Komma åt nätverksenget i form av trådlös ansl.

Diskussion i 'Samsung' startad av snurreludde, 14 nov 2010.

  1. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis fått en hårddisk ansluten till min router som jag kommer åt genom min win xp dator. Hur kommer jag åt filerna på bästa/enklaste sätt för min Samsung Tab.? Måste någon separat app installeras? Kan jag "köra" filerna direkt på disken, eller måste jag kopiera/hämta dem till telefonen först??
     
  2. kgb_swe

    kgb_swe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Detta beror på vilken router du har (vissa kräver specifik programvara för att kunna accessa disken) men i de flesta fall borde du nå disken via ex EZ file explorer (EStrong) och där välja LAN (dvs inte Local). Funkar bra för mig.
     
  3. nicke

    nicke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hittade en ES File Explorer, antar att det var den du menade.
    Funkar att koppla upp mot NAS, men funkar inte att titta på jpg-bilder - jag får upp någon viewer med fram och bakpil i nederkanten, men bilden är svart. Kan man styra vilka appar den kör för respektive filtyp?
     
  4. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Precis samma problem har jag, jag får fram filerna, samtliga, men när jag ska öppna dem, bland annat bilder, så går inte detta. Någon som kan hjälpa oss??
     
  5. nicke

    nicke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter lite googlande så tror jag mig ha förstått att problemet är att man inte monterar diskarna "på riktigt", vilket betyder att File Managern (dvs. den applikation man laddat ner och kör, i detta fall ES File Mgr) kan använda diskarna, men ingen annan applikation. Det gör att man är hänvisad till File Managerns inbyggda bildvisare etc., som kan vara bättre eller sämre.

    Det man skulle vilja ha, är en mekanism som monterar (nätverks)diskarna i Androids filsystem, så att de blev synliga för alla applikationer. Det skulle såklart helst vara en standardfunktion i Android.
     
  6. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alltså.bara att ge upp detta,eller?

    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
     
  7. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ytterliggare hjälp

    Jag har en WD hårddisk kopplad till min router, typ My Book Edition 2TB. Jag kommer åt den utan problem med min windowsdator och Androidenheterna HTC Hero och Samsung Tab genom det lokala nätverket.

    Nu till mina frågor:
    Windowsdatorn:
    Hur kommer jag åt den utifrån Internet? Har provat bif.programvara till Windowsdatorn vilket funkar sådär. Finns det ingen vanlig ftp-klient jag kan använda mig av? Om ja, hur vet jag, kan jag ta reda på, vilken IP-adress min hårddisk har, verkar inte kunna se det i konfigurationsprogramvaran som medföljde? Vilken/Vilka portar skall jag ansluta igenom?

    Androidenheterna:
    Jag kör ES File Explorar och kommer åt disken genom det trådlösa nätverket hemma, men när jag ska ansluta genom ftp så fungerar det inte.
    Vilken adress och vilken port skall jag ansluta igenom när jag kör ftp?
    Jag kan inte öppna bildfiler, ljud och filmfiler genom ES File Explorer på disken? Varför? Vad kan jag göra åt det?
    Min tanke har ju varit att spela upp just bild, ljud och filmfiler som ligger på disken från min Tab, nu fallerar detta hela koncept.

    OBS:
    Jag vill helst inte ha en lösning där jag måste ha windowsdatorn igång för att komma åt filerna från Androidenheterna.

    Kan någon/några hjälpa mig. Jag är beredd att betala någon hundring eller två för programvara eller råd som ger mig en lösning på detta.

    MVH
    Rickard
     
  8. jwn

    jwn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är inte helt med på noterna vad det är du vill göra..
    Men jag kör också ES och kan utan större problem koppla upp mig via både LAN och FTP till min NAS..

    Det jag behövde göra var att
    1. aktivera FTP i NAS:en
    2. Öppna upp en FTP port i den inbyggda brandväggen i min router.
    3. Samt ställa in routern ska forward den aktuella porten till NAS:en IP

    Kanske inte helt enkelt att göra men det funka i alla fall..

    Angående att du inte kan öppna filer via ES så står det ju lite längre upp varför..
    Vet inte om det finns något program eller om android ens tillåter att man kan lägga upp en extern disk som ett extra flash. För det är nog något sådant du behöver.. Bara att leta...
     
    Last edited: 18 nov 2010
  9. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men fått det mesta att fungera med es. Jag kan öppna alla filer på min hårddisk som ligger i mitt lokala nätverk. Men, inte bild o filmfiler som ex.vis jpg,avi mm. Det går bra att öppna jpg och avi på mitt sdkort med es, men som sagt inte på min nätverkshårddisk. Någon som vet varför och hur en lösning skulle kunna se ut. Beredd att betala för lösningen om en sådan finns. Snälla hjälp, det va ju att öppna bilder och filmer som va själva grejen med min nätverkshårddisk. Så problemet är inte att jag inte kommer åt disken, problemet är att jag inte kan öppna filerna...
     
  10. Ifis

    Ifis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En workaround är att ladda ner Vlc till datorn och mobilen och sedan streama video. Ingen optimal lösning då man behöver ha en dator igång, men ända sättet som jag känner till för att streama video.
     
  11. Josef i backen

    Josef i backen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en fundering kring om en hårddisk ansluts till routern. Kan man på något sätt styra när den ska vara igång, eller att den ska starta när man ska hämta data eller skriva data till den? Är det någon risk att livslängden förkortas?