Diskussion: Skillnad mellan märkestelefoner och OnePlus

Diskussion i 'OnePlus 3T - Allmänt' startad av night77, 27 jan 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ganska mycket osmidigare med grenuttag för 12v än att ha flera USB-uttag i laddaren. Men visst, kan man leva med det så... (dock har ju Huawei-mobiler samma problem om inte ännu mer problem då Huawei inte säljer någon officiell billaddare alls).

    Även QuickCharge kommer ladda mobilen full under navigation och behöver man inte byta mellan olika enheter i en enda laddare så gör det mindre om det tar några minuter extra.

    För mig överväger utbudet av tillbehör till QuickCharge 3.0 och USB Power Delivery eventuella andra fördelar med proprietära laddningssystem.
     
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det där med att ha flera olika modeller med olika radiokonfiguration är irriterande - en global modell är att föredra, helt klart. Xiaomi har ju en sådan.

    Sedan finns ju en teori som går ut på att det är "billigare" att endast certifiera de band som en region kräver - och det är ju sant i de fall enheten faktiskt endast säljs på en rejält avgränsad marknad. I de fall detta inte gäller är det effektivare med en global enhet.

    Dock skall ju OnePlus ha pluspoäng för att de inte har kaos à la Samsung med olika chipset för olika regioner och andra skillnader som gör det problematiskt med ROMar och annat. Dock skall det påpekas att de skärpt till sig en del med S 7 - USA-modellen är ju hårdvarumässigt samma enhet och kan flashas om till olika operatörer vilket är ett stort steg framåt jämfört med tidigare.

    I vilket fall som helst är det viktigt att inse att prissättningen på mobila enheter inte har en direkt koppling till prestandan eller certifieringarna etc utan bygger mycket på ett totalkoncept där operatörsdistribution spelar en viktig roll. Om Samsung exempelvis gav samtliga operatörer fingret och istället sålde Galaxy S 7 via Samsung Experience Stores samt olika nätbutiker skulle prissättningen bli en helt annan. Även om vi lägger till någonting för varumärket (jämfört med OnePlus) hade vi talat om t.ex $549-599 eller så (OnePlus $399). Nu talar jag lanseringspris.

    OnePlus är inget litet källarföretag utan har BBK i ryggen - det som pressar priset är hela direkt-till-kund-filosofin. Sedan är ju Androidenheter tämligen standardiserade idag - chipset från Qualcomm i de flesta fall, operativsystemet tar man in från Google, EMMC etc köps in av standardleverantörer. Det är inte som tidigare när de flesta tillverkarna utvecklade egna lösningar.

    OP3T är ju baserad på standardkomponenter och lösningar vilket bidrar till att dra ner priset. Det är skillnad mot t.ex Nokias Symbian-enheter på sin tid där stora delar inklusive operativsystemet var utvecklat in-house. Så att det finns utrymme för ett lägre pris när man skalar bort operatörsmellanhänderna är givet. Däremot innebär det inte att man "nödvändigtvis" får en "sekunda vara".

    Jag får en viss känsla av att det från framförallt operatörshåll finns ett intresse i att odla myten om "överlägsenheten" hos de märken som säljs där. Inte minst det där om att det är en sorts "kvalitetsgaranti" att operatör X säljer Y tycker jag ger det intrycket. Jag vet att t.ex Verizon tycker om att tala om certifieringar och "kvalitetskontroll" av enheter men i praktiken är det mycket enkelt: Total kontroll över vilka enheter man tillåts använda har inte med någon kvalitetssäkring att göra utan om intäktsmaximering. Bl.a. finns ett intresse i att kunderna har operatörsbloatware (sälja tjänster) men även att de har "rätt" enhet till "rätt tjänst" (alltså inte köpa ett flaggskepp och köra prepaid exempelvis).

    Naturligtvis utgör OnePlus och andra märken ett hot - börjar kunderna köpa dessa enheter förlorar man snabbt kontrollen från operatörshåll och måste då istället konkurrera genom service, kvalitet och pris. Inte genom olika mobilbundles och exklusivitetslösningar.

    Alltså "måste" det finnas fel och brister hos olåsta konkurrerande enheter som inte finns hos operatörsdito så man kan tala om för kunderna att "ta den här med vårt fina 24-månaders BARA 449 kronor med 0,5 GB-data-abonnemang, mobilen INGÅR, den där OnePlus bör undvikas för det är bara strul med sådana och dessutom får du skicka iväg den för service"...;)

    För min del bidrar OnePlus m.fl till en sundare mobilmarknad rent generellt.
     
