SONY Bravia med Android 6.0

Diskussion i 'Android TV' startad av Cacti, 23 feb 2017.

  1. Cacti

    Cacti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan nog vara en god idé att göra en fabriksåterställning efter uppdateringen. Ofta löser det en del av problemen, men det såg ju inte helt klockrent ut avkommentarerna att döma...

    Konstigt att Sony som ändå har så mycket erfarenhet av Android från mobilerna inte lyckas bättre med Android TV. Jag gissar att de använder andra chipp än i telefonerna och då får lägga mycket tid på att anpassa nya Android-versioner för den TV-specifika hårdvaran.
     
  3. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Precis vad som förvånar mig med, de har en hel mobildivision för Android, men är värsta klåparna på Android i sina TV?! Dessvärre Finns inget bättre heller idag, Philips verkar vara av samma liga. Trist då Android-TV i sig är grymt bra och med väldiga möjligheter!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det fortsätter nog vara väldigt struligt tills den dagen de använder identiska chipp med telefonerna. En TV med Qualcomm-SoC hade rimligtvis varit långt enklare att underhålla än mer obskyra chipp från tex Mediatek, eller vad Sony nu kan tänkas använda under skalet.

    Philips verkar om möjligt vara ännu sämre...fast det är kanske inte så förvånande. De har alltid varit mycket dåliga på firmwareuppdateringar oavsett OS/system.

    Jag har haft Nvidia Shield TV sedan den kom ut 2015 och den uppdateras fortfarande regelbundet och fungerar utan problem. Min Sharp "Smart TV" från samma period har sedan länge inte fått några uppdateringar, men dess mjukvara var inget att hänga i granen från första början heller.

    Historiskt sett har Sony haft stora svårigheter med att att få sina avdelningar att samarbeta också. De har arbetat med "One Sony" sedan millenieskiftet, men fortfarande verkar TV, mobil och foto inte vara särskilt duktiga på att arbeta tillsammans :)

    Deras mjukvara i kamerorna retar mig nästan mer än TV-apparaterna. En sådan sak som att installera eller uppdatera en app i kameran (Sonys A6xxx-serie) kräver Internet Explorer 11 (fungerar inte med Edge eller Chrome eller Firefox...). Rätt lustigt.
     
    Last edited: 24 feb 2017
  5. cam_neely

    cam_neely Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Google Nexus 6P
    Platta:
    Sony Xperia Z4 Tablet
    Platta 2:
    Nexus 10
    Övrigt:
    Shield TV x2, CC with GTV x2, Huawei Watch,Google Home x10
    Håller med. Jag har en Philips och den är slö och buggig. Får starta om den genom att dra ur sladden flera gånger i veckan. Kör också Nvidia Shield på den istället för Philips Android TV gränssnitt.
     
  6. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Haha, man köper en Android-TV, och sedan får man köpa en box med Android-TV i, till just sin Android-TV för att få det bra. Inget vidare betyg för TV-tillverkarna [emoji47]
    Hade man kunna köpa en 65" monitor så hade jag nog hellre köpt en sån och haft de boxar och ljuddelar jag önskar externt.
    Letade faktiskt, men hittade inget överkomligt innan jag slog till på min Sony TV.
    Ska föresten slänga i Marshmallow i kväll så får vi se vad det löser och eventuellt orsakar. Kollar man forum som t ex på Sony.se så tycks det i stora hela vara en klar förbättring mot Lollipop, dock lyckades inte Sony ta tillvara på möjligheten med DTS ljud som denna Android version möjliggör,vilket är ofattbart.
    Funkar både Dolby Digital och DTS på Philips TV med Marshmallow om man t ex använder Kodi eller Plex?
     
    Last edited: 25 feb 2017
    bernard och Cacti gillar detta.
  7. Cacti

    Cacti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hur gick det? Verkar vara strul med lagg o.s.v. Vågar nog inte uppdatera min. Tidgare versioner gjorde att min fjärr inte fungerade och nu fungerar i stort sett allt.
    https://community.sony.se/t5/android-tv/android-6-marshmallow-on-2015-2016-tv-s/td-p/2190551/page/33

    Finns det något sätt att få TV att starta i Smart-TV mode? Har inte antennkabel inkopplad så lite onödigt att den går till en svart skärm för tv vid uppstart.
     
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Det gick bara fint. Inga problem alls. Små förändringar, men framförallt fungerar Dolby Digital passthrough i Kodi 17 som det ska utan hacks. Samma grej med starta TVn, men om man var i Android eller t o m i Kodi när man stängde av den, kommer man dit igen när man startat den igen.
     
    Cacti och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gjorde du factory reser efteråt?
     
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nej, jag testar ett tag och ser om det verkar vara några problem, men än så länge lirar det fint utan. Skulle det börja strula så får jag göra reset.
     
    bernard gillar detta.
  11. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    En bugg i Marshmallow förresten, favorit-listan i guiden sparas inte som default, utan man får gå in och välja den stup i ett om man använder favoriter.
    Inget övrigt än att klaga på.
     
  12. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Hoppsan:
    Android Marshmallow uppdatering för Android TV Sony tillfälligt - 1 mars 2017

    Vi har beslutat att tillfälligt avbryta uppdatering Android Marshmallow firmware. Detta gäller både automatisk och används för att ladda ner via USB. Detta är på grund av tekniska problem som har uppstått under den första etappen av uppdateringen.

    Vi är medvetna om det faktum att många användare har väntat på den här uppdateringen, vår första prioritet är dock att kunna erbjuda alla våra kunder en smidig och konsekvent uppdateringsprocess.

    Våra ingenjörer göra allt för att lösa dessa tekniska problem som har uppstått i samband med stora uppdatering kampanj på den europeiska marknaden. Uppdateringen kommer att vara så snart som möjligt tillgänglig. Detta innebär dock också att vi inte kan leverera ursprungligen planerad dag för genomförandet i alla TV-apparater tills 8 mars.

    Sony.se
     
    Mcflyper och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ptja, trevligt att de i alla fall bekräftar att det finns ett problem och att man arbetar på en lösning. Tror inte Philips gjort motsvarande :)
     
  14. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Uppgraderade min 8507 så fort filerna fanns att ladda ner från Sonys hemsida. Uppgraderingen gick bra. Har haft någon (2-3 st på en vecka) spontan omstart medan jag tittade på tv via telia boxen. Sedan så har Amazon prime blivit lite ryckig. Men i övrigt har det funkat bra.
    För mig funkar fjärren bättre än någonsin. Snabb och jag kan komma åt bildinställningarna överallt utan lagg och frenetiskt hamrande på knapparna.

    Verkar som jag kan ha haft tur när man läser Sony forumet.
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  15. Cacti

    Cacti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    "If it's not broken don't fix it" känns trist att gå efter den melodin med SONY firmware.
     
  16. Mcflyper

    Mcflyper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är inne på min andra Philips Android TV. En 65PUS7101 och den fungerar riktigt bra med Android 5.0. Det kan jag inte säga om min första Android tv från samma tillverkare.
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  17. Mcflyper

    Mcflyper Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vad har du för modell? Jag hade jätteproblem med min förra Philips tv men den nuvarande 65PUS7101 funkar hur bra som helst....
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  18. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Jag har precis installerat den nya uppdateringen och kan rapportera att den gått felfritt. Medföljde säkerhetsuppdateringar tom 1/4 2017.
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  19. Cacti

    Cacti Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu verkar uppdateringen ligga ute igen.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är den mer stabil den här gången?