. Mårten S

    Mårten S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Paddlar kajak och har min z3c i flytvästen. Har väl vält ca 3-4 ggr förra året. Inga problem, känns lite märkligt att höra musik när jag är under vatten.
     
  13. dendrite

    dendrite Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2017
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag har sköljt av min Z3c under kranen flera gånger och den fungerar fortfarande. Fick dock byta ut hörlursutgången p.g.a. glappande och fick höra från butikspersonalen att det var ett förekommande problem efter vattenkontakt. Tycker det låter vettigt att se IP klassningen som ett extra regnskydd, men inte mycket mer än det.
     
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Sony tror jag är det enda företaget som låter vattenskador gå på garantin. Om undersökningen visar på att vatten inte har trängt in via någon av luckorna så kommer Sony genomföra reperationen gratis. Men det man bör tänka på är att luckorna har slits under tiden man har använt mobilen och att mobilen nog inte är så vattentät som när man köpte den. Precis som flera har påpekat så tycker jag också att man ska se IP-klassningen som en bonus ifall olyckan skulle vara framme.
     
  15. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Jag har badat med min Z3C i pool många gånger och hoppat i från kanten med den fungerar fortfarande utan problem. Iaf inget som beror på poolbadande.

    Nu har min lucka blivit sliten, plus att ena hörnet av glaset är borta. Så det blir inga fler badturer med den :)

    Samma sak med min Xperia ZR. Inga problem här heller.
     
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag ser det numera bara som en bonus och litar aldrig mer på skyddet. Inte ens i hällregn skulle jag ta fram den. Detta måste ha kostat Sony stora summor. Gissar men kan tänka mig att minst 20% av mobilerna har blivit utbytta pga detta. Det blev nya förhållningsregler för något år sedan " du kan ha den i badkaret men doppa den ej under vattnet. Men läser man vidare på Sonys hemsida så står det ännu så här under Z3C:

    "Våra vattentäta smartphones och surfplattor har en skyddsklassning på IP65 och IP68, den högsta tillgängliga nivån av vatten- och dammskydd. Den KAN ( min markering) sänkas ner till 1,5 m djup i sötvatten i upp till 30 minuter, så den har en motståndskraft utan like. Kom bara ihåg att alla skydden för Micro USB-porten, mikro-SIM-kortplatsen och minneskortplatsen måste vara ordentligt stängda"

    Historierna på nätet är många och hemska. Stängda luckor ändå kommer vatten in. Vissa ljuger kanske men de flesta verkar vara sanningsenliga
     
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Var en jubelidiot. Fick tillbaka min Z3C i fredags efter en garantireparation. Nya luckor, nytt batteri och nytt kretskort ( nytt IMEi-nummer). Telefonen i princip som ny. Tänkte att jag kunde ha den i fickan på badbyxorna när jag duschade på Hellas. Mer träningsskjorts med mkt tyg = telefonen utsattes för noll tryck. Som att lägga den i en tjock handduk och försiktigt hälla på vatten under 4-5 min. Luckorna Noggrant stängda.

    Den gamla vanliga visan. Syntes fukt under optiken. Ena halvan av diskplayen blev mörk. Sen dog den.

    Stora vuxna karln började nästan gråta ;) ( gillar min Z3C). Tänkte att nu är det kört. Men skickade in via Sony. Bifogade bilder och skrev exakt vad som hade hänt. Får nu besked att den är på väg hem reparerad.

    Enda förklaringen måste vara Sonys norska verkstad inte fått limningen runt displayen tät. Hade det kommit in vatten via luckorna hade det nog blivit nobben. Bra service av Sony men av mina totalt 4 vattentåliga Sony är det bara Acro S som inte gått en för tidig död till mötes. 2 st Z1c och en Z3c har inte tålt ganska mild vattenbegjuting. Nu blir Z3c en innetelefon som aldrig skall få möta ens duggregn. Avtorkning sker med våtservette

    Edit: Hellas har ovanligt kalla duschar så någon kondens var det knappast fråga om. Den hade knappast släckt telefonen om så vore
     
    Last edited: 16 mar 2017
  18. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Vad! Våtservetter!!! De är ju våta!!! Torrservetter ska det vara. ;)
     
    H-M gillar detta.