Cirkusen Postnord (via Inet)

Diskussion i 'Off Topic' startad av dweebling, 9 maj 2017.

  1. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    För drygt två år sedan lyckades Postnord tappa bort två laptops jag beställt. Först beställde jag en från CDON som försvann i posten, väntetid på 30 dagar innan de betalade tillbaka pengarna!
    Dock orkade jag inte vänta 30 dagar utan beställde omgående från Netonnet och tror ni inte att Posten tappar bort även denna. Tur nog så fixade Netonnet rabatt på ny laptop och fixade det inom ett par dagar. Dvs slapp väntan.
    Där slapp jag fundera på "marknadsmässigsvärde" eftersom varorna var nya.

    Nu har tyvärr dotterns mobiltelefon tappats bort. Nexus 5X som var inne för reparation hos Inet. När reparationen är klar så säger Inet att posten hämtat upp den och Postens hemsida skriver att de inväntar paketet.
    Inet reklamerar till Posten som i sin tur ska utreda.

    Så nu till själva problemet. Konsumentverket säger till mig att det är Inet som vi ska få ersättning ifrån och att vad Inet och posten kommer överens om är inte mitt bekymmer. Men Inet vill vänta in postens utredning.
    Så där sitter vi i kläm och med en tonåring utan mobil. (ett öde värre än döden om man ska tro dottern).

    Har ni varit med om liknande och hur blev värderingen av varan? Sökte på Blocket och hittade tre stycken Nexus 5X inom angränsande län. En annons för 1500kr som dock var utan kvitto och utlandsköpt och sen fanns det en för 1900kr i Sthlm. (20mil t.o.r).

    Beroende på vad vi kan tänkas få i ersättning så påverkar ju det vilken telefon vi kan köpa redan nu.
    Det har nu gått en månad från inlämningen och en vecka efter reklamationen till Posten. Så my fellow Swedroid, vad är er erfarenhet kring detta.
     
  2. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Har inte privat erfarenhet med paket som försvinner. Däremot från yrkeslivet som lagerarbetare.
    Då kan det ibland handla om flera kollin som bara *poff* försvunnit på vägen.
    Ibland har vi fått kollin som inte skulle dykt upp i Skåne överhuvudtaget(de skulle hamnat i Kiruna).

    När det gäller på jobbet så skickar vi då mail till sändaren och säger att vi ej fått alla kollin ifråga. Och detta gör vi först efter en vecka, för det kan strula tillfälligt hos transportör eller sändare.
    Sändaren gnäller hos transportören.
    Mottagaren får beställa samma vara igen på ny order.

    Och detta händer varje månad. Mest strul är det givetvis med postnord. Transportskador, saknat gods, försenat gods, felleveranser.

    Och ersättning får vi aldrig, nya ordrar skall läggas in istället.
    Iof är reglerna annorlunda för företag.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du kan posta detta på SweClockers så kanske du kan få svar från Inet själva. De har en forumdel om just Inet. Men kanske inte få något helt personligt svar så, men du kanske kan få fart lite på Inet. Annars har jag ingen kommentar
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag beställde en telefon från NetOnNet, och efter ett par dagar gick jag inn på sporingen hos PostNord. Här fick jag en liten överaskning. Luren hadde skickts från Borås till Hallsberg. Sen Hallsberg till Götebog och så till Uddevalla. En resa på 585 km efter landsvägen. Distansen Borås Uddevalla är 142 km. En något konstg logistik. Skulle tro att risken för att paket försvinner blir större ju mer man kompliserar transporten. Tiden blir ju också längre, men det är en annan historia.

    Sporing NetOnNet.JPG
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bör man verkligen ta hänsyn till värdeminskning i de fall servicecentret/ÅF slarvar bort produkten, och om den fortfarande finns att köpa i butik?

    Av Prisjakt att döma ligger den på 3 000 kr. VIll du köpa en ny likadan telefon som den de slarvat bort måste du ju betala vad den kostar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341561

    Det kan väl inte förväntas att du skall gå och köpa en begagnad produkt? Var din enhet dessutom välskött finns sannolikt inte något motsvarande på begagnatmarknaden.

    Jag tycker att du borde yrka på att de ersätter dig med summan telefonen kostar i butik.
     
    Last edited: 9 maj 2017
  6. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Ja jag hoppas ju på att vi ska få så pass att vi kan köpa en ny likadan.
    Posten skriver i sina villkor att om tex jag skickar till en kompis så är det marknadspris. Hoppas dock på mer eftersom jag inte vill jaga en telefon i fint skick med kvitto.
     
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har fått jättebra svar från Inet via mail men de har inget att säga kring hur ersättningen kan se ut och de vill ju avvakta till Posten är klar med sin utredning.
    Dock har ju posten aldrig scannat in den utan det är väl ord-mot-ord mellan Inet och Posten.
    Enl kolli-id så inväntar fortfarande posten försändelsen.

    Har ett konto på SweC så får kolla där också kanske.
     
  8. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Nu har jag fått besked från Inet att posten inte godkänner deras reklamation.
    Inet ville nu ge mig "motsvarade" telefon som hen skriver har fler megapixlar, snabbare nätverkskort 4G osv.En P10 lite var telefonen de hade som förslag.
    Att P10 lite har sämre f-stop, ingen snabbladdning, inte reptålig skärm är bra mkt viktigare än många MP.

    Blir ju nästan kränkt att de vill få mig att tro att det är megapixlarna som är viktiga och att inte Nexusen skulle haft 4G. Jag har iallafall bett om pengar och hoppas att de värderar på ett schysst sätt för det är inte lätt att köpa en specifik telefon begagnad (inkl kvitto, resa osv).
    2300kr har jag själv sett som rimligt då det fanns en enda nexus på Blocket när jag beställde den nya. Den på Blocket skulle de ha 1900kr för plus att vi behövde åka över 20mil tur och retur samt köpa in nytt skärmskydd i glas (som också försvann).

    Jag har iaf köpt en annan telefon redan för ngn vecka sedan eftersom dottern ska resa på läger och Posten kunde ta över en månad. Återstår och se om man får några kronor eller ej.
     
  9. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Om mina kunnskaper gällande konsumenträtt inte sviker mig så har du rätt till en ersättnings produkt som är likvärdig eller bättre.
    I detta fall skulle jag argumentera att det är bara en annan Nexus produkt som uppfyller det villkoret, nästan ingen annan produkt eller serie produkter har den rena operativsystemet eller snabba uppdateringar. Vilket jag skulle är viktigt med tanke på att det handlar om en elektronisk produkt som snabbt kan bli obsolete.
    Mina tidigare erfarenheter med att telefon försvinner innebär att det är köpet som hävs och summan som skall fås tillbaka är försäljningspris enligt kvitto.
     
    bernard gillar detta.