    Bonterra, Cupid och Ara gillar detta.
  3. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Lite off topic men som förra inlägget berör så tror jag det blir svårt för de stora aktörerna i väst att konkurrera med de kinesiska tillverkarna. Man får ju en riktigt bra telefon idag för 1500kr om man beställer från Kina. Köper man en op3 så sparar men några tusen men får enligt mig en likvärdig mobil som de andra flaggskeppen. Några grejer är lite sämre, andra lite bättre.

    Hur som helst så börjar mellanklassmodellerna bli riktigt bra, feta batterier, snabba nog och vissa med bra kamera. När.man kan få.en ip-klassad sådan så måste det bli svårt att sälja en androidtelefon för 8000kr. Iofs så.styrs folk av reklam så man kanske ska vara försiktig med sina spådomar.
     
    Ara och AVR4000 gillar detta.
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag förutspår en framtid där de traditionella märkena tvingas ändra affärsmodell och sänka priserna. Utvecklingen kommer att gradvis röra sig bort från dagens abonnemangskarusell med tillhörande höga priser mot något som mer liknar datorvärlden, d.v.s olåsta enheter som säljs av oberoende återförsäljare.

    I samband med detta kommer prissättningen att anpassas till den nya verkligheten och då sjunka. Enda framtida möjligheten att ta $1000 är att skapa särskilda lyxserier (tänk Vertu men i lite-version) och då erbjuda något alldeles unikt med förstklassiga tjänster och servicekoncept. För egen del ser jag ingen anledning att betala en krona eller cent extra för att få "Samsung" eller "Sony" som logga jämfört med OnePlus eller Xiaomi. Vid en kritisk analys konstaterar jag att vare sig "IP-klassning" eller "bättre kamera" väger upp (jag lägger hellre $300 på en kamera än betalar det för att få en s.k bättre kamera i enheten). OP3 etc tar helt OK bilder som jag ser på saken och har man högre krav (d.v.s anser att det inte duger) kan jag enbart rekommendera att köpa en bra och smidig kamera. Den tar bättre bilder än någon mobil.

    Idag har kinesiska märken utvecklats till något som gör att mitt intresse för traditionella diton helt försvunnit. Vill man ha maximal prestanda och prisvärde utan att fippla med "endast 0 kronor om du tecknar finfina abbet med 1 GB data för 449 kronor" eller vansinniga prislappar (som är där för att sockra 24-månadersdealen) kör man importspåret. Jag har mycket hellre en OP3T i handen och en avsevärt lägre månadskostnad (kör endast IP-tjänster och mobilt bredband, orkar inte ha SIM-bundet telefonnummer) för att uttrycka det milt.;)

    Jag rekommenderar alla som är tveksamma/osäkra och försöker hitta anledningar till varför OP3T och andra importenheter är "sämre" faktiskt ger denna väg en chans och även utforskar XDA (OP3T är mycket ROM-vänlig).

    För egen del kan jag se vissa begränsningar med OP3T (framförallt avsaknaden av minneskortplats och även att skärmen har pentile - hade hellre sett RGB-matris eftersom jag tenderar att notera den förstnämnda tyvärr) men annars ser jag inte några anledningar att rusa till operatören efter ett traditionellt märke och betala för dessa mellanhänder.

    Jag tycker absolut att det är tveksamt att avfärda OP3T med argumenten "Galaxy S 7 och Xperia XZ har bättre kamera, minneskortplats och IP-certifiering - därför är de bättre".

    Sedan skall jag säga att det finns en enhet jag tycker är värd vad den kostar i kategorin runt $700 och uppåt: Xiaomi Mi Mix 6/256.
     
    Cupid gillar detta.
  5. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag känner som dig angående att inte betala för en logga. Men se dig runt i samhället så ser du att nästan alla andra prioriterar väldigt högt. Märkeskläder, bilar, telefoner, cyklar osv.


    Att Samsung lägger 100usd per s0ld galaxy-enhet på reklam gör de inte av dumhet utan för att det fungerar.
     
    night77 gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, varför skulle de stora aktörerna tvingas ändras sitt koncept? Jag tror inte marknaden styrs av vad tekniknördar efterfrågar eftersom det är så otroligt liten (och speciell) grupp på det stora hela. De breda massorna bryr sig inte om vad som ger mest prestanda per krona eller vilken telefon som är rom-vänligast. Oppo och Vivo har ju varit otroligt framgångsrika det senaste året, de verkar inte rikta in sin prissättning och produktutveckling mot vad nördarna vill ha, istället satsar de mycket pengar på enorma marknadsföringskampanjer och telefoner som delar samma designspråk som iPhone. Ibland känns det som att den vinnande vägen vad gäller försäljning är att titta på vad tekniknördar efterfrågar och inte efterfrågar och göra precis tvärtom...
     
    Last edited: 13 feb 2017
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    De stora aktörerna kan köra på sålänge det finns köpare som tror att de får en bättre enhet när det står Samsung på den samtidigt som den säljs via operatören.

    Dock har alternativen blivit så bra numera att detta kommer att ändras gradvis. Dock sker det i små steg och med största sannolikhet genom att det sker en anpassning av såväl pris som konfiguration.

    Förr eller senare kommer hela operatörskarusellen med inlåsning att falla ihop och då blir det till att anpassa sig. Att det går att sälja enheter för $1000 beror helt och hållet på abonnemangen, kunderna "ser" inte det fullständiga priset utan informeras om att de "får" en enhet mot att de tecknar upp sig.

    Börjar man däremot konfrontera kunderna med fullpriset blir reaktionen definitivt en annan. Även "den stora massan" skulle ta sig en funderare på om det verkligen är värt $400-500 extra för att få "Samsung" på fronten om de ser det verkliga priset.

    För min egen del spelar märken ingen roll. Kvalitet och prestanda etc är det primära. Det skulle inte falla mig in att betala det dubbla för en likvärdig produkt bara för att den har märket X på fronten. Det måste till överlägsna egenskaper för att det skall vara värt att betala extra.
     
    Herrputte, Cupid och jnsson gillar detta.
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast om man tittar i verkligheten så verkar det gå tvärt om mot för vad ni förutspår. Flaggskeppsmodellerna blir dyrare och dyrare varje år (inte minst Pixel) men säljer ändå bra.

    Sen angående OnePlus så ökar de också i pris och vid 4300 är det inte så långt kvar till andra tillverkares flaggskepp, särskilt för den som vågar importera vilket man redan måste med OnePlus-mobilerna. Det är max en tusenlapp som skiljer OP3T från en ny S7 Edge eller LG V20 med dubbla SIM-kort (och då är skärmar och kameror bättre och frekvensstödet mycket mer omfattande än på OP3T).

    ZTE Axon 7 är billigare i svensk butik än att köpa en OP3T på nätet. Det skiljer inte många hundralappar mellan Xperia XZ och en OnePlus3T och en Xperia X Performance får man ännu billigare.

    Så ja för den som är villig att importera eller i alla fall köpa andra märken och inte vill betala 8000 kr för en ny mobil finns många bra möjligheter, men jag tror inte det påverkar varken Samsung eller Apple.
     
    Herrputte, katho, svenix och 2 andra gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Egentligen det är operatörerna som driver upp priserna på flaggskepp, det är de som uppmuntrar mobiltillverkarna att ta mer för sina telefoner men att leverera en bra produkt som de har lättare att sälja med abonnemang, i slutändan är båda butiker och operatörer intresserade i högsta grad av att sälja en telefon med abonnemang.

    Om en butik säljer telefon utan abonnemang är det ingen direkt bra affär för de och operatörerna blir inte så glada för det.
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Självklart är det operatörerna som påverkar priserna och det är en av orsakerna till att jag numera undviker att köpa enheter den vägen. Försäljningen av t.ex Pixel går bra eftersom... den säljs av operatörer vilka "kamouflerar" MSRP. Full retail-priset är ju snarare menat som en avskräckande effekt - d.v.s att styra in kunden på den rätta vägen (abonnemang).

    De Pixel jag sett marknadsföras har antingen presenterats som $199, alternativt $0 med en fin avbetalningsplan. Det är alltså inte MSRP som driver försäljningen - d.v.s att prislappen utan abonnemang/avbetalning i sig gör att det ökar utan att den "bara kostar så lite med abonnemang".

