Random capitalization of first letter - Swedish Dictionary

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av acana79, 7 jun 2017.

  1. acana79

    acana79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Någon mer än jag som har problem med att den svenska ordlistan i telefonen skapar stor bokstav på första bokstaven i ord lite slumpmässigt? Riktigt irriterande.

    Tex: Hej, hur mår Du?
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Fast i formell svenska "ska" man väl skriva Du och Ni bland annat?
     
  3. acana79

    acana79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, förr fick man lära sig att personliga pronomen skulle skrivas med stor bokstav, fast idag gör vi inte det. Framför allt inte till vardags, och med tanke på hur vi använder telefonen så borde Du och Ni vara med små bokstäver.
    Eller vad tycker ni? :)
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nä inte skriver jag Du med stort D :). Men vad man kan göra åt det vet jag tyvärr inte..
     
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om man har automatisk interpunktion påslaget, så gör den en punkt följt av stor bokstav på nästa ord om man (råkar) trycka 2ggr på mellanslag, har du det på kanske?
     
  6. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Mitt Swiftkey har fått för sig att alla ord jag skriver på en ny rad i anteckningar (och som därför automatiskt får stor bokstav) även skall skrivas med stor bokstav i vanliga meningar. Det verkar som att ifall jag skrivit ett ord på detta vis ett visst antal gånger, så skriver Swiftkey alltid detta ord med stor bokstav i fortsättningen, överallt
    Detta leder till att allt man t.ex. skriver i en inköpslista, som frukt, grönsaker och annan mat, alltid skrivs med stor bokstav...
    OT: Det är förresten brutalt frustrerande att Swiftkey i tid och otid ska särskriva ord den inte känner till, eftersom den tror att man har missat mellanslag, och det går ju inte heller att stänga av den här funktionen...