Diskussion: Första intryck & omdömen Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen fått min silvriga S8. Riktigt nöjd än så länge, perfekt storlek för mig. Får känslan av att det är en stor telefon i litet format. Bredden är perfekt, mycket enklare att nå hela skärmen än på min S7e. Har stora svårigheter med fingeravtrycksläsaren så den använder jag inte. Så som jag håller telefonen blir det svårt att nå den helt enkelt, synd att dom inte kunde placera den under kameran i stället.

    Batteriet verkar riktigt bra, har en standbytid på 2 dygn och en skärmtid på 4 Tim och 40 min med 21% kvar. När den ligger i standby på natten drar den nästan ingenting.

    Känns som att jag kommer bli riktigt nöjd med denna
     
    Last edited: 11 maj 2017
    Krokodiltand, Keelhauled och bernard gillar detta.
  2. Krokodiltand

    Krokodiltand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för den informationen, Fredriks.
    Jag har nu kollat min tre år gamla S5:a med originalbatteri och ser att jag har fått ut 1 dag, 22 timmar och 56 minuter med 15 procent kvar, vilket ska ge ytterligare 7 timmar och 30 minuter. Totalt alltså cirka 2 dagar och 5 timmar. Fördelningen: Googletjänster 15, skärm 14, batterivila 10, Androidsystem 9, Exchange 6 och Android OS 6. Så ser min användning ut efter den senaste laddningen.

    Ni verkar alla vara överens om att jag kommer att få ut mer batteritid ur nya S8:an än vad jag får ut ur min gamla S5:a? Ska jag våga tro att en S8:a kan mig bortåt 3 dagar som jag använder telefonen?
    Anledningen till detta velande är att jag kan tycka att S8+ kan bli för stor och blaffig. När jag gick från S2 till S5 tyckte jag att S5 blev på tok för stor, även om jag vande mig ganska fort. Med S8+ blir telefonen lika bred som S5 men ytterligare 20 millimeter högre! Jag kan känna att S8+ "spränger gränsen", så att säga.
    Om ni alla tror att jag får ut mer batterikapacitet ur nya S8:an än vad jag får ut av min gamla S5:a med originalbatteri (det vill säga, mer än 2 dagar och fem timmar), tar jag S8 för den smäckra designens skull!
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan lägga till att detta är på första laddningen med installation av allt osv. Min erfarenhet är att batteriet blir ännu bättre med några laddningscykler i ryggen. Nu har jag 2 dagar och 1 Tim upptid och lite över 5 Tim skärm med 16% kvar. Detta är ju med min användning och min konfiguration, alltid svårt att jämföra dessa värden med någon annans. Känns ju som att mycket beror på vilka appar man har installerat osv. Jag känner mig allafall VÄLDIGT nöjd med batteriet då det är mindre än i S7e
     
  4. Krokodiltand

    Krokodiltand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Ok, då är det nog som Samsung påstår, att de har kapat processorns energiförbrukning med 25 procent jämfört med föregångaren. Batteriet i S8:an är några mAh mindre än i S5:an sett till skärmtum, men det verkar som att detta lilla tapp med råge vinns tillbaka genom mycket smartare energianvändning.
    Det blir sannolikt en svart S8 för min del!
     
    bernard och Larsgmb gillar detta.
  5. Krokodiltand

    Krokodiltand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Nu har jag beställt: En S8+!
     
    R3b0rn, Larsgmb, jakobwango och 1 annan gillar detta.
  6. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jag har nu en S6 (2 år gammal, med kass batteritid) och står i valet och kvalet över att skaffa en S8. Ni som har haft er S8 nu ett par veckor, har ni märkt av några problem? Klarar ni er en dag med normal användning utan att ladda telefonen mer än på natten?
     
  7. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Har inte hunnit använda min så mycket men måste säga att den inte känns stor alls. Skärmen är klart större än de flesta telefoner men den känns ändå kompakt, (vanliga S8). Passade på att köra återställningar ett par ggr när jag öppnade inför och mellan varje uppdatering som låg och väntade.

