Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag var en av få som tyckte att det var bra gjort av Apple att ta bort 3.5mm hörlursuttaget men det var det verkligen inte tycker jag nu. Var säker på en bra lösning men tycker inte det längre. Jag har till och med haft så mycket problem med iPhone 7 att jag gick tillbaka till 6S som fungerar mycket stabilt.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Som jag skrev hade jag inte problem med lightning-kontakten heller tidigare. Tvärtom tyckte jag också bättre om den än USB-B. Så det är inte det som är grejen. Grejen är att de i samma veva som de tog bort hörlursuttaget valde att fortsätta med lightning som enda port och ändå erbjuda USB-C som enda USB-port på datorerna. Detta går inte ihop för mig.

    Problemet är inte att de inte bytte till USB-C direkt, utan att de tog bort hörlursuttaget utan att samtidigt byta laddkontakt. Helt plötsligt ska företag alltså producera helt onödiga lightning-hörlurar och du kan inte använda samma hörlurar till datorn (om du inte använder deras medföljande fjantiga dongel). Jag anser att de borde ha väntat med att ta bort hörlursuttaget tills de bytte till USB-C. Nu är jag faktiskt rädd att de inte kommer göra bytet och fortsätta med sin egen lightning-kontakt eftersom de kan tjäna pengar på "tvinga" företag till att göra hörlurar som bara passar till iPhone.

    Dessutom visste de väl redan från början att de skulle ha USB-C på de nya datorerna? Ändå fick man en vanlig lightning-USB kabel som mao inte går att koppla till nya datorerna. För de nya datorerna har väl ingen fullstor USB utan endast USB-C portar?

    Finns faktiskt de som stör sig på att de inte kan använda samma hörlurar till både iPhone 7 och nya datorerna utan att använda dongel. För inte glömma alla som kanske redan ha dyra hörlurar som måste förlita sig på (hålla koll på) den medföljande dongeln. Vet att många tappar bort den och hörlurar är ju redan lätta att tappa bort som det är.

    Jag tror vi ser olika på ordet byggkvalité. För mig handlar det inte bara om estetiskt tilltalande (typ inga logotyper osv.) utan för mig handlar det om handhavandet. Formfaktorn om du så vill. iPhone använder aluminium vilket jag föredrar framför glas (men de lär väl använda glas till iPhone 8?) men det räcker inte för att kalla det bra byggkvalité. Byggkvalité för mig är liksom formfaktor, mått, hur den ligger i handen osv.

    Något annat jag ogillar är utstickande kameror och nej, Apple är inte ensamma. Jag tycker det är skitfult och opraktiskt så länge man inte har skal på. Nu har de flesta skal på så det är liksom ingen deal breaker på något sätt, men om vi ska snacka om drömbygget så skulle kameramodulen INTE sticka ut för mig. Blev glad att Google inte lät kameran sticka ut på Pixel.

    Tror ingen tillverkare ha enbart kunder som bryr sig om miljöfrågor på det sättet. Vi lever i ett konsumtionssamhälle tyvärr. Dock anser jag att man bör bygga långlivade produkter dvs. det ska vara möjligt att byta batteri samt uppgradera minne och lagring. Vet att EU ville tvinga alla tillverkare att producera produkter som det går att byta batteri på. Det går ju byta batteri på iPhone även om det inte är så enkelt som när Samsung körde plasttelefoner men det behöver inte var så enkelt. Det ska dock vara möjligt. Deras laptops har jag förstått är betydligt svårare (omöjliga?) att byta batteri på till skillnad från iPhone som faktiskt är fullt möjligt.

    Menar inte uppgradera minne och lagring på telefon nu utan laptops och framför allt stationära datorer.
     
    Englund81 gillar detta.
  3. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Att Apple tog bort hörlurskontakten är för mig ett mysterium. Fast för mig kvittar de fullständigt. Har satt adaptern på min trådade lurar så jag vet alltid var jag har den. Fast nu kör jag bara mina Airpods vilket i mina ögon är bland de bästa köp jag gjort trots prislappen.
    Varför kör jag iOS och inte android bra fråga. Personligen så tycker jag dom fungerar lika bra för dom sakerna jag gör med min mobil.
    Sen upplever jag Apple watch vara den bästa smarta klockan för mina behov därför kör jag på iPhone just nu.
    Men känner jag mig själv rätt så sitter jag med en android mobil snart igen.
    Senaste Android mobilen jag hade var en S7 edge vilket är en utmärkt mobil. Hade dock ett problem vilket var att man inte kunde ha skärmen på konstant när man exempelvis körde edmondo. Vilket var väldigt störande då man tvungen att stanna cykeln för att låsa upp skärmen med tummen igen.
     
  4. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Skulle gärna vilja ha en Pixel, men är väldigt bekväm med iMessage och FaceTime.

    iMessage + FaceTime är väl den stora anledningen till att jag är kvar, annars hade jag nog bytt fram och tillbaka lite oftare än vad jag gör nu för tiden. Med hälften av släkten och de flesta vänner utomlands så underlättar det med de blåa bubblorna i och med att nästa samtliga familjemedlemmar kör med iPhone.
    Finns säkert fler som stannar på grund av den anledningen!
    Det enda jag ångrar så här i efterhand är att jag gick ned från en 6S till en SE :) Telefonen är riktigt trevlig, men föredrog nog ändå lite mer skärmyta för mina dåliga ögons skull.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Min förhoppning är att det beror på att iPhone 7 egentligen snarare är iPhone 6SS, dvs samma grunddesign som iPhone 6, bara uppgraderad med lite bättre hårdvara. Nästa iPhone (8 antagligen) kommer förhoppningsvis ha en helt ny design med USB-C-port i botten.

    Du har en poäng. Men de flesta som köper iPhone 7 har nog inte uppdaterat till en dator med USB-C än utan har helt vanliga USB-portar på sin dator. För dessa kunder skulle det enbart vara ett problem med lightning till USB-C-kabel.

    Det är bara att inse att kablar, kontakter och standarder kan inte bytas över en natt. Det är en konstant utveckling där det finns gråzoner där de som köper det allra senaste kanske måste leva med en adapter i en övergångsperiod. Det är OMÖJLIGT att göra såna här byten på ett sätt som tillfredställer alla till 100%.

    Dongeln är helt okej. Den låter bra (dock inte fantastiskt) och är lätt att hålla reda på om man alltid låter den sitta inkopplad i hörlurarna. Schysst av Apple att slänga med den, till skillnad från t.ex. HTC som på sitt senaste flaggskepp Ultra inte skickade med någon adapter trots att den bara har USB-C.

    Jag kallar handhavande för handhavande. Byggkvalitet handlar om kvaliteten på material och hur välbyggd telefonen är. Apple är för mig etta på just byggkvalitet men jag håller med om att det finns Androidlurar som är bättre med avseende på handhavande och ergonomi.

    Självklart inte, men Apple är stora bland hipsters och hipsters bryr sig om miljön.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Hade gärna haft en Pixel också. Mitt problem med Pixel är att den är för dyr och otillgänglig i Sverige.

    Jag var också inne på SE ett tag men glad att jag aldrig slog till. Inget fel på den men har man väl börjat använda stora telefoner så är det svårt att gå ner så markant i storlek. Har 5,5-tum skärm nu men tycker 5-tum skärm är helt ok också faktiskt. Ibland använder jag pappas Moto G2 med 4,7-tum skärm och tycker inte den är särskilt liten även om jag gillar min 5,5-tum skärm. 4-tum skärm är dock väldigt noterbart.

    Jag är inte så säker på det men vi får väl se. Ryktena är ju inte precis eniga. Många iPhone-användare välkomnar dock USB-C. Hoppas gör jag i varje fall.

    Det har du självklart helt rätt i, att de flesta som köper iPhone inte samtidigt köper senaste MacBook Pro. Vissa har inte ens Mac fast de köper iPhone osv. Fast riktiga fanboys och folk med stålar tenderar att köpa det senaste. Har för mig att Apple uppgraderar sina datorer betydligt mer sällan än sina telefoner också. Så det blir en större uppgradering för datorerna.

    Givetvis positivt att Apple i varje fall slängde med dongeln. Ingen större koll på HTC faktiskt. Främst intresserad av Apple, Samsung och Google. Sen slänger jag ett öga då och då på andra märken men överlag finner jag de ganska ointressanta. Vet inte varför. Windows Phone/Mobile intresserade mig också men de verkar ju ha gått i graven nu. Skittråkigt, jag ville verkligen ha fler spelare på marknaden.

    När folk pratar om byggkvalité nämner de i regel mycket mer än materialval, de pratar alltid om hur de känns i handen, hur lättnavigerade de är osv.

    Jag gillar utformningen av S7 edge men jag gillar inte glas, fast jag har skal på så ser aldrig glaset ändå. Föredrar aluminium men Apple lär väl gå över till glas också pga. trådlös laddning. Tycker bara glas verkar vara så skört material.

    De som verkligen bryr sig om miljön skulle nog lägga sina pengar på Fairphone. Det förutsätter iofs att användaren inte har några speciella krav. Jag gillar idén även om jag förstår att den inte tilltalar massan. Kanske om Google hade gjort den fast de la ju ner Project Ara. :(
     
    Last edited by a moderator: 19 mar 2017
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Tveksamt om du hade blivit nöjd med kameran. iPhone 7 är bättre. Och en S7 slår väl iPhone 7. Jag tycker dessutom att den mjukvarubaserade bildstabiliseringen sabbar videoläget helt. Antingen är det orealistiskt mjukt eller så känns det ryckigt.

    Dessutom är handhavandet (eller byggkvaliteten som du skulle beskriva det) ungefär som iPhone.
     
  8. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har använt android aktivt sedan 2009 och flashade min första ROM runt 2011. Haft Samsung S3, S4, diverse xiaoli och även testat på åtskilliga kompisars oneplus1/2/3t samt samsung s7.
    Införskaffade en iPhone 7 förra veckan, och herregud! Att för första gången ha något som är så fruktansvärt stabilt och snabbt är för mig helt främmande. Bara en sådan enkel sak att googla en sak i safari efter att ha varit i en annan app tar 1/4 av tiden det gjorde på mina Androidtelefoner. Visst, systemet är låst, men skärmen på iPhone 7[emoji7], kameran och snabbheten är helt främmande för ett diehard androidfan. För er som inte testat en iPhone, gör det! Ni lär inte ångra er.
     
  9. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Jag har haft Android tills nu, då jag har en Iphone 5s. Den passar bättre in i ekologin eftersom jag alltid har haft Mac och att jag numera bara ser på Apple TV. En annan fördel är att Iphone 5s är lagom stor i mina ögon. Android blir allt större, vilket jag inte gillar. Jag har stora händer så det är inte det. Jag vill bara att de ska ta liten plats i fickan och wherever. Fast jag har kvar Androidmobiler som jag moddar med. Jag tycker det är kul att ha större frihet emellanåt. Jag retar mig på att jag inte kan placera ikoner fritt på en Iphones hemskärm. Men det kan jag väl leva med, vi får se, jag håller fortfarande på att vänja mig.
     
    Englund81 gillar detta.
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har testat iPhone vid olika tillfällen och skulle inte byta ut min Androidenhet för allt smör i Småland.;)

    Stabilitet och snabbhet har jag inte haft några problem med, enheten bara går och går. Dock undrar jag vad du menar med att växla mellan app och Safari? Är det själva appväxlingen du upplever som snabb?

    Hittills har ingen iPhone lyckats övertyga mig om förträffligheten, tvärtom snarare. Apples sätt att göra saker är helt enkelt motsatsen till mina egna preferenser. Det måste även påpekas att Samsung kanske inte alltid är det bästa man kan utgå ifrån när det gäller Android eftersom tillverkaren modifierar systemet kraftigt. Detta kan skapa en natt-och-dagskillnad jämfört med vanillabaserade varianter.

