HTC Desire Froyo 2.2 VideoInspelning

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av lanatus, 3 aug 2010.

  1. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns säkert allmänna 2.2 trådar med några inlägg om detta, men ingen specifik. Därför skapar jag denna för att få hut på problemet!

    Vissa har klagat på Inspelning/Kameran nu på den nya uppdateringen (FroYo)
    Det klagomål som uppenbarligen drabbat mest, är den hackiga video-inspelningen i 720p HD. Att bilden fryser till sig efter ett tag.

    Här är min video som jag lade upp på youtube, som är ett exempel på detta problem.

    http://www.youtube.com/watch?v=Vg7FXMr3Of0

    Hur löses detta problem?

    Håll er till ämnet, tack! :innocent:

    Edit: vanlig länk istället för fullscreen popup
     
    Last edited: 3 aug 2010
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vissa menar att man behöver ett "Class 6" minneskort , så ska det gå bra.. Men jag vet inte.
     
  3. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Bra med en separat tråd. Vi diskuterade detta tidigare i en annan tråd. Bland annat så kollade vi på minneskortets kapacitet.

    Enligt någon som kontaktade HTC så påstår de att ett Class 2-kort (som följer emd telefonen) ska vara tillräckligt snabbt för att kunna hantera inspelningen.

    Dock verkar det som att i alla fall jag (i bra ljus) kan få fram filstorlekar som motsvarar lite mer än 1 MB per filmad sekund. Genomsnitts-FPS på filerna brukar vara närmare 25 i dagsljus*. Om man granskar filerna ytterligare ser man att det är variabel FPS, och att den högsta toppen i bildfrekvens motsvarar närmare 50 FPS. Lite enkel matematik säger ju då att man tidvis bör kunna lägga sig strax över 2 MB/s, vilket är gränsfall till vad ett kort i Class 2-klarar.

    * Inspelning i sämre ljus ger givetvis lägre FPS, och därmed också mindre filstorlek och lägre krav på överföringshastigheter till minneskortet

    Om ett Class 2-kort presterar marginellt i underkant - även om det bara är periodvis, eller om ett annat program vill ha lite av bandbredden till kortet, så borde det bli "hack" i filmen. De flesta som rapporterar dessa hack verkar också vara personer med Class 2-kort.

    Man kan testa sitt kort med bland annat den här appen:
    http://www.androlib.com/android.application.br-com-fast4ward-sdcardspeedtester-jmiwt.aspx

    Min personliga gissning, baserat på ovanstående, är att man bär vara "safe" om kortet i fråga kan klara av att kontinuerligt prestera närmare 3 MB/s eller bättre. (vilket betyder att ett Class 4-kort skulle vara ett rekommendera inköp för filmare)

    ... Någon som har andra erfarenheter, teorier?
     
    Last edited: 3 aug 2010
  4. onica

    onica Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 3 aug 2010
  5. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Skumt, trodde jag hade ett Class 2-kort, men körde SD Card Speed-testet och fick 4MB/s write och 5MB/s read och det blev klassat som ett Class 4-kort :)
     
  6. onica

    onica Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det original kortet eller har du köpt det, för jag har original och jag fick 3MB/s write och 1MB/s read class2
     
  7. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Class 2 innebär att kortet garanterat presterar minst en skrivhastighet på 2 MB/s. Enskilda kort kan dock prestera över specen, så det är inget konstigt.

    Oj... Men med 1 MB/s i läshastighet så kan du mer eller mindre räkna med att en del HD-klipp kommer att lagga vid uppspelning. Men det låter konstigt att read är lägre än write. Är du säker på att programmet verkligen var aktivt hela tiden under körnigen? Om skärmen släcks så brukar man få dåliga resultat.
     
  8. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Klart jag köpt kortet, man klarar sig ju inte på ett litet 4GB-kort :P
     
  9. onica

    onica Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha läs min kommentar längst ner i tråden, nu fick jag svar på det.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17056&page=8

    yes programmet var aktivt hela tiden, skärmen släcktes inte en ända gång. Får med andra ord köpa ett nytt kort eller kan man kolla med tre eller htc om man kan få ett nytt?
     