    Den där riktiga wow känslan finns inte riktigt, men det är kanske för att man redan upplevt det i samband med när var inne och kollade i butik. Samt så har man ju läst på lite så det finns kanske inte så mycket att bli "imponerad" av. Men det är absolut inget negativt. Däremot så kommer jag också passa på att fixa trådlös "platta" att ladda den på för att och känslan är ändå en sorts nöjdhet.
     
  8. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34
    En komisk grej, som jag tror : Eller ja skärmen känns större, och här är de lite fel, den är inte "större" den är högre än en vanlig 16:9 exempelvis LG G3 med 5.5 tums 16:9.
    Så den extra höjden som finns på S8 är taget från bredden istället. Men de tror jag de flesta förstår.
    Men lättare helt klart att nå skärmens bredd sidor med en hand än mot en 16:9
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    En sak jag reagerat på nu efter att jag använt S8 lite. Wifi är sämre än på min S7e, sämre mottagning i ytterområdena av mitt wifi nätverk. Jag har smart connect aktiverat på min Asus router och telefonen vägrar gå över till 2,4 ghz bandet när mottagningen blir dålig på 5 ghz? Störande på sommaren när man sitter och är ute en del. På ställen jag hade bra mottagning med S7e har jag nu dålig mottagning.
     
  10. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Jag har tvärtom.. Bättre Wi-Fi än på mina båda S7 flat
     
    Larsgmb gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Måste säga att jag skulle inte kunna vara mera nöjd med denna lur.. även om jag dissade den innan köp så är jag sjuuukt nöjd! Klockren lur än så länge!
     
    frpl gillar detta.
  12. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Då har man haft S8:an i ett par dagar och den är jävlig härlig att kolla klipp på. Känns verkligen som den har minimala kanter och man lär sig att hantera edgen. Det ska dock påpekas att man får bortse från det angivna tumantalet för du kan helt enkelt inte utnyttja edgen. Rosa tint vid en viss vinkel, samt rosa tint på edgen när man ibland scrollar den. Funderade länge om den skulle lämnas tillbaka inom distanstiden men blev ändå att behålla den. Den är rätt grymm ändå och man lär sig använda den. Ljudet känns dock inte som något speciellt men då har jag inte ändrat i inställningar någonstans.
    Telefonen i sig och batteritiden känns heller inte speciell grym på något sätt. Så ska man ha den vassaste telefonen så är det kanske inte denna? Men designen är värt det. Känns modern och jag tog upp gamla s2:an för att jämföra. S2:an kändes urgammal och kunde se skillnaden i skärm och kvalitet.
     
  13. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    On topic:
    Intressant läsning i tråden. Nu säljs luren med abb till förmånliga 365kr i mån med fastpris och 1gb surf. Spontaniteten hos mig säger, köp köp köp. Men jag läser så mycket negativt med luren, edge kanterna som ser coolt ut vid första anblick har t.o.m jag som bara pillat någon timme på redan tröttnat och "stört" mig över. Vidare läser jag om rosa tint, ränder, ömtålig, sämre täckning, inbränd hemknapp... you name it!

    Är det så illa? Förutom skärmen vad imponeras ni av? Jämför gärna med tex s7.

    Off topic:
    Som inbiten android användare uppskattar jag minneskort och ett öppnare system. En s7 för 265kr i mån med abb känns som ett ok pris. Men androids ekosystem är under all kritik. Android lurar upplever jag som slit och släng lurar... operativet supporteras förhoppningsvis i något till några år. Nexus lever lite längre, men det är knappt (Custom roms är inte intressant... längre). När jag skulle lämna över mina lurar (3st) som är några år gamla men inte mer så är de redan mer än gamla i os och slitage. Jag köpte en iPhone 7 till min dotter nyligen... man kan inte låta bli att imponeras av flytet och till viss del gränssnitt (UI). Olika behov, det är jag medveten om.... det finns en fundering på att jag tecknar abb med en iPhone 7 (349k/mån), det vore första gången. Är bekant med iPhone via jobbet. Våra gamla iPads hemma har senaste ios och tuffar på...
     
