Fråga: Varning för Comviq kontant kort

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Bell, 18 jun 2017.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    det ingår inte roaming i kontantkorten, svårt att förstå det?
    du kan köpa roaming separat, svårt att förstå det?
    eftersom roaming inte ingår i ordinarie kontantkort är de inte bundna av eu-direktivet, är det svårt att förstå?
    Om du väljer att köpa tilläggstjänsten (en extra tjänst) får du acceptera deras priser.
    precis så här funkade mobilsvar förr, samtal väntar också, nummerupplysning kostade 10kr månad.
    om du tänker såhär så förstår du nog.
    en bil (kontantkortet) levereras utan ac.
    en dyrare bil (abbonemang) levereras med ac.
    om du trots allt vill ha ac i den billigare bilen så får du betala extra eller hur?
    ac kan ju inte levereras utan bil men är fortfarande en separat produkt med sitt eget pris och avtal.
     
    katho gillar detta.
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    att debitera för inkommande samtal utomlands är inte alls något oortodoxt. för ett antal år sen var det standard från samtliga mobiltelefonleverantörer
     
  3. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Glasklart!

    Du är ju klippt och skuren för att bli den nye Marknadsföringschefen på Comviq/Tele2.

    De behöver en klippa som Du med tanke på hur dåligt det har fungerar fram till nu.

    Lycka till!
     
    Last edited: 21 jun 2017
    Herrputte och andersgg gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag kör en DualSIM med Wifog i ena (kan inte ringa utanför Sverige) och Telia kontantkort (svindyrt att ringa) i andra. Har nyligen fått mig ett Comviq kontantkort som skulle ersätta Telia.

    Som Nordmann boende i Sverige åker jag till Norge en gång i blant (av naturliga skäl). Om jag ska dit en weekend är jag altså tvungen att köpa "EU VECKA"? Sen om nån ringer mig från Sverige för att kolla läget måste jag betala full minuttaxa för samtalet? Även om den som ringer också betalar? Nej, Telia blir nog kvar en stund till!
     
  5. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    @Gebjork

    Varför inte Telenor kontantkort?
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har iofs inte spekulerat så mycket på detta scenario.
    Det att jag beställde ett Comviq kort var att man kunne använda Wifog poäng att betala Comviq abonnemang och förbrukning med. Men sen har Comviq så många förordningar och finurligheter att det blir att kosta skjortan hur man än gör det. Och nu detta med "EU VECKA" och att man måste betala för inkommande samtal! Och på toppen av det hela har Comviq ändrat så "EU VECKA":n inte kan betalas med Wifog poäng om jag fattat det rätt.

    Det är ett virrvarr med regler och regeländringar med Comviq, så tack och adjö! Som det heter, "If you can't convince them, confuse them"!
     
  7. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Nu har Comviq tagit bort den lilla finstilta informationen som man la in i måndags om att utgående och inkommande samtal/SMS dras från potten om man köper EU-vecka?

    https://www.comviq.se/eu/kontantkort

    Har man backat och räknar bara utgående?? Det vore ett steg i rätt riktning.

    Eller tyckte man att informationen inverkade negativt på försäljningen av EU-vecka?
     
    Last edited: 21 jun 2017
    H-M gillar detta.
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Å andra sidan så blir det ju mindre intressant att ta emot samtal utrikes då. Eller så får samtalen vara korta.
     
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja vore intressant att veta faktiskt. Skall chatta i morgon fm med Comviq och fråga
     
    Bell gillar detta.
  10. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag har dock aldrig hört talas om att en biltillverkare monterat bort ac i efterhand. Hur svårt är det att förstå?
     
    induktion och Herrputte gillar detta.
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Går inte att logga in på sitt comviqkonto just nu och det är väl enda sättet att ställa frågor? Varken mail mail eller att ringa support finns väl kvar? Hittar det inte i alla fall
     
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Fick några intressanta svar. Att Ta Emot samtal skall inte belasta de minuter man köpt. Vilket var en bra nyhet ändå. Dessutom kan man fortfarande använda sin pott till att köpa surf på hemmaplan i alla fall
     

    Bifogade filer:

    Kiddy, Herrputte, Bell och 1 annan gillar detta.
  13. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Bra nyheter!

