Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Men för att klargöra, MST behöver ingen specifik hårdvara ? eller har samsung telefoner specifik hårdvara som gör att MST fungerar ?

    Skulle vara väldigt bra för samsung som trademark dock om halva sverige började använda samsung pay och lämna plånboken hemma.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, MST kräver specifik hårdvara i form a en spole för att skapa magnetfältet. Det är därför Galaxy S6 inte kommer få stöd för det i Sverige, eftersom den till skillnad från USA-varianterna (Snapdragon) saknar MST-antenn.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    okej..då förstår jag.. hade något vagt minne om magnetspole.. men är du helt säker på att det är pantent ivägen som gör att andra tillverkare inte kan göra liknande ?

    är det verkligen samsung som ligger baom tekniken ? känns som liknadnde teknik måste används i andra områden ganska länge.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, är inte alls säker, det är mycket möjligt att andra tillverkare snappar upp det. Det är bara så märkligt att Samsung är ensamma om det för tillfället (...har i alla fall inte sett någon annan med motsvarande lösning).

    [​IMG]

    Här är en artikel om MST: http://www.businessinsider.com/how-...on-works-on-samsung-pay-2015-9?r=US&IR=T&IR=T

    Av artikeln framgår att Samsung köpt ett företag som heter "LoopPay" för att möjliggöra detta. Förmodar att de patenterat tekniken. Lite märkligt att det alls går att få patent på något så "basic", om det nu är förklaringen till varför ingen annan använder det...
     
    Last edited: 12 mar 2017
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 408
    Mottagna gillanden:
    4 151
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Intressant
    Ja men pantent är ju iofs inte giltiga i alla länder, men ja då sverige är med i EU kommer nog samsung fixa så inte andra kan få liknande..

    Fördelen med MST är att den är kompatibel med gammla terminaler, den stora nackdelen dock är att bara samsungs telefoner (de senaste) är kompatibla, så kommer ju inte funka med några äldre telefefoner.
    Men återstår att se.. Nu när samsungpay är här lär intressant öka snabbt..Detta är helt enkelt en väldigt cool grejj. Och kan nog få många apple människor att gå över till samsung bara för det, många kommer bli avundsjuka när dom ser folk med samsung telefoner i affären..alla andra tar fram sina plånböcker..

    Tror detta kommer skynda på utvecklingen av apple pay, också, och detta är positivt då den är NFC baserad och det öppnar även upp för android pay kompabilitet.

    Tror mycket hänger på på Apple.. Men samsung är ett bra första steg dom har öppnat upp dörren för mobila betalningar och gjort det möjligt med dagens terminaler.
     
    bernard gillar detta.
  6. David

    David Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    iPhone 8 Plus
    Platta:
    iPad 6 gen
    Jag har också testat Samsung Pay sedan ett par dagar tillbaka, mestadels med framgång. Idag stötte jag dock på likadana kortterminaler på två olika ställen i Göteborg där det inte funkade. Dessa terminaler var av märket Ingenico och med Bambora som inlösare. Lade märke till att det stod enbart "Sätt i kort" till skillnad från det vanligare förekommande "Sätt i/dra kort" - vilket troligen förklarar varför magnetspåret inte var aktivt. Trist. NFC hade den förstås inte heller aktiverat så det var bara att plocka fram plastkortet.

    Jag kör med Circle K Mastercard vilket gick utmärkt att registrera och verifiera i appen. Däremot har vi problem med extrakortet som är utställt i min frus namn. När hon ska verifiera kortet finns enbart "Ring banken" som alternativ. Hon ringde givetvis det angivna numret och kom fram till SEB Kort spärrtjänst(!) varpå hon förklarade sitt ärende. Killen i andra änden lät först frågande, bad henne vänta för att undersöka hur detta skulle lösas. Väl tillbaka sa han att hon ska välja verifiering via SMS eller Mobilt Bank-ID. Dessa alternativ får hon ju dock inte presenterade i appen (till skillnad från i mitt fall) så han har nu felanmält saken och ska återkomma i ärendet.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha. Ja, jag förmodar att vi "early adopters" kommer få en del skäll av kassörer som tar för givet att det inte fungerar eftersom NFC saknas/inte är aktiverat. De tänker nog instinktivt så fort en kund tar fram mobilen "...ännu en".

    Kan nog skapa en del förvirring också. Ser en person att det gick att betala med mobilen, men som saknar Pay/MST, så kanske den försöker också/tänker att NFC går bra, men naturligtvis utan framgång.
     
    babydroid och David gillar detta.
  8. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Är de bara Ica pga deras eget kort som de typ funkar?
    Gick en vända på stan idag och ända stället de typ funka på var just Ica. Två ställen hade inte ens en läsare. De andra två ställena var NFC ej akriverat.

    De som hände på Ica var följande:

    Summan var 182 kr

    Sen vid betalningen höll jag emot mobilen fick upp summan och vart ombedd att slå in pin. Gjorde de och då stod de håll emot läsaren men hur jag än gjorde nada..
    Nån som vet varför? Kassören som inte hade koll på läget?
     
  9. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    haha ja vi lär nog få en hel del sura miner och lite skäll skulle jag tro. Nu var det tur att det hände i driven och inte i en lång kö på ICA Maxi. På ICA Maxi är ju dock deras själv-scanning ett väldigt bra ställe att testa Samsung Pay för första gången då det sällan är kö där. Då slipper man känna sig dum om man inte lyckas på första försöket. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. Krukväxt

    Krukväxt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nej tyvärr.

    Jag har ju flashat in Nougat via Odin. Först UK-versionen och nu nyligen den nordiska när den kom ut. Allt utan wipe. Eftersom det fungerar för alla andra tror jag en factory reset hade låtit uppdateringen gå igenom, men eftersom jag har Swedbank och de inte stöder S-pay än, giter jag inte blåsa telefonen med allt meck det innebär (konfa om stuff) :)

    Hör gärna av dig om du väljer att factory reset:a och får det att fungera!
     
    bernard gillar detta.
  11. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Har testat på kortterminalerna vi använder på bussarna, och där fungerar det fint. Magnetremsa fungerar normalt inte om man inte har misslyckats med läsning av chipet ett par gånger, men telefonen tog den direkt. Förstod först inte riktigt poängen med detta då jag alltid har mina kort med mig, men detta kändes ju faktiskt rätt smidigt. In med körkortet i locket på mitt fodral och sen in med Rikskortet och alla andra betalkort och sen kanske man slipper plånboken i de flesta situationer.
     
    bernard gillar detta.
  12. Krukväxt

    Krukväxt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Last edited: 13 mar 2017
    bernard gillar detta.
  13. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Är det någon som vet om Samsung Pay bara fungerar på norden märkta mobiler i Sverige? Vad jag förstår så säljs det många importerade mobiler.
     
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Se hela artikeln här, men enligt info som finns i nuläget:
    Finns även en tråd på forumet där detta diskuteras.
     
    bernard gillar detta.
  15. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Då har det plötsligt blivit viktigt att undvika gråimporterade mobiler. Det kan vara svårt att veta då vissa affärer inte upplyser om detta.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det borde väl betraktas som falsk marknadsföring att sälja gråimporterat utan att upplysa om det. Undrar hur juridiken ser ut på den punkten. Har någon framgångsrikt gått till ARN med en gråimporterad enhet och fått den utbytt mot en avsedd för den nordiska marknaden?
     
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Man tycker ju att det inte borde vara några problem att få enheten utbytt då man kan uppvisa att funktioner saknas p.ga fel region.

    Men för konsument att driva igenom detta kan nog bli en utdragen process. Tänker mig att det till och med kan krävas att enheten lämnas in till Samsung för verifiering varpå dom får lämna ett intyg på att det är fel region på enheten.
    Som konsument får man säkert bekosta detta själv och i efterhand försöka få ersättning från butik/ÅF för dom omkostnader och beroende på butik/ÅF så finns en risk att man måste dra detta till ARN/KO och styrker ärendet med kvittot och utlåtandet från Samsung.

    Blev lite OFT från din fråga @bernard@bernard och desto mer OFT för denna tråd.
    Edit: Inlägg flyttade från SEQR tråden hit.
     
    Last edited: 13 mar 2017
    bernard gillar detta.
  18. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag kollade just telefonshoppen.se och där framgår det långt ner i villkoren att telefonerna inte är avsedda för den nordiska marknaden. Priserna är bra men Samsung Pay lär inte fungera. Det är säkert en del som ångrar att de köpte på billigaste stället nu.
     
    Jensa76, maccis, bernard och 1 annan gillar detta.
  19. hellmandaniel

    hellmandaniel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2016
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    10
    Har nu testat Samsung Pay kopplat till ett Nordea-kort och har än så länge inte fått genom ett köp i Göteborg och Stockholm.

    Vid NFC-köp får jag endast upp "Kort Ogiltigt"-nånting. Kör jag via MST får jag knappa in PIN-koden innan maskinerna nekar köpet.

    Jag har testat på min lokala ICA-butik. SF-bio, ett apotek och Pressbyrån med samma resultat.

    Är det någon som har koll på om Nordea har några problem med tjänsten eller om det bara är jag som har otur?

    Det är tur att det marknadsförs som en beta...
     
    Jensa76 gillar detta.
  20. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    MST skickar en engångstoken till terminalen och så vitt terminal vet har du betalat med ett kort utan chip.