  14. KurtRune

    KurtRune Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2015
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Iphone 6S
    Telefon 3:
    Moto G2
    Fick min s8 genom jobbet i veckan och ett par reflektioner jämfört med min tidigare Nexus 6p.

    Positivt:
    * Skärmen är fantastisk, mycket skarp och fin bild i.
    * Kameran, mycket bättre autofokus, kan ta kort på barnen igen. :)
    * Pulsmätaren är en rolig feature faktiskt.
    * Bättre batteritid.
    * Bättre samtalsljud från min sida, misstänker att min Nexus är drabbad av det den där samtalsbuggen. :)
    * Mycket vacker att titta på.
    * Trådlös laddning, frugan hade en oanvänd laddplatta jag norpade direkt.
    * Ip-klassad, slipper man oroa sig på joggturen en regnig dag.

    Negativt:
    * Skärmen upplevs som myyyyycket mindre, vid filmtittande är det helt klart en "mindre" upplevelse. Trots att den ska vara större i tum räknat.
    * För små bezels... :) förstå mig rätt,och ovana kanske, men jag tycker de virtuella knapparna, bak, hem osv, sitter för långt ned. Dels jobbigare att nå dem och så lyckas jag komma åt dem utan mening ibland.
    * Volymknappen sitter för högt upp.
    * Fingeravtrycksläsaren sitter för högt upp.
    * Skärmen är för hög så telefonen blir ingen äkta "enhandarare" vid tex surf (nå navigeringsfältet).
    * En ensam högtalare i botten på luren som jag lyckas täcka över oftare än inte. Helt klart sämre ljud.
    * Kör med Google foto, och tar jag bort en bild där verkar den bli kvar i Samsung galleri-appen, något jag irriterade mig på när jag körde samma variant på iphöne.

    Övrigt:
    * Bixby, inte aktiverat så ingen åsikt.
    * Kantskärmen, avaktiverad, kom åt den hela tiden så stängde av den.
    * Bättre hårdvara men sämre Android, kan man säga så? :) så flytet är detsamma på lurarna, än så länge.
    * Känns mycket mer känslig för tapp och stötar, kommer dock slänga på skal så den ska nog klara sig ändå.
    * Aldrig använt en Samsunglur innan, så ovan vid deras Androidversion, men är nog mest en vanesak.
    * Samsung cloud används icke, kör med Googles alternativ rakt igenom.
    * 18.5*9 format, det enda det gör är ju att man trycker ihop allt i sidled och lägger det på höjden istället. Vet inte hur jag ställer mig till det än.
    Hittade ett grepp som fungerade på min Nexus, höll den på mitten och inget lillfinger i underkant, kom åt allt på skärmen på det sättet. Så har inte riktigt fattat grejen med den smalare displayen än, får köra samma grepp på s8'a för att nå överkant på den. :)
    Icke mobilanpassade hemsidor blir helt klart jobbigare att läsa med den smalare displayen.

    Kan inte påstå att det känns som en jätteuppgradering, men har ju bara haft s8'a i fyra dagar. Får återkomma om någon månad. :)

    /Kim
     
    chraist och elpapo gillar detta.
  15. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Så nu är jag med i denna sektion om s8 :cool: Hämtade ut den i går eftermiddag och klämt och känt på den. Måste säga att exakta habegäret har inte dykt upp på samma sätt. Sitter med min s6 edge och som en "early adaptor" lite kluven. Börjar jag bli gammal? ;) Spontant så är allt lite stökigt och inga direkta wow känslor ännu eller så har jag missat massor. Deras egna hjälp är till viss del en hjälp i allt som är upp och ner vänt samtidigt som lite lätt stressat när jag är fokuserad på en sak. Skulle vilja gå tillbaka till de hjälpmenyerna i min iver att få allt på plats. Köra över information via samsung switch var över förväntan, hade önskat att lösen etc hade hängt med ;) och inställningar som irriterande facebook bubblorna.

