Diskussion: Första intryck & omdömen Samsung Galaxy S8+

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. denho486

    denho486 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har haft min s8 plus nu i 3 dagar jag som vänsterhänt har inga problem med fingeravtrycks läsaren håller mitt finger naturligt där.
     
  2. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Efter några veckor med denne lur så måste jag säga att jag är överlag nöjd. Det är mycket som fick ställas in för att jag skulle bli nöjd (vilket bara är positivt, på min iPhone 7 så är det lite mer att man får acceptera läget och köra på - vilket iof inte måste betyda att det är fel men...)

    Kameran levererar klockrent.

    Telefonen låses upp nu av en kombination av fingeravtryck och iris. (fingeravtrycksläsaren på baksidan är det lite dum placering av bredvid kameran men kör med skal och hittar direkt med bägge händerna. Har dock stora händer så hsr förståelse för att andra kan ha problem att nå. För mig är det perfekt avstånd fingermässigt.) det positiva anser jag vara irisläsaren. Klockrent i mörkret, ställt in så det bara är ett tryck på hemskärmsknappen sen sikta in.

    Dock så är samsungs "ripoff" av den s.k. haptiska knappen värdelöst ifall deras målsättning var att kopiera apples haptiska feedback. (personligen bryr jag mig inte ett dugg hur den känns)

    Samsungs ui: visst den heter inte touchwiz mer men jag kallar den för det. Jag har endast erfarenhet av s3 och s6 och kan väl diplomatiskt säga att jag lärde mig hur man fipplade med nova i den vevan. Men jag har de senaste åren använt htc, sony, lg och xiaomi och har tidigare rankat touchwiz som sämst. Optimus och miui har jag trivts bäst med out of the box men med denna senaste versionen av touchwiz så skulle jag vilja kasta om faktiskt. Upptäcker nya saker hela tiden. Samsung har fått till det riktigt bra med denne versionen. (visst, jag blundar för de små "hickningar" och smålaggfrysningar som man kan få fram. Anser fördelarna uppväger lätt detta. Rankar numera touchwiz i topp!

    Edit: största minuset som jag dock ser det är att glaset är pinsamt dåligt. Jag kör mina telefoner oftast utan skal, blir det repor och skavanker så är det bara bidragande till "patinan"(säljer ändå inte när jag byter) och jag har faktiskt aldrig fått en spräckt glasruta. Utom med denne, lite krackelerat på baksidan. Och det enda jag kan tänka mig som hänt är isåfall" bendgate" då jag har den i framfickan och kanske suttit ner tajt eller nåt. Nu har jag skal.... Synd på en sån skön telefon.

    Avslutningsvis anser jag dock att bixby borde skrotas och knappen ska kodas om a la Active!
     
    Last edited: 11 maj 2017
    Androis, SGSi9000 och bernard gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Bytte igår till en S8+.
    Wow-känslan fick jag redan med min tidigare S8. Med S8+ får man mer av denna skönhet.<3
    Trodde att den kanske skulle bli för stor, men den ligger väldigt bra i min normalstora hand, där jag enkelt når fingeravtrycksläsaren på baksidan. Och den går enkelt ner i alla mina fickor. Ruggigt smidig för 6,2”.
    Något lagg har jag inte märkt av i någon av dem, och prestandan är utmärkt.
    Har heller inget att anmärka på tangentbordet.
    Batteritiden är utmärkt. Kanske lite bättre än på S8.
    Bixby kändes onödig inledningsvis, men ger mer o mer.
    TouchWiz (typ hemskärmen) har blivit riktigt bra numera. Att kunna sortera apparna helt valfritt på programsidorna uppskattas. Det enda jag skulle önska är att ikonen för mappar inte innehöll 9 oerhört svårlästa ikoner utan kanske 4. Och att man ska kunna ha appar på hemskärmen även om man gömt dom på programsidorna.
    De biometriska läsarna fungerar utmärkt. Och just fingeravtrycksläsaren är klart bättre här än på min tidigare S8.
    AOD (Always On Display) på denna reagerar inte lika tydligt på ljusskillnader som min tidigare S8.
    Kameran är nog den bästa på mobilmarknaden, även om jag personligen gärna använder Pro-läget där jag dragit ner den gröna färgen lite.
    Med vit bakgrund är skärmen vit framifrån, men går åt det blåare hållet om man vinklar skärmen, vilket jag dock inte har för vana att göra. Inget som stör mig. Det gjorde det inte heller på min S8, även om jag inte undersökte saken närmare på den.
    Finns massvis med finesser. Gillar bl.a. kantpanelerna där man kan ha mycket godis och att man kan byta plats på knapparna längst ner, och mycket annat.
    Gillar även många av de medföljande apparna, t.ex. Samsung Internet.
     
