HTC 10 eller Huawei P10?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ren_htc, 24 apr 2017.

Taggar:
  1. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja som rubriken lyder, HTC 10 eller Huawei P10? Vad tycker ni? Har själv försökt bilda mig en uppfattning, men väldigt svårt... behöver er swedroidares värdefulla åsikter för att bestämma mig tror jag!

    Har haft 3 HTC telefoner på raken, och vill ogärna byta. MEN, hade velat köpa HTC 10 med 64gb internt, men den verkar bara säljas via ebay Hongkong? Någon som vet statusen där och VARFÖR den inte säljs här i Sverige? Det är det enda som lite talar emot HTC:n då jag gillar att ha min telefon länge, helst ska den "räcka" i 3 år. Har ju ett SD-kort nu i min HTC One M8, men har fått rensa och kämpa verkligen för att inte telefonen ska bli överfull och helt enkelt kollapsa. När jag ville göra SD-kortet till utökat internminne (gjorde det inte från början, utan när jag började få problem), kunde jag efter det inte få tillgång till mina tidigare tagna bilder mm. Vet inte om det var jag som gjorde fel, men har dåliga erfarenheter av det iaf. Vill ha ett stort internminne från första början, helst, och då kanske HTC 10 32gb inte är det bästa alternativet ifall den ska hålla i 3 år?

    Det jag gillar med HTC är den kompromisslösa kvaliteten, hölje i aluminium, robustheten. Tycker Samsungs och Sonys telefoner känns plastiga och skulle inte kunna ha en sådan. Sedan gillar jag avskalat gränssnitt, och det tycker jag HTC varit hyfsade på. Men det skulle kunna bli ännu bättre. Vill ha så rent som möjligt. Kvaliteten (i detta ingår delvis utseendet) och den inre specen är det viktigaste för mig. Visst använder jag kameran (ej så mkt selfies) men om jag ska ta "riktiga" bilder använder jag ändå systemkamera. Det är klart att det är ett plus om den tar fina bilder, men inget jag räknar med hos en mobil.


    Mitt andra alternativ är Huawei P10. Men känner mig osäker... Hur står sig denna i jämförelse med en HTC 10? Förutom att den har ett dubbelt så stort internminne på 64gb?

    - Byggkvalitet?
    - "Ren" Android? Går det att rensa bort det man inte vill ha?
    - 36 månaders fabriksgaranti på P10, endast 24 månader på HTC 10...


    Har läst lite i respektive telefoners trådar här på forumet, men skulle verkligen vilja ta del av en jämförelse. Tack på förhand! Ny här på forumet även om trogen Android-användare sen många år!

    Mvh
     
  2. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    Eller vänta på den beryktade HTC 11? Tycker inte designen är så snygg på HTC U Ultra, liknar Samsung på baksidan? Med "fyrkantig" kameralins i mitten och glasliknande bakstycke. Då gillar jag HTC U Play mkt mkt mer, men inte tillräckligt bra specs som det verkar, för att hålla några år. Dock snygg trots ej i aluminium :)
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    HTC är praktiskt taget nerlagt i Sverige. Sen om du tydligen inte testat Samsung sedan Galaxy S5 kanske det är dags att titta på dessa i butik.
     
  4. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    Det har jag gjort och gillar dom inte. Smaken är ju högst personlig. Tar hellre emot åsikter om de mobiler jag frågat om, än får höra att jag borde köpa en Samsung, för det vill jag inte. Men kom gärna med åsikter om HTC 10 eller Huawei P10 istället!
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Har haft några Huawei nu p9 och p9+ och nu mate 9pro, skulle mycket väl kunna tänka attp10 är en bra mobil,3månaders skärmgaranti har du också,har du känt på den i någon butik?
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad tycker du själv är viktigast i telefonen om du nu ska ha den i 3 år?

    Lagring har du nämnt och är då ett plus för p10 då den har 64 + sdkort.
    Dual SIM + för p10
    On-screen knappar på p10 vilket inte HTC 10 har, smaksak.
    Batteri och kamera är även plus för p10.

