Backup - hur??? Måste roota??

Diskussion i 'Galaxy S' startad av ralojb, 3 aug 2010.

  1. ralojb

    ralojb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, har sökt runt på detta forum men blir inte klok på hur man gör backup.

    På min Ericsson P1i var det mycket enkelt - min iPhone likaså, men hur gör jag detta på min Samsung Galaxy S???
    Måste man Roota - och vad är det?

    PLEASE -jag är helt noobie på Android och men gillar den skarpt. :teeth:
     
  2. Androido

    Androido Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, du måste roota ( och du finner en bra guide ovan hur du rootar din Galaxy S enklast ) sen installera Titanium Backup från Market och kör batch backup på dina program ;)
     
  3. ralojb

    ralojb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej - jag läste din post från Juli.
    Bra skrivet - tack för det! :) Känns lite läskigt dock ...

    Vad är roota egentligen?

    () Varför finns ingen enkel fabriksapp för Android?
     
  4. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jag har inte rootat.

    Roota skall man nog göra om man känner sig hyffsat säker på vad man gör.
    Jag har rootat förut på min gamla android.

    Roota betyder att du tar kontroll över din telefon helt dvs du lägger in roms som du vill ha osv.

    Men som sagt skall inte skrämma upp dig läs på hur man gör bara så löser det sig nog.
     
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

  6. ralojb

    ralojb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    På mina tidigare telefoner gjorde jag backup innan uppdatering av mjukvaran i telefonen -för då försvann förstås alla mina egna inställningar.
    När jag sedan återställde telefonen (från min backup) fanns alla appar, inställningar, kontakter, almanacka mm åter på plats.
     
  7. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jag har alla mina kontakter på gmail, och kalendern är synkad med google oxå.

    Appar använder man appbrain till, den sparar en lista på vilka man har installerade.

    Inställningar är inte många som behövs ändras, plus att det är roligt med nytt.
     
  8. martook

    martook Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
  10. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

  11. AmigaRulez

    AmigaRulez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ClockworkMod är bra om man vill gå tillbaka till exakt som Telefonen var vid backup tillfället, då det är en komplett dump av telefonens OS. Man återställer allt eller inget.
    Kräver ej root men smidigt om man har det för då kan man använda RomManager App för att automatisera backups etc.

    MyBackup är bra om man vill ta backup på SMS, MMS, SamtalsLoggar, appar etc. bra om man vill återställa bara SMS / MMS eller individuella appar(oavset om de fortfarande finns på market eller ej). Lirar oftast bra dock så har den vid ett par tillfällen inte kunnat öppna/hittat backupfiler för mig.
    MyBackup kan göra en hel del utan Root.

    Titanium backup tar backup på Appar och Data, att restora APP och dess data har alltid lirat klockers för mig, dock kan samtalsloggar/mms/sms strula om man t.ex. uppgraderar AndroidOS då den tar en rå backup av databaserna och filformaten ibland kan ha förändrats så kan man "sabba" sitt os om man återställer då den bara kopierar över filen. t.ex. MyBackup tar backup på SMS/MMS via API vilket gör att os:et hanterar eventuella diffar.
    En fördel med TitaniumBackup är att man enkelt kommer åt alla APK:er etc. en tagit backup på så man kan gunzippa dem på en dator kopiera över dem och installera dem utan att behöva ha TitianiumBackup installerat.

    AppBrain är kalas håller ens applikationer uppdaterade och håller reda på vilka APP:ar man har installerat och skulle man behöva återställa appar så hämtar den senaste versionen ifrån nätet och installerar. Så man får alltid senaste versionen, dock kan appar försvunnit ifrån market och då kan man inte återställa.



    När det gäller mail, kontakter & kalendrar så är synk mot GMAIL eller en Exchange server att föredra, då har man alltid en onlinebackup av dem.
    Samt gör man GMAIL så är det väldigt enkelt att även ha gemensamma kalendrar med t.ex. sin fru, barn, förening etc.


    Att ta backup på data som bilder, video, musik etc. så är det enklast med någon form av filkopiering där kan man köra t.ex.
    Dropbox - synkar filer upp på internet
    USB - Koppla in telefon i datorn
    Bluetooth - Skicka filer till annan dator / telefon
    FTP Server på telefon - "surfa" in på telefonen och ladda ner filer ifrån telefonen
    SMB server på telefon - dela ut en mapp på nätverket
    mm.


    Jag brukar alltid ta en backup med ClockworkMod, för då har jag alltid en backup av os:et jag kan återgå till. MyBackup för Samtals loggar och SMS/MMS. TitaniumBackup för att eventuellt återställa appar indivuellt.
     
  12. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Angående det här ClockworkMod

    Om jag köper en Galaxy S idag och bestämmer mej senare ikväll att jag vill roota flasha osv kan jag då använda detta programet för att få en dump av telefonen som den var vid inköpstillfället? använder programmet innan jag börjar leka med FW´s och root.

    Sen har jag då en polare som haft sin telefon två månader och flasha, roota innan detta program fanns och han har nu fått problem med låt oss säga att en knapp börjat lossna, kan han då ta min dump och lägga in den så orginal FW kommer tillbaka och root försvinner och telefonen blir som när han köpte den och garantin är tillbaka? Eller det kommer en ny officiell fw i kies och han behöver ha en nordisk fw för att få tillgång till den?
     
  13. AmigaRulez

    AmigaRulez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ClockworkMod är bara en zip fil som du lägger på det interna SD kortet, inget som behöver installeras, när du gör en backup dumpas det till interna sd kortet och kan restoras.

    Rom Manager Appen som är dess GUI kräver dock root för att lira.

    Root försvinner om man gör en Factory Reset, så du kan även roota standard FW.

    Massa mer info kring root, FW, etc. finns här i forumet och går att söka fram.
     
  14. ralojb

    ralojb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för många bra svar!

    :)
     
  15. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    så med andra ord går det fortfarande inte att få tag i original fw som telefonen hade när man köpte den?
    Bara undrade nu när det snart börjar dra ihop sej för officiell fw update & froyo som man väl måste få genom kies och ha nordisk fw i telefonen?
     
  16. AmigaRulez

    AmigaRulez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    well gissar att de som flashar själva kommer ha 2.2 innan det kommer i Kies:)
     
  17. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Jo att få ta del utav updates är nog inget problem :) men om luren skulle börja klydda och man måste lämna in den för reperation kanske det inte är så lyckat med en inofficiell FW från ryssland :)
     
  18. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    jo jag använder xarchive för min "backup" av sms, mms och foto. den synkar upp alla mina sms, mms och foto till gmail. för jag vill inte spara på en massa sms, mms i telefonen efter en uppdatering. och det typ ända man vill spara på sd kortet är oftast foto och video. video har jag inte orkat leta efter en bra app som kan dumpa filen på min hemdator när jag är ute på fältet.