    R3b0rn, Herrputte och bernard gillar detta.
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Nu är jag inte med riktigt. Jag är högerhänt. Klipper, skriver, skär m.m. med höger hand.
    Men telefoner har jag alltid hållit i vänster hand.
     
    R3b0rn och Herrputte gillar detta.
  5. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    samma här men denho486 kanske då håller den i höger hand då och då är det lite lättare att pricka fingeravtrycksläsaren då ;)
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Haha det har jag banne mig aldrig tänkt på men har alltid mobilen i vänster ficka och självklart då håller telefonen med vänstern.

    Kanske därför jag inte heller berörs av att finger läsaren är där den är.
     
  7. Elessar

    Elessar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Mitt första intryck första dygnet med en S8+

    Det första jag lägger märke till är förstås designen, som får Iphone och andra mobiler att se alldagliga ut.
    Sen märker jag att skärmen är otroligt klar och fin.
    Att telefonen utstrålar kvalitet, och är ruggigt snabb.
    Det finns massvis med finesser och hjälpmedel. Bara när det gäller låsskärm och säkerhet finns hur mycket som helst, inklusive fingeravtryck, iris- och ansiktsskanning.
    Tycker också om det lite avlånga formatet. Inte bara för att hålla i den utan när man ska läsa texter och annat.
    Något negativt har jag ännu inte märkt med denna telefonernas Rolls-Royce.:)
     
  8. BOOMCHACKALACK

    BOOMCHACKALACK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har spenderat en vecka med denna beast av telefon. Första telefon som jag haft i min ägo som man bara plockar upp för att titta på, tänder skärmen och planlöst begrundar bakgrundsbilden. Helt utan en tydlig agenda för stunden. Telefonen känns verkligen som en premiumlur. Kollegor och vänner ramlar av stolarna när en 4K film spelas upp på denna magnifika display.

    Touchwiz har kritiserats i tidigare utgåvor men här tycker jag den är riktigt clean. Telefonen är anpassningsbar i högre utsträckning än tidigare telefoner jag haft. Kameran reagerar direkt och funkar superb. I princip allt är positivt. Men om man ska få plocka på sig Inspector Gadget hatten för en stund så är ju Bixby knappen onödig, jag har använt Bixby en hel del och tycker det är helt okej men att ha en egen dedikerad fysisk knapp för det? Nej. Det har rapporterats om att den är känslig då den är gjord i glas. men jag köpte ett skärmskydd från Screenknight samt ett skal från Spigen så jag är inte vidare orolig.
     
    R3b0rn, stealth.pilot, Larsgmb och 2 andra gillar detta.
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Äh, köper denna. Skärmen verkar ju grym. Får roota
     
    Dextrohelium och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var noga med att kolla skärmen bara, så du inte får ett ex som lider av färgskiftningar eller dylikt.
     
    dannejanne och Larsgmb gillar detta.
  11. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Här inne diskuterar vi första intryck om s8+.
    Inte om man kan jämföra den med en massa andra mobiler. Det kan ni göra i allmänna tråden eller någon op5 tråd.

    Rensar.
     
    Dockland och Droid96 gillar detta.
  12. asorsas

    asorsas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En härlig telefon. Köpte från samsung webshop S8 plus DualSim. Fungerar som en dröm. Har även gjort SDkort modifieringen så jag har 2 simkort och ett sdkort i samtidigt.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har ju blitt med S8+ sedan någon dag bara. Finns så klart både ris och ros att säga om den även om upplevelsen överlag lutar åt det positiva hållet än så länge.

    +Skärmen (behövde "bara" byta en gång för att få ett bra skärmexemplar denna gång tack och lov)
    +I princip noll input-lag vilket märks vid tangentbordet. Otroligt responsiv.
    +Lenare i skrollen än min G6
    +Kameran renare bilder än G6 än så länge, bättre sensor uppenbarligen
    +Snygg
    +Extremt bra "palm detection" verkar det som. Bra pga "Edge"

    -Edge, ger jobbiga reflektioner och tillför ingen praktisk nytta den kunde funka likadant utan
    -Oergonomisk pga så tunna kanter, krampaktigt att nå saker ibland speciellt längst ned
    -Fingeravtrycksläsaren markant sämre än G6 både placering och korrekthet
    -Övermättade färger utan möjlighet till kalibrering vid "adaptive display"

    Ska traska vidare med denna i handen ett tag och se hur mina tankar utvecklar sig. Men överlag så är det hittils en positiv upplevelse med vissa irritationsmoment.
     
