installera samsung pay på gråimporterad s7 edge

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av AndyX, 29 apr 2017.

  1. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej!
    Jag har en gråimporterad mobil från Rumänien. Vill gärna installera samsung pay på den, men det går inte eftersom det står att det inte stöds i mitt land. Om jag skulle flasha om den med nordisk version, kommer jag få det att fungera då?
    Finns det någon bra guide till hur man flashar om den isf? Kan tillägga att jag är helt rookie på detta med då jag aldrig flashat en mobil tidigare.

    Mvh Andy
     
  2. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Jo, det kommer att fungera om du byter till NEE men telefonen kommer att återställas.

    1. Ladda ner och installera SmartSwitch. När SmartSwitch är installerad kolla att det går att koppla telefonen.

    2. Gör en backup med SmartSwitch. Föreslår att du även kopierar viktiga filer (bilder osv) direkt till din dator för säkerhets skull.

    3. Ladda ner och packa upp Odin (Samsungs interna verktyg för att flasha firmware).

    4. Ladda ner och packa upp NEE-firmwaren. I mappen ska det finnas 5 filer som börjar med AP, BL, CP, CSC, Home_CSC.

    5. Stäng av din telefon. Starta om den i Download Mode genom att trycka Home + Vol Down + Power samtidigt. Tryck Power sist, annars kommer telefonen att eventuellt startas om som vanligt.

    6. Öppna Odin och koppla telefonen till datorn. Det borde stå "<ID:0/004> Added!" om Odin kan se telefonen.

    7. Det borde finnas fyra knappar framför dig - AP, BL, CP och CSC (strunta i UMS). Tryck på dem en i taget och navigera till den motsvarande filen i firmwaremappen- AP -> AP, BL -> BL osv. AP tar längre än de andra så ha lite tålamod. När det gäller CSC är det CSC-filen du vill ha (INTE HOME_CSC!)

    8. Då är det bara trycka på Start och låta Odin gör sin grej.

    9. Telefonen kommer att startas om efter allt är klart och du kommer nog att märka att den hänger vid Samsung-logon. Det är vanligt och det kan ta 10 + minuter innan man kommer förbi den.

    10. Det är alltid en bra idè att köra en fabrikåterställning efter att man flashat en ny firmware. När du har kommit förbi Samsung-logon till setup-skärmen stäng av telefonen igen och starta om den i Recovery Mode genom att trycka Home + Vol Up + Power. Välja "Wipe Data/Factory Reset" från listan och sedan "Reboot System Now". Det kommer att hänga vid Samsung-logon igen men efter det är allt klart.

    11. Om telefonen inte kommer förbi Samsung-logon vid steg kan du pröva
     
    RuffyMan, Herrputte och bernard gillar detta.
  3. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tack för en jättebra guide BOZG! Har laddat ner alllt jag behöver. Ang CSC filen så hittade jag denna guide
    View: https://www.youtube.com/watch?v=EFV9WkZ9FfY
    , där så väljer han HOME_CSC istället för den vanliga. Vad är skillnaden?
     
    bernard gillar detta.
  4. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    följde din guide och det gick bra. MEN, nu får jag upp "unable to sign in device due to a recent password change. try again in 24 hours" när jag försöker logga in på mobilen med mitt google konto.
    Så antar att jag måste vänta 24h innan jag kan komma in i den igen?! :(
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det stämmer nog. Tror inte man kan komma runt den där.
     
  6. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Home_CSC används om man vill behålla sin befintliga CSC/slippa återställa telefonen och bara uppgradera firmwaren.

    Konstigt med lösenordet! Har du loggat in med samma konto som du hade på luren innan så det borde inte vara något problem. Men jo, det ser ut som att du måste vänta av något skäl.
     
  7. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    hade glömt bort lösenordet till mitt samsungkonto så valde att återställa det, då fick jag upp det meddelandet :(
    Synd, får man använda en gammal mobil på valborg imorn då :S
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Kan det vara så att du menar Google-konto och inte Samsung-konto, annars är det verkligen mystiskt?
     
  9. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Har man lagt in sitt googlekonto så kan det fungera som "samsungkonto".
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Men det kan aldrig vara så att ett annat konto än Google-kontot kan stoppa inloggningen till Android. Detta har inte med Samsung att göra, det är en säkerhet som Google har skapat för att hindra en icke behörig användare att komma in i en nyflashad telefon. Annars skulle flash vara ett sätt att komma runt lösenordskravet. Enda sättet att komma in i telefonen utan att logga in med det Google-konto som telefonen var inloggad på innan flash är ju fabriksåterställning. På så sätt är ju viss data (inte det på SD-kortet om det inte var krypterat) skyddat från obehöriga.
     
    Last edited by a moderator: 30 apr 2017
    bernard gillar detta.
  11. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    ja det va mitt google konto jag försökte logga in på ja. Men har för mig jag använder det som samsung konto också.
     
    inact_0030 och bernard gillar detta.
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Hur som, bara 5 timmar kvar ;)
     
    bernard gillar detta.
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Då borde du ha kunnat logga in nu och installera en uppdaterad version av SP så du kan prova att lägga in dina betalkort nu! Hoppas det går bra för dig.
     
  14. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Yep! Allt är fixat. Dock måste jag vänta på swedbank som måste godkänna sina kort för SP. Bör väl inte dröja alltför lång tid nu :)
    Tack för all hjälp!
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Köpte du telefonen från Proshop? De är kända för att sälja S7or med ROM (Rumänien) firmware, detta trots att det står att det skall vara NEE tydligt på websidan, packsedeln och kvittot.
     
  16. Medellin-boy88

    Medellin-boy88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    18516798_10154457050961766_768702833_o.png Hej grabbar jag har samma problem. verkar ha en telefon från intalien . köpte den på telefonshoppen.se märkte med den sista uppdateringen att samsun pay inte kföljd med så då började jag undra. nu ser jag att ni hade samma problem här bifogar jag en bild med mobilens info. tänkte om jag ska köra då likadant med nordiska versionen från sammobile NEE
     
    Last edited: 14 maj 2017
  17. AndyX

    AndyX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kan du göra. Följ bozg's guide så ska det nog gå bra.
    @gerhardw@gerhardw nej, köpte den från en lokal mobilbutik i Motala.