    Lite konstigt att man inte informererar om detta på hemsidan så att "drabbade" kunder förstår detta. Risken är ju hög att man förlorar dessa kunder till konkurrenter.


    @H-M@H-M tack för återkopplingen
     
    H-M gillar detta.
  14. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Gjorde just ett test. Tyvärr med negativt resultat. Minutrarna försvinner vid inkommande samtal.

    Antingen har man inte genomfört ändringen ännu, eller så fick Du fel information.
     
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Åker till Rhodos på söndag så det var viktigt att få besked. Men nån i denna tråd ( eller liknande) sade sig fått kortet tömt på ingående samtal. Men kanske denna person befann sig utnför EU? Minns ej. Kanske hade inte Comviq ställt in allt rätt i början.
     
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II

    TRIST i så fall. Ja du såg min chat. Där var det glasklart. Gör nu ett nytt försök där jag kräver kristallklart besked. Dock 28 i chatkön just nu. Återkommer
     
    Last edited: 22 jun 2017
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Nu är det två på kundtjänst som intygat att inkommande inte skall påverka köpt tid. Men att det krånglar just nu alltså

    Och Bell. Du utlovas kompensation :). Du måste berätta vad det blir. Kompensation är inte bara att få minuter ersatta utan även plåster på såren. Så ser jag det i alla fall
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 jun 2017
    Herrputte, Bell och Asawi gillar detta.
  18. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Bra jobbat!

    Om två personer på Comviq support har bekräftat att de ej debiterar längre för inkommande samtal så stämmer det säkert.

    Vi får väl ge det lite tid. Att det kan bli tekniska problem har jag förståelse för. Jag gör en liten test imorgon så får vi se om det funkar.

    Kul att Comviq tog sitt förnuft till fånga. Med den ändringen så är de med i matchen igen.
     
    Herrputte gillar detta.
  19. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Håller med. Stämmer detta så har man löst det ganska ok ändå. För 45 kr/vecka är man garanterad att kunna bli uppringd plus att det ingår lite samtal/sms/data.

    Men varför är man ( jag) ändå orolig? Skulle vilja se det i villkoren och på hemsidan innan det känns helt tryggt.
     
  20. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    För mig kommer det oxå att funka eftersom jag normalt befinner mig i EU roaming länder 2-3 månader om året. (Ofta i ett sträck) 4x45 = 180 månaden för 800 MB/80 min/80SMS är O.K.

    Eftersom tjänsten inte kan anses som fri roaming så kan man ej heller hävda någon "fair usage" klausul.

    Nu är jag ingen storförbrukare av minutrar, sms eller mobilsurf. Så jag är övertygad om att Comviq kommer att gå med vinst på mina 18o,-/mån trots allt. Det mesta av potterna kommer säkert av förfalla vid debiteringsperiodens slut.

    Det mesta av kommunikationen går via mobilt bredband trots allt. Och eftersom Comviq inte har en bra lösning på det så får det bli andra operatörer för det mobila bredbandet.

    Eftersom Comviq med största sannolikhet läser den här tråden (borde de göra eftersom de fick en länk när den startades) så
    skulle jag vilja föreslå att man även ser över möjligheten till ett månadspaket för EU roaming. Lite rabatt på ett sådant paket vore ju inte fel;-)

    Man skulle ju även erbjuda ett rent surfpaket. I princip alla andra operatörer erbjuder ju att köpa mer data när den ordinarie datamängden är slut. Priserna för den här extra datan är rimlig. Kan inte tänka mig att övriga operatörer gör förluster på den extra datamängden som erbjuds.

    @H-M@H-M ha det nu så gott på Rhodos. Tack för att Du tog Dig tid att sitta i chattkö.
     
    H-M gillar detta.