    Larsgmb och Herrputte gillar detta.
  14. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Har nu kört med denna mobil i 2 dagar.
    Bortsett från helt fel färgval( silver ),vilket kanske går att byta någon dag,så är jag supernöjd.
    Mobilen flyter på,inte upplevt något lagg och då pratar vi Samsung så är redigt nöjd.
    Inte heller märkt av något med lustiga färger på skärmen,utan allt funkar bra.

    Bixbyknappen blir jag inte riktigt klok på dock,lär nog inte använda det heller utan den finns där även om jag kan tweaka om den. Men Package Disabler fick göra sitt med den :-)

    Tänkte först köpa den vanliga S8an,men valet föll på denna,då den faktiskt känns riktigt bra i handen trots storlek.
    Men den är ju inte så mycket större än något annat jag tidigare kört med ( Gillar stora mobiler )
    Även edge kanterna är ju betydligt mindre än på S7Edge,och den känns bra i handen.

    Så efter bara några dagar,så är jag sjukt nöjd och jag som ALLTID byter mobiler kanske kan behålla en mobil längre än en månad :-P

    Edit: Glömde ju bort lite saker.
    Fingeravtrycket på baksidan är ett minus,jag når den inte som jag brukar hålla mobilen,så det är väl en negativ sak eller bara en vanesak helt enkelt.
    Formatet på mobilen,stör mig inte ett dugg
     
    Last edited: 26 jul 2017
  15. geten12

    geten12 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Har haft min nu i två veckor efter att endast tidigare haft iphones. Jag kan bara säga WOW, vilken telefon!

    +Skärmen
    +Kameran
    +Det avlånga formatet, älskar det!
    +Hur lätt det är att tanka över musik och filmer (har harvat med itunes i alla dessa år...)
    +Always on display, älskar den.
    +Samsung pay. Har funkat överallt förutom på 1 ställe. Har på vissa ställen inte funkat på första försöket.
    +Snabbladdning och trådlös laddning. WOW säger jag bara efter år med iphone !

    -Fingeravtrycksläsaren. Är alltid lika nojig över att kleta ner kameralinsen. Men nu är jag van så det händer i princip aldrig.
    -Att när man kollar på videor på Youtube alltid behöva trycka på "anpassa till skärm", för att nyttja hela skärmen... Väldigt litet minus, jag vet, men ändå något som stör mig i mitt vardagliga användande (kollar mkt youtube).
     
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Har haft min S8+ i ca 11 veckor och jag har bara positivt att säga om mobilen.
    Några av saker som jag är extra nöjd är följande:

    +Skärmen
    +Kameran
    + Minneskort (200GB i S8+)
    +Det avlånga formatet.
    + Fingeravtrycket perfekt för min hand.
    +Samsung pay. Både i mobilen och Gear S3. Har funkat överallt.
    +Snabbladdning samt trådlös laddning. Detta säger jag som trogen apple användare efter många år med iphone, från iphone 3GS till 6S+ sä är jag nöjd med S8+

    Det enda som skulle kunna vara negativ är gps även om den är i batterispatlägge drar rätt mycket batteri vilket gör det lite svårt att ibland klara en dag från 8-22. med normalläge av mobilen. stänger jag av mobilens gps helt då är det inga problem även om jag kör S8+ i prestandaläge.
     
    bernard gillar detta.
  17. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Jag köpte en S8+ här via forumet. Använde den i ca 2 dagar och nu ligger den ute på Tradera för försäljning :).

    Varför säljer jag den?

    Självklart upplever vi alla olika och vi är känsliga mot olika saker men om man som jag har en iPhone 7 plus och en iPad PRO 10.5 så är chansen stor att man blir besviken på S8an.

    Jag är extremt känslig mot lagg i mjukvaran och S8an laggar titt som tätt.
    Det är just det generella flytet i att svepa runt i appar och surfa där jag upplever att det rycker/hackar till.
    Det blev ännu mer märkbart när jag använde min iPad PRO och sedan började pilla på S8an.
    Mellan dessa två enheter är det extremt stor skillnad i flytet på själva mjukvaran.
    Tycker det är ganska stor skillnad på 7 Plus också jämfört mot S8an.
    Har använt en Oneplus 3T och där tyckte jag att Oneplus luren också var snabbare.

