Diskussion: Batteritid Galaxy S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Keelhauled, 8 mar 2016.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    testa gör en återställning då ,inte kul men borde lösa dom problemen. annars vet jag inte varför vissa har problem med detta, kanske ställ in att inget ska syncas automatiskt då?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Till er som har problem med försämrad batteritid efter uppdatering till Nougat:
    1. Gör en backupp med SmartSwitch för Windows via USB med allt utom "Inställningar" förbockat.
    2. Gör en backup till med ALLT förbockat.
    3. Starta i recovery: vol+, home, power tills Samsungloggan syns. Bry er inte om "Installing system update" och "file not found" meddelandena, systemet letar alltid efter filer man har lagt in för automatisk uppdatering.
    4. Se instruktionen högs upp och gör Delete cache partition. Gör därefter Delete data/Factory reset och när detta är klart Reboot. Denna återstart tar lååååång tid, ha tålamod!
    5. Tänk på att om ni var inloggade med ett Googlekonto innan återställningen MÅSTE ni logga in med detta konto igen, det går inte att komma förbi om man inte har åsidosatt detta i inställningarna innan återställningen. Det är en säkerhetsåtgärd för att skydda telefonen.
    Låt telefonen starta och gör de nödvändiga inställningarna för att kunna komma igång, språk, datum, eventuellt WiFi med mer.
    6. Starta SmartSwitch på datorn och anslut luren och börja med att återställa backuppen UTAN inställningarna. Detta har löst problemet för de jag har hjälpt. Det tar lite tid men det är just någon gammal inställning från Android 6.0.1 som ger batteriproblem.
    Det är visserligen lite jobb med att ställa in alla program sedan, men det är det värt för att få utmärkt batteritid igen!
    Kan ni inte leva med detta så återställa backuppen från 2. MED "Inställningar". Risken är dock att batteriproblemen kommer tillbaks.
    BankID måste man i vilket fall hämta nytt eftersom det blir ogiltigt och inte kan backas upp som tur är!
     
    night77 gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    For att inte krångla till det, utförde jag steg 4 (i förra veckan) på direkten och installerat om allt. Nu har jag fått tillbaka min gryma batteritid i S7 edge som det var innan med Android 6.
     
    inact_0030 gillar detta.
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta är såklart det bästa, och så jag gjorde det direkt efter övergången till NEE-Nougat från BTU-Nougat, men det är lite jobbigt för de lite mer bekväma!
     
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Provat att köra detta nu, återkommer senare :)
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Androidsystem är inte det som drar mest batteri, fått bättre standbytid av det jag sett :)
     
    inact_0030 gillar detta.
  7. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    När jag fick min Samsung S7 i våras så upplevde jag batteritiden som bedrövlig. Jag fick till slut en ny telefon och den har fungerat utmärkt. Jag har utan problem kunnat klara en hel dags användande från kl 6-23 utan att ladda (dock med energisparläge aktiverat).

    För några veckor sedan kom dock senaste uppdateringen till Android 7.0 och då blev batteritiden plötsligt usel igen. Jag googlade då och hittade följande tråd:


    View: https://www.reddit.com/r/Android/comments/516ww2/battery_drain_on_android_70_nougat_solved/


    Jag följde tipset och nu är batteritiden åter god igen!

    Tipset går ut på att återställa App-data - alltså inte en fullständig återställning.

    Gå till: Inställningar -> Program -> Tre prickar högst upp till vänster -> Återställ Programinställningar
    Detta återställer alla appars behörigheter och vilka appar som öppnas som standardprogram. Men du tappar ingen programdata, lösenord eller dylikt och telefonen fungerar som vanligt.

    Jag gick sedan in i de appar jag tycker är mest kritiska för mig och satte full behörighet på allt. (Inställningar -> Program -> Klicka på respektive app och sätt de behörigheter du vill ge). Men annars kommer varje app när du öppnar och börjar använda den att på nytt begära behörighet för vad den behöver och då får tillåta/avvisa.

    Så detta kan ju vara ett tips om det är fler som upplever dålig batteritid efter senaste uppdateringen.
     
  8. Slimkat74

    Slimkat74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min drog 14% batteri i flygplansläge nu inatt [emoji21]
     
  9. Slimkat74

    Slimkat74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Många som har detta problem? Någon lösning på G?
     
  10. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en factory reset och rensa cache igår kväll. Jag får utvärdera ett par dar och återkomma med mina resultat.
    Men kan säga redan nu att det känns som att det har hjälpt.
     
    Slimkat74 gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Gjorde det med min S7 Edge (för 3 veckor sen) och batteritiden nu blivit mycket bättre, precis som innan med Android 6 ..
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har märkt att om jag har gps igång hela tiden har jag mycket mindre kvar efter en hel dag. Så var det nog inte med 6 vad jag kommer ihåg.
     
  13. Slimkat74

    Slimkat74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men det är så fett jobbigt, ska man verkligen behöva göra det på en modern Android telefon [emoji30]
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om du inte har gjort detta efter uppdatering till Nougat skall du VERKLIGEN göra factory reset. Om det är så jobbigt för att du har så OTROLIGT komplicerad setup med kvadriljoner appar och spel bör du nog lätta på bagaget en aning! :)
     
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Man får räkna med såna återställningar vid varje stor uppdatering.. :S
     
  16. Slimkat74

    Slimkat74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men hur lång batteritid fick ni efter factory reset vid daglig användning?
     
  17. Alharling

    Alharling Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2016
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Vad är en factory reset?
    Vart rensar man cache?
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Factory reset är när man återställer telefonen, då blir den som.den var när du packade upp den ur kartongen.

    Rensa cache kan man göra utan att radera något viktigt på telefonen.

    Var bara försiktig när du gör det, ett tips kan vara att söka på Youtube hur man gör bara för att ha sett det innan du gör det första gången.
     
  19. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det finns ett inlägg lite längre bak I tråden som går igenom stegen och hur man gör backup innan.

    Mitt batteri har blivit bättre nu. Innan återställningen kom jag hem från jobbet med ca 10-15% kvar men nu är det mellan 20-35%. Då streamar jag musik och poddar ungefär 5h och har kanske 2h skärmtid och har kollat kanske 30min YouTube + lite annat.
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    är det någon som kört med FHD ist för UHD sen nougat och utvärderat om det färbättrar batteritiden?
    Jag ställde om till FHD igår mest för att det gjorde en markant skillnad i snabbheten i UI... blev förvånad över hur mycket mjukare och rappare telefonen blev jag trodde inte det skulle ha så stor inverkan på performance som det faktiskt har.