    Sen har ni även p10 plus med mer ram, lagring och större skärm.
     
    bernard gillar detta.
  7. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @polar590@polar590 Jag har en hemma just nu! Den vita/silvriga. Gjorde en beställning (som går att ångra inom 30 dgr både abonnemang och telefon går att returnera) i en Telenor butik och fick luren till utlämningsställe typ dagen efter. Den är snygg och har bra specs som sagt... Men vet inte om jag kommer trivas med den, då jag är en så inbiten HTC-användare. Det är därför som jag tänkte att det kanske kunde hjälpa att bestämma sig ifall jag får lite input här.
     
  8. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @chraist@chraist Jag tycker dels det är dumt ur miljösynpunkt att byta telefon alltför ofta, dels att det är jobbigt för mig personligen! ;) Nej skämt åsido, det är ju inte så jobbigt egentligen, men är väl bekväm helt enkelt.

    Det viktigaste för mig är, som jag nämnde ovan, att det är en gedigen byggkvalitet på telefonen, den måste kännas (och vara) kvalitativ. Sedan är ju specen viktigast. Bra minne, så det räcker ett bra tag framöver. Sen måste den upplevas som någorlunda snygg förstås. Det tycker jag att båda dessa telefoner är. Gärna i neutral färg.

    Går det bra att flytta innehållet från tidigare HTC till en Huawei utan problem? Antar att det är lugnt, men frågar ändå när jag ändå är i farten...
     
  9. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @chraist@chraist Tycker P10 Plus är för stor, gillar inte när dom blir sådär stora tyvärr.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Det värsta som kan hända är att du inte gillar den och får sälja den här på forumet och gå tillbaka till HTC eller varför inte leta efter en begnad HTC då vet du vad du får
     
  12. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @chraist@chraist Nej sjukt svårt har jag för att bestämma mig! Tack för länken. Antar att jag trivs med den storleken. Men läste nånstans att man bör ställa om skärmens upplösning från standard 360 ppi till 409 ppi på P10:an?Då upplevdes skärpan som skarpare på skärmen? Blir man besviken på gränssnittet i Huawei om man är van vid HTC? Mer rörigt Android än i HTC-telefonerna? (har inte startat upp den jag har hemma, och det blir så begränsat att kolla i butiker)
     
    Last edited: 24 apr 2017
  13. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @polar590@polar590 Jo egentligen. Men det är det jag i det längsta vill försöka undvika! Gjorde det misstaget med förra, för kamerans skull köpte jag en Sony (kommer inte ihåg vilken nu) och det var den sämsta telefonen. Fick spricka i glaset efter bara några veckor. Sålde och köpte HTC M8 istället. Men vill verkligen försöka undvika det, så jäkla struligt det var, och en rejäl pulshöjare på ej positivt sätt. Vill veta vad jag får, så att säga ;)
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Ok,jag hade nog letat efter en begnad HTC då får du något som känner dig nöjd med, lycka till vilken det än blir:P
     
  15. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    @polar590@polar590 Tack! Om man handlar den på NetonNet och väljer med abonnemang (ska ändå byta nu har Comviq och bindningstiden har gått ut för ett par månader sen och så trött på deras dåliga mottagning), tänkte välja Halebop (Telias nät men bättre priser), blir priset 3689 kr för telefonen (om man tar 0 kr i förhöjd månadsavgift). Inte så jättefarligt ändå tycker jag. Men det är klart, den är snart 1 år gammal redan...
     
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Spelar väl i gen roll om den är 1 år gammal bara du blir nöjd och belåten istället för att köpa en som du blir missnöjd med:innocent:
     
  17. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
  18. ren_htc

    ren_htc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    8
    Hur resonerar ni andra? Lyssnar gärna på era åsikter
     
  19. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag sitter med en P10 sedan slutet på Mars. Jag är väldigt nöjd överlag. Bra byggkvalitet, bra skärm, bra kamera, snabb som attan och bra med internminne. Angående UI och ren android så använder jag inte ens home launchers längre då jag tycker EMUI har blivit riktigt bra sedan 5.0. Välj bara att köra med "applåda" then you're good to go! :)
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    jag vet att du inte ville ha fler telefoner att välja mellan.
    htc 10 är en riktigt skön mobil enligt mig.
    p10 tycker jag har för sträv känsla på skärmen iomed att den saknar oleofobisk coating. p10 har även olika snabba minnen i olika exemplar av telefonen. inte bra av huawei.
    stort minne och bra byggkvalitet får du även med op3t