    De vanligaste beskrivningarna av iOS (enkelt, snabbt, strömsnålt etc) tycker jag beskriver mina egna enheter bra. De är stabila, snabba och strömsnåla.
     
    jnsson gillar detta.
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Efter hur mycket manuellt romjagande, trixande och annat konfigurerande med root, batterisparartweaks etc? [emoji4]
     
    hickan och easycure1974 gillar detta.
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Efter att ha kört Android sedan 2010 kan jag inte känna igen mig i beskrivningen att man "måste" hålla på och pilla med systemet på det sättet. Det låter annars som att man "måste" flasha om enheten etc och detta görs till ett argument mot Android, för iOS.

    Jag nöjer mig med att konstatera att Android hos mig är snabbt, stabilt och strömsnålt. Jag kan inte gärna klaga över 0,1-0,2% förbrukning per timme i standby och lång uptime.

    Sedan säger jag som jag brukar när det gäller iOS: Hade det haft samma flexibilitet och funktionalitet som Mac OS X är det stor sannolikhet att jag också kört det. Som det är nu utgör mina Androidenheter en sömlös övergång från Macen medan iOS tenderar att kräva olika specialprocedurer, d.v.s att jag som användare måste anpassa mig efter vad Apple vill snarare än vad jag själv vill. Den krocken upplever jag inte på Macen.

    Sedan betvivlar jag inte att det finns dåligt fungerande produkter på marknaden men dessa kan man med fördel undvika.;)

    Köper man en operatörsbrandad enhet med stora mängder bloat förvånar det mig inte att Android kan sega ner sig under alla processer som körs. Det är ju dock lite som när jag plågade Mac OS X 10.1 på en Cube med 192 MB RAM genom att multitaska järnet. Systemet klarade det rent tekniskt men... sakta. Dock inget jag lastar det för.
     
  13. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Mer så förr än idag.
     
    Honda och jnsson gillar detta.
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Nej det tycker jag inte. iPhone är ju riktigt bra mobiler. Kul att testa nytt. Och ångrar du dig är det bara att sälja din iPhone och köpa en Android istället . Personligen skulle jag aldrig köra iPhone . Älskar att kunna köra nya launchers, testa nya romar mm. Jag är såld på Nexus 5X och kommer lätt gå över till en Pixel .
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tycker Pixels kamera verkar väldigt bra. Fast den har sin akilleshäl vilket onekligen är avsaknadet av OIS. Den ser ju väldigt stabil ut trots ingen OIS (såg att LG V20 var väldigt instabil trots OIS) men som du säger rycker den till ibland. Sen märks det även vid mörkerbilder (rörelseoskärpa). Fast i övrigt tycker att jag den verkar producera extremt tilltalande bilder/video. Fina färger, bra ljus osv. Det enda jag undrar är hur mycket HDR+ påverkar tiden. För är det något jag prioriterar så är det snabbhet och HDR+ gör väl att det tar lite längre tid att snappa?

    Ska bli intressant att se hur nästa generations Pixel blir. :)
     
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har haft dom flesta telefoner (bla Android telefoner) som finns därute och helt ärligt så har jag inte hittat en telefon som har 7 plussens batteritid.
    Träffade en person med Pixel XL igår och han har haft en 7 plus samtidigt och sa samma sak, Iphone 7 plus har bättre batteritid. Oavsett så är ju Pixel en riktigt riktigt bra telefon.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    HDR+ körs efter att bilden tagits så det påverkar inte snabbheten i kameran. Men det tar några sekunder innan bilden kan användas (tex skickas i en chatt) vilket är störande.

    Mitt största problem med Pixeln är att bilderna ser onaturliga ut. Den gör för mycket efterbearbetning.
     
    Droid55 gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Ge gärna ett exempel på en telefon med Android som är lika responsiv som en iPhone 7 Plus :)

    / Sökande
     
  19. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Den enda jag provat senaste åren (och jag har provat många) som är i närheten var faktiskt Huawei P9.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Så tråkigt bara att den är så långt från stock Android (som jag tycker är mest stilrent i designen). Men det är ju en cool telefon, värd att ta en kik på.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.