Om man har en OP3 idag och trycker storleken är bra borde..

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av kallekula123, 31 mar 2017.

  1. kallekula123

    kallekula123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12
    ...man då köpa en S8 som är lite mindre eller en S8+ som är lite större? ;)) Omöjligt för er att svara på kanske men tänkte att ni kunde komma med lite råd om hur ni själva hade gjort.

    /Daniel
     
  2. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Jag går från op3t till s8. Har haft en Nexus 6p som är nästan exakt lika hög som s8 plus! Tyckte den var jobbig att få ner I viss fickor...
     
    Oshotta2, McGilljam, R3b0rn och 1 annan gillar detta.
  3. Sneakybonde

    Sneakybonde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    38
    Har en oneplus 3 i dagsläget och är väldigt sugen på en uppgradering, känns dock som att det inte är värt egentligen då jag haft den sen slutet av augusti? Op3 är absolut en grym lur men den är ganska så tråkig funktionsmässigt :/ Vad är era åsikter på detta guys? Go for it eller vänta till nästa år och köra på S9?
     
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har inte för avsikt att jämföra Audi med Nissan men att jämföra Kina lurar med en high-end lur med extrem skillnad på resurser att kunna lägga på utveckling och funktioner är orättvist.

    Är man nöjd med vad en Xiaomi Mi Max presterar så ska man definitivt vara det. Snällare mot plånboken.

    Personligen så gillar jag inte designen på OP3T men respekterar vad One+ har lyckats med.
     
    Psicosis gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alltid svårt det där. Det låter dock på dig som du inte har så bråttom - varför inte vänta in nästa OnePlus? I bästa fall sparar du 3-4k.

    Det kommer förmodligen en sådan med Snapdragon 835 i sommar eller höst.
     
  6. Sneakybonde

    Sneakybonde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    38
    Alltid varit sugen på edge displayen som Samsung en haft sen s6 haha, sen så valde jag denna istället i höstas för att jag tänkte att du kunde varit värt men är så sugen på en Samsung. Självklart lite annat än edgedisplayen också då men den fick mig hooked från början.
     
    R3b0rn gillar detta.
  7. Sneakybonde

    Sneakybonde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    38
    Det blev en s8 i vilket fall haha! Gjorde en deal med brorsan gällande nuvarande luren då han var i behov av ny lur och inte har den bästa ekonomin direkt då han fortfarande går i skolan! Alltså en win win, jag får den lur jag vill och han får en lur som funkar där det blir lite billigare för båda två! :)
     
    R3b0rn och bernard gillar detta.
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förlåt att jag hoppar in här men jag skulle inte direkt vilja hålla med om att Kinaprodukterna idag är "Nissan" medan Samsung utgör någon form av "Audi" (eller Mercedes S-Klass). Den tiden är förbi.

    Det stämde däremot bra en gång i tiden, d.v.s när Galaxy S II var det senaste sena. Då var det en avsevärd skillnad mot Kinaenheterna. Numera råder andra tider, för att uttrycka det försiktigt.

    Idag är jag lite avvaktande till Samsung p.g.a deras operatörsprissättning. Nej, det är inte "bättre hårdvara" eller "fler funktioner" som skapar MSRP på $840-860 före skatt (priser listade för nya S 8+) utan försäljningskonceptet. En direktdistribuerad produkt erbjuder motsvarande hårdvara etc till ett bättre pris. Jag är inte riktigt övertygad om att tre stycken digitala assistenter (Bixby, Google Assistant, Cortana i den S 8 som säljs via Microsoft Stores) är vad som gör en enhet bra eller att Grace UX är en stor tillgång.

    Intalar man sig själv att Samsung är en "Audi" och att det man betalar för är "överlägsen teknik och mjukvara" bedrar man sig själv. För att komma från "världens största mobiltillverkare" med "överlägsna resurser att lägga på utveckling" ser jag inte riktigt att S 8an riktigt uppfyller de förväntningar man kan ställa utifrån sådana premisser.

    Observera nu att jag inte sågar S 8an på något sätt, det är en tekniskt fullgod enhet MEN jag efterlyser ett mer balanserat och nyanserat synsätt på den än att den är "i en klass för sig" och "slår alla konkurrenter", "bästa enheten i världen" och liknande epitet som brukar klistras på varje ny Galaxy S-modell.

    Har man en OP3T idag exempelvis skulle jag rekommendera att man avvaktar deras nya 5a exempelvis för att kunna göra en mer rättvisande jämförelse. Galaxy S 8 är kraftfullare än 2016 års modeller eftersom den har nyare hårdvara. Dock har 2017 endast börjat och konkurrenterna ligger inte på latsidan direkt.;)

    Däremot rekommenderar jag att man reviderar sina referensramar om man försöker placera in Samsung som en "Audi" och vill antyda att övriga produkter baserade på Snapdragon 835 etc blir "Nissan" eller att kunder med "höga krav" direkt "bör" köra modellen från Sydkorea. Det är att förenkla lite för mycket.

    En modell med Snapdragon 835, 6-8 GB RAM, 128-256 GB lagring plus minneskortplats, 1440p-4K-skärm o.s.v o.s.v o.s.v från annat märke är definitivt inte "sämre" än "Audin Samsung" för att uttrycka det försiktigt.

