Konstig faktura? - Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av abacuz, 8 apr 2010.

  1. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ok, jag missförstod texten, trodde det var ett nummer som ringts upp, därav undran, det gör ju det hela ännu skummare, varför mäta i tid kan man ju undra?
     
  2. Pasulj

    Pasulj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det som är mest störande är att den stänger av Wifi när man stänger av skärmen och då börjar den dra massa 3g istället.
     
  3. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    du kan ställa in det så att detta inte händer, användarshandboken eller google.com kan visa dig hur
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det borde du kunna ställa in,
    På min Hero så är det menu-knappen - inställningar - trådlösa styrenheter - Wi-Fi-inställningar - menu-knappen - avancerad -Wi-Fi-policy.
     
  5. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. abacuz

    abacuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ännu inget svar ifrån Tele2 om varför de mäter i Tid men tar betalt per MB.

    Om någon har tråkigt så kan ni ju skicka in mail så att de byter :P
     
  7. p3pp3r

    p3pp3r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Blåst på data

    Har också liknande Tele2-problem. 29:e mars fick jag ett sms från Tele2 där de det stog att min data var förbrukad (200mb):
    "Hej! Den datamängd som ingår i ditt surfpaket är förbrukad och du kommer nu att betala per MB. Läs mer om hur du uppgraderar på http://tele2.se/surf. MVH Tele2"
    Jag ringde dom samma dag och uppgraderade till 1gb istället vilket även innebär att ifall man förbrukar det får man inte betala/mb utan att hastigheten minskar. Nu i förrgår (18 april) får jag ett sms där det står:
    "Hej. Du har förbrukat mer än 90% av den datavolym som ingår i ditt abonnemang. För att köpa till ytterligare 5 GB kontakta Kundservice. MVH Tele2."
    Jag ringde dom med en gång och frågade från vilket datum datamängden räknas/nollas och fick svaret att det är den 1:a i varje månad. Jag berättar att jag har Netcounter installerat och den visar att jag har använt 319.60 MB sedan 1:a april... Han kontrar då med att säga att jo men på HTC-telefoner går all trafik, även samtal över 3G-nätet vettu.
    VA??? Jag skulle tippa på att jag ringer på min Hero max 5-10 minuter(!)/dygn, skulle det gå åt typ 25 MB data för att ringa ett samtal på 10 minuter då eller???
    Nånting är jävligt skumt med hur Tele2 räknar data och detta måste uppmärksammas nu, Vem kontaktar Sverker Olofsson?
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Klart som fan samtalen går på 3G-nätet, men det är ju inte samma sak som du ringer för din 3G-data. I så fall hade du inte behövt betala samtals avgift till din operatör.

    Suck...

    Dock kan det vara så att Tele2 kanske har 100 kb som minimidebitering för varje gång. Om du kopplat upp dig 10 gånger, och kollar 1 kb, så visar ditt netcouter 10 kb totalt. Dock anser Tele2 att du förbrukat 1000 kb.

    Kolla upp det.

    /Söder
     
    Last edited: 20 apr 2010
  9. p3pp3r

    p3pp3r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag fick nu på lunchen ett samtal från en trevlig tjej på Tele2 efter att ha skrivit ett supportärende om detta. Hon menar på att datan de ser och fakturerar är den exakta datan man använder och att program jag/vi använder utav någon anledning, som givetvis inte hon/Tele2 kan förklara eller ansvara för, räknar utav någon anledning fel. Kanske är det t.ex viss sorts data som inte räknas. De hade i alla fall ingen minidebitering som söder gissade, utan det ska handla om exakta siffror.
    Jag hänvisade i alla fall till denna forumtråden och hon lovade att skicka uppgifterna vidare till någon som har hand om och koll på bland annat forum som då förhoppningsvis kan göra ett inhopp här å Tele2:s vägnar och förklara mer ingående hur det fungerar och varför det inte fungerar som vi vill.

    Ska bli intressant att se om de verkligen dyker upp, vore ju helt klart bra för både dom och oss.

    Jag ska nog i alla fall prova att köra två olika "Netcounter-apps" samtidigt för att se om de "räknar lika".
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag skulle sedan rekommendera dig att ha "tillräcklig" tillåten datamängd sedan i stället, och ge fan i att räkna.

    Dels är det ju surt att alltid behöva tänka efter, och spara på sin data, dels vet jag att datamängdsräknare faktiskt kan ta en hel del batteri, då de faktiskt jobber i bakgrunden, och kanske hindrar telefonen från att gå ner i viloläge.

    Jag har 0.5 gb av Halebop nu, och "kör bara på" när jag är ute, om så behövs. Dock får jag heller ingen extrakostnad på det som är över 0.5 gb, utan bara lägre hastighet..

