Spotify - diskussion om prismodellen

Diskussion i 'Applikationer' startad av Hund, 7 sept 2009.

  1. peakbogen

    peakbogen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju lätt värt 99 kr i månaden nu när det också finns till mobilen. Sjukt vad snåla folk är, jag är student och har inga problem alls med att betala.
     
  2. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det handlar fortfarande inte om priset på 99 kr, utan prismodellen för oss som använder Spotify på sin höjd kanske 1 gång i månaden.
     
  3. peakbogen

    peakbogen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Räcker det inte bara med att ha det på datorn isf?:)
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det är ju en annan femma. :P På datorn har jag det inte installerat eftersom det inte finns en native klient till Linux.

    På mobilen vore det faktiskt smidigt att kunna använda det dom få gånger man råkat glömma sin portabla mediaspelare hemma.
     
  5. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Känns lite fanboy-varing över den här tråden...

    Ja, jag lägger motsvarande flera månadsavgifter på lunch i veckan, och det händer att jag bränner lika mycket på en kväll ute ibland... Men det handlar fortfarande inte om pengarna. Vad jag har läst så är det ingen, utav dem som tycker det är tråkigt/synd att man tvingas in i premiumträsket för att få använda detta, som har påstått att det är hutlöst dyrt oavsett vem som skaffar det.

    Lyssnar man på musik åtskilliga timmar varje dag så är det väl ingen big deal, men handlar det om ett fåtal gånger i månaden så är det faktiskt inte så attraktivt. Det handlar heller inte om en hundring då och då, det är ju en hundring i månaden om man vill ha den tillgången. Ska man resonera så om allt så har man helt plötsligt lagt alla hundringar man har i månadan på "onödiga" saker...
     
  6. gnutten

    gnutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kostnadsexempel

    Lite exempel vad olika saker kostar, relatera det till Spotify's kostnad på 99:- i månaden.
    Så tycker du inte att du har råd med Spotify men ändå är nöjd med tjänsten
    så är det bara välja en utgiftspost i mängden som du tycker di kunna undvara och stryka den,
    så har du finansierat ditt premium konto.

    Kyrkoskatten: 3% av din årsinkomst
    En Lunch/Middag ute: 70:-
    TV-Licensen per månad: 173:-
    ComHem Mediumpaket TV per månad: 199:-
    En match i Allsvenskan: 140-250:-
    En match i Elitserien: 190-330:-
    Göteborgs Posten per månad: 188:-
    Dagens Nyheter per månad: 218:-
    Ett Biobesök: 90-120:-
    Canal+ Sport per månad: 209:-
    1,5 Liter läsk per vecka i en månad: 64:-
    World of Warcraft en månad: 145:-

    Och för oss som är lite mer desperata :D
    (Konsumentverket levnadskostnader för en vuxen per månad)
    =================
    Mat: 1900:-
    Kläder: 530:-
    Hygien hälsovård: 530:-
    Sport fritid: 150:-
    Lokala resor: 580:-
    Facklig avgift: 480:-
    Försäkring olycksfall: 50:-
    Försäkring hem: 120:-
    Hushållsel: 270:-
    Tidning: 220:-
    Tv, telefon, Internet: 700:-
    Betaltjänster: 30:-
    Rengöring tvätt m m: 80:-
    Bil: 2.620:-

    Själv har jag bestämt mig för att stryka maten :P
     
  7. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Handlar fortfarande inte om att inte ha råd! 99:- för ett par låtar i månaden är inte prisvärt hur man än vrider och vänder på det, punkt!
     
  8. charlieb

    charlieb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skippa spotify då, och handla enstaka låtar från cdon eller liknande i mp3 format... Om man inte lyssnar mycket på musik så är inte spotify appen för Er...

    Det är en musik app för folk som lyssnar på musik... inte svårare än så...

    För mig som älskar musik, är detta lilla-julafton!
     
  9. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Varför måste man vara så trångsynt att det bara finns ett alternativ för hur man ska använda en viss sak? Det är som att precis varenda en i den här tråden som sagt att dem betalar och dem tycker det är bra - alla andra är dumma i huvudet och kan dra om det inte passar.