    Som sagt, ingen kritik mot S 8an i sig (den är tekniskt helt OK) - däremot har jag invändningar mot att man försöker sätta den på en piedestal högt över alla konkurrenter eller när den hypas upp precis som om den är bättre än den är och att priset har en direkt koppling till funktionalitet, kvalitet och prestanda (d.v.s den innehåller så avancerad teknik att det är därför den kostar mer - ergo konkurrenterna använder enklare teknik och är därför billigare).
     
    tojjetok och Herrputte gillar detta.
  9. kallekula123

    kallekula123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12
    Blev mycket klokare om jag skulle välja S8 eller S8+ nu ;DDDD
     
  10. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Jag kommer från op3t, och kan säga att det är en jävligt bra telefon. Men den ligger långt efter s8 och s7 kameramässigt. Den kan ta riktigt bra bilder om objektet är still, men så fort någon rör sig eller ljuset inte är optimalt så suger den. Och för mig som har barn, så blir det nästan aldrig bra bilder. Sen har OnePlus skärpt sig på mjukvarufronten med relativt snabba uppdateringar, men min vägrade installera vissa..Då måste man boka en online session med OnePlus, det är såna saker som gjorde att jag tröttnade!
     
    Herrputte gillar detta.
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Låt mig säga såhär: Har du en OP3T idag tycker jag du skall avvakta OP5 och övriga 835-baserade enheter och välja därefter.

    Det finns ingen direkt anledning att direkt låsa sig till Galaxy S 8/Plus såhär tidigt på året innan alla modeller kommit ut.
     
    Last edited: 2 apr 2017
  12. kallekula123

    kallekula123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    12
    DU har säkert rätt men har bestämt mig för en S8 så min fråga var mer om jag skull eta S8 eller S8+ nä rjag idag har en OP3 och är nöjd med storleken.
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Då är väl en S 8 det logiska valet eftersom den ligger i ungefär samma storleksklass. Det blir en smidig övergång.

    Personligen hade jag tagit Plusen men det beror på att jag vill ha maximal skärmstorlek.

    Således: Är du nöjd med storleken på OP3T tycker jag standard-S 8 är det mest logiska. Vill du ha en större skärm är det Plusen som gäller, dock.

    Prova att känna på båda i butik.
     
  14. Sneakybonde

    Sneakybonde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2016
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    38
    Jag gick för S8an iallafall! :)

    Sen så kan jag absolut, som tidigare skribenter tycka att op3/op3t är väldigt bra lurar. Dock så tycker jag att man ser skillnaderna i finesser och liknande på en telefon som jag köpte för 3695kr jämfört med S8 som jag nu beställt.

    Det handlar som sagt om finesser då den lur jag i dagsläget har är väldigt bra, speciellt gällande hastigheten. Men det är något som gör att op3 inte riktigt när hela vägen rent funktionsmässigt. Kan självklart handla om gimmicks som jag vill ha på S8 men jag skulle säga att det var orättvist att säga att op3 slår de andra flagshipsen.

    Op3 är en stark telefon som mycket väl kan tävla mot flagships i utförande och en telefon jag varit jättenöjd med under den tiden jag haft då jag aldrig upplevt lagg eller liknande. Och absolut best bang for The buck som man kan hitta i dagsläget i mitt tycke!

    Dock så tycker jag inte det är rättvist att jämföra på grund av prisskillnaden men att säga att op3 är bäst tycker jag absolut inte är rättfärdigar, därför förbokade jag en S8 iallafall!
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det vore intressant att få veta lite mera om "finesserna" som S 8 har när vi ändå är inne på jämförelser mot OP3T.

    För egen del ser jag följande svagheter hos OP3T: Pentile-skärm, skärmstorleken (det är dock min personliga preferens så det är inget jag kritiserar enheten för i sig), avsaknad av minneskortplats. Sedan skulle man kunna argumentera om Snapdragon 821 vs 835 fast å andra sidan kan man inte kritisera en enhet för att ha 2016 års kraftfullaste processor när den släpptes... 2016.

    Undantaget pentilen och avsaknaden av minneskortplats kommer jag inte på en enda liten mjukvarumässig funktion som inte en OP3T klarar. Min erfarenhet är att finns det en mjukvarufunktion hos en Androidenhet kommer den - om den betraktas som användbar av tillräckligt många - att släppas till andra enheter. Enda undantaget är om den kräver specifik hårdvara för att fungera fast... då är det inte direkt mjukvara längre.;)

    När jag betraktar S 8 kommer jag inte på någon mjukvarumässig funktion som gör mig direkt exalterad. Hårdvarumässigt är en 835 och BT 5 t.ex intressant eftersom snabbare CPU/GPU har direkta fördelar i t.ex spel men rent mjukvarumässigt kommer jag inte på någonting den har som jag själv inte har. Eller kan ordna om det brinner i knutarna.

    Det skulle vara Dex möjligen MEN skulle det lyfta kommer varianter för övriga enheter samtidigt som vi har Remix OS. Dock är kommande W10 ARM med fullt win32-stöd i Continuum mest intressant hittills (det är Google och inte Samsung som får fixa till Android för stora skärmar).

    Bästa Samsungfinesserna är onekligen S-Pen och relaterade funktioner i Noteserien. Där ser jag ett klart värde men annars har jag lite svårt att se vad det är för unika mjukvarumässiga lösningar (utom Dex) som S 8 har som ingen annan Androidenhet har eller kan utrustas med.

    Ofta talas det om "finesser" som skäl att välja en Samsung men... när det gäller Android är flexibilitet ledordet och sålänge vi rör oss inom mjukvaran blir det ett något svagt argument. Annat är det om vi t.ex talar olika plattformar och sådana saker som en öppen dito respektive en sluten.