Nokia Linux mobil N900

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av mikecomputing, 30 aug 2009.

  1. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej!

    Visserligen inte android men helt klart finare specar än HTC Magic och Dream. Om vi nu bortsett att den klantat sig fatalt med att välja resistiv touschscreen suck :-(

    Men i övrigt är det:

    Snabbare CPU
    5 MPix kamera med flash
    32 Gb Internal storage
    3.5" toushcsreeen som sägs vara resistiv GRRR!!!

    Tack vare resistiv touch föll den pladask för min del annars hade det varit en HTC Magic killer rent HW mässigt helt klart...

    Men Nokia har en del på G deras framtida OS platform för deras mest avancerade mobiler blir nog Linux och QT. Maemo 6 kommer vara QT...

    http://arstechnica.com/gadgets/news...-away-from-internet-tablets-with-new-n900.ars
     
    Last edited: 30 aug 2009
  2. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    N900 känns väldigt mycket mer lockande än N97 så det går framåt för Nokia. Resistiv skärm och det för mig helt okända OSet är frågetecken. Det blir dock till att följa N900. Videoinspelningsmöjligheterna är ju grymt mycket bättre än vad något androidalternativ kan erbjuda.
     
  3. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Känner som ni. Hade gärna haft en Kapacitiv (eller vad tusan det heter) skärm. Funderar dock på att avbeställa min kommande Hero och välja en N900 istället ;)
    Det tråkiga är väll att N900 inte kommer säljas på många platser utan bara utvalda vilket gör att apps inte kommer strömma in lika bra. Man vill ju liksom ha mycket apps.
    Har i alla fall secon thoughts om min Hero nu.
     
  4. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag hötrt så har 16000 Linux applikationer redan portats till N900 och tydligen går det förbesälla den på Nokias svenska sida. Så nog finns det program alltid :-)

    Nu blir folk säkert sne för att jag säger detta i ett android men e ju trots allt en OpenSource mobil så vafan ;-) men kan väl tilläga att jag gillar min HTC Magic Android trots allt :-)
     
  5. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Shit!
    Vet inte alls hur jag ska göra nu (A)
    Är taggad som tusan på en N900 men vill i grunden ha Hero. Men hjälten dras ju med vissa buggar.
    Svårt val. Tips?
     
  6. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC Hero:

    * Kapasitiv touscreen
    * Android communityn växer tack vare många telefontillverkare
    * Lite mer "telefon" än N900 som känns mer som en "minidator"

    N900

    * Resistiv touschscreen vilket känns lite föråldrat
    * Större community lättare porta linux apps direkt till den
    * Tangentbord
    * Mer än minidatorkänsla än telefon


    Så frågan är väl snarare vad man är ute efter kanske? Båda har sinaa för och nackdelar.
     
  7. alu

    alu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående det här med resistiv skärm så gör det egentligen så mycket då det är tänkt att man ska skriva på det fysiska tangentbordet (som kommer ha ÅÄÖ) :).

    Sen har man en resistiv skärm att skriva på, samt pekpenna (inbyggd i mobilen) om man vill skriva/rita för hand eller använda till 3:e parts applikationer där kanske inte allt är optimerat för fingrarna.

    Jag föredrar själv att skriva på en kapacitiv skärm om jag får välja, men en resistiv är ju inte totalt värdelös :). och som sagt, n900 har ju fysiskt tbord.

    Ska bli spännande att testa när den kommer
     
  8. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja jag är jätte taggad!
    Vet inte alls hur jag ska göra. Hero eller N900?
    Vad är för och nackdelarna?
    Någon som vet om spotify är på väg till Maemo eller om man på något vis kan ha det i N900an?
     
  9. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag tror att Despotify eller liknande kommer dit rätt så snabbt. Det är ju ganska så linux-baserat. Problemet är väl att den officiella klienten kan dröja, så vi får inget offline-läge direkt.

    Tycker N900 verkar grym. Kör med en Dream nu för att få smaka på Android, men jag väntar på en snabbare Android-lur innan jag slår till. Vill helst ha Sony Rachael, eller liknande som kör på 1GHz, Snapdragon.

    Alla Android-lurar som finns idag kan jämföras med iPhone 3G, medan N900 och Rachael blir antingen som, eller snabbare än 3Gs.
     
  10. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad tycker du om Android då?
    Varför Rachael? N900 har väll lika snabb processor?
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det finns en sak jag vill ha från N900:
    - möjligheten att installera och köra shell-script och andra "icke Java"-baserade program helt fritt...
    ...men detta dyker ju sakta men säkert upp i Android också, men inte den officiella vägen...
     