    Jag tycker också om musik, och jag lyssnar ganska mycket på musik även om jag inte gör det med spotify. Jag har min samling i min mp3-spelare och den kommer garanterat inte att få stöd för spotify.

    Det jag tycker är tjusningen med spotify är att det är så enkelt att "provlyssna" musik på. Väldigt mycket finns och uppspelningen sker direkt. Jag har inte tänkt att använda min Magic som musikspelare direkt, men det kan finnas enstaka tillfällen som det hade vart praktiskt ändå att köra spotify. Jag tror att det finns många fler som också har ungefär samma syn på det och att då inte försöka fånga upp dessa användare på något smart sätt är ju bara dumt.
     
  10. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag är inte så säker på att det är så dumt. Användare som startar klienten någon gång ibland och kanske drar igång en låt och sen stänger av genererar nog inte direkt några pengar till Spotify, så det är väl tveksamt om det är affärsmässigt motiverat att nå sådana användare. Men visst, man kan tycka att det borde finnas en lösning för det också, det kan jag köpa.

    Det verkar dock uppenbart att Spotify har svårt att gå runt på reklamen och behöver fler premiumanvändare så jag har svårt att klandra dem för att de lanserar mobila tjänster för enbart premiumanvändare - speciellt som de dessutom sagt från första början när mobiltjänsterna överhuvudtaget kom på tal att det skulle vara exklusivt för premiumanvändare.

    Om man dock hittar en väl fungerande modell med reklam i mobilklienten etc som också genererar inkomster till Spotify, så borde man kanske kunna lansera en sådan version också. Vet inte om detta funnits i tankarna hos Spotify, de har ju som sagt ändå sagt att det ska vara premium-only hela tiden, men det kanske ändå inte är uteslutet. Men att man börjar med att köra enbart för premium är knappast speciellt konstigt då det lär vara mycket lättare att lansera en sån klient utan reklam osv. Sen så skulle som man varit inne på tidigare heller aldrig offline-läget knappast kunna fungera (iaf inte på samma sätt) i en reklamfinansierad klient och denna funktion har väl varit viktiga att ha med för Spotify för att appen ska ge en bra upplevelse.
     
  11. Spectra

    Spectra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår att vissa tycker att 99kr är "dyrt", mest troligt för att de inte använder tjänsten så ofta för att det priset ska vara befogat. Då skulle fler alternativ vara bättre. För mig som lyssnar på musik genom Spotify dagligen är det väldigt bra, jag får vad jag vill ha, till ett överkomligt pris. Att vissa anser att det skulle vara gratis även mobil versionen tycker jag inte är rätt, enligt mig alltså. Spotify försöker ju locka till sig betalande kunder och precis som alla tjänster får man lite extra mumsigt om man betalar lite mer, inte mer än rätt enligt mig.
     
  12. charlieb

    charlieb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Trångsynt? Om man skriver på ett forum att 99:- är för mycket då man enbart lyssnar på några enstaka låtar i månaden, då är det bättre att köpa dessa enstaka låtarna i mp3 format... Det blir billigare så...

    Och jag det kan vara kul att förhandslyssna låtar i spotify innan man köper skivan etc.. men måste man verkligen göra det i mobilen? Känns som att gratis versionen i datorn räcker till det...

    Spotify erbjuder ett ruskigt stort utbud av låtar för 99:- i månaden ( gratis med reklam i datorn ) vilket för mig är billigt. Om man inte vill ha ett ofantligt bibliotek utan enbart enstaka låtar, då kanske inte soptify är något för denna personen, utan ska satsa på att köpa singlarna i mp3 format.
     
  13. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men min kritik riktas faktiskt inte i första hand åt spotify själva. Jag har vart medveten om vad som är sagt och jag har aldrig påstått att jag tycker att det borde vara gratis även på mobilen.

    Det är främst folk i allmänhet som har "en bestämd åsikt och alla andra åsikter är åt helvete"-attityden jag riktar kritik åt.

    Nu var det som sagt inte enbart dig som min kritik om trångsynthet var riktad. Och det är heller inte enbart åt folk i den här tråden heller... Tycker att trenden verkar vara att det ska kastas så mycket paj som möjligt överallt i alla forum när nån/några har en synpunkt på nånting som inte stämmer överens med andras.

