Batteritid, SOT samt Tips & Tricks Nexus 5X

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av zztop007, 7 nov 2015.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Dock är den klart känslig för dålig mottagning. Har du dålig täckning så är det inte alls en orimlig batteriförbrukning.
     
  2. Peterrrrr

    Peterrrrr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har bra mottagning, 4g.
     
  3. Peterrrrr

    Peterrrrr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hur pass dålig batteritid hade du i början?
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Batteritid är alltid svårt att jämföra med andra, men jag fick oftast ut mellan 1,5-2.5 timmar SOT (screen on time) under ett dygn. Mkt beroende på mottagningen, har dålig täckning på jobbet, och det äter märkligt mkt batteri. Nu efter några veckors användande brukar jag få ut mellan 3-4 timmar SOT, med mitt användningsmönster. Använder inga batterispararappar idag , och luren är helt stock. Standbytiden har dock alltid varit ganska bra, över natten drar den som sagt väldigt lite. Skärmen är helt klart det som förbrukar mest batteri för mig. Denna kan vara bra att installera för att de om det är nån app eller nåt annat som spökar och äter batteri. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gsamlabs.bbm
     
    bernard gillar detta.
  5. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Låter rätt mycket, appen rickards tipsade om är rätt bra för att se vad som är problemet.
    Jag stänger alltid av NFC, sätter platstjänster på batterisparläge(får slå på de gånger man tex navigerar), behåller wifi i viloläge samt stänger av att den ska söka efter publika nätverk. (wifi på hela tiden)
    Har inte kollat upp vad telefonen drar per timme men tippar på runt 0.5% per timme.

    Man har ju hört om vissa telefoner vs vissa kombinationer av routers kan ge kass standby, men du hade wifi avstängt? De telefoner jag haft så har mobilen dragit märkbart mindre i standby då den är ansluten till wifi.
     
  6. Peterrrrr

    Peterrrrr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Installerade appen gsamlabs, så här ser det ut.
    Över natten hade den dragit 12%, lite mindre.
    18 min youtube tog 10%
    16 min samtal tog 9%

    Här ser ni hur mycket den har dragit samt lite annan information
    https://postimg.org/gallery/25zqpvrga/009a564b/
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ser egentligen inget avvikande. Drar lite mkt i stanby under natten, men samtidigt visar en bild att du gjort av med 22% på 9 timmar och har haft skärm på i 39 minuter,vilket jag ändå tycker ser rimligt ut. Ge telefonen några veckor med vanligt användande så gissar jag på att du kommer uppleva en bättre batteritid. I början höll jag på och flippade med GPSen av/på mm, men nu har jag alltid på all sync, WiFi, GPS, Google now och ett mailkonto som pushas och får ut en duglig, om än inte jättebra batteritid. I övrigt gillar jag luren skarpt, vilket kan kompensera för lite halvtrött batteriprestanda :) Hoppas på lite bättre doze när N trillar in.
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Så här ser en ganska vanlig dag ut för mig. Inget som utmärker sig, ingen fantastisk batteritid, men helt ok. Screenshot_20160820-225253.png Screenshot_20160820-225258.png Screenshot_20160820-225248.png
     
  9. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    tmp_Screenshot_20160824-003420-587165574.png tmp_Screenshot_20160824-003426237630550.png

    Jag kan inte klaga. :)
     
  10. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Har aldrig haft några problem med batteriet. Men gjorde uppdateringen till 7.0 igår och nu har typ inget batteri kvar alls vilket är sjukt irriterande!
     

    Bifogade filer:

  11. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Antingen förstår jag dig helt konstigt, eller så har du laddat upp fel bild. Bilden du bifoga så har du 94% kvar?
     
  12. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    94% kvar efter att telefonen varit igång 32 minuter och det är endast 9 timmar kvar, i viloläge.. :(
     
  13. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Läs inte in dig för mycket i det där. Min sa något liknande i början om man går efter grafen som syns på din bild - tidsmässigt. I praktiken så var det en annan femma. Själv ser jag inte så stora förändringar i batteritiden. Ligger rätt jämnt på 4h 50min - 5h 3min i SOT.
     
  14. cogo

    cogo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2014
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hur lång tid tar era telefoner på sig för att bli fulladdade? Stoppade i laddare vid 5%, efter 30 minuter så är den uppe i 40% och det står 55 minuter kvar till fulladdade.
     
  15. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    När min Nexus 5X är på lagning har jag fått låna en Samsung J5. Hemsk telefon där appar och telefon krashar ideligen.
    Men batteritiden är ofantligt mycket bättre än på min Nexus. På i princip samma batteristorlek (2600 ) får jag kanske 1 timma längre onscreen time.
    Den är inte i närheten så varm som Nexusen.
    Kommer aldrig skaffa en Samsung men man undrar varför
     
  16. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Kan ju bero på olika saker, batteriet är nyare och således har det inte tappat sin kapacitet lika mycket, kanske batteriet är bättre än det som LG stoppat in i 5x, skärmen kör amoled vilket oftast drar lite mindre, speciellt då mörkare färger visas, skärmen kör bara 720 istället för 1080 vilket nog gör en hel del.

    Min 5x blir aldrig varm, vid laddning så är den iskall. Kan dock tänka mig att appar som snapchat osv får telefonen att bli varm.
    808 lider väl lite av samma problem som 810 misstänker jag fast inte i samma utsträckning, dvs att den överhettar någorlunda enkelt. Sd 410 är väl känd för att vara energisnål och således sval. Priset man får betala för det är ju prestandan. 410 sitter väl till och med i vissa smartwatches :).
     
  17. deleteduser89387118

    deleteduser89387118 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Screenshot_20170316-214314.png Screenshot_20170316-214323.png Ska det vara så här dåligt på en 6 månader gammal 5X? Måste vara något fel......
     
  18. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    [QUOTESka det vara så här dåligt på en 6 månader gammal 5X? Måste vara något fel......[/QUOTE]

    Nä, tror faktiskt inte det. Min föredetta 5X låg ofta däromkring.
     
  19. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    3h SOT och nästan ett dygn standby har jag 30% kvar så jag tycker det ser risigt ut. Jag har dock inte Facebook eller nåt sånt. Surfar kollar blocket, mailen och dylikt.
    4-4.5h sot och 20h standby får jag till tomt batteri. 3-5% drain under natten.
     
  20. Johan53

    Johan53 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Mitt batteri tid just nu plus att jag har laddat den 20 procent också :)
     

    Bifogade filer: