Strömförbrukning å batteritid.. (P10+AM185)

Diskussion i 'P10-serien' startad av KentJ, 6 apr 2017.

Taggar:
  1. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Oj 50% på tre timmar. Va har du använt telefonen till och vilken ljusstyrka?

    Jag är inte utomhus så mycket så brukar hålla ljusstyrka kring 25%, jag fick 9h 50min SOT innan jag satte på laddning idag. Jag spelar inget, Youtube castar jag mest, har främst använt telefonen för att läsa diverse flöden så inget krävande. Min Nexus 5 brukade ge mig 2h SOT med samma användning.
     
  2. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Det är senaste
     
  3. Trexing

    Trexing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    8
    Ska det se ut såhär?
     

    Bifogade filer:

  4. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har 70/30 mellan hårdvara/mjukvara. Men det är en klassiker att play services ballar ur. Jag brukar aldrig lyckas bli av med det med nån specifik åtgärd utan det försvinner av sig själv efter nån dag.

    Jag har dock märkt nu att EMUI är alldeles för aggressivt, jag får t ex inte nya meddelanden på Facebook Messenger förrän jag väcker skärmen, trots att Messenger är exkluderat från allt jag listade här igår. Tydligen är detta ett känt problem för har hittat flera trådar på xda.
     
  5. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Google play ska inte dra så mycket normalt sett. Om beteende återkommer rensa data/cache för google play och om det inte räcker avinstallera alla uppdateringar och installera om dem.
    har för mig detta brukar lösa när den får för sig att arbeta mycket.
     
  6. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    "lock screen cleanup" är rejält buggigt har jag efter mycket felsökning kommit fram till. Appar som är exkluderade stänger ändå och det enda sättet att kringgå det är att exkludera ALLA appar.
     
    SvanteD gillar detta.
  7. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Att stänga ned appar är väl generellt en dålig idé i android? Det kostar för det mesta mer kraft att starta upp dem igen än att ha dem liggande i vila. En del må ligga och dra ström konstant men de flesta ligger mest och gör ingenting när du inte använder dem.
     
    Last edited: 7 maj 2017
    wenom666 och dannejanne gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det normala för en modern androidtelefon är 0.1-0.5% stanby drain per timme, drar den mer än så är det förmodligen något fel, antingen någon app som beter sig konstigt eller en buggig/feloptimerad mjukvara. Stanbydrain skulle ju minska för varje ny androidversion på grund av att Google utvecklar doze etc, dock tycker jag inte det finns så mycket tecken på detta. Utöver Pixel verkar de flesta Nougatlurar dra mer batteri i standby jämfört med MM-lurar, en minst sagt besvärande utveckling.
     
    Gurex gillar detta.
  9. Mertzi

    Mertzi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Generellt ja, men Facebook-appen hör inte till det generella enligt min erfarenhet. Det brukar dock räcka med att stänga av bakgrundsdata för den. Jag är bara intresserad av notifikationer från Messenger så det gör inget om Facebook inte uppdateras. Det verkar iaf som att det inte gör nån skillnad i att exkludera allt i cleanup så då får det va så.
     
  10. FutureWorld

    FutureWorld Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Om du går in i inställningar->appar->inställningar->särskild åtkomst->ignorera batterioptimeringar och klickat i apparna som ska ta emot meddelanden?