    Samma med Samsung: Vanligaste sättet att marknadsföra en dylik är att den kostar $0-199 eller "noll kronor i butik om du tecknar X för 449 kronor/månad". Operatörerna betalar inget MSRP för enheten, tvärtom. MSRP eller "Full retail price" är till för att styra in kunden som sagt.

    Så man kan se det som att Google och Samsung t.ex höjt sina MSRP - men med abonnemang kostar en Pixel eller Galaxy i princip den vanliga summan.

    Annat är det med enheterna som skippar operatörerna.

    De prissänkningar jag talar om avser självfallet inte operatörsenheter - i den svängen kommer sampaketering att fortsätta ett bra tag till. Däremot ser vi att priset för olåsta enheter från märken som hoppar över operatörsdistribution gått ner. Idag får man en kapabel Snapdragon 8xx-baserad enhet för avsevärt lägre pris än tidigare. Ville man ha ett flaggskepp år 2012 exempelvis var det bara att betala ungefär $700-750 - visst gick det att köpa något för hälften men då fick man direkt usel hårdvara i många fall.

    Numera kan man köpa en Axon 7, Xiaomi Mi 5/S eller OP3T etc för klart lägre pris.

    Så priserna på prestandamobiler har sjunkit tack vare Kina och dess märken. Jag minns fortfarande som igår när det var sensation att köpa en Galaxy Nexus för $359 - idag får man mycket mer för den summan, minst sagt.

    Sedan är det naturligtvis så att "operatörsmärkena" (HTC, LG, Sony, Samsung etc) ser att konkurrensen hårdnar, vilket naturligtvis gör det mer attraktivt att mjölka ur kunderna så mycket som möjligt innan det blir oundvikligt att se över prissättningen. Eller rättare sagt - sockra dealen för operatörerna genom att köra högre MSRP/full retail price för att hålla kvar kunderna med 24-månadersbindningar. Dessa märken säljs ju främst via operatörer - vilket ju gör att prissättningen sker på andra premisser.

    Med tanke på dagens utveckling inom det olåsta segmentet (där OnePlus varit drivande) kan jag dock endast se att framtiden går mot $350-600 för ett "standardflaggskepp" (en kraftfull enhet med god kvalitet) och "lyxflaggskepp" ovanför där det högre priset motiveras med exotiska material och lyxdetaljer.

    Inom operatörssegmentet sker inga större förändringar (fram tills den dagen hela abonnemangskarusellen faller ihop vill säga). Förr eller senare kommer hela den här "köp mobilen för 0 kronor nu och betala 459 kronor/månad i 24 månader" att försvinna - antingen genom en gradvis ökande konkurrens från olåsta alternativ (långsammare process) eller myndighetsingripande (förbud mot att låsa upp kunderna i långa bindningstider etc - vilket blir en snabbare process).

    Förövrigt får det påpekas att Samsung gradvis sänkt priset på S 7 - det är naturligtvis därför som den kommit närmare OP3T i pris. Dock kör ju diverse operatörer (AT&T t.ex) med varianten 30 månaders avbetalning med totalpris $695 (plus sales tax) för en S 7 - till detta kommer naturligtvis själva abbet som man då i praktiken får köra med i 30 månader (AT&T Next 30).

    Mot detta står då en OP3T t.ex som kostar $439 med 64 GB och som kan köras med valfri operatör. Rejäl prisskillnad mot Galaxyn där, framförallt när man räknar in att den förstnämnda är brandad, låst och behöver en avsevärt dyrare månadskostnad.

    För min del skulle jag knappast köpa ens en prissänkt Galaxy kort innan efterföljaren lanseras. Då är det bättre att invänta S 8 eller köra på ett helt annat märke (bästa alternativet såvida man inte trivs bra med att sitta inlåst hos en operatör).

    Att Google lanserat iPhone-kopian Pixel med prislappen plankad rakt av från Apple ändrar inte på den generella utvecklingen som givit oss prestandaenheter för tidigare mellanklasspris. Tvärtom visar de kinesiska märkena idag att man får en utmärkt bra mobil för en summa pengar som tidigare medgav till en sak med 2010 års specar (WVGA-skärm, 512 MB RAM, 4-8 GB internlagring, CPU på 800 MHz-1,2 GHz etc).
     
