Har jag eller Tele2 rätt?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Millwad, 4 jul 2017.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Hej!

    Köpte den 23:e en surfplatta från ett Tele2-stånd i en annan stad än min hemort, den skulle användas omgående för en presentation och en utlandsresa. Jag köpte den precis innan stängningsdags och butiken var stängd när jag kom hem och hade således ingen möjlighet att åka tillbaka till butiken i fråga då jag tidigt morgon därpå åkte 500 km från staden i fråga.

    När jag kom så såg jag att surfplattan, en Huawei Mediapad, inte ens var plomberad och när jag öppnade kartongen så var varken surfplattan eller dess tillbehör i förslutna plastförpackningar utan allt hade öppnats och det var dessutom kladd på skärmen. Som om det inte var nog så var det även ett stort svart skräp under skärmen.

    Jag skrev omgående till Tele2 på Facebook som endast ursäktade det inträffade och hänvisade till butiken i fråga, dagen efter besökte jag 2 stycken Tele2-butiker varav båda vägrade ta tillbaka surfplattan då den inte var köpt i just den butiken. Till slut gick ena med på att ta emot plattan och sa att den var tvungen att åka in på reparation för att DOA:n skulle accepteras och att jag skulle få mina pengar tillbaka. Jag blev inte erbjuden en lånesurfplatta under tiden.

    Nu nästan två veckor senare så kollade jag upp serviceuppdateringen från verkstaden och nu står det att de ska reparera surfplattan och sedan ge den tillbaka till mig. Jag har inget som helst intresse att ta tillbaka det tidigare defekta demoexemplaret och i god tro köpte jag en ny surfplatta då butiken som tog emot reparationsordern sa att de bara skulle acceptera DOA:n hos verkstaden så skulle jag få tillbaka mina pengar.

    Nu när jag kontaktar Tele2 och dess service så får jag höra att jag inte har något val än att acceptera det inträffade, det vill säga att jag fick en demoversion som dessutom var defekt och att jag har varit tvungen att vänta i mer än 2 veckor på plattan i fråga och att jag inte har rätt att få tillbaka mina pengar.

    I min värld så bör det vara standard att jag ska få tillbaka mina pengar då jag fick en oplomberad, tidigare använd defekt vara.
     
  2. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Du har naturligtvis rätt, men så är det dessvärre när man har med banditbolag som Tele2 att göra.
    Ta kontakt med din lokaltidning och hör om detta är något de är intresserade av att ta upp.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du har ju alltid 14 dagars ångerrätt när du köper en tjänst utanför ordinarie butikslokaler. Detta borde gälla i ditt fall. Tele2s kundtjänst är inte speciellt lysande när det kommer till svårare ärenden, utan det bästa du kan göra då är att skriva till dem på Facebook och förklara ärendet där.

    Det finns inget som egentligen säger att man får tillbaka pengarna bara för att man köpt en använd vara. Men det ska ju vara tydligt att det är så. Är varan defekt är ju det en annan femma. Hur det då hanteras kan bli klurigt, alla tillverkare tillåter ju inte DOA utan då repareras ju produkten oavsett när den är såld.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    jag vill inte vara sån men vad hindrade dig från att kontrollera plomberingen direkt när du tog emot varan?
     
  5. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Om Tele2 inte upplyste Dig om att det var en demoprodukt så borde Du kunna häva köpet. Få pengarna tillbaka.

    Gissar att Tele2 nu menar att de imformerat Dig om detta och att man nu har rätt att reparera varan. Väljer man att reparera varan så gäller det att det sker inom rimlig tid. Rimlig tid är ett vagt begrepp som tar hänsyn till typ av produkt. Fick själv pengarna tillbaka därför att min mobiltelefon inte kunde repareras inom en 4 veckors period.

    Men generellt så borde Tele2 kunnat hantera detta med good will. Nu verkar det som man valt Bad will vägen istället.
     
    induktion och bernard gillar detta.