    Såg min dotter som köpt en iphone 6.. deras funktion att tala in typ "skriv jag älskar dig i ett sms till pappa" är imponerande och den delar upp olika i orden till funktion. Jag antar att det är bixbys jobb men den verkar inte riktigt funka.

    Som sagt, första intrycket. Andra när det landat och jag läst på nu när jag har så kan det bli bättre :D Ska scrolla upp och läsa på lite.
     
  16. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Kommer från en S7 Edge och intrycken är överlag positiva. S8an är rappare och väldigt mycket enklare att använda med en hand, speciellt för mig som är relativt små händer. Samtidigt som jag når större delen av skärmen lättare är det dock svårare att nå fingeravtrycksläsaren samt volymknapparna. Då Bixbyknappen sitter ungefär där volymknapparna satt på S7 Edge har jag en tendens att trycka på den när jag vill sänka volymen men det är ju en vanesak.

    Någon stor skillnad i batteritid har jag inte märkt av men då har ju S7 Edgen några månader på nacken också. Den enda väsentliga skillnaden för mig är väl att att S8ans skärm känns så pass mycket mindre än den på S7 Edge trots större skärmyta totalt. 16:9 formatet gör sig helt enkelt bättre då jag surfar och läser mycket i porträttsläge men det kommer ju på bekostnad av enhandshantering. Hade egentligen inte tänkt uppgradera till S8a då jag ganska nyligen skaffade S7 Edge men hittade en begagnad till bra pris som innebär att jag endast betalar några hundralappar efter att jag sålt av min S7 Edge. Och 600 kr (1000 kr efter inköp av skal och skärmskydd) för att erhålla en S8 känns värt. Så mycket mer än så hade jag nog inte varit villig att betala då skillnaderna mellan modellerna känns ytterst liten, speciellt om man är ett stort fan av S7 Edgens design.
     
  17. Jacob90

    Jacob90 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Tycker batteritiden är klart bättre när jag använde LG g6 Screenshot_20170615-205429.png
     
  18. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Idag köpte jag en S8 efter många om och men. Har kört iOS den senaste tiden och kommer från en IPhone 7 plus.
    Första intrycken är dessa. Iris scannern är verkligen en wow faktor fungerar ju hur bra som helst.
    Fingertrycksläsaren är inte optimal fungerar okej med tanke på placeringen fungerar dock bättre med skalet jag använder.
    Skärmen är ju helt fantastisk och oj vad smidig mobilen är trots den stora skärmen speciellt jämfört med min iPhone 7 plus.
    Nu ska jag ge den ett par dagar och vänja mig med android igen.
     
    Larsgmb gillar detta.
  19. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Nu är jag inne på tredje dagen och är fortfarande nöjd med mitt val av android mobil.
    Skärmen är ju så brutalt läcker. Formfaktorn på mobilen är perfekt.
    Fingertrycksläsaren är inte perfekt sitter inte optimalt men använder bara i stort sätt iris läsaren iaf så de kvittar.
    Ljudet i mobilen är sämre via Bluetooth jämfört med Iphone 7 plus även sämre räckvidd iaf med mina airpods.
     
    thexps gillar detta.
  20. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Vill ha bort Bixby-knappen. Kommer åt den HELA TIDEN. Sjukt irriterande. Borde vara long-push.

    Ljudet försvinner vid media uppspelning och spel (något senaste uppdateringen ska åtgärda som jag ännu inte fått ta del av.)

    Jäkligt hal telefon.

    Annars en helt okej telefon. Hade hoppats på en wow-känsla, men så blev det inte.