Funderingar kring Taskiller

Diskussion i 'Legend' startad av Tbone, 4 aug 2010.

  1. Tbone

    Tbone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är ny på detta så kan ingenting men jag har laddat ner taskiller och undrar vilka program som jag kan/bör stänga ner för att förlänga batteritiden och behålla en bra hastighet i luren? rädd för att stänga ner program som kanske för att telefonen inte fungerar. Tacksam för svar snarast.
     
  2. efex

    efex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Prova dig fram, det värsta som kan hända är att Sense UI startar om (du får en svart bakgrund med vit HTC-tect i mitten en stund, sen hoppar allt igång igen). Du kan börja med att lägga filerna som heter com.htc. xxxxxxxx i ignore list. :)
     
  3. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Du bör inte stänga ner något alls eftersom varken du eller tastkillern inte vet vad som för tillfället behövs. Android vet vad som behövs och sköter det där automatiskt.

    Låt bli taskkillers och speciellt sådana som har autokill-funktion. I bästa fall får du ingen eller liten effekt av att använda taskkillers och i värsta fall får du en buggig lur med dålig batteritid.

    Har du nån app som ligger och kör i bakgrunden när den inte ska det så kontakta utvecklaren så han kan fixa det.
     
  4. Karambamannen

    Karambamannen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Taskkiller stängde av min väckarklocka så att jag försov mig.
    Går förmodligen att ställa in nånstans i programmet men känns drygt att behöva göra det för varje ny app man lägger in som man vill ska specialbehandlas.

    Håller med SkyWriter. Taskkiller är överreklamerat. Skippa :)
     
  5. efex

    efex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Stänger du av klockan så är det klart att alarmet inte går igång ^^ Sätt "Clock" i ignore listen. com.htc-filerna är systemfiler som används allt som oftast, därför de ska ignoreras. Det är i princip det som ska ignoreras. Sen finns det vissa filer t.ex. "Facebook for HTC sense" sen behövs om du vill synka med facebook i realtid osv. osv. Men en taskiller är absolut nödvändig om du vill att telefonen ska överleva en arbetsdag ^^

    Autokill-funktioner bör dock undvikas (som Skywriter skrev ovan). kör enbart manuella killd. Rekommenderar Taskiller Free (med röda ikonen) från market, väldigt simpel, gör vad den ska :)
     
    Last edited: 4 aug 2010
  6. Eureniuz

    Eureniuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag känner att behöver den då vissa spel , apps osv aldrig verkar stänga av sig självt.
     
  7. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Korrekt kodade appar ska inte bete sig så. Gör som jag skrev i mitt första inlägg.

     
  8. Eureniuz

    Eureniuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okey, då förstår jag, för vissa ligger kvar i dagar.
     
  9. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Att en app ligger kvar i bakgrunden är inte så mycket att oroa sig för. Android är konstruerat för att behålla så många appar i minnet som möjligt.

    Problem kan dock uppstå eftersom dom även kan utföra saker i bakgrunden och det måste utvecklaren se upp med. Om en app inte ska göra nått i bakgrunden ska den inte heller använda några systemresurser mer än lite minne.

    Jag brukar använda Astros processhanterare och kolla om nya appar använder nån CPU i bakgrunden. Gör dom inte det så får dom sköta sig själv.