GPS aktiverad - drar det mer batteri?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av zkcaml, 9 aug 2010.

  1. zkcaml

    zkcaml Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man aktiverar använd GPS-satelliter drar telefonen mer batteri då eller gör den bara det om en app begär åtkomst till GPSen typ google maps. Anledningen till att jag frågar är för att jag har en app (lookout) som kan hitta vart man tappat mobilen med hjälp av gps via internet, men då är det ju bra om den faktiskt får tillgång till gpsen.
     
  2. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gpsen drar bara batteri när den används
     
  3. zkcaml

    zkcaml Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, då är det bara att ha den aktiverad då. Skönt ifall man någon gång skulle tappa mobilen.
     
  4. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Notera dock att flera appar kan använda sig av GPS:en när den är aktiverad utan att du vet om de, och då drar det såklart mer batteri. Program som exempelvis väder, maps, latitude m.fl.
     
  5. zkcaml

    zkcaml Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Gör t.ex väder widgeten det automatiskt? De andra 2 apparna du tog upp startar jag ju bara om jag behöver dom?
     
  6. four911

    four911 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag menar är att appar du har igång (kanske omedveten om du inte använder ATK) använder sig av GPS:en för att lokalisera din position. Det jag menar att det är enkelt att ha den inställningswidgeten på startisidan där du kan aktivera och avaktivera GPS:en snabbt och smidigt. Tror det sparar iaf lite batteri.
     
  7. zkcaml

    zkcaml Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo det är ju så jag gjort tidigare, men skulle jag tappa mobilen så går det ju inte att aktivera gpsen och jag kan därför inte få reda på exakt var min mobil befinner sig. Ska prova att ha den aktiverad ett tag och se om jag märker en tydlig skillnad på batteri tiden helt enkelt.