    Designmässigt tycker jag att S8an är klockren förutom den något udda placeringen av fingeravtrycksläsaren.
    Men när mjukvaran känns så fruktansvärd seg jämfört mot mina andra prylar så funkar det tyvärr inte för mig.


    Nja ingen lur jag skulle rekommendera om man som jag är ute efter en blixtsnabb lur.

    Om man däremot är ute efter en lur som designmässigt sticker ut och har massa med funktioner då är S8an klockren.
     
    Mansento, ratscore, RuffyMan och 4 andra gillar detta.
  18. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag impulsköpte en SGS8+ för några veckor sedan. Måste säga att jag för första gången inte stör mig på Samsungs interface så mycket som jag gjort tidigare. Det känns inte laggigt och flyter på rätt bra ändå (föredrar fortfarande så rent android som bara möjligt).

    Det enda jag haft lite problem med är fingeravtrycksläsaren. Positionen är inte den bästa men inte heller så farligt jobbig att vänja sig vid. Däremot är den inte så snabb som jag hade önskat. På min LG G6 är fingeravtrycksläsaren blixtsnabb, jag hinner inte ens väcka skärmen innan den hinner läsa mitt finger men med SGS8'an får jag ha lite tålamod. Ingen dealbreaker men känns som att Samsung verkligen inte tänkt igenom detta så väl [emoji14]

    Telefonen i sig är ett utmärkt exemplar av sitt slag. Skärmen visar fina färger och inga konstiga nyanser, byggkvaliteten är imponerande bra och telefonen känns som en välpolerad glasbit. Batteritiden är fantastiskt bra, jag får utan problem över 6h+ i SOT på högsta upplösningen och för dagligt bruk kan jag verkligen inte klaga på något. Snabb, pålitlig, snygg och känns gedigen.

    Jag utnyttjade en deal som sambon fick via sitt mecenatkort och köpte den för 6500:-, fick Samsung Gear VR2 på köpet och känner mig rätt nöjd med den dealen.

    Nu kan jag bara inte bestämma mig ifall jag ska använda denna eller min LG G6 som också är helt suverän..

    i-landsproblem.
     
    6150, night77 och R3b0rn gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har ägt S8+ och här är mina åsikter.

    Skärmen: Dålig kvalitetskontroll från Samsung. Jag bytte 8 gånger (!) innan jag fick en skärm som var bra. De övriga hade en stark rosa tint som syntes vid svag vinkling av telefonen (och även lite rakt framifrån även om det gick att kalibrera bort). Om du får en bra skärm så hör den absolut till en av de bästa på marknaden just nu. Den är dock inte korrekt kalibrerad utan har väldigt starka och överdrivna färger.

    Lagg: S8+ har minst inputlag av alla Android-telefoner jag testat, vilket gör att den reagerar snabbt när du trycker på något på på skärmen. Tyvärr lider den av det klassiska Samsung-lagget som kommer krypande ett par månader efter att telefonen är ny. Ominstallation en gång i halvåret håller telefonen på en dräglig nivå prestandamässigt.

    Vad jag gillade i övrigt: Väldigt fin byggkvalitet och grymt bra ergonomi. Ligger bra i handen. Full med roliga funktioner. Laddar snabbt. Gott om tillbehör på marknaden. Går att köra i 1080p för att öka grafikprestandan i spel. 3.5mm-uttag.

    Vad jag ogillade i övrigt: Fingeravtrycksmagnet (jag hade den svarta modellen). Edgeskärmen är mer en cool grej än något som är praktiskt eller användbart, dessutom ger den färgskiftningar. Långsamma säkerhetsuppdateringar från Samsung. En hel del bloatware som ej går att avinstallera.

    Spontant känns Mate 10 PRO som ett bättre alternativ. iPhone 8 Plus är ett säkert (men kanske tråkigt?) kort.
     
    perperub gillar detta.
  20. perperub

    perperub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    33
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Hej! Går i köptankar (denna, Huawei Mate 10 Pro eller iPhone 8 Plus) och önskar fler synpunkter och åsikter från er som äger/ägt Samsung Galaxy S8 Plus. Skärmen, lagg, kamera, ja alla åsikter är av intresse!