Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Fungerar MST utan att NFC är påkopplat?
     
  2. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har Handelsbanken tyvärr.
     
    inact_0030 gillar detta.
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ikanobank som bla har Preem kortet med 1% kickback på alla köp har ingen aning om vad Samsung Pay är eller när det kan tänkas bli aktuellt. Väntar på svar från Coop.

    Någon som pratat med Länsförsäkringar?


    EDIT: Coop vet ingenting.
     
    Last edited: 10 mar 2017
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag tror personalen är det minsta man behöver oroa sig för. Det är de som står i kö bakom som man riskerar att reta upp om man tar tre sekunder extra tid på sig! Så man vill inte fippla i onödan.
     
  5. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag beställde en s7 igår från Tele2 (4500:- ) så nu åker Honor 8 ut på försäljning [emoji5]
     
    bernard gillar detta.
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Handlade lite igår, fungerade väldigt smidigt att bara sätta mobilen nära terminalen där man drar kortet :D Kör med SAS MC utfärdad av SEB-Kort
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kör samma kort. Trevligt att det fungerade, tänkte att det borde gå då fakturan går till SEB kortbetalningar.
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Japp, de står faktiskt med på Samsungs sida som fungerande kort, sjukt snyggt :) nu vill jag bara att de ska börja med amex ^^
     
    bernard gillar detta.
  9. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Spännande och roligt! Märkligt att det tagit så lång tid bara att börja rulla ut NFC (credd till ICA dock?!). Har dessvärre en känsla av att Apple också behöver hoppa på tåget med mobilbetalningar innan det blir utbrett i Sverige..
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl mest bankernas fel egentligen. Det som sparkade igång det i andra länder har inte varit mobilerna, utan att bankerna/kortutgivarna gått över till det. Först nu under 2017 verkar "storbankerna" så saktliga starta med NFC, cirka 5 år efter alla andra länder. Rätt obegripligt.

    Här har du nog rätt i att Apple Pay också behövs innan det händer något i Sverige. Det saknas ju incitament för butikerna eftersom bankerna är så fruktansvärt dåliga på NFC.

    Med Samsung Pay på marknaden bör det ju vara intressant för konkurrenterna att öka takten lite. Annars ger man i princip bort marknadsandelar till Samsung. Samsung lär ju trycka hårt på Samsung Pay i samband med S8-premiären.

    ICA-banken har på så vis varit ett föredöme, och är väl rätt ensamma om att ha varit så "tidigt" ute med NFC.
     
    Last edited: 10 mar 2017
    BOZG och Francis gillar detta.
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Handlade på lite fler ställen i vår lilla stad nu ikväll, OKQ8, NetOnNet och ytterligare en annan ICA-affär. Stängde av NFC och håller telefonen mot kortläsaren där man drar kortet och det är inga problem alls. Kassörerna märker inte ens att man inte sätter in ett kort, det ser bara ut som om man maskerar koden. Bra också att man inte behöver låsa upp luren för att dra upp kortet, man bara väcker luren, drar upp nerifrån och sätter fingret på fingeravtrycksläsaren så sänder den i typ 30 sekunder eller vad det är.
    Synd bara att man ändå måste registrera ICA-kortet för bonusen. Jag får väl skaffa ett ICA-betalkort när det kommer igång med det på Samsung Pay.
     
    BOZG och bernard gillar detta.
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det finns stöd för lojalitetskort i andra länder så det kommer säkert finnas även i Sverige. Men om har förstått det rätt skapar appen en streckkod som sedan kan skannas av personalen snarare än att det fungerar som ett bankkort som med Ica.
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja just det, det finns ju redan, jag hade en sådan app för ett år sedan! Kommer inte ihåg vad den heter bara...
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Stocard heter appen man lagrar medlemskort, bonuskort och sådant i så att det visas en streckkod på displayen som kassören läser in.
     
    BOZG gillar detta.
  15. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Testat 2ggr idag. Mataffären gick fint, men i annan butik "blippade" kortterminalen och telefonen (och fortsatte nedräkningen) till, sen avbröts det. Ogiltigt kort eller liknande felmeddelande i terminalen.
     
  16. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Vilket använde du, NFC eller MST? För mig har det inte kommit något sådant felmeddelande sedan jag bara har börjat använda MST på högersidan där man drar kortet. När jag provade på vänster sida vid NFC-läsaren kom det felmeddelandet i en ICA affär någon gång.
     
    bernard gillar detta.
  17. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    MST. Jag höll telefonen vid magnetremseavläsaren på höger sida. Provade 2ggr, sen fick det bli traditionella kortet.
     
    Last edited: 11 mar 2017
  18. Raptor_68

    Raptor_68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick du någon ordning på nedladdningen?
    Har nämligen samma problem, provat otaliga gånger. Avinstallera uppdatering,tömt allt vad cache minne heter, startat om och gjort det igen. Samma sak varje gång - 42 mb nedladdade sedan stopp.
     
  19. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Provade handla med Pay idag för första gången. Det var på Willys, och använde mig av magnetremsan på maskin. Funka jättebra, men jag var ändå tvungen att knappa in pinkod på kortläsaren efter att ha "blippat". Är det alltid så? Fått för mig att man ska slippa det eftersom man verifierar med fingeravtryck i telefonen.
     
    bernard gillar detta.
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nu har jag provar Stocard och andra appar som gör en streckkod av numret på ICA-kortet men det fungerar inte i någon av de två ICA affärer jag har provat. Istället kan man säga personnumret till kassören så då borde man kanske kunna föra in personnumret som kortnummer och göra om till streckkod och låta kortläsaren läsa in. Jag skall prova någon gång.
    Grejen är att det verkar så meningslöst att kunna betala med telefonen och sedan ÄNDÅ behöva ta fram och dra ett kort! Mitt ICAkort är inget betal- eller bankkort, bara ett kort för bonus och jag har medvetet hållit mig undan från att skaffa detta då jag inte vill öka mängden betalkort.