Ubuntu och xorg

Diskussion i 'Off Topic' startad av simon, 6 sept 2009.

  1. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har problem med att mitt tgb och mus slutar fungera när jag startar X i senaste ubuntu. Körde en dist-upgrade förra veckan med massa nya sources. och allting har bara knasat sen dess. Googlade lite om det och det verkar som att det är många fler än jag som haft exakt samma problem med senaste ubuntun.
    Är det någon på detta forum som känner igen det här?
    Nu har jag hämtat debians lenny sources.list och kört update && dist-upgrade
    Vad tror ni om att problemet kommer att kvarstå?
    Grafiken är egentligen inte särskilt viktig, eftersom det är min filserver bara, och grafikkortet är ett Geforce MX440 64MB AGP.
    :confused:

    EDIT:
    Jag använde exakt samma xorg.conf och drivrutin/modul i debian efter ha uppgraderat systemet. Och vips så fungerar det.
    Jag läste på ubuntuforumen att folk hade gått tillbaka till motsvarande stable pga samma problem.
     
    Last edited: 8 sept 2009
  2. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Du har altså tagit en version av Ubuntu, tryckt in en Debian sources.list, och försökt uppgradera ?
    Dålig idé. Tror inte det finns mycket du kan göra än att installera om.
    Ubuntu är BASERAT på Debian, men är långt ifrån samma sak.
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vilken version uppgraderade du från och till?

    Enklast är nog att installera om allting, även om det kanske vore mer lärorikt att kanske felsöka och ev rätta till problemen i fråga. Men med tanke på att du blandat in andra repos är det nog lika bra att börja om från början då det kan bli lite galet med beroenden av paket, konfigurationer etc.

    Jag rekomenderar f.ö. Ubuntu 8.04 LTS (Helst serverversionen) för serverbruk, just pga av det är en Long Term Support version. Då slipper man krångla med versionsuppgraderingar av Ubuntu etc.

    :)
     
  4. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men vem tror du att du är att sitta o försöka berätta för mig vad debian är ?
    jag har varit flitig användare av debian, ubuntu, gentoo, openbsd och freebsd i 15 år!
    jag började dock med slackware dom första åren

    Att byta distribution till debian ifrån ubuntu så är detta det absolut smartaste sättet EFTERSOM att ubuntu är BASERAT på debian.
     
  5. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Från ubuntu till debian, jag valde att göra såhär för att ha kvar allt på disken.
    Det finns en distribution som heter gOS som du säkert sett. jag hade den innan jag hade ubuntu. Och då gjorde jag på samma sätt. byta sources.list rakt av och köra en update och distu-upgrade :D Det funkade jättebra.
    Denna gången gick det inte alls lika smidigt, massa konflikter av beroenden men det gick ju att rätta till som tur!
    Jag har editerat första posten.

    Jag tänker tänker, ja.. ubuntu jaunty var det jag körde.

    :)
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    gOS är baserat på Ubuntu. Ubuntu bygger på debian. Det är nog därför det krånglade skulle jag tro. :)
     
  7. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu tycker jag att du kan ta och coolar ner dig lite, jag säger bara att Ubuntu är inte altid kompatibelt med Debian. De är en av källorna till de stora konflikterna mellan Debian å Ubuntu-devsen.

    Att försöka dist-upgrade:a till debian från ubuntu, är nog inte det bästa sättet att byta dist. Smartare nog att göra en backup på alla confar å installera clean.

    Har du fått de å funka, så kommer jag iaf inte stoppa dig.

    PS. Jag ber om ursäkt om jag råkade få mitt inlägg å låta lite spydigt. Det var absolut inte meningen.

    PS2. Att markera vilka Linuxdistar, BSD-varianter, å hur många år du har knåpat, är ganska ovisentligt. Faktiskt lite barnsligt. Min erfarenhet har berättat att den informationen inte säger särskillt mycket i vilket fall som.
     
  8. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag står fast vid att det är det absolut smartaste sättet när den enda källan jag har tillgång är ethernet :)
    ursäkta att jag "skrek" på dig. Det var fruktansvärt barnsligt!