    Det blir bara tråkig stämning när det ska hållas på med såna där fanboy-takter. (och nu säger jag inte att ni är fanboys, men det är samma fenomen känns det som). Det verkar som att det har blivit väldigt viktigt på forum nu för tiden.


    Oj vad OT det blev, men bara för att göra ett förtydligande så har jag aldrig sagt att jag är helt oförstående till spotify's strategi, men jag kan väl få tycka att det är tråkigt att det inte finns alternativ iaf?!?
     
  14. charlieb

    charlieb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte fanboy på ngt sätt, dock så passar modellen mig och massvis av andra användare som handen i handsken.

    Det jag dock är trött på, det är alla som har tagit "gratis mp3" som ngn form av rättighet. piratebay etc... och nu när det finns ett legalt alternativ så ska det klankas ner på det... säger inte att du är en av dom, men det är samma fenomen känns det som. denna diskussionen kommer att spåra ur fullständigt snart. så lets agree to disagree? :)
     
  15. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo, du har en poäng där.. det finns kanske en likadan tendens från andra hållet. Just i denna tråden tyckte jag dock att det var överrepresenterat av folk som gärna såg en annan _betalningsmodell_ framför folk som bara ville ha gratis, men jag kanske lät dem slinka mellan fingranra sas...

    Hursom, I disagree to agree! ;)
     
  16. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tankar

    Jag tror att det antagligen hade varit intressant att ha endagarspass för mobilklienten med. Jag menar, 9 kronor på en dags använding, med antagligen några få låtar blir definitivt mer pengar per låt än från mig som betalar 99 kronor i månaden och lyssnar på musik *hela dagen*. (flatrate data abb utan tak är mysigt. :) )

    Så, jah kan nog hålla med dem som säger att de missar lite kunder på det faktiskt.

    Vad gäller dyrt eller inte, meh. Alla får hantera sina pengar som de ser bäst. Ser inte riktigt poängen med att hålla på och banka mer på den stackars döda hästen. Hehe. :)

    I övrigt, spotify gjorde vad jag i pincip har väntat på i 5-10 år. De startade upp en musiktjänst där jag slipper hålla ordning på ett gigantiskt mp3 bilbiotek, slipper hålla på att rippa CDskivor och sedan lägga dem på hög. Samt slipper att hålla på o drättla med mp3or mellan diverse olika bärbara spelare som ändå glöms hemma hela tiden.

    Spotify + mobil är exakt vad jag ville ha för flera år sedan. Hoppas bara de inte går i putten. >.< då blir jag putt.

    Och nej, jag är inte fanboi, om någon annan gör det bättre så är jag inte den som är trogen ett företag. ;)
     
  17. phete

    phete Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ge mig en vettig lösning på offline-sync-situationen så kan vi diskutera... annars är det helt lönlöst.

    Till er som klagar på att prismodellen inte passar er för ni "ej lyssnar på Spotify så ofta"... menar ni på fulla allvar att Spotify ska gå runt massa krångligheter med klienten och försöka jobba fram en modell som funkar för reklamfinansierade konton, som ger dem intäkterna de behöver, när ni knappt använder tjänsten alls?

    Det är inte värt pengarna för dem att ens tänka i de banorna.
     
  18. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det borde vara lätt. Aktivera inte funktionaliteten om man inte kör på premium. Eller ha en ställbar timeout. Nu är timeouten 30 dagar, jag skulle misstänka att det antagligen går att modifiera protokollet lite så att de kan skicka ut "Den här appen måste ansluta inom 1 dag så att vi kan kolla att den fortfarande är endagspass, eller om kontot blivit uppgraderat till premium."
    Eftersom att de själva äger appen, så kan de se till att den gör som den blir tillsagd.
     
    Last edited: 9 sept 2009
  19. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De kan ju stänga av offline sync funktionen om man kör endags pass , det måste vara möjligt, men om det betyder stora ändringar vill de ju inte
     
  20. Jake_

    Jake_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hade gärna sett att man kunde köpa ett antal timmar i månaden att lyssna för. Ex 10 timmar i månaden för x kr. Då hade jag säkert nappat.