Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Använde SP på två ställen idag där jag tidigare handlat med SP. Ingen av gångerna behövde jag slå PIN-kod, köpet var bara klart direkt. I ena fallet var det 3.500 kr och i det andra 95 kr och jag höll telefonen mot magnetremseläsaren båda gångerna. Vid tidigare köp här har jag varit tvungen att slå PIN på terminalen.
    Kanske Samsung börjar fasa ut PIN-koden på terminalen, det borde ju vara överflödigt då man ju låser upp en gång på telefonen med antingen fingeravtryck eller PIN.
     
  2. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag fick slå pinkod på två magnetremsa-köp idag. Vad var det för ställen du handlade på?
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

  4. chaserse

    chaserse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Fold 2
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Telefon 3:
    Tickwatch E2 Black
    Började använda SP för någon dag sedan och måste säga wow, vad smidigt!
    Har fått det att funka på Coop, Rusta och Dollarstore.
    Fick fel medlande Jysk och OKQ8, har behövt att slå in PIN kod varje gång dok.
    Bor i Charlottenberg (Värmland) så man kan säga att det inte är lika vanligt här i trakterna :P
     
    bernard gillar detta.
  5. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    ICA Banken lanserar Samsung Pay den 20/6 [emoji106]
     
    bernard, BOZG och inact_0030 gillar detta.
  6. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fan för Swedbank.. dom är ju grymt sega. Kan inte alla skicka till dom o tjata så dom får tummen ur.
     
    vhek gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    15% av alla kort terminaler i Sverige idag har stöd för NFC de flesta behöver bara en programvaruuppdatering.

    Men va inte orolig alla kortterminaler i hela Europa måste ha NFC stöd före 1 januari 2020, och från och med 1 januari 2018 så kommer inte gå att få tag på en kortterminal utan NFC, så när kortterminalerna behöver bytas ut eller butiker införskaffar en så kommer de ha det automatiskt.

    Det har ju EU bestämt så lär ju svida kraftigt för länder och butiker som misslyckas med tidsramen, men jag tror de länder som redan har hög kortbetalnings kommer byta ut sina terminaler redan slutet av detta år någon under nästa.
     
    Herrputte, bernard, inact_0030 och 1 annan gillar detta.
  8. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Har Samsung något magiskt patent på MST-tekniken?

    Jag har använt Samsung Pay ganska flitigt sedan jag skaffade min S8+, det faktum att det fungerar på dom allra flesta terminal är life-changing vad gäller mobila betalningar.

    Bra jobbat av Samsung här, helt klart.
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja, det är inte så magiskt, det är ett patent helt enkelt. De köpte upp företaget som utvecklade tekniken.
     
  10. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag skrev magiskt, då övriga tillverkare sannolikt behöver samma teknologi för att ha möjlighet att nå ut till dom breda massorna.
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ok då fattar jag. De andra får nog bereda sig på att betala ganska rejält till Samsung om de vill använda denna teknik. I annat fall har Samsung en rejäl fördel gentemot de andra. Det står ju alla fritt att hitta på något själva som skickar signaler till magnetremseläsaren, men det har ingen annan lyckats med!
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Denna vecka har varit ganska negativ för mig när det gäller SP. I tre affärer under loppet av ett par dagar har det totalt misslyckats med SP. Så illa har det inte varit på ett bra tag. I två av dem vänder kassapersonen bara upp handflatorna i luften och säger att det fungerar inte här, varvid jag, på inrådan an h. o. nordin säger att de skall slå kort, enter, enter. Svaret blev då: Det finns ingen sådan knapp!
     
  13. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Hittat en nackdel med samsung pay hur betalar jag på en obemannad bensinmack? Går inte antar jag?
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det går bara där det finns magnetremseläsare ELLER NFC. Det kan ju finnas NFC men jag har inte hört något om detta. Fritt fram att prova!
     
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    MST kommer inte vara något och köra på i Europa Eu har ju nämligen lagstiftad alla terminaler som skickas ut till butiker i Europa från och med 1 januari 2017 skulle vara NFC aktiverade, och samtliga butikers terminaler ska vara NFC aktiverad innan den 1 januari 2020.