    /Söder
     
  11. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fick min teliafaktura för några dagar sen så jag passade på att jämföra med Netcounter som jag har installerat. Netcounter sa att jag förbrukat 420MB (cell, inte wifi) under 10 veckor och Telia säger att jag förbrukat 505MB på en 3 månadersperiod. Eftersom jag började mäta ca 2 veckor efter att telias mätperiod började så verkar Netcounter stämma väldigt bra. Låter väldigt skumt det där med Tele2
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tele 2 bluffar: jag har ett företagsabb med 1Gb data. Använde det 1 o 2 april o tog ner filer (via laptop) på 520MB. Samma dag dök ett sms upp som sa att datamängden var överskriden....
     
  13. Grasshopper

    Grasshopper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick igår ett mess från Tele2 om att min datamängd var förbrukad, har 3G watchdog dom säger att 65MB är brukad. Kollade Spareparts men såg inget konstigt. Har också reagerat på att specefikation ser konstig ut,

    2010-07-07, 23:59 78:45:18 xxxxx3838 DATA - GPRS

    Livechattade med en tjej som inte visst något om det utan hänvisade mig till 0200232323 och skulle prata med en tekniker om problemet.
    Trötta jävla Tele2, hade förbrukar 149MB på en hela förra månaden, nu har jag helt plötsligt förbrukat 200 på 8 dagar.
     
  14. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det där med livechat är roligt... man chattar med någon och det första dom säger är typ: ring kundtjänst istället.

    har hänt mig mer än 1 gång om man säger så.... vad fan ska dom med livechat till om dom inte kan hjälpa kunder där?
     
  15. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Nu börjar vi nästan snurra in på operatörer tycker jag.
    så jag flyttar tråden till vår operatörs sektion
     
  16. alex.json

    alex.json Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, var inne och kollade min förbrukning hos tele2 också...

    Någon som har koll på vad det är som ligger och drar data-gprs klockan 23:59?

    2010-08-07, 23:59 00:07:44 7627xxxx DATA - GPRS
    2010-08-04, 23:59 00:15:31 7627xxxx DATA - GPRS

    Är så var 3:e dag

    Skulle vara skönt att få klarhet i vad det är
     
  17. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag tror Tele2 har problem med sina data tillägg.

    Min förra faktura var på 1800:- för 900MB data när jag hade ett 1GB data paket, alla på kundtjänst kunde se att det var fel men ingen kunde ge något svar eller justera fakturan mer än att skjuta upp betalningsdatum.

    Tog 3 veckor+ samt ett handskrivet brev till Kundtjänstansvarige innan någon lyckades återkomma med konstaterandet att dom gjort fel och ska justera det, återstår att se om dom gör det också.

    Ringde på för några veckor sedan för att kolla hur det såg ut med "innestående" faktura så att inte problemet upprepades.
    Såg fullt normalt ut, senare samma dag fick jag också SMS om att mina MB:s var överskridna.
    Kollade "Mina sidor" och ringde dagen efter och hade enligt Mina sidor använt ca 500 MB och kundtjänst kunde inte se hur mycket jag använt, bara att jag inte nått taket.

    Tröttnade på Tele2 efter det och bytte operatör faktiskt, går över till Telenor imorgon med fri data.
     
  18. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Det står ju faktiskt GPRS, och d är ju inte 3G, utan 2G.
     
  19. ZiP

    ZiP Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade ett liknande problem med min senaste faktura med, känns som om det börjar bli dags att byta operatör...
     
  20. joker

    joker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har råkat ut för exakt samma

    Hej

    Jag har också gigantiska problem med just Tele2, jag tänkte googla på en skum post på min faktura, nämligen följande

    data - gprs tele2

    Den 31 Juli 23,59 så hade jag också 21min+ av just data - gprs, och grejen är att jag var på Åland då och sov som en stock så jag är rätt säker på att jag är oskyldig till detta och såvitt jag har kunnat läsa i denna tråd så är det ju fler som råkat ut för detta.

    Vidare problem är att det är skickat sms till okända nummer, d.v.s. de finns inte ens att googla på, och det står ju nummer som det är skickat till mmen även då var jag på Åland och ca: 30 min efter det så har jag själv skickat sms men där står inget nummer utan bara sms utomlands, ska man tolka det som att om det står ett nummer så är det skickat i sverige och sms utomlands om det är skickat från just utomlands.

    Mycket märkligt är vad det är iaf, första 2 veckorna hade jag enl. tele2 förbrukat 65Mb och inte blivit erbjuden något datapaket och lyckades till slut få de att räkna om den första fakturan till något vettigare och de skulle skicka ut en ny faktura men det har ännu inte hänt, den skulle varit betald den 5 augusti, och när jag loggar in på mitt tele2 så står bara att den inte är betald i röd text, man kan ju bara tänka sig att det kommer bli ytterligare problem med den, men jag kan ju inte betala förrän jag får den nya då jag bara vet beloppet som ska betalas in och att den är senarelagd 1 månad.

    Det blir väl till att säga upp även detta avtal, med telia var det inga problem alls men nu med svindyra tele2 så blir allt 10 ggr dyrare, suck.

    / J