    Last edited: 3 aug 2010
  10. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Hmm..kan detta verkligen stämma 2MB READ och 1MB Write. :S
    Detta med medföljande 4GB sd kortet.
    Isåfall, har jag beställt ny 16GB Sandisk Mobile Ultra, känns 4GB är för litet nu när froyo har appsd och 720 HD. ;)
     
  11. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nu är det femte gången jag skriver detta, men låt gå. Jag pratade med HTC om detta igår, och HTC sa det till mig att det INTE beror på vilket typ av minneskort det är. Om det är klass 2 eller klass 10 spelar ingen roll. Punkt slut.

    Det jag märkte dock var att om man ändrar exempelvis skärpan till max, DÅ börjar det komma EN lagg under inspelningen. HTC sa till mig att man INTE ska pilla i "Bildegenskaperna", utan att allting ska vara på mitten. DÅ flyter det som det ska. Att ändra bildegenskaperna gör det bara värre - enl. HTC.
     
  12. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Med orginal 4gb SD till Desire har jag följande:
    Write Speed: 1mb/s
    Reading speed: 4mb/s

    Dessa fakta enligt SD Card Speed Test
     
  13. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har testat olika inställningar, även standard på mitten. Fortfarande lagg. Även om HTC säger att det inte spelar roll tror jag att det kan ligga en del i det med SD, men inte bara. Personligen tror jag att det hänger på en miss med mjukvaran
     
    Last edited: 3 aug 2010
  14. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag trodde faktiskt inbitet på det först efter min första filmsnutt i 720p. Men sen återställde jag alla funktionerna, ändrade till 720p igen och vipps så funkade det. Jag har SanDisk 16 GB. Tänkte också köpa ett 16 GB för 800 spänn som är klass 6, men när HTC sa att det inte spelade någon roll (killen sa till mig att det var bortkastade pengar) så sket jag i det.

    Och en sak till: om du förväntar dig att det ska alltid flyta till 100%, så kan jag säga redan nu att det kommer det inte göra. Det är en mobiltelefon, ingen Panasonic HDC-SD60.:P
     
  15. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det spelar ingen roll vad HTC säger. Har man en skrivhastighet på 1 MB/s till kortet så kan man OMÖJLIGTVIS klara av att spela in i HD utan att det finns risk för lagg. Kolla själv storleken på filerna som genereras!

    Att påstå något annat strider fullständigt - helt och hållet - mot logikens lagar.


    Jag kan tänka mig att HTC förutsätter att kortet fungerar helt optimalt och att det inte är det minsta fördröjning i diverse buffertar m.m. Men i praktiken fungerar ingenting så bra. Man måste räkna med lite marginal.
    Ingen bygger ju en tvåfilig väg som bara är 4 meter bred, eftersom bilarna som kör på den är maximalt 2 meter breda..??
     
    Last edited: 3 aug 2010
  16. onica

    onica Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    så du säger att om man har ett class 2 och man har inte ändrat något i inställningarna o det hackar ändå så blir det ingen skillnad om man stoppar i ett med class 10, låter konstigt men visst. För har man läst runt så hackar det för en hel del o jag har svårt att tro att alla har varit inne o pillat i inställningarna.
     
  17. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nu så, nu testade jag koret i "SD Card Speed Test". Detta fick jag fram:

    "Measures suggest your card is a Class4 Card.

    Class 4 - Minimum rate or 4MB/s."

    Då var det ur världen! :P
     
  18. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Norsehawk, i och med att ditt class 4 kort fungerar, med samma inställningar som jag med class 2, är det ju så att SD-korten bestämmer.

    Ska nog inhandla en SanDisk 32gb.
     
  19. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Vad jag vet så finns det inga såna kort ute på marknaden just nu? (bortsett från ful-korten som säljs på bland annat eBay).
    Det är väl bara Sandisk som gör kort i storleken 32 GB? Och alla deras grejer är ju Class 2 nuförtiden...
     
  20. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är SanDisk-korten class 2? Detta måste undersökas :o
    Edit:
    Sant, enligt Prisjakt är det en Class 2 med skrivhastighet på 2mbit/s.

    Några rekommendationer på ett 16gb?
     
    Last edited: 3 aug 2010