    I Sverige har ju NFC varigt inbyggda som standard i terminalerna de senaste 5 åren, så det enda som behövs i princip är mjukvara uppdatering av terminalerna.

    Antigen kör du MasterCard NearBy eller via
    https://www.mastercard.us/en-us/consumers/payment-technologies/contactless/contactless-locator.html

    För se vilka butiker som stöder NFC aktiverade terminaler i världen just nu sök på ditt område så kan du se direkt vilka butiker som har haft minst 1 NFC betalning på sin terminal så kommer de visas på sidan eller appen.

    Dock max 100 företag per område eller län, och de är det butiker som haft flest NFC betalningar som listas på sidan.

    Både Stockholm, Göteborg har maxad 100 limit, Härnösand till exempel har 10 butiker som visas på listan kan dock vara fler men aldrig haft en NFC betalning eller blippad för aktivera sig synligt.
     
    Herrputte gillar detta.
  16. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag är medveten om att alla butiker ska ha NFC-kompatibla terminaler 2020. Men Samsung Pay kommer vinna viktig mark fram till dess att det är utrullat till fullo.

    Alltså är MST viktigt under dessa år som kommer.
     
    inact_0030 gillar detta.
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Klart de kommer ha lite fördel fram tills dess inom Europa.

    Axfood ska aktivera samtliga av sina terminaler i höst, via programvaruuppdatering de innebär att alla Tempo, Hemköp, Willys butiker aktiveras i hela landet, Subway kommer ju aktivera sina terminaler, likaväl som Mcdonalds

    alla nya terminaler som byts ut av slitage har de aktiverad, samt alla nya företag som startas och skaffa terminal har NFC, och många butikskedjor som finns över hela landet har mer eller mindre sina terminaler med NFC redan som bara behöver en online uppdatering.

    Jag tror nog Sverige är det land som är bäst rustad med NFC i Europa då våra terminaler varit NFC förutsedda redan för 5 år tillbaka 2012 terminaler fram är NFC på, så allt eftersom butikskedjorna fått en fungerade programvara för aktivera NFC så kommer nog de övervägande majoriteten av butikerna ha stöd och det lär nog ske under hösten, och början av nästa år.

    Och singel butiker som inte är kedjor matställen har bara gått in fråga om de tar NFC har bara mobilen med mig har de svarat nej så har de bara bytt ut terminalerna och haft NFC aktiv i butiken 3 dagar efter.

    Därför svenska butiker sällan köper sina terminaler de gjorde inte heller mina butiker utan de flesta företag hyr terminalerna månadsvis och kan därmed bara säga att terminalen behöver bytas ut eller uppdateras så skickar de en ny terminal till butiken koppla upp den och skicka tillbaka den gamla terminalen om de inte är NFC aktiverad.

    Så ser företag att de förlorar en kund för inte ha NFC så kommer de kolla upp och byta ut dem eller uppdatera dem snabbare.
     
    Herrputte och h.o.nordin gillar detta.
  18. eBuilder_contentteam

    eBuilder_contentteam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Nån mer än jag som börjat få problem med SP i ICA-butiker? Provat ett par gånger i självbetjäningskassor som funkat fint tidigare men får nu ett felmeddelande i terminalen, typ "Fel på kortet". Har inte fördjupat mig i det utan bytt till mitt gamla ång-kort.

    /Johan
     
  19. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag hade det problemet också tills dess att jag började sätta baksidan av telefonen mot NFC-blipparen (vänster sida på terminalen) och hålla den där tills den säger att det är färdigt. Strunta i eventuella felmeddelanden, håll bara kvar.
     
    eBuilder_contentteam gillar detta.
  20. eBuilder_contentteam

    eBuilder_contentteam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Aha, intressant. Jag har alltid kört på magnetläsarsidan (höger) och avbrutit när jag får felmeddelandet. Ska testa din variant nästa gång.
    Tack för input
    /johan