  12. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad är en fördel med Hero jämfört med N900 och tvärt om?
    Ligger i valet och kvalet
     
  13. alu

    alu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan läsa lite om Rachael här:
    https://swedroid.se/sony-ericsson-visar-upp-rachael-android-telefon-i-xperia-serien

    Det är inte samma cpu i N900 och Rachael.
    Det sägs även att cpun i Rachael ska köra i 1GHz medans den i N900 kör i 600MHz.

    Detta betyder dock inte att N900 kommer vara slö :). Den har samma CPU/Grafik chip som Iphone 3Gs.

    Jag byter bort min Magic till en N900 för att:
    Bättre stöd för videoformat (kollar en hel del på video på min mobil när jag reser, hatar att behöva konvertera video)
    Mer komplett webbläsare på högre upplöst skärm (surfar mycket på mobilen)
    Hårdvaran (mmm för prylbögen i mig)
    Mängden minne på N900 (slipper gärna byta ut mina mp3or så ofta som jag måste nu)
    Nyfiken på Maemo

    Jag tror helt enkelt att den skulle passa mig, men alla har vi ju olika preferenser :)
     
    Last edited: 8 sept 2009
  14. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag känner precis som du. Tror att det skulle vara supergött med median, webbläsaren, minnet med mera.
     
  15. mofaza

    mofaza Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förlåt om jag drar upp detta igen men jag får min HTC Hero imon och vet inte hur jag ska göra.
    Ligger i valet och kvalet mellan dessa två telefoner. Funderar på att lämna tillbaka telefonen och sen vänta på N900 men jag känner verkligen att behovet av en telefon är stort.
    Detta är det jag vill ha:
    En bra telefon med mycket funktioner och allt det vanliga med sms och vidare.
    En bra browser (vill kunna surfa mycket)
    En bra kamera (har ingen så vill ta bilder med mobilen)
    En bra media spelare (har haft en ipod video - gammal och har nu gått sönder) - Media spelaren ska helst klara av många fomat då jag hatar att sitta och konvertera massa filmer innan man ska på en resa. Telefonen ska då också ha ett stort minne så man får plats med så mycket som möjligt.
    Ett stort "market" med så mycket apps som möjligt.
    Bra batteritid
    Bra hårdvara = Snabb telefon

    Som jag ser det finns det olika för och nackdelar med båda telefonerna.
    Heron har en stor appstore som bara blir större och större samtidigt som den inte är lika klumpig som N900. Den har inget tangentbord och ingen kamerablixt men har större batteri än N900. Gillar google så gillar Android.

    N900 är mer än en vanlig telefon. Den har en bra media spelare vilket möjliggör många format. Den har FM sändare (genialiskt). Men den är stor och klumpig och har ingen stor appstore. Maemo är ett ganska litet operativsystem vilket gör att apps inte kommer spruta in.
    Dock har jag läst att N900 kommer kunna köra Android och att många "nördar" (som mig) gör bra program till Maemo vilket gör behovet av apps mindre.

    Vilken mobil tror ni jag skulle gilla bäst. Priset är inte jätteviktigt.
    Tack på förhand
    /Elias
     
  16. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det du sger ovan talar för N900, men mest för att vi inte vet vad de klarar av...
    ...mediespelare, batteri och kamera är inte så bra i dagens Android-telefoner. Om de är det i N900 får vi veta någon gång i framtiden...
     
  17. 1010

    1010 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga: Har N900 radio eller?
    Det finns lite olika uppgifter på det, när nu Htc tattoo har radio blir den intressant. Det som är viktig för mig är en bra kalender som snabbt kan man för in på.

    Sync mot exchange och gmail. Som jag förstår så går det inte med N900 bara exchange, synd.

    I hjärtat vill jag nog ha en android...:)
     
  18. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jo, vill också ha en Android egentligen. Men tycker inte någon av dem är nog snabb för mig... :( Jag vet ju att Sony håller på med en med Snapsdragon, som jag skulle vara väldigt intresserad av, men jag tror det kan dröja länge innan den släpps.

    N900 ska ha en FM mottagare, men de skickar inte med något program ännu. Det får man ladda hem som tredje part. :)
     
  19. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag funderar starkt på att förbeställa N900, då det verkar som att dom redan håller på att få slut på dom...? Men är det någon som har koll på vilket datum den kan tänka skickas ut på?

    Kommer den om en månad, eller nu i slutet av September? Kan jag förväntas få den tidigare om jag förbeställer den, eller tror ni det går att plocka upp den i en affär samma dag som den släpps? Brainstorm!
     
  20. alu

    alu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen kommer inte att ta slut :), ska finnas för alla som vill ha en enligt Nokia.

    På Nokias hemsida står det att den preliminärt ska komma v44, dvs slutet av Oktober. Så Kompletts prel datum 28/9 känns föga troligt.