Fråga: Android 5.1 Lollipop vs. 4.4 KitKat

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 10 maj 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förlåt en nyfiken fråga men: Vilken modell är den här "nya" enheten med Lollipop?

    Jag tycker det är lite intressant att det går att köpa nytillverkade enheter som kör 5.1 år 2017 (jag syftar då inte på gamla modeller som är kvar i lager och liknande).
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ny = inte använd av någon tidigare. Jag är lite osäker på vad du siktar till här, så jag orkar inte be om ursäkt för att ha köpt en telefon till ett specifikt ändamål, med rätt hardware och till ett mycket bra pris. Låter aldrig status faktorn komma i vägen för en bra deal, mitt självförtroende sköter om det.
     
  3. artfors

    artfors Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    OnePlus 3t
    ROM:
    Ubtouch
    Platta:
    HP Chromebook x2
    Info:
    ChromeOS
    Platta 2:
    Asus Chromebook tab
    Info:
    ChromeOS
    Övrigt:
    Fossil Q Exploris HR

    Mobvoi Ticwach PRO
    Jag personligen är nyfiken på varför man köper en ny(?) telefon med gammal mjukvara som inte kommer att uppgraderas. Ur säkerhetssynpunkt så är det oavsett anledning en dålig affär då det inte var för en android 6.0 som (vissa) tillverkare började ta det här med säkerhetspatchar på allvar.
     
    jnsson gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER


    Kul (dock lite jobbigt) att min ursprungsfråga väcker nyfikenhet som inte alls har med frågan att göra. Jag ska försöka att tilfredsställa denna nyfikenhet som bäst jag kan.

    Jag är Norsk, 70 år gammal och har bott i Sverige i 20 år. Innan det, 5 år i Middle-East, (1 år i Saudi-Arabia och 4 i Irak), och sen 15 år i USA. Jobbat för en större Svensk lastbilstillvärkare på tekniska sidan. I den jobben lärde jag att ta bilder av olika tekniska prblem och skicka till "home base", dock var det mycket svårare på den tiden utan Internet.

    Sen efter att jag ble pensionist började jag med släktsgranskning. Detta medför bl.a. att jag ofta tar endel bilder utanför hemmet, som ska skickas hem till min dator via Dropbox. Till detta ändamål har jag använt en lur med Android 4.4. Det mästa funkade helt till vad jag behöver, utom fotografering av endel dokumenter (helt lagliga i släksgransknings sammanhang), så jag dök på en ny (?? vad som nu måste menas med det) lur med mycket bättre kamera, för en akseptabel pris för detta mycket begränsade ändamål, som jag innhandlade . Denna nya(?) luren har Android 5.1 vs. 4.4 i min gamla(!) lur.

    Sen var det tre appar som jag inte fick att fungera så jag tog upp frågan i detta eminenta forum då jag inte använt 5.1 förut, och det är något annorlunda än 4.4, därav överskriften på mitt inlägg.

    Apparna rörde sig om var Dropbox som jag redan har förklarat varför jag använder. Sen, Talking Caller Id, som är mycket bra för mig när det ringer, jag släpper grava fram luren för att se om jag vill svara. Och den tredje är Talking Alarm Clock. Senil som man är så har man behov av påminnelse om olika händelser till olika tider på dagen, så denna app ar mycket bra med att den säger ”kom i håg att...” vad det nu måste vara, och igen, jag behöver inte gräva fram luren för att kolla vad jag skulle komma i håg, (ungefär som med morsan i gamla dagar).

    Om man läser genom svaren i tråden vill man se att jag har fått lösning på mina problem av anda kunniga användare här, och jag är rätt så nöjd med köpet av min nya(??) telefon även om den ”bara” har 5.1.

    Skulle det vara mer obesvarat ”nyfikenhet” i denna frågan så föreslår jag att det startas en ny tråd för det ändamålet.
     
    Last edited: 13 maj 2017
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Med "gammal mjukvara", menar du egentligen "gammal fastvara"? Eller som det ursprungligen heter,"Firmware"?

    I mitt fall så har jag 6 olika telefoner, två Android smartklockor, en nätbräda och tre laptops, alla med olika firmware. Vad jag vet så finns det t.ex. ingen nytillvärkat smartklocka med full Android firmware nyare än 5.1. Om man slaviskt skulle följa den filosofin att man är tvungen att ha senaste för att kunna existera, då skulle nog endel utväklare vara tvungen att hitta på något annat att hålla på med, och högen av "pensionerade" apparater skulle bli något större än vad "världen kan mästra" i dessa dagars miljömedvetenhet.
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det kan inte vara svårt att ange vilken modell du köpte, eller?

    Din NYA enhet kör en Androidversion som kom ut tidigt 2015. Därav frågan.

    Vad var det för en deal du fick? Man får en modern enhet för ungefär 1000 kronor idag nämligen.

    Apropå detta med nygammalt: Finns ingen anledning att köpa omodern utrustning om ny och modern finns för samma pris såvida det inte finns särskilda fördelar med den äldre. I fallet Android finns det inga fördelar med 2015 års version över Nougat eller fall där hårdvaran i 2014 års enheter är bättre än 2017 års dito.
     
  7. artfors

    artfors Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    OnePlus 3t
    ROM:
    Ubtouch
    Platta:
    HP Chromebook x2
    Info:
    ChromeOS
    Platta 2:
    Asus Chromebook tab
    Info:
    ChromeOS
    Övrigt:
    Fossil Q Exploris HR

    Mobvoi Ticwach PRO
    Med ny(?) Menar jag helt enkelt om den var splitter ny eller om den var begagnad och bara ny för dig. För det kunde jag inte utläsa i texten.
     
  8. artfors

    artfors Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    OnePlus 3t
    ROM:
    Ubtouch
    Platta:
    HP Chromebook x2
    Info:
    ChromeOS
    Platta 2:
    Asus Chromebook tab
    Info:
    ChromeOS
    Övrigt:
    Fossil Q Exploris HR

    Mobvoi Ticwach PRO
    Med gammal mjukvara menar jag helt enkelt det som står i det ursprungligt inlägget, mjukvara som inte uppdaterat eller underhålla.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är man så vansinnigt nyfiken är det bara att kolla upp andra poster från trådskaparen så får man veta vilken modell det är frågan om.
    Om en mobil fungerar till det man vill ha den till spelar det väl för tusan ingen roll om den har en "gammal" Androidversion?! Säkerhetsuppdateringar, javisst. Men beroende på ens vanor är kanske inte det av så stor vikt heller.
    Nej, våga vara "efter"! ;)
     
    geobjork gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Dessa tre inläggen har ingen relevans till min urspungliga fråga. Inte alls! Jag var ute efter vad skillnaden mellan 4.4 och 5.1 är som gör att jag inte får tre nämda appar att funka i 5.1, inget annat!

    Att det sen utväklar sig i det närmaste till ett ”åtal” för att jag har köpt en telefon jag är nöjd med efter att den nu funkar till min tillfredshet, hör inte alls hemma i tråden. Som tur är står jag fortfarande fritt att disponera över mitt eget privatliv, köper precis vad som passar mig, och betalar precis vad jag vill.

    Jag lägger nu ner denna diskussion. Om jag kunde så skulle jag låsa tråden då den har fullständigt spårat ur!

    Någon Moderator! Går det att låsa tråden? Jag har fått mitt problem löst till 100% vid hjälp av ett eminent medläm med god kunnskap om Android, här på Swedroid.
     
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Låser tråden då @geobjork@geobjork fått svar på sin fråga.
     
    geobjork gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.