    Herrputte gillar detta.
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Sådant är skit, det är en stor sak jag hatar om OP (och då har jag haft en etta, tvåa och trea). De har antingen haft dålig säkerhet på sin egna sida eller så har de/någon sålt mailinglistor. Jag får oändligt med spam på den unika mailen jag signerade upp mig för att få en invite till att köpa OP1 (som jag enbart gjorde på deras egna site). :( Något de givetvis hävdar aldrig ha skett, men att någon ska ha gissat den mailadressen (ej en gmail, långt unikt användarnamn och domän) är omöjligt.

    Om något annat:

    @night77@night77 I.o.m hur OP3 säljs lättare nu och skeppas inom EU. Är du helt hundra på att de inte behöver följa EUs regler om SAR? Gammal länk om OP1: https://forums.oneplus.net/threads/sar-values-oneplus-one-vs-other-flagships.30899/
     
  12. kulan

    kulan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Wifi och BT fungerar mycket bättre för mig med 3T än med min gamla LG G4, den hade alltid problem i bilen med hack och var extremt känslig. Köpte till Dashladdaren till bil direkt när jag köpte min 3T och den fungerar klockrent, rekommenderas. Det jag saknar från G4 är en vettig kamera så jag har börjat snegla lite på G6 om den inte blir för dyr.
     
  13. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det finns hopp inför framtiden. Min tonårsdotter konstaterade krasst att folk är idioter som betalar så mycket för en Apple-telefon, för att sedan tvingas gå och köpa en massa tillbehör dyrare än vad de är till Androidtelefoner.

    En aning OT rörande denna tråden, men även i den yngre generationen finns det de som tittar bortom varumärket. Lite roligt är det att hennes kompisar tror att hon har en iPhone, för de ser inte ens skillnad då Huaweis gränssnitt är en rip-off...
     
    AVR4000, Herrputte och jnsson gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus är idag en märkesmobiltillverkare enligt min mening. Den är premiumbyggd och uppdateringarna av mjukvaran sker på ett föredömligt sätt, mycket bättre än på många större märken. Jag tycker att rubriken är helt missvisande.
     
    Last edited: 3 mar 2017
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om vi betraktar OP3T som en märkesmobil (den är absolut värd det) kan det också vara en god idé att anslå följande indelning:

    1. Operatörsdistribuerade märken.

    Detta omfattar märken vars huvudsakliga kanal går via operatörer och där försäljningen uteslutande sker med abonnemang och avbetalningsplaner kopplade dit. MSRP är högt satt för att styra in kunderna mot abonnemang (operatörerna betalar själva betydligt mindre eftersom de köper i bulk - dock är avbetalningsplaner etc beräknade på MSRP i de fall man inte tillämpar subventionering).

    2. Direktdistribuerade märken.

    Dessa märken säljer huvudsakligen direkt till kund via olika återförsäljare. Distributionen motsvarar andra elektronikprodukter, t.ex datorer och TV-apparater. MSRP varierar men är generellt lägre än för operatörsdistribuerade märken eftersom det faktiskt avspeglar vad kunden betalar och därmed blir värdefokuserat i hög grad.

    OnePlus är ett direktdistribuerat märke och således i kategori 2. HTC, LG, Samsung och Sony är kategori 1-märken även om en liten del säljs av fristående återförsäljare.

    Observera att aspekter rörande själva produkten inte påverkas av detta - Vertu är t.ex direktdistribuerat men lyxigare än någon operatörsdistribuerad produkt, minst sagt. Däremot är prisvärdet avsevärt högre inom det direktdistribuerade segmentet som innehåller allt från extrembudget (Ringing Bells Freedom 251) till ultralyx (Vertu).
     
    Herrputte och Ara gillar detta.
  16. razzel

    razzel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2015
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    34
    Skaffade en 3T för 2 veckor sedan och måste erkänna att jag var lite skeptisk till en "lågpris telefon" men jämfört med den s7edge jag hade före den här så är jag grymt imponerad. Det är skärmen och kameran som skiljer till Samsungs fördel men i övrigt är 3T betydligt bättre vad gäller ljudkvalitet, bluetooth, mottagning flyt i operativsystemet. Kan faktiskt ärligt inte rekommendera att betala ca 2000 mer för en annan telefon annat om man absolut vill han ett visst märke, för någon kvalitetsskillnad är det inte enligt min mening. Ville bara ge en annan bild då de flesta inlägg är väl positiva om märkestelefoners förträfflighet.
     
    pacman, Bosse.K, Ara och 1 annan gillar detta.