Recension: LeEco Le Pro 3, Mini review

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av sydeu, 17 nov 2016.

  1. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Har äntligen testat min första LeEco-telefon. Visste redan i förväg att 5.5" är lite stort för mig och att jag skulle gå tillbaka till Mi 5 men nu har jag i alla fall fått prova och vet att jag absolut kan tänka mig att köra en LeEco i framtiden! Här kommer en kort recension på LeEco Le Pro 3, 64/6 GB.

    Positivt:

    Redan kartongen håller mycket hög kvalitet och ger ett bra första intryck.
    Väldigt bra byggkvalitet. Känns otroligt robust i handen och alla knappar känns precis som man vill att de ska.
    Mycket bra batteritid (4070 mAh batteri) och snabbare laddning än någon annan mobil (24w). Se screenshots länkade i botten av recensionen.
    Känns otroligt rapp, inget lagg någonstans över huvudtaget.
    Mycket bra ljud från stereohögtalarna (En på undersidan bredvid usb-c och en ovanför skärmen). Når inte riktigt upp i Axon 7 nivå men bra mycket bättre än min Mi 5 och många andra.
    Bra skärm men inte den bästa. Kan bli precis lika mörk som Mi5 vilket är mörkare än alla telefoner jag tidigare ägt, något jag anser vara ett stort plus då jag ofta använder mobilen på natten i mörker och inte vill bli bländad. Färgerna tycker jag känns bra, snäpper sämre än Mi 5.
    Mjukvaran är ganska lik MIUI men kan med xposed ganska lätt ändras till närmare vanilla Android, något jag föredrar. Går till exmepel att få vanliga recent apps och notification drawer. Kombinerat med Nova Launcher känns det efter det väldigt nära stock android. Eftersom detta är lätt ordnat och mjukvaran i övrigt är snabb och buggfri anser jag detta helt klart ligga under positivt.
    Fingeravtrycksläsaren på bakisdan fungerar bra och låser upp telefonen utan att man först startar skärmen, personligen föredrar jag att ha den på framsidan men det är ju subjektivt.
    Upplåst bootloader, lätt att roota, installera custom recovery och förhoppningsvis custom roms om inte alltför lång tid.
    Stödjer alla svenska LTE-band och har dual sim.

    Negativt:

    Kameran är tyvärr ingen höjdare, den är absolut okej men den är sämre än min Mi 5 trots att jag där kör CyanogenMod vilket försämrar kameran. Detta trots att de har samma sensor, även samma som OnePlus 3.
    Frontkameran var inte heller särskilt bra och väldigt mycket sämre än på Mi 5, dock har Mi 5 den överlägset bästa frontkameran av alla jag provat så lite orättvis jämförelse.
    Maximal ljusstyrka i manuellt läge hade kunnat vara starkare men är fortfarande tillräcklig.

    Avslutning:

    En otroligt prisvärd och bra telefon. 4/32 GB går att få tag på för cirka 2600 kr medan 6/64 GB går på cirka 3400.
    Lite bilder på mjukvara och laddaren:

    View: http://imgur.com/a/Dq7tV


    Om någon undrar något så fråga på!
     
    bernard, Gurex, flipp och 4 andra gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Nu har jag testat min Leeco Le Pro 3 i några timmar igår och någon timme idag. Jag har alltså 64 gb/6 gb-versionen. Jag är hittills mycket imponerad och spontant så tror jag att jag kommer att behålla den här under mycket lång tid framöver.

    Den känns otroligt premium och byggkvalité med mera känns bra, bästa jag ägt faktiskt. Den ligger mycket bra i handen och knapparna känns bra. Känns ergonomiskt och skön och känns helt enkelt som en telefon med ett mycket bra 5,5"-format. Jag brukar inte gilla guldfärgat men den här tycker jag är riktigt fin. Batteritiden verkar vara mycket bra, den laddar också otroligt snabbt. Den drog i princip ingenting under natten, batterikurvan var nästintill helt rak, men det beror ju såklart också säkert på hur man individuellt ställt in saker och ting. :)

    Ljudet i mina hörlurar är nu bland det bästa jag hört, kanske det bästa faktiskt när Dolby Atmos är påslaget, det låter som en gimmick men med det påslaget så passar det min ljudsmak perfekt, nu är musik roligare att lyssna på igen! Ljudet i högtalarna är det överlägset bästa jag hört på en mobiltelefon. Jag gillar skärmen mycket när man ställt in "vivid display" eller vad det heter, då blir skärmen fin i mina ögon, innan med default-inställningen så var den helt ok men inte bättre, nu är den som sagt jättefin. Den maximala ljusstyrkan är långt över vad jag behöver men det är säkert individuellt.

    Den är blixtsnabb och multitaskingen bara flyger fram. Jag gillar inställningarna, menyerna, flexibiliteten osv, kör Nova Launcher som jag alltid gör så har ingen koll på hur standard-launchern är. Jag föredrar faktiskt Leecos sätt att placera Toggles på, att man når dem via multitaskingknappen istället för att dra ned pulldown-menyn, men även det är ju såklart individuellt. Jag har inte hunnit testa kameran än och återkommer när jag gjort det, kanske lägger in lite sample-pics också. Vibrationsåtergivningen är någonting som känns väldigt väl avvägt och känns precis rätt, en småsak för vissa men en sak jag kan störa mig på med vissa telefoner.
     
    Last edited by a moderator: 24 nov 2016
    morrberg, flipp, sydeu och 2 andra gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för en bra mini-review. Lägg gärna upp lite foton på telefonen också. :)
     
    sydeu gillar detta.
  5. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Får överlåta det till @curioustech@curioustech då jag redan sålt den vidare pga storleken, känns som jag aldrig kommer kunna släppa min Mi 5 haha.
     
    Droid82 gillar detta.
  6. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    @curioustech@curioustech

    Har fått min X720 idag. Visas 4G+ hos er? Jag får bara 4G, maxhastighet ca 60-100 mbit/s
     
  7. morrberg

    morrberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Såg att LineageOS nu har officiellt stöd för Le Pro 3, någon som kör den ? Tycker att den verkar lovande och tänker nog köra det på min när jag får den (Letv Le Pro 3, 4GB+64GB Zhang Yimou Edition).

    https://download.lineageos.org/zl1
     
    Droid82 gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Kul, valfrihet på en i mitt tycke redan supertrevlig telefon. Jag är en av de få som det verkar som verkligen gillade EUI men kul för alla andra. Jag vet inte vad "Zhang Yimou Edition" innebär men ser fram emot att få läsa dina intryck av luren när du får den.
     
  9. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Kul läsning. har själv ägt ett antal Leeco (tidigare LeTV) sjukt prisvärda och bra telefoner med premium känsla rakt igenom. Kameran som du påpekar med negativt inslag jag kan nog inte hålla med om, men det är nog en personlighetsfråga vad man har för användningsområden / krav etc, jag har aldrig varit något direkt foto kille så för mig har dem allt levererat :)
     
    Droid82 gillar detta.
  10. morrberg

    morrberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har haft min i 2 veckor nu, sjukt nöjd! Kvalitén är super, känns som en riktig premiumtelefon.
    Har inte bytt rom än, blev positivt överraskad av den som följde med, och batteriet !!! Har 50% kvar när jag går och lägger mig. Har aldrig varit med om det tidigare.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja det är verkligen en grymt underskattad/okänd telefon av/för många. Snabb, premium, grymt bra batteritid och en massa andra bra faktorer, grattis till ett bra köp! :)