Varning: EMUI 5 är visuellt en katastrof för mörka teman.

Diskussion i 'Honor' startad av Akademiker, 11 mar 2017.

  1. Akademiker

    Akademiker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Reviews verkar enbart stirra sig blinda på Nougat, men mer relevant för vissa är att EMUI5 utan förvarning drastiskt ändrar utseendet. Personligen är det visuellt en katastrof. Jag köpte den för att det var marknadens vackraste telefon där mjukvara och hårdvara var smakfullt koordinerade. Med 5.0 blev det till en hemsk blandning av stock android och EMUI.

    Exempel:
    -Default mörk-transparent tema på min mörkblåa telefon har nu arga vita icke-transparenta notiser och det går inte att ändra?
    -Samma sak med volym och andra menyer. Vit default android.
    -Från att ha automatiskt roterat mellan snygga lock-screen bilder så går det nu bara att rotera lock-screen och bakgrund samtidigt. Var 5:e minut. Vem vill ha roterande bakgrund?
    -I övrigt verkar de bara ha ändrat färgen på standard-ikoner till konstiga nyanser. Förutom Gallery som nu är ett riktigt foto och inte en symbol som de andra (??).
    Dessutom har funktioner försvunnit. T.ex. den smidiga knappen för att sätta den i silent på power screen är borttagen. Hela UI:t har drag av att vara något slags nystart, antagligen har de kastat delar av sin kodbas och börjat om på Nougat.

    Tyckte det stod att man enkelt kunda rulla tillbaka i uppgraderingsfönstret, men allt jag hittat är en tråd på detta forum som kräver meck med externa filer och full reset? Att backupa och fixa allt för full reset lär ta timmar, mer tid än många upptagna vuxna har på veckor. Tid > pengar. Kan lika gärna kasta den i papperskorgen och köpa en ny. Om du är en upptagen person med kräsen smak, håll dig borta.

    Vet inte om man kan maila och klaga någonstans, men det går väl direkt till /dev/null.
     
  2. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Låter inget vidare.
    Tur då att det finns olika smak och att jag inte delar den med dig. Nej, jag är faktiskt väldigt nöjd med det mesta. Sen kan man ju alltid önska att vissa saker kunde vara bättre si el. så, men kan inte vara lätt att få till det så det faller alla i smaken. Dessutom kommer säkert en del att justeras i vidare uppdateringar.
     
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Intressant. Högst personliga intryck av hur saker och ting förändrats till det sämre i samband med en drastisk uppdatering av Huaweis eget UI. Mig veterligen är många nöjda med EMUI efter övergången till 5.0. Men det är precis som @ffodil@ffodil skriver. Smaken är som baken. Sedan att processen att rulla tillbaka är tidskrävande, det beror helt på vem det är som gör det. Återigen blir det en fråga om subjektivitet.
     
    dannejanne och Gorgeous gillar detta.
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag har det fortfarande så. Roterande lockscreenbilder varje gång jag låser mobilen men samma bakgrund hela tiden.

    Upptagen person med kräsen smak borde hålla sig borta vet jag inte riktigt heller. Kommer ju alltid finnas saker som inte är perfekt för varje individ oavsett hur de än gör. När jag upptagen brukar jag knappt lägga märke till hur min mobil ser ut. Kladdigare än vanligt och ikoner/widget ligger lite hur som helst.

    Jag gillar 5.0 mer, speciellt hur de ändrat notifikationer. Vissa saker de kunde ha gjort bättre absolut, men de komme ändra vissa saker fortfarande så får hoppas att det blir förändringar som du uppskattar mer nästa gång. :)
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    EMUI 5 är för mig en klar förbättring på alla sätt och vis i stort sett. Smaken är som baken.

    Känns lite som ett klassiskt case av "svårt för förändring för sakens skull". Ge det några veckor.
     
    Last edited: 12 mar 2017
  6. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Det jag kan hålla med om är den där silentknappen som är borta, den använde jag ofta.
    Annars är det ju massor av fördelar med 5.0
     
  7. Nihon

    Nihon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    ROM:
    CloudeG3v2.1
    Telefon 2:
    Galaxy S4 I9505
    ROM:
    I9505 Android 5.0.1 v2.1
    Att notifiering funktionerna blivit lättare är bra.

    Krångligt med bara 9 styckna olika sedan måste man byta ut dom och inte kunde man expandera antalet. Emui 4 är ren kattastrof.

    Tycker dock det är dåligt hur de har delat upp systemet.
     
  8. Akademiker

    Akademiker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är mer att de drastiskt ändrat utseendet utan förvarning. Finns säkert vissa här som köpte Honor8 av andra anledningar, men jag köpte den för utseendet. Detta var inte produkten jag köpte, så jag känner mig rätt lurad. De tekniska ändringarna som många pekar på, t.ex. notifikationerna, var en total icke-fråga för mig. Med Honor8 låser man ju upp och får ned hela notifikationspanelen med en rörelse ivf.
     
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Du köpte telefonen med MM EMUI4.0 ja och visste då tydligen hur den såg ut.
    Varför då uppgradera till Nougat utan i förväg ta reda på hur det ser ut och då om man inte gillar det är det ju bara att behålla den så som du köpte den.

    Låter mycket märkligt att du tycker dig ha blivit lurad, om det är du själv som uppgraderat den till Nougat.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 109
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag får ansluta till de som tycker att i stort sett allt blev bättre med EMUI 5/Nougat.
    Har ingen roterande bakgrund på min låsskärm, låter som en inställningsfråga (deaktivera magazine unlock?).
     
    MatsGF gillar detta.
  11. Akademiker

    Akademiker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Om du läser mitt inlägg så ser du att problemet precis var att det inte informerades om att EMUI 4.0->5.0 innebar signifikanta visuella förändringar. Om jag fått välja mellan EMUI 4.0 och default Nougat hade jag valt det förra alla gånger.
     
  12. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Visst har jag läst ditt inlägg, där förklarar du att du köpt telefonen på ett visst vis med utseende som du gillar. Men vad jag undrar är varför du då köper att lägga in Nougat som du tydligen inte alls gillar. Menar om du inte bryr dig om att kolla upp Nougat för att se om det är nåt för dig innan du lägger in det, är det väl helt och hållet ditt eget ansvar. Det är väl inget som tillverkaren tvingar på dig så att du blivit lurad som du säger. Dessutom har visst tillverkaren gått ut med att EMUI 5.0 innebär signifikanta visuella förändringar, vilket du enkelt kunde kollat innan du uppgraderade.
     
  13. Nihon

    Nihon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    ROM:
    CloudeG3v2.1
    Telefon 2:
    Galaxy S4 I9505
    ROM:
    I9505 Android 5.0.1 v2.1
    Man kan ju degradera systemet om man vill [emoji39]
     
  14. Joako

    Joako Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vet precis vad du menar. Har fått min uppdatering för två dagar sedan och är helt förtvivlad över den. Min P9 Plus har varit underbar med sin stillrena design, nu är det inte samma telefon. Dessa skrikvita notifieringar är hemska, ikoner bryr jag mig inte om då jag kör på Apex. Men vad gör mig minst lika förbannad är att nu går det inte ha en levande bakgrund på lockskärmen. Tidigare fanns ett alternativ: "samma som startskärmen", men inte nu längre. Synd att jag inte hade läst din varning tidigare. Jag hör också till de kräsna, och dessutom ljuskänsliga, och det enda positiva jag kan säga om uppdateringen är att det finns teman kompatibla med EMUI 